IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 8 - Inkscape - Efekty cesty - Obálka, skicování, kopie

V předchozím článku, Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformace a vzorek, jsme se naučili používat některé efekty na pokročilejší úpravu cest. Jednalo se o efekt Ohyb, Deformace podle mřížky 2 a Vzorek podél cesty.

V tomto Inkscape tutoriálu budeme pokračovat s editorem Efekty cesty. Podíváme se na to, jak můžeme vytvářet a upravovat efekty na křivkách (cestách) objektů. V této lekci si představíme efekty Deformace obálkou, Perspektiva, Ozubená kola, Šrafování, Skica, VonKoch, Pravítko a Interpolovat a Sešít dílčí cesty.

Efekty cesty a další možnosti efektů v Inkscape

Dnes rovnou navážeme na lekci Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformace a vzorek. Při své kreativní práci totiž můžeme ocenit i další efekty nástroje Efekty cesty, které si dnes ukážeme.

Deformace obálkou

Efekt Deformace obálkou lze použít k přeměně cesty/křivky objektu do určitého tvaru. Tento efekt využívá speciální křivky nazývané obálky. Ty určují, jak bude cesta deformována:

Inkscape

Efekt využijeme zejména pro práci s textem, který jsme převedli na křivku. Můžeme jím editovat text ve všech směrech. Po otevření efektu se zpřístupní podnabídka editace:

Inkscape

Aby byl efekt aktivní, musíme mít objekty převedené na křivku. To platí i pro práci s textem. I ten je možné obálkou (nebo jiným efektem) deformovat, když je převedený na křivku (cestu). To provedeme tak, že napsaný a Výběrem aktivovaný text převedeme pomocí volby na Panelu nabídek > Cesta > Objekt na cestu. Následně je nutné z této nabídky vybrat Cesta > Sloučit, abychom upravovali text jako jeden křivkový objekt.

Kolem takto sloučené křivky, která zobrazuje text, se přidáním efektu vytvoří obálka. Jde o obrys v podobě křivek, které můžeme následně tahem (tzn. držet levé tlačítko myši) upravovat. Volba Cesty ohybu aktivuje danou křivku k úpravě:

Inkscape

Ne každý text lze takto upravovat. Velmi opatrně je nutné provádět úpravy s českou diakritikou. Nesmí se zhoršit čitelnost slov, které obsahují čárky a háčky.

Pro dosažení nějaké pravidelnosti při deformaci jakéhokoli objektu je vhodné při editaci používat mřížku. Mřížku zapneme v Panelu nabídek vybráním Soubor > Vlastnosti dokumentu > Mřížky:

Inkscape

Perspektiva/Obálka

Pod jednou ikonou se skrývají dva efekty, které ale pracují podobně. Perspektiva a Obálka:

Inkscape

Aktivací efektu Perspektiva se zobrazí nabídka:

Inkscape

U Perspektivy pracujeme pouze se čtyřmi uzly. Perspektivu můžeme měnit svisle, vodorovně nebo může přetékat:

Inkscape

Přetékání (overflow) je asi lépe použitelné při volbě Obálka. Souřadnice X a Y mění parametry textu nebo jakékoli jiné křivky. Všeobecně je vhodné si veškerá nastavení vyzkoušet a nebát se jít s myší (tzn. při chycení uzlu a stisknutí levého tlačítka myši) i přes text.

Ozubená kola

Efekt Ozubená kola se nám může hodit například při technické infografice:

Inkscape

Aplikuje se na vytvořenou křivku. Ovlivnit můžeme počet zubů kola. Ten odpovídá počtu uzlů, které vytvoříme. Dále máme k dispozici dva uzly. Jedním otáčíme soukolím, dalším měníme velikost kol. U celého soukolí pak můžeme měnit barvu a výplň stejně jako u jakéhokoli jiného objektu. Na tomto obrázku je vygenerované soukolí:

Inkscape

Na dalším vidíme již upravené soukolí pomocí uzlů. Se všemi uzly lze posouvat, měnit úhly. Pro kvalitní výsledný vzhled je nutné si s uzly trošku pohrát:

Inkscape

Šrafování

Efekt Šrafování nám křivkový objekt vyšrafuje. Můžeme u něj měnit hustotu šrafování, úhel i přetahování:

Inkscape

Nejprve si nakreslíme objekt, který chceme vyšrafovat. Objekt musí být tvořen křivkami. Je také důležité si uvědomit, že ne každý tvar je pro šrafování zcela vhodný:

Inkscape

Základní editaci začneme nejprve s pomocí uzlů, které se při vložení efektu zobrazí. Na následujících obrázcích vidíme snadnou změnu pomocí uzlů. I u tohoto efektu je možné pohrát si s řadou nastavení:

Inkscape

Skica

Efekt Skica se snaží napodobit skicování od ruky:

Inkscape

Pro vykreslení potřebujeme nějaký křivkový objekt, na který vybráním tento efekt umístíme. Efekt se pak vykreslí sám:

Inkscape

V okně nabídky efektu Skica je řada nastavení. Zároveň stále můžeme upravovat uzly na původní křivce a měnit tvar. Určitě je potřeba upravit Konstrukční čáry a Průměrný posun. Konstrukční čáry (na obrázku níže) jsou dlouhé rovné čáry. Své uplatnění najdou u objektů, které nemají oblouky a zakřivení. Průměrný posun ovlivňuje, jak bude skica nahrubo vykreslena, jak budou čáry daleko od sebe. Nejnižší hodnota je nula, blíže k sobě čáry již nedostaneme. Hodnoty na názorném obrázku jsou pro konstrukční čáru 1 a průměrný posun 5:

Inkscape

VonKoch

Použitím tohoto efektu vygenerujeme takzvané Von Kochovy fraktály:

Inkscape

Výsledkem je několik menších kopií vstupujícího objektu. Kromě editačních bodů můžeme samozřejmě měnit počet generací. Každá je přitom výrazně menší. Při vysokém počtu musíme celkový vzhled upravit, aby poslední nejmenší generace byly vůbec rozpoznatelné. Na obrázku jsou vygenerovány dvě generace původní upravené hvězdy. Celý objekt byl převeden na křivku:

Inkscape

Pravítko

Efekt Pravítko z každé křivky vytvoří pravítko:

Inkscape

Díky tomuto efektu dokážeme nastavit přesnou velikost objektu. Například u kruhu nám odpadají početní úkony. Nicméně nejprve je nutné se v pravítku a měřítku zorientovat. Jednotky pravítka si nastavíme podle účelu našeho obrázku. Dále si můžete nastavit vzdálenost mezi jednotlivými značkami, posun začátku a pro orientaci velikost hlavních a vedlejších značek. Jestliže nebudeme přesnou velikost řešit často, asi se nám vyplatí si u těch několika málo objektů vzít do ruky kalkulačku.

S pravítkem lze ale také docílit docela zajímavých efektů. Stačí, pokud si změníme styl tahu. Připomeňme si dvojí způsob, jak se do dialogového okna dostat. První je z Panelu nabídek > Objekt > Výplň a tah. Druhou cestou je dvojklik na ikonky Výplň a tah v levém dolním rohu, pod Paletou barev. Na spodním obrázku je vloženo pravítko na kruh. Ten jsme převedli na křivku a následně změnili značky na kartě Styl tahu v dialogovém okně Výplň a tah:

Inkscape

Interpolovat dílčí cesty

Efekt Interpolovat dílčí cesty je dosti podobný efektu Sešít dílčí cesty níže:

Inkscape

V obou případech se pracuje se dvěma křivkami. Ty se musí sloučit, aby bylo možné jeden z efektů použít. Sloučíme je tak, že obě nakreslené křivky označíme ikonou Výběr a z Panelu nabídek vybereme Cesta > Sloučit.

Rozdíl je ve vykreslování křivek. U efektu Interpolovat dílčí cesty se vykreslí kopie původních křivek:

Inkscape

Kromě efektu Interpolovat dílčí cesty můžeme na daný obrázek přidávat další efekty, například Ohyb. Dále je samozřejmě možné editovat původní křivky nebo upravit cesty z nabídky Trajektorie. Ta se klasicky zobrazí v nabídce dialogového okna daného efektu:

Inkscape

Sešít dílčí cesty

U efektu Sešít dílčí cesty se vytvářejí spojnice mezi dvěma křivkami:

Inkscape

Na obrázku byly výchozí dvě horizontálně umístěné křivky:

Inkscape

U tohoto efektu lze také zkoušet různé možnosti nastavení. Nastavení u dvou vodorovných křivek pro vygenerování spojnic je na následujícím obrázku:

Inkscape

Výsledné vygenerované a upravené křivky jsou na dalším obrázku níže. Výchozí křivky lze nadále editovat, stejně tak i uzly daného efektu:

Inkscape

V příští lekci, Inkscape - Pokročilé úpravy textu, se naučíme vkládat do textu speciální znaky, umístit ho na křivku nebo do rámce a instalaci dalšího fontu.


 

Předchozí článek
Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformace a vzorek
Všechny články v sekci
Inkscape
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Inkscape - Pokročilé úpravy textu
Článek pro vás napsala Denisa Honsejková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
10 hlasů
Aktivity