Lekce 8 - Inkscape - Efekty cesty - Obálka, skicování, kopie
V předchozím článku, Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformace a vzorek, jsme se naučili používat některé efekty na pokročilejší úpravu cest. Jednalo se o efekt Ohyb, Deformace podle mřížky 2 a Vzorek podél cesty.
V tomto Inkscape tutoriálu budeme pokračovat s editorem Efekty cesty. Podíváme se na to, jak můžeme vytvářet a upravovat efekty na křivkách (cestách) objektů. V této lekci si představíme efekty Deformace obálkou, Perspektiva, Ozubená kola, Šrafování, Skica, VonKoch, Pravítko a Interpolovat a Sešít dílčí cesty.
Efekty cesty a další možnosti efektů v Inkscape
Dnes rovnou navážeme na lekci Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformace a vzorek. Při své kreativní práci totiž můžeme ocenit i další efekty nástroje Efekty cesty, které si dnes ukážeme.
Deformace obálkou
Efekt Deformace obálkou lze použít k přeměně cesty/křivky objektu do určitého tvaru. Tento efekt využívá speciální křivky nazývané obálky. Ty určují, jak bude cesta deformována:

Efekt využijeme zejména pro práci s textem, který jsme převedli na křivku. Můžeme jím editovat text ve všech směrech. Po otevření efektu se zpřístupní podnabídka editace:

Aby byl efekt aktivní, musíme mít objekty převedené na křivku. To platí i pro práci s textem. I ten je možné obálkou (nebo jiným efektem) deformovat, když je převedený na křivku (cestu). To provedeme tak, že napsaný a Výběrem aktivovaný text převedeme pomocí volby na Panelu nabídek > Cesta > Objekt na cestu. Následně je nutné z této nabídky vybrat Cesta > Sloučit, abychom upravovali text jako jeden křivkový objekt.
Kolem takto sloučené křivky, která zobrazuje text, se přidáním efektu vytvoří obálka. Jde o obrys v podobě křivek, které můžeme následně tahem (tzn. držet levé tlačítko myši) upravovat. Volba Cesty ohybu aktivuje danou křivku k úpravě:

Ne každý text lze takto upravovat. Velmi opatrně je nutné provádět úpravy s českou diakritikou. Nesmí se zhoršit čitelnost slov, které obsahují čárky a háčky.
Pro dosažení nějaké pravidelnosti při deformaci jakéhokoli objektu je vhodné při editaci používat mřížku. Mřížku zapneme v Panelu nabídek vybráním Soubor > Vlastnosti dokumentu > Mřížky:

Perspektiva/Obálka
Pod jednou ikonou se skrývají dva efekty, které ale pracují podobně. Perspektiva a Obálka:

Aktivací efektu Perspektiva se zobrazí nabídka:

U Perspektivy pracujeme pouze se čtyřmi uzly. Perspektivu můžeme měnit svisle, vodorovně nebo může přetékat:

Přetékání (overflow) je asi lépe použitelné při
volbě Obálka. Souřadnice X
a Y
mění
parametry textu nebo jakékoli jiné křivky. Všeobecně je vhodné si
veškerá nastavení vyzkoušet a nebát se jít s myší (tzn. při chycení
uzlu a stisknutí levého tlačítka myši) i přes text.
Ozubená kola
Efekt Ozubená kola se nám může hodit například při technické infografice:

Aplikuje se na vytvořenou křivku. Ovlivnit můžeme počet zubů kola. Ten odpovídá počtu uzlů, které vytvoříme. Dále máme k dispozici dva uzly. Jedním otáčíme soukolím, dalším měníme velikost kol. U celého soukolí pak můžeme měnit barvu a výplň stejně jako u jakéhokoli jiného objektu. Na tomto obrázku je vygenerované soukolí:

Na dalším vidíme již upravené soukolí pomocí uzlů. Se všemi uzly lze posouvat, měnit úhly. Pro kvalitní výsledný vzhled je nutné si s uzly trošku pohrát:

Šrafování
Efekt Šrafování nám křivkový objekt vyšrafuje. Můžeme u něj měnit hustotu šrafování, úhel i přetahování:

Nejprve si nakreslíme objekt, který chceme vyšrafovat. Objekt musí být tvořen křivkami. Je také důležité si uvědomit, že ne každý tvar je pro šrafování zcela vhodný:

Základní editaci začneme nejprve s pomocí uzlů, které se při vložení efektu zobrazí. Na následujících obrázcích vidíme snadnou změnu pomocí uzlů. I u tohoto efektu je možné pohrát si s řadou nastavení:

Skica
Efekt Skica se snaží napodobit skicování od ruky:

Pro vykreslení potřebujeme nějaký křivkový objekt, na který vybráním tento efekt umístíme. Efekt se pak vykreslí sám:

V okně nabídky efektu Skica je řada nastavení. Zároveň stále
můžeme upravovat uzly na původní křivce a měnit tvar. Určitě je potřeba
upravit Konstrukční čáry a Průměrný
posun. Konstrukční čáry (na obrázku níže) jsou
dlouhé rovné čáry. Své uplatnění najdou u objektů, které nemají
oblouky a zakřivení. Průměrný posun ovlivňuje, jak bude
skica nahrubo vykreslena, jak budou čáry daleko od sebe. Nejnižší hodnota
je nula, blíže k sobě čáry již nedostaneme. Hodnoty na názorném obrázku
jsou pro konstrukční čáru 1
a průměrný posun
5
:

VonKoch
Použitím tohoto efektu vygenerujeme takzvané Von Kochovy fraktály:

Výsledkem je několik menších kopií vstupujícího objektu. Kromě editačních bodů můžeme samozřejmě měnit počet generací. Každá je přitom výrazně menší. Při vysokém počtu musíme celkový vzhled upravit, aby poslední nejmenší generace byly vůbec rozpoznatelné. Na obrázku jsou vygenerovány dvě generace původní upravené hvězdy. Celý objekt byl převeden na křivku:

Pravítko
Efekt Pravítko z každé křivky vytvoří pravítko:

Díky tomuto efektu dokážeme nastavit přesnou velikost objektu. Například u kruhu nám odpadají početní úkony. Nicméně nejprve je nutné se v pravítku a měřítku zorientovat. Jednotky pravítka si nastavíme podle účelu našeho obrázku. Dále si můžete nastavit vzdálenost mezi jednotlivými značkami, posun začátku a pro orientaci velikost hlavních a vedlejších značek. Jestliže nebudeme přesnou velikost řešit často, asi se nám vyplatí si u těch několika málo objektů vzít do ruky kalkulačku.
S pravítkem lze ale také docílit docela zajímavých efektů. Stačí, pokud si změníme styl tahu. Připomeňme si dvojí způsob, jak se do dialogového okna dostat. První je z Panelu nabídek > Objekt > Výplň a tah. Druhou cestou je dvojklik na ikonky Výplň a tah v levém dolním rohu, pod Paletou barev. Na spodním obrázku je vloženo pravítko na kruh. Ten jsme převedli na křivku a následně změnili značky na kartě Styl tahu v dialogovém okně Výplň a tah:

Interpolovat dílčí cesty
Efekt Interpolovat dílčí cesty je dosti podobný efektu Sešít dílčí cesty níže:

V obou případech se pracuje se dvěma křivkami. Ty se musí sloučit, aby bylo možné jeden z efektů použít. Sloučíme je tak, že obě nakreslené křivky označíme ikonou Výběr a z Panelu nabídek vybereme Cesta > Sloučit.
Rozdíl je ve vykreslování křivek. U efektu Interpolovat dílčí cesty se vykreslí kopie původních křivek:

Kromě efektu Interpolovat dílčí cesty můžeme na daný obrázek přidávat další efekty, například Ohyb. Dále je samozřejmě možné editovat původní křivky nebo upravit cesty z nabídky Trajektorie. Ta se klasicky zobrazí v nabídce dialogového okna daného efektu:

Sešít dílčí cesty
U efektu Sešít dílčí cesty se vytvářejí spojnice mezi dvěma křivkami:

Na obrázku byly výchozí dvě horizontálně umístěné křivky:

U tohoto efektu lze také zkoušet různé možnosti nastavení. Nastavení u dvou vodorovných křivek pro vygenerování spojnic je na následujícím obrázku:

Výsledné vygenerované a upravené křivky jsou na dalším obrázku níže. Výchozí křivky lze nadále editovat, stejně tak i uzly daného efektu:

V příští lekci, Inkscape - Pokročilé úpravy textu, se naučíme vkládat do textu speciální znaky, umístit ho na křivku nebo do rámce a instalaci dalšího fontu.