IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Inkscape - Seznámení s prostředím

Tento kurz vektorové grafiky v programu Inkscape je určený pro všechny, kterým nestačí běžné grafické online editory. Inkscape nabízí řadu funkcí, které ke standardní grafice přidají několik skvělých prvků. Na tento kurz nepotřebujeme žádné speciální znalosti.

V tomto Inkscape tutoriálu se seznámíme s otevřeným editorem vektorové grafiky Inkscape. Zaměříme se na jeho stažení, ukládání, popis pracovního prostředí. Ukážeme si nastavení vlastností dokumentu jako je strana, vodítka a mřížky.

Inkscape

Inkscape je open source editor vektorové grafiky pro GNU/Linux, Windows a macOS. Je zdarma. Jako svůj hlavní formát Inkscape používá standardizovaný formát souboru SVG, který je podporován mnoha dalšími aplikacemi včetně webových prohlížečů. Dokáže importovat a exportovat různé formáty souborů včetně SVG, AI, EPS, PDF, PS a PNG. Má komplexní sadu funkcí a jednoduché rozhraní. Disponuje vícejazyčnou podporu a je navržen tak, aby byl rozšiřitelný. Uživatelé mohou přizpůsobit funkčnost Inkscape pomocí doplňků. Pro začínající uživatele je intuitivní v základních funkcích. Ale nabídnout má co i profesionálům.

Vektorový grafický program znamená, že kresbu můžeme libovolně zvětšovat, aniž by se nám výsledek "rozkostičkoval". Toto platí do té doby, než výslednou kresbu exportujeme. Při exportu určíme konečnou velikost obrázku. Jediné, čím jsme při změně velikosti během kresby limitováni, je náš počítač. U počítačů pro běžné uživatele je strop rozměr kolem 1.000 × 800 mm. U těchto formátů už Inkscape nemusí pracovat vždy spolehlivě. Jakákoli chyba z naší strany může způsobit zatuhnutí programu.

Stažení a instalace programu Inkscape

Program Inkscape je třeba do počítače stáhnout. Nelze pracovat online. Po stažení instalační aplikace se zobrazí dialogové okno průvodce, který poměrně jednoduše provede uživatele k rychlé instalaci. Různé verze nabízí různě pokročilé přeložení do českého jazyka. Abychom mohli začít v programu pracovat, tak po spuštění programu klikněme na Nový dokument.

Popis prostředí programu Inkscape

Většinu pracovní plochy zabírá plátno. Výchozím formátem plátna je A4. Plátno je obklopeno několika panely, které jsou podobné jako u jiných grafických programů.

Panel nástrojů

Svisle vlevo se nachází Panel nástrojů. Najdeme zde stejné prvky jako u drtivé většiny grafických programů a postupně si je v následujících lekcích probereme:

Inkscape

Další ovládací prvky

Vodorovně přímo nad pracovní plochou je umístěna Lišta nástroje. Její nabídka se mění podle toho, jaký nástroj právě používáme. Například při volbě nástroje Výběr se nabídka změní tak, abychom objekt otočili, změnili pozici podle souřadnic, či u více objektů ho umístili zcela nahoru a podobně. Nad Lištou nástroje najdeme Příkazovou lištu. Ta zůstává neměnná. Obsahuje základní funkce programu jako Uložit, Tisk a další. Nad Příkazovou lištou je Panel nabídek (menu). Je to nejobsáhlejší panel, kde lze nalézt všechny funkce včetně rozšíření a filtrů:

Inkscape

Panel Snap

Svisle vpravo se nachází Panel Snappřitahování. Aktivujeme ho ikonou vpravo. Rozkliknutím šipky máme možnost upravit nastavení, případně upravit nastavení podrobněji. Panel Snap umožňuje snazší práci při zarovnávání objektů v některých grafických postupech. Někdy je však vhodné mít tento panel vypnutý, záleží to na typu grafiky. Věnovat se mu budeme později při práci s objekty:

Inkscape

Paleta barev

Úplně dole pod pracovní plochou se nachází Paleta barev. Přestože nabízí širokou škálu barev, uživatelům časem stačit nebude. Jak si namíchat vlastní barvy se dozvíme v některé další lekci. Její použití je velmi jednoduché. Pokud máme vybraný objekt, klikneme na barvu na paletě a tím změníme jeho výplň:

Inkscape

V případě, že při kliknutí držíme zároveň tlačítko Shift, měníme barvu obrysu.

Vpravo na konci palety barev je rozklikávací nabídka, pod kterou se nachází vzorníky barev. Můžeme si zde nastavit, jak vzorníky budou vypadat (velikost, ohraničení a šířka – po rozkliknutí nabídky Nastavit zcela dole). Ohraničení asi nejvíce oceníme u barevné škály s velmi malými barevnými rozdíly:

Inkscape

Vlevo pod paletou barev najdeme barevné vlastnosti aktuálně vybraného objektu. Dále jsou přítomny nástroje pro práci s vrstvami a aktuální zvětšení/zmenšení v procentech. Pro rychlé zvětšení/zmenšení je ale určitě výhodnější používat klasickou klávesu Ctrl + kolečko myši.

Ukládání souboru

Po spuštění programu je samozřejmě dobré si soubor uložit. Ukládání souboru průběžně je nutné připomínat zejména proto, že vektorový program pracuje s křivkami, které propočítává. V případě zadání chybného čísla nám program spadne a je zpravidla nutné ho spustit znovu. V případě neuložené práce bývá opakované zpracovávání grafiky výrazně rychlejší.

Vše pro uložení práce nalezneme ve standardní nabídce v Panel nabídek -> Soubor. Před prvotním uložení je vhodné nastavit vlastnosti dokumentu.

Vlastnosti dokumentu

Vlastnosti dokumentu nastavíme v nabídce Soubor -> Vlastnosti dokumentu. Kliknutím na Vlastnosti dokumentu se zobrazí dialogové okno, kde můžeme nastavit vlastnosti pracovní plochy:

Inkscape

Nyní se zaměříme na karty Zobrazení, Vodítka a Mřížky.

Karta Zobrazení

Na kartě Zobrazení je důležité nastavení jednotek, v jakých budeme pracovat. V případě, že připravujeme grafiku na web s požadovanými rozměry, je nejlepší jednotkou pixel. V ostatních případech nás ovlivní naše zkušenosti s jinými jednotkami. Jako základ lze určitě považovat milimetry.

Formát

Formát (stránky) je možné vybrat si ze základních přednastavených formátů (včetně orientace) nebo si nastavit vlastní velikost.

Strana, Ohraničení, Pracovní plocha

Tato nabídka se týká barevného nastavení. Ne vždy se ale s takovýmto nastavením pracuje dobře. Lze postupovat i jinak, vložením objektu. V případě volby je pro začátek nejsnazší použít barevný kruh. V kruhu volíme barvu, uvnitř trojúhelníku odstín. Případě můžeme zadat přesné hodnoty v RGB:

barva pozadí - Inkscape
Ohraničení strany

Pokud zpracováváme konkrétní formát, je nutné si nechat zobrazit ohraničení. Tento okraj může mít stín (někdy může být stín na škodu). Je také dobré u složitějších kreseb vidět přes kresbu rozměry plátna, tedy zobrazit Vždy navrchu.

Ohraničení strany můžeme také vypnout. To ale neznamená, že plátno jako takové zmizí. Nebude pouze vidět.

Karta Vodítka

Vodítka si lze zapnout na kartě Vodítka nebo si je stáhnout ze zobrazeného pravítka. Pokud pravítka nevidíme, zvolme v menu Zobrazit a následně Zobrazit/Skrýt. Kliknutím levým tlačítkem myši do pravítka a následným držením si vodítko z pravítka vytáhneme. Vodítka můžeme využít pro zarovnávání objektů nebo rozvržení pracovní plochy.

Karta Mřížka

Karta Mřížka slouží k přesnému kreslení nebo k udržení pravidelné struktury kreslených prvků. Po vytvoření mřížky si můžeme nastavit řadu jejích vlastností, včetně barvy hlavních a vedlejších čar.

U rozměrů mřížky je nutné upozornit na fakt, že nepřebírá jednotky výchozího nastavení. Jednotky si tedy musíme nastavit v pravém horním rohu tohoto dialogového okna. Mřížka se také může zobrazovat pouze v bodech. Při aktivním panelu Snap využijeme přichytávání k mřížce. Nezaškrtnutá volba Povoleno a Viditelné na první pohled vypadá stejně – mřížka není vidět. U Povoleno však na rozdíl od Viditelné nefunguje přichytávání k mřížce:

mřížka - Inkscape
Počátek X a Počátek Y

V kartě Mřížka na polích Počátek X a Počátek Y nastavíme posun mřížky oproti kreslícímu plátnu. Můžeme tím docílit nastavení vnitřního okraje strany, kdy hlavní čáry mřížky začínají až za tímto posunem. Axonometrická mřížka je na první pohled složitější, nastavení má ale téměř stejné. Mezery nastavujeme pouze jedny, zato ovlivníme úhel, které spolu jednotlivé přímky svírají. Tato mřížka usnadňuje zarovnání objektů i pod úhlem:

Inkscape

V příští lekci, Inkscape - Práce s objekty obdélník a čtverec, se seznámíme se základní tvorbou a editací předdefinovaného objektu obdélník/čtverec v editoru vektorové grafiky Inkscape. Součástí bude i vysvětlení, jak funguje přesun objektu, změna barvy, obrysu a umístění vůči ostatním objektům.


 

Všechny články v sekci
Inkscape
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Inkscape - Práce s objekty obdélník a čtverec
Článek pro vás napsala Denisa Honsejková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
37 hlasů
Aktivity