Poslední den BLACK FRIDAY! Slevy až 80 % jsou všude. Tak rychle ještě přejdi do rostoucího IT oboru!

Reflexe v Javě

V minulé lekci, OOP v Javě naposledy - Boxing, balíčky a doplnění, jsme se zabývali balíčky a dalšími OOP konstrukcemi.

Ještě než opustíme OOP sekci, chtěl bych vás seznámit s pokročilou technikou - Reflexí.

Reflexe

Reflexe je nástroj, pomocí kterého lze zjistit za běhu programu informace o nějaké třídě nebo instanci, přistoupit k jejím atributům a v neposlední řadě měnit hodnoty těchto atributů.

K čemu je to dobré?

Díky reflexi můžeme např. vytvořit instanci třídy, jejíž název nám někde přišel jako String a před spuštěním programu tedy nevíme, jakou instanci zde budeme vytvářet. To se může hodit např. při parsování nějakých textových souborů, o kterých předem nevíme, co obsahují. Možná jste již někdy použili bezduchá větvení typu if (atribut == "jmeno") uzivatel.jmeno = hodnota; else if (atribut == "prijmeni") uzivatel.prijmeni = hodnota; a podobně. Reflexe nám v této situaci umožní sáhnout na atribut podle jeho názvu předaném jako String a objektu, kterému má patřit.

Reflexe je ovšem ale ještě mocnější nástroj, který může ve špatných rukou nadělat velkou paseku. Na konci dnešní lekce si ukážeme, jak pomocí ní lze modifikovat private atributy zvenčí. Ouch :) Reflexe je také relativně náročná na paměť, proto byste tuto techniku měli využívat jen minimálně a v krajních případech, kde dává smysl, např. při již zmíněném parsování, nikdo nemá rád kilometrové konstrukce switch :)

class

Než se pustíme do praxe, je třeba trocha teorie. Seznámíme se nejdříve s metodami, pomocí kterých můžeme s třídami manipulovat. K metodám pro reflexi se dostaneme přes třídu, kterou


 

...konec náhledu článku...

Prémiový článek

Prémiový článek

Na itnetwork.cz se nachází největší a nejucelenější česká databáze s výukovými články, jejímž cílem je umožnit kvalitní vzdělání v oblasti IT úplně každému. Měsíčně zobrazíme k milionu článků a sklidíme desítky děkovných emailů, kde nám sdělujete, že jsme vám pomohli k lepšímu zaměstnání nebo vzdělání.

Ačkoli se snažíme držet většinu obsahu úplně zadarmo, udržovat síť v provozu a aktuální stojí obrovské úsilí. Proto je nějaký obsah, jako cvičení nebo odbornější články, přístupný pouze za body. Nebojte, nestojí to skoro nic :)

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V Java tutoriálu se seznámíme se základními principy reflexe. Podíváme se na základní metody pro přístup k atributům třídy.

Omezená nabídka: Nauč se vše a ušetři

Koupit lekce a funkce postupně a po jednom 194 bodů
Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za exkluzivní cenu 146 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
Koupí tohoto výhodného balíčku získáš přístup ke všem 40 lekcím s kontrolou a certifikací a ještě navíc ušetříš 121 Kč. Nabídka je časově omezená a platí pro všechny lekce v kurzu. Nakup teď a získej limitovanou 25% slevu.
146 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo odpovídá 484 Kč 363 Kč
Koupit jen lekci 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo odpovídá 25 Kč

Koupí článku k němu získáš neomezený přístup a to napořád. Posuneš své znalosti zas kousek dopředu a zároveň nám pomůžeš udržovat celý projekt při životě a pomáhat vám tak k lepší budoucnosti.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Dobít body můžeš okamžitě např.:

Kartou SMS Převodem
Kartou SMS Převodem
Článek pro vás napsal Ing. Petr Štechmüller
Avatar
Autor se věnuje primárně programování v Jave, ale nebojí se ani webových technologií.
Aktivity (4)