IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 5 - Úvod do vývojového prostředí WebStorm

V minulé lekci, Debugging ve vývojovém prostředí Visual Studio Code, jsme si řekli něco o debuggingu přímo ve vývojovém prostředí Visual Studio Code.

Správné používání IDE je pro produktivitu velmi důležité. Ať už pracujeme v jakémkoli IDE nebo na jakémkoli typu projektu, může nám ušetřit hodně času. My se v této lekci seznámíme s jedním z nejpoužívanějších IDE na JavaScript, kterým je WebStorm:

Používanost IDE. - Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS

Něco málo o WebStormu

WebStorm je IDE používané především pro vývoj v JavaScriptu. Jak si později ukážeme, WebStorm si poradí i s jinými jazyky. Stejně jako například další IDE PhpStorm, GoLand nebo Rider ho vyvinula česká společnost JetBrains s.r.o.

Licence

Jak asi víte, WebStorm, ani jiné produkty od Jetbrains, není zdarma. My si teď ukážeme několik možností koupě a použití tohoto IDE.

Zkušební verze

První možností je používat IDE jen 30 dní, tedy ve zkušební verzi. Její využití je jednoduché - stačí WebStorm stáhnout (jak, uvidíte později) a on už vám za 30 dní řekne, že potřebujete licenci.

Placená licence

Nyní pojďme k placené licenci. Tu najdeme na oficiálním webu, zde překlikneme na For Individual Use a vidíme už můžeme vybírat. Možnosti zde máme dvě, první je koupení pouze WebStormu na jeden rok za 1 399 Kč nebo měsíčně na 139,90 Kč. Druhou možností je koupit si všechny produkty od Jetbrains za 15 990 kč ročně, nebo 1 599 Kč měsíčně. Po koupi už stačí jen vyplnit ve WebStormu data z licence, nebo se přihlásit na účet.

Studentská licence

Jetbrains jsou součástí GitHub Student Developer Packu, pokud jste student, můžete ho dostat na webu GitHubu a to po kliknutí na Sign Up for Student Developer Pack, zde budete muset vyplnit některé údaje a vyfotit potvrzení o studiu, tedy jakýkoli školní dokument s vaším jménem. Po schválení už se stačí ve WebStormu opět jen přihlásit, nebo zadat údaje.

Stažení a Instalace

Nyní už přejdeme ke stažení WebStormu, stahovat ho budeme z oficiálních stránek jetbrains.com kliknutím na tlačítko Download v pravém horním rohu. Další kroky se budou lišit podle OS.

Windows

Ze všech tří podporovaných platforem je na Windows instalace nejjednodušší, prostě stáhneme soubor a spustíme ho. Průvodce instalací je jednoduchý a intuitivní.

MacOS

Stáhneme soubor .dmg, rozklikneme a spustíme.

Linux

Na Linuxu už to bude mírně složitější, stáhneme archiv .tar.gz, extrahujeme ho a ve složce /WebStorm-212.4746.80/bin/ (čísla můžete mít samozřejmě odlišná) najdeme soubor webstorm.sh. Tento soubor spustíme příkazem sudo ./webstorm.sh.

Druhý, pravděpodobně jednodušší způsob je stažení přes Ubuntu Software nebo přes příkaz sudo snap install webstorm. Jako linuxáci si s tím určitě poradíte.

Základní ovládání

Po spuštění by měl váš WebStorm vypadat asi takto:

WebStorm - Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS

K přístupu do jednotlivých projektů jsou zde tři tlačítka:

  • New Project - vytvoří nový projekt.
  • Open - otevře složku jako projekt.
  • Get from VCS - otevře projekt z GITu, nebo jiného verzovacího nástroje. O kooperaci GITu a WebStormu se budeme bavit ještě později.

My použijeme to první, tedy New Project. V dalším okně uvidíme toto okno (frameworky nalevo může mít každý jiné):

Nový Projekt - Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS

Vidíme, že WebStorm nám umí pomoct s vytvářením projektu v jednotlivých frameworcích, nám pro teď bude stačit Empty Project. Můžeme si samozřejmě změnit umístění nebo název projektu. Projekt si vytvoříme. Pravým tlačítkem klikneme na složku projektu a zvolíme New > JavaScript File, pojmenujeme ho index.js. Úplně stejně vytvoříme ještě jeden, tentokrát HTML soubor. Místo New > JavaSript File zvolíme New > HTML file s názvem index.html, zatím by vše mělo vypadat takto:

Hello World - Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS

Vidíme, že nám WebStorm sám vygeneroval základní HTML strukturu, my si ji trochu upravíme:

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <title>Hello world!</title>
    <script type="text/javascript" src="index.js"></script>
</head>
<body>
   <button type="button" onclick="clickMe()">Click me!</button>
</body>
</html>

Přidali jsme import souboru index.js a tlačítko Click Me!, které po kliknutí spustí funkci clickMe(), kterou si zanedlouho nadefinujeme.

Možná jste si již všimli, že když začneme psát nový element, např. <button> , WebStorm nám napovídá. Zobrazí nám všechny potenciální proměnné, funkce atd. JS soubor upravíme takto:

const clickMe = () => {
    console.log("Hello world");
};

Pro zobrazení stránky máme dvě možnosti:

- jednoduše otevřeme index.html, třeba v Google Chrome.
- druhá možnost je nechat si opět pomoct WebStormem pomocí kláves Alt + F2, WebStorm poté spustí na localhostu server, na kterém spustí naší aplikaci (web).

Oprava

Další užitečná věc, kterou WebStorm disponuje je oprava překlepů například v HTML tagech. Zkusme si například místo <button> napsat <buton> a přejděme do záložky Problems (nebo pomocí kláves Alt + 6):

Problem - Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS

Ještě lepší je ale oprava podobných chyb, zkusíme např. změnit hodnotu konstanty:

const clickMe = () => {
    const hello = "Hi world!";
    hello = "hello";
    console.log(hello);
};

Nejen že nás WebStorm na tuto chybu upozorní, ale dokonce nám nabídne řešení. Při najetí na slovo s chybou a stisknutí kláves Alt + Enter nám WebStorm nabídne možnost Replace with let, tu jen odenterujeme a kód je v pořádku:

Možnosti - Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS WebStorm umí upravit i HTML kód, to můžeme vyzkoušet např. duplikací tagu </head>:

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <title>Hello world!</title>
    <script type="text/javascript" src="index.js"></script>
</head>
</head>
<body>
<button type="button" onclick="clickMe()">Click me!</button>
</body>
</html>

WebStorm nám odstranění přebytečného tagu po kontrole sám navrhne.

Terminál

Poslední věcí, se kterou se dnes seznámíme, je terminál ve WebStormu. Dostaneme se do něj přes klávesy Alt + F12, nebo překliknutím do záložky Terminal vlevo dole. V terminálu je otevřená složka projektu a my máme možnost spouštět příkazy rovnou z WebStormu ve složce projektu. Když klikneme na šipečku vedle Terminal: Local, máme možnost vytvořit SSH session. Ta se dá použit pro plno věcí od komunikace se serverem, až po připojení například k Raspberry Pi. Stačí pouze zadat IP adresu cíle, port přes který chceme komunikovat, naší "přezdívku" pro komunikaci se serverem a heslo/klíč.

To je pro dnešek vše.

V další lekci, Debugging ve vývojovém prostředí WebStorm, si ukážeme konkrétní vývojové prostředí WebStorm a jak ho lze využít při debuggingu.


 

Předchozí článek
Debugging ve vývojovém prostředí Visual Studio Code
Všechny články v sekci
Visual Studio Code, WebStorm a debuggování JS
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Debugging ve vývojovém prostředí WebStorm
Článek pro vás napsal Lukáš Michalik
Avatar
Uživatelské hodnocení:
106 hlasů
jako Autor se věnuje C#, tvorbě her v C++ a JavaScriptu
Aktivity