Pouze tento týden sleva až 80% na e-learning týkající se Kotlinu. Zároveň využij akci až 30 % zdarma při nákupu e-learningu - Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.
discount week 30

Lekce 1 - Dá se charisma naučit?

Máte silnou vizi, nápad na službu nebo produkt, který dokonale zaplňuje díru na trhu? Že už jste dokonce vymysleli konkrétní know-how a začínáte podnikat? Gratuluji, učinili jste podstatný krok k naplnění vašeho snu.

V tuto chvíli jste však pouze v poločase. Má-li být váš úspěch skutečně pronikavý, musíte své znalosti, osobnost i firmu umět také prodat. V kurzu Základy copywritingu jsme si ukazovali, jak na takovou kratochvíli jít v textové formě. Tato výbava představuje v dnešním online světě solidní zbraň a troufám si říct, že teď už se neztratíte. Po webu, e-mailu či sociálních sítích lze demonstrovat, zařídit a zorganizovat opravdu ledacos.

Na tu skutečně top úroveň podnikání však potřebujete zvládnout ještě jednu dovednost – osobní vystupování. Na jednáních s důležitým klientem či potenciálním obchodním partnerem, kde se skutečně láme chleba, už si prostě s psaným textem nevystačíte. Nemluvě o metě, když konečně zakládáte firmu a musíte se stát inspirativním lídrem, za kterým vaši zaměstnanci jdou. Mnoho vizionářů v tomto bodě selhává, protože "to s lidmi neumí".

Pořád se přitom bavíme o situaci, že sami podnikáte. Možná jste spokojený zaměstnanec, který však je v pracovním kolektivu nespravedlivě upozaděný. Možná vám fungování ve skupině nejde ani v soukromém životě, kdy si mezi lidmi připadáte nezapadající a že na vás ostatní koukají skrz prsty. Tento status ve vaší hlavě pak nezřídka ještě objektivně přiživíte tím, že v nervózní snaze zapadnout nějakou fakt prapodivnou věc či hlášku skutečně vypustíte… Pak jen se závistí pozorujete ty suverénní charismatické vypravěče, kteří jsou středobodem společnosti, a sami se smiřujete s vlastní "divností", kterou už jste prostě dostali do vínku a nedá se s ní nic dělat.

Stop. Ještě než sami učiníte podobné závěry, projděte si tento kurz. Podíváme se na to, co vlastně znamená být pro ostatní přitažlivý a jak toho můžete dosáhnout i vy.

Přirozená autorita je jako židle

Tím kouzlem a zaklínadlem dělajícím z člověka osobnost, která nás přitahuje a máme před ní tak nějak automaticky respekt, je charisma, chcete-li přirozená autorita. Problém je ten, že tyto vlastnosti má mnoho lidí tendenci brát jako něco transcendentního, s čím se buď narodím, nebo nenarodím. Pokud patřím do té druhé skupiny, nemá ani cenu na sobě v tomto směru nějak cíleně pracovat. Mám prostě smůlu a musím se s tím smířit.

Ano, svět není spravedlivý a ani tady určitě nejsme všichni na stejné startovní čáře. Někdo je poznamenán důsledky špatně vedené výchovy rodičů či absence kladných vzorů v dětství. Někomu zase hladší začlenění do kolektivu komplikují genetické předpoklady, jako je malá výška, sklon k obezitě či třeba nějaký typ postižení.

Pro někoho to prostě bude těžší. Ale vězte, že vybudovat si kouzlo a přitažlivost pro ostatní lidi může úplně každý. V dalších řádcích a kapitolách si povíme, co všechno vlastně do charismatu patří a jak pracovat na tom, abyste si jednotlivé dovednosti osvojili taky. Sami uvidíte, že některé změny vám zase až takovou práci nedají. Jen na ně myslet a hlídat si je.

Představte si přirozenou autoritu jako klasickou židli. Ta, aby byla skutečně pevná a dobře se na ní sedělo, musí stát na čtyřech stabilních nohách. Každá noha pak symbolizuje jednu lidskou schopnost či kvalitu. Pojďme si je postupně představit. Uvidíte, že ani jedna z nich není nic vrozeného, co nemůžete ovlivnit. Naopak, ve všech případech se jedná o oblasti, které budujete a opečováváte vlastně celý svůj život.

1.noha – Titul své funkce

Byli jste někdy objednaní na jednání u nějakého vysokého manažera nebo dokonce ředitele nějaké firmy, jehož jste před tím nikdy neviděli? Jak vám bylo?

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Většinou platí, že do doby, než zjistíme, že ten člověk je ve skutečnosti neschopný idiot, máme tak nějak automaticky respekt už k té funkci, kterou zastává.

Totéž platí třeba u zubaře. Než na vlastní kůži pocítíme jeho skutečné schopnosti, stačí nám jen tento nápis na dveřích ordinace k přesvědčení, že tenhle člověk je odborník, jenž mi umí pomoct se zuby.

Opět tu jde o magickou sílu slova, která umí naprogramovat mysl – nejen ostatních, ale i tu vaši. Příklad. Představte si člověka, který fotí a svoji aktivitu představuje druhým. Verze jedna: "Ale to nestojí za řeč. To je takové šudlání, když jdu do lesa na procházku. Spíš se to učím." Verze dva: "Já jsem fotograf, specializuju se především na krajinky". Co působí větší respekt?

Samozřejmě, pokud jste do té doby neměli foťák v ruce, jen s kecama dlouho nevystačíte. Ale garantuju vám dvě věci.

  • Pokud je vaše tvorba objektivně aspoň průměrná, je ve druhé verzi mnohem větší šance, že se ostatním bude líbit. Prostě jim tím úvodem vsugerujete, že jste odborník a že ty fotky tak "budou pravděpodobně dobrý".
  • Naprogramujete mysl sami sobě. Tenhle vnitřní závazek spojený s vyslovenou vizí a tím, že vás to baví, způsobí pozoruhodné výsledky.

Dosaďte si na tomto místě jakýkoli příklad. Chodíte si po práci zaběhat? Můžete o tom mluvit třeba jako "chodím se občas trochu protáhnout na vzduch". Také ale můžete říct "chodím běhat" nebo "sportuju". Co si pomyslí ostatní? "Ten má určitě dobrou kondici a pevnou vůli".

A dále. Označení "manžel" a "otec" evokuje na první poslech auru zodpovědnosti a klidu u rodinného krbu. Pokud o sobě někdo mluví jako o "zahrádkáři", nepochybujeme v tu chvíli, že se vyzná v pěstování květin, "kutil" získá v naší hlavě punc šikovnosti… atd.

Takových funkcí – chcete-li životních vizí, můžeme mít v životě plno. A celé je to o tom, abychom si je určili a v hlavě povolili především my sami. Pokud na nich potom začnete makat s chutí a nadšením, máte pevnost první nohy židle vaší autority zaručenou.

2. noha – Odbornost

Je to úplně stejné jako v reklamě. Když je produkt nekvalitní, sebelepší propagace ho nezachrání. Potenciálnímu klientovi můžete naslibovat hory doly, svým podřízeným či kolegům se prezentovat jako novodobý Winston Churchill. To je v pořádku. Ale vaši odbornost musíte pořád dokazovat i prakticky. Být skutečně dobří v tom co děláte. S tím, že měřítko kvality se neustále rychle posouvá.

Vaše okolí tohle vidí. Pak můžete být zlatoústý suverén jako z francouzské romantické komedie, ale pokud jste ve svém oboru špatný a neschopný, i vaše charisma se postupně rozplyne.

3. noha – Vzhled

Vzpomínám si, že na škole nás učil výpočetní technologie takový mladý ajťák. Do toho, co dělal, byl zažraný, uměl zaujmout výkladem, jeho hodiny měly hlavu a patu.

No jo, ale co z toho, když po celý rok nosil ten samý svetr, hřeben znal zřejmě jen z televize a dost nevábně zapáchal? Tipněte si, jaké se u nás asi těšil přirozené autoritě?

Každý nemůže vypadat jako George Clooney nebo Angelina Jolie. Ale úplně každý je schopný používat mýdlo, šampón, decentní parfém a chodit upravený v čistém oblečení. Věřte, že to k udržování třetí nohy vašeho charismatu bohatě stačí.

4. noha – Vystupování

S životními vizemi, odborností a příjemným vzhledem už se na židli naší přirozené autority dá balancovat docela slušně. Ale aby to posezení bylo skutečně pohodlné, měli bychom přidat ještě čtvrtou nohu. Na tu se teď podíváme trochu podrobněji.

Efektivní vystupování je schopnost, díky které to všechno dokážeme vykomunikovat a prodat ostatním. Mnoho lidí si myslí, že to souvisí s nastaveními, která jsou geneticky vrozená podle logiky "pokud někde příroda ubere, jinde zase přidá". Typicky se to týká například výřečnosti.

V dalších kapitolách tohohle kurzu vám ale ukážu, že schopnost dobře komunikovat je pouze o dodržování několika pravidel a zákonitostí. Naprosto chápu, že ne všechny tyto principy do sebe lze dostat lusknutím prstů. Ale jako u každé jiné lidské dovednosti jsem přesvědčený, že naučit se ji nebo se v ní aspoň výrazně posunout zvládne každý.

Postupně se podíváme na čtyři hlavní zásady efektivní respektuhodné komunikace:

  • vzbuzení sympatií,
  • ukázání pevného charakteru,
  • sebevědomého jednání,
  • efektivity.

Popíšeme si, v čem vlastně tyto charakteristiky spočívají a jak je do sebe můžete nasát také. Sami uvidíte, že v mnoha případech to žádná vyšší dívčí není a změnu můžete nastartovat okamžitě.

Příště začneme odpovědí na otázku, jak dokázat, aby s vámi bylo druhým dobře. Dostat se do srdcí klientů, kolegů, podřízených či své rodiny, se kterou třeba špatně vycházíte, zvládnete díky naprosto jednoduchým zásadám.

Napište mi zatím do komentářů, co pro vás znamená efektivní komunikace a v čem sami v tomto směru vidíte své největší slabiny. To abych případně věděl, na co v kurzu nezapomenout.

Budu se těšit.

V příští lekci, Vzbuďme sympatie, se podíváme na to, jak u svého okolí vzbudit sympatie.


 

Všechny články v sekci
Magnet na klienty - Efektivní vystupování
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Vzbuďme sympatie
Článek pro vás napsal Vojtěch Marcín
Avatar
Uživatelské hodnocení:
4 hlasů
Tak trochu kravaťák s celoživotním zájmem o lidi a vše lidské. Notorický hledač a nacházeč těch nejlepších možných formulací, komunikátor, psavec a krotitel slov, která umí ve správný okamžik použít ve jménu vašeho úspěchu!
Aktivity

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!