IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 3 - 3 otázky, na které byste měli odpovědět před každou zakázkou

V předchozím kvízu, Kvíz - Péče o web a profese vytvářející weby, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Potřebujeme web, chceme na něm prodávat naše produkty nebo psát články. Hledáme tedy někoho, kdo nám web udělá.

Anebo weby chceme dělat, ale ještě nevíme, jak to v businessu chodí, co s klientem probrat nebo jak komunikovat. Dnes to vezmeme z obou stran. Ze strany klienta, aby se nenachytal podvodníkem a ze strany zpracovatele webu, který nechce pracovat pod cenou.

Agentura vs. živnostník

Klient má na výběr mezi agenturou a jednotlivcem. Agentura nabízí komplexní řešení celého projektu, tedy vlastního copywritera, kódera, SEO specialistu atd. Oproti tomu jednotlivec vyřeší jeden "problém" – texty, coding apod. Na druhou stranu, jednotlivec může být naprostá autorita v oboru, 100 % profesionál, který dokáže klienta oslovit daleké víc, než agentura.

Je tu ale háček. Vysněný např. copywriter k sobě potřebuje webdesignera, kódera atd. Jeden člověk web neudělá. To znamená, že klient nenajímá jenom copywritera, ale s ním i další minimálně 2-3 lidi. To je potřeba klientovi vysvětlit.

Stejně jako my nerozumíme businessu klienta, on nerozumí tvorbě webu. A proto je edukace stejně jako zakázka samotná naším popisem práce.

PS: Pokud teprve začínáme ve svém oboru, doporučuji se "uklidit" do agentury, která nám dá první cenné zkušenosti a hlavně nás oprostí od hledání zakázek. My tedy budeme mít čas, věnovat se jenom svému řemeslu.

Poptávka následuje úvodním sezením

Agentura/živnostník si po první komunikaci pozve klienta na úvodní sezení, během kterého si ujasní mantinely, vyjasní představu a především určí základní předmět zakázky.

Co je předmětem zakázky

Mluvíme o textech, o designu, o správě sítí nebo to bude celý web? Klíčové je vyjasnit si hned na první schůzce, co klient od zpracovatele zakázky očekává, v jakém rozsahu a případně i s jakým výsledkem. Na základě těchto informací můžeme usoudit, jestli jsme pro klienta vhodná volba, jestli zakázku vůbec chceme a případně za kolik peněž. K tomu se dostaneme.

A kdy to bude?

Až mi dodáte podklady… Klient chce web co možná nejdříve, my ale potřebujeme klid a čas na uživatelský výzkum, brief, hrubé wireframy atd., a tudíž se nenechme zviklat naléháním na nejbližší časový termín.

Já osobně si před zakázkou vždy hlavně vybavím všechny rozdělané projekty, povinnosti a jejich časový rámec. K nim připočtu minimálně dvě až tři desítky hodin, které můžu ztratit a následně ukotvím časový rámec projektu.

Marketing na webu

Vždy je lepší říct si více času, než dohánět deadline na poslední chvíli. Pokud navíc dodáme projekt ještě před oficiálním deadlinem, budeme za hrdinu.

Za kolik to bude?

Necháme se platit od hodiny? Stanovíme pevnou částku za projekt anebo uděláme na konci projektu přibližný sčet. To poslední moc nedoporučuji.

Jakmile známe předmět zakázky a její časová rámec, můžeme začít uvažovat o číslech. Klient chce číslo, nejlépe konkrétní částku. Nikdy, nikdy, nikdy neříkejme pevnou cenu za dlouhodobý projekt, u kterého nedokážeme odhadnout budoucí průběh. Klient se částky chytí jako klíště a už se ji nepustí.

Dobré je nadhodit rozsah cen. Ideálně široký. A když říkám široký, myslím tím, opravdu široký. Mimo rozsahu je dobré stanovit si i cenový strop, který bychom neměli překročit.

Jestli se následně domluvíme na ceně za zakázku či hodinovce je už vedlejší. Z mé zkušenosti se pravděpodobně domluvíme na hodinovce, jelikož klient je zvědavý kolik práce jsme na projektu doopravdy odvedli. Pro trackování a výkaz hodin se vyplatí aplikace jako: Harvest, Toggl, CAFLOU, Costlocker.

Win-Win

Obě dvě strany – klient i zpracovatel webu, by měli po úvodním sezení cítit souznění a vzájemné pochopení, ukotvený projekt a stanovené hranice. Mělo by jít o situaci win-win. Klient dostane web, který prodává a vytvoří přínos jeho businessu a zpracovatel, který pracuje na projektu, by měl cítit, že projekt dává smysl, za peníze se kterými souhlasí. V případě, že jedna strana nesouhlasí, je lepší od projektu okamžitě odstoupit.

Klient nemá čas…

Náš klient je mužem/ženou svého businessu. Tráví s ním obrovské množství času a na tvorbu nového webu má povětšinou minimum času. Proto neztrácejme čas plkáním o zbytečnostech. Na každou schůzku choďme připraveni s jasně stanoveným tématem, o kterém se bude mluvit a hlavně včas.

Schůzka s klientem - Marketing na webu

Jak by měl návrh webu probíhat

Co, kdy a za kolik máme vyjasněno. Následují první práce na budoucím webu. Ze všeho nejdříve by měla přijít analýza obsahové strategie – brief, analýza klíčových slov, analýza konkurence atd. Následuje UX/UI wireframe a po něm přichází grafik a copy. Souhra grafika & copy je klíčová, protože dokáže vytvořit nevídané projekty. Není nic horšího, než hotová grafika, do které chce klient texty.

Analýzy a brief

Známe klientovu představu, víme kdy, co a za kolik to bude a před námi je první krok. Analýza a brief. Analýzou myslím analýzu klíčových slov – jaká slova v textu použít, aby se web/článek/produkt objevoval, co možná nejvýše ve výsledcích vyhledávání. Technikám, jak dostat článek / webovou stránku do předních pozic vyhledávání, se věnuje samostatná disciplína – SEO. Následuje analýza konkurence –⁠ co dělá, za kolik, kdo jsou její zákazníci atd.

Brief je naplněný otázkami, které nám pomůžou pochopit klientův business, jeho zákazníky, jejich motivaci atd. Brief využívají převážně copíci a UX/UI designeři.

Malá ukázka briefu:

Produkt:

  • CO nabízíme (služba, produkt, informace… + jak se nám zatím vede)?
  • KDE (doma, v kůlně, e-shop)?
  • KOMU (věk, pohlaví, kde náš zákazník bydlí, společné charakteristiky, zájmy, zaměstnání, vzdělání, příjmová skupina, na co slyší, ke komu vzhlíží (influencer/ce­lebrita) zkrátka co mají zákazníci společné)? Jaký mají vztah k službám mého typu, na co se často ptají, mají z něčeho strach?
  • ZA KOLIK (jsme levní, jsme drazí, kdo si nás může dovolit)?
  • Proč to má někoho zajímat:
  • Jaká problémy firma řeší a jak přesně náš produkt/služba pomáhá zákazníkům řešit jejich problém (nebo jejich sny, touhy, představy, cíle…)?
  • Co přinese náš produkt zákazníkovi?
  • Co je výsledkem fungování firmy?
  • Jaké emoce na zákazníky platí? Radost, smutek vztek?

V příští lekci, Brand –⁠ Duše značky, bez které se neobejdeme, si řekneme, co je to brand, jak ho nastavit a proč se potřebujeme naučit SWOT analýzu.


 

Předchozí článek
Kvíz - Péče o web a profese vytvářející weby
Všechny články v sekci
Marketing na webu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Brand –⁠ Duše značky, bez které se neobejdeme
Článek pro vás napsal Jan Kaláb
Avatar
Uživatelské hodnocení:
32 hlasů
Jan Kaláb
Aktivity