Hledáš dárek, který neskončí v koši? Nyní 90 % extra kreditů ZDARMA s promo kódem PREKVAPENI90. Zjisti více:
NOVINKA: Staň se datovým analytikem od 0 Kč a získej jistotu práce, lepší plat a nové kariérní možnosti. Více informací:

Lekce 2 - Seznámení s aplikací Excel

V předchozí lekci, Úvod do Excelu - Instalace a základní pojmy, jsme si popsali základní prvky excelu - sešit, list a buňku a nainstalovali si Microsoft 365.

V tomto tutoriálu základů Excelu si popíšeme prostředí aplikace a karty pásu karet. V Excelu vytvoříme nový sešit a ukážeme si panel Rychlý přístup. Naučíme se skrývat, zobrazovat a přizpůsobit pás karet.

Vytvoření nového sešitu

Nový sešit můžeme vytvořit z prázdného sešitu, nebo z předem připravených šablon. Můžeme jej vytvořit při spuštění Excelu nebo během práce v již spuštěném Excelu.

Vytvoření sešitu při spuštění Excelu

Začneme tím, že otevřeme Excel, vybereme Prázdný sešit nebo předpřipravenou šablonu a následně se nám otevře vybraný sešit:

Základy Microsoft Excel

Vytvoření nového sešitu v otevřeném Excelu

Pokud máme již Excel otevřený, na kartě Soubor zvolíme možnost Nový a dále pokračujeme stejně jako při postupu výše.

Nový sešit můžeme vytvořit také stisknutím kláves Ctrl + N.

Ovládací prvky Excelu

Po vytvoření nového sešitu vytvoří Excel prázdný list s pojmenováním List1, ve kterém se dále pracuje.

Listy si můžeme představit jednoduše jako jednotlivé listy našeho sešitu a můžeme tak dokument logicky rozdělit na více částí. Neměly by se ovšem plést s tím, jak je náš dokument rozdělen na stránky papíru např. v případě tisku, jeden list může mít několik stran.

Prostředí aplikace Excel

Abychom aplikace dokázali obstojně ovládat, popišme si nyní jednotlivé prvky v jejím okně:

Prostředí aplikace Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Panel rychlého přístupu

Jedná se o panel nástrojů, který je umístěn v levém horním rohu okna aplikace a umožňuje nám rychlý přístup k nejčastějším nástrojům. Ve výchozím nastavení obsahuje tlačítka Uložit, Zpět a Provést znovu.

Pás karet

K funkcím Excelu přistupujeme přes Pás karet. Jednotlivé karty jsou rozděleny podle typu úkonů, které s nimi lze provádět. Obsah těchto karet je v Excelu rozdělen do skupin podle příkazů, které dále využíváme pro jednotlivé úkony s daty. Samostatná příkazová tlačítka ve skupinách nám slouží k provedení příkazu nebo zobrazení jeho nabídky. Pojďme si nyní karty prolistovat.

Karta Soubor

Po otevření karty Soubor se nám zobrazí nástroje pro práci se souborem (sešitem). Informace o souboru obsahují informace a základní vlastnosti aktuálního souboru. Pomocí nabídky také můžeme vytvořit nový soubor, otevřít již vytvořený soubor, uložit nebo zavřít aktuální soubor. Sešit můžeme několika způsoby publikovat, k tomu nám poslouží nástroje: Tisk, Sdílet, Exportovat a Publikovat. V kartě Soubor je také nabídka Účet a Možnosti aplikace:

Karta soubor v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel
Karta Domů

Karta Domů je rozdělena na několik sekcí, které obsahují jednotlivé nástroje. Jedná se o sekce Schránka, Písmo, Zarovnání, Číslo, Styly, Buňky, Úpravy a Doplňky. Tato karta nám tedy umožňuje formátování textu, buněk, vkládání nových řádků i sloupců, nebo výběr různých stylů buněk:

Karta Domů v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel
Karta Vložení

Karta Vložení je rozdělena na sekce Tabulky, Ilustrace, Grafy, Minigrafy, Filtry, Odkazy, Text a Symboly. Karta Vložení nám tedy umožňuje do sešitů vkládat různé typy objektů a následně s nimi pracovat:

Karta Vložení v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel
Karta Rozložení stránky

Karta Rozložení stránky obsahuje Motivy, Vzhled stránky, Přizpůsobit měřítko, Možnosti listů a akci Uspořádat. Pomocí této karty nastavujeme vzhled listu a také připravujeme jeho rozložení pro následnou publikaci:

Karta Rozložení stránky v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Karta Vzorce

Karta Vzorce obsahuje sekce Knihovna funkcí, Definované názvy, Závislosti vzorců a Výpočet. Tato karta nám umožňuje rychlé vytvoření různých vzorců, upravovat jejich závislosti a definovat názvy:

Karta Vzorce v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Karta Data

Karta Data obsahuje sekce Načíst a transformovat data, Dotazy a připojení, Seřadit a filtrovat, Datové nástroje, Prognóza a Přehled. V této kartě jsou tedy nástroje pro práci s daty, spolupráci s externími zdroji, filtrování dat a definování názvů:

Karta Data v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Karta Revize

Karta Revize je dělena na sekce Kontrola pravopisu, Přístupnost, Jazyk, Komentáře, Chránit a Rukopis:

Karta Revize v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Karta Zobrazení

Karta Zobrazení obsahuje Zobrazení sešitů, Zobrazit, Lupa, Okno a Makra. Umožňuje nám tedy nastavit různé zobrazení a nastavení listů a maker:

Karta Zobrazení v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Makra jsou automatizované úkoly, kterými se budeme zabývat až ke konci kurzu.

Úprava pracovního prostředí

Při prvním spuštění aplikace Excel je automaticky nastaven její vzhled. Tento vzhled je ale možné si do jisté míry upravit tak, aby nám co nejvíce vyhovoval.

Přizpůsobení zobrazení pásu karet

Jak již bylo zmíněno, v aplikaci Excel používáme pro práci karty, příkazy a také skupiny příkazů:

Pás karet v aplikaci Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Zobrazení nebo skrytí pásu karet

Zobrazení a skrytí pásu karet lze nastavit v pravém horním rohu aplikace. V případě, že chceme pás karet skrýt, klikneme na tlačítko Sbalit pás karet:

Sbalit pás karet - Základy Microsoft Excel

V případě, že chceme pás karet opět zviditelnit, vybereme jakoukoliv kartu, na kterou klikneme (např. na kartu Domů) a poté v pravé části aplikace klikneme na tlačítko Připnout pás karet.

Ukázka připnutí:

Připnout pás karet - Základy Microsoft Excel

Další úpravy pásu karet

Po instalaci aplikace Excel je rozvržení pásu karet také automaticky nastaveno. V aplikace je ale možné si pás karet upravit. Tuto funkci využijeme sice až budeme pokročilejší, nicméně souvisí s ovládáním programu a proto si ji zmiňme již nyní.

Pokud najedeme myší na jakékoliv volné místo na pásu karet a klikneme pravým tlačítkem myši – můžeme zvolit možnost Přizpůsobit pás karet:

Přizpůsobení Pásu karet v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Otevře se nám dialogové okno, ve kterém máme možnost si pás karet upravit:

Úprava Pásu karet v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Toto okno je rozděleno na dvě části:

  • Levé pole: Zvolit příkazy z – tato část nabízí příkazy, které můžeme vložit do karet a do skupin příkazů na kartách.
  • Pravé pole: Přizpůsobit pás karet – zobrazuje aktuální nastavení pásu karet.

V tomto okně můžeme vytvářet nové karty, nové skupiny karet nebo karty přejmenovat. Můžeme také měnit jejich pořadí. Dále se nám může také hodit možnost kartu skrýt – klikneme na kartu pravým tlačítkem myši, čímž zrušíme její zobrazení, pokud byla zobrazena dříve. Můžeme také obnovit původní nastavení pomocí zvolení možnosti Vlastní nastavení > Obnovit:

Nastavení karet v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Přizpůsobení panelu nástrojů Rychlý přístup

Na panel pro rychlý přístup si můžeme časem přidat příkazy, které používáme nejčastěji. Když klikneme na tlačítko Přizpůsobit panel nástrojů Rychlý přístup, otevře se nám seznam možností. Ty můžeme zvolit a tyto se nám poté budou zobrazovat na panelu nástrojů:

Přizpůsobení panelu rychlého přístupu v Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

V případě, že si z nabídky nevybereme, můžeme kliknout na nabídku Další příkazy. Otevře se nám dialogové okno, ve kterém máme na výběr z více možností. Stejně tak můžeme v tomto okně obnovit původní nastavení (obdobně jako u přizpůsobení pásu karet):

Nastavení panelu Rychlý přístup v aplikaci Microsoft Excel - Základy Microsoft Excel

Tímto jsme seznámení s využitím a ovládáním aplikace Excel.

V příští lekci, Ukládání sešitů a práce s listy v aplikaci Excel, se budeme věnovat práci s listy - jejich vytvoření, úpravu, odstranění a kopírování.


 

Předchozí článek
Úvod do Excelu - Instalace a základní pojmy
Všechny články v sekci
Základy Microsoft Excel
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Ukládání sešitů a práce s listy v aplikaci Excel
Článek pro vás napsal Jakub Fišer
Avatar
Uživatelské hodnocení:
276 hlasů
Autor se věnuje informačním technologiím.
Aktivity