Hledáš dárek, který neskončí v koši? Nyní 90 % extra kreditů ZDARMA s promo kódem PREKVAPENI90. Zjisti více:
NOVINKA: Staň se datovým analytikem od 0 Kč a získej jistotu práce, lepší plat a nové kariérní možnosti. Více informací:

Lekce 3 - Ukládání sešitů a práce s listy v aplikaci Excel

V minulé lekci, Seznámení s aplikací Excel, jsme si charakterizovali aplikaci Excel, přiblížili si její základní ovládací prvky a ukázali jsme si, jak si upravit pracovní prostředí.

V tomto tutoriálu základů Excelu se seznámíme s ukládáním sešitů a se základní prací s listy.

Uložení sešitu

Pokud začneme pracovat v novém sešitu, je důležité ho co nejdříve uložit, abychom o naši práci zbytečně nepřišli.

Uložení nového sešitu

Prvním uložením sešit zároveň pojmenujeme a můžeme jej následně ukládat jednodušeji.

Postup pro uložení nového sešitu je následující:

  • Na kartě Soubor zvolíme možnost Uložit jako.
  • Vybereme umístění, kam chceme sešit uložit (sešity většinou ukládáme na pevný disk počítače, ale můžeme je ukládat také např. pomocí služby OneDrive).
  • V okně dále vybereme z nabízených složek, nebo klikneme na Procházet:
Volba Uložit jako - Základy Microsoft Excel

V naší ukázce uložíme nový sešit do složky Dokumenty/, klikneme tedy na tuto možnost. V následujícím okně vyplníme název souboru – např. Test. Nabídku Uložit jako typ ponecháme ve výchozím nastavení (je možné ukládat soubor v mnoha formátech, nám bude pro začátek stačit typ Sešit Excelu) a potvrdíme kliknutím na tlačítko Uložit:

Uložení nového sešitu - Základy Microsoft Excel

Uložení pojmenovaného sešitu

Pokud pracujeme s již uloženým pojmenovaným sešitem, jeho následné uložení je mnohem jednodušší. Stačí pouze na panelu Rychlý přístup kliknout na ikonu Uložit a sešit se uloží:

Ikona uložení v Excelu - Základy Microsoft Excel

Pro uložení je také možné použít klávesovou zkratku Ctrl + S nebo na kartě Soubor zvolit možnost Uložit.

Práce s listy

Po otevření prázdného sešitu je automaticky vytvořen alespoň jeden nový list List1. V případě použití šablony záleží na tom, kolik listů šablona obsahuje. Listy můžeme libovolně přidávat nebo odstraňovat.

V jedné chvíli můžeme mít vždy aktivní pouze jeden list.

Přidání nového listu

Nový list přidáme jednoduše kliknutím na tlačítko +, které je vždy umístěno za posledním listem:

Tlačítko plus pro přidání nového listu - Základy Microsoft Excel

Můžeme také použít klávesovou zkratku Shift + F11 nebo přejít na kartu Domů a v sekci Buňky vybrat možnost Vložit > Vložit list:

Nabídka vložit list na kartě Domů - Základy Microsoft Excel

Odstranění listu

Jednotlivé listy můžeme odstranit kliknutím pravým tlačítkem myši na list, který chceme odebrat a následným výběrem možnosti Odstranit:

Nabídka odstranění listu - Základy Microsoft Excel

Alternativně na kartě Domů přejdeme do sekce Buňky a vybereme možnost Odstranit > Odstranit list:

Nabídka odstranění listu na kartě Domů - Základy Microsoft Excel

Přejmenování listu

Listy můžeme také libovolně pojmenovávat a přejmenovávat.

Stačí kliknout na list pravým tlačítkem myši a vybrat volbu Přejmenovat. Následně se políčko názvu listu stane aktivním a můžeme do něj napsat nový název listu:

Možnost přejmenování listu - Základy Microsoft Excel

Toho samého lze opět dosáhnout i využitím karty Domů a v sekci Buňky vybráním možnosti Formát > Přejmenovat list:

Nabídka přejmenování listu na kartě Domů - Základy Microsoft Excel

Skrytí listu a jeho zpětné zobrazení

Pokud máme vytvořených listů již více a je potřeba se mezi nimi lépe orientovat, ale zároveň je nechceme mazat, je možné listy skrývat. Stačí kliknout pravým tlačítkem myši na list, který budeme chtít skrýt a vybrat možnost Skrýt:

Možnost skrytí listu - Základy Microsoft Excel

List můžeme také skrýt pomocí karty Domů a v sekci Buňky vybráním možnosti Formát > Skrýt a zobrazit > Skrýt list:

Nabídka skrytí listu na kartě Domů - Základy Microsoft Excel

Pokud potřebujeme skrytý list znovu zobrazit, ať už pro provedení úprav, vytvoření vzorců nebo jen pro informaci, co vše na listu máme, cesta je obdobná jako při skrytí listu pomocí karty Domů. Klikneme tedy na kartu Domů a v sekci Buňky vybereme možnost Formát > Skrýt a zobrazit > Zobrazit skrytý list.

Po kliknutí na možnost Zobrazit skrytý list se objeví okno, kde budou vypsány všechny skryté listy. Označíme list, který chceme znovu zobrazit a klikneme na tlačítko OK:

Zobrazení skrytého listu - Základy Microsoft Excel

Pokud máme v sešitu pouze jeden list, tak jej nelze skrýt, jelikož musí být vždy minimálně jeden list zobrazený.

Kopírování listu

List můžeme zkopírovat tak, že na něj klikneme pravým tlačítkem myši a zvolíme možnost Přesunout nebo zkopírovat. Poté se nám otevře okno, ve kterém vybereme, kam chceme vybraný list zkopírovat:

Kopírování listu - Základy Microsoft Excel

Při kopírování listu je důležité zaškrtnout políčko Vytvořit kopii, pokud bychom na to zapomněli, list pouze přesuneme.

Do stejné nabídky je opět možné se dostat přes kartu Domů, kde v sekci Buňky vybereme možnost Formát > Přesunout nebo zkopírovat list:

Nabídka kopírování listu na kartě Domů - Základy Microsoft Excel

Další možností, jak kopírovat listy, je kliknutím levého tlačítka myši na list, který chceme kopírovat a za stálého držení tlačítka myši a stisknutí klávesy Ctrl přesuneme list na místo, kam chceme vložit jeho kopii.

V příští lekci, Tvorba tabulky v aplikaci Excel, si vytvoříme naši první tabulku.


 

Předchozí článek
Seznámení s aplikací Excel
Všechny články v sekci
Základy Microsoft Excel
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Tvorba tabulky v aplikaci Excel
Článek pro vás napsal Jakub Fišer
Avatar
Uživatelské hodnocení:
267 hlasů
Autor se věnuje informačním technologiím.
Aktivity