Lekce 9 - MS-SQL krok za krokem: Dotazy přes více tabulek (JOIN)
V předchozím kvízu, Kvíz - Výběr dat, řazení a datové typy v MS-SQL, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Dnes v MS-SQL tutoriálu začneme pracovat na jednoduchém redakčním systému, který může připomínat ten zde na ITnetwork. Ukážeme si dotazování přes více tabulek.
Konceptuální model
V následujících dílech si tedy v databázi vytvoříme takový zjednodušený ITnetwork. Pobavme se nejprve o tom, jak to bude vypadat. Dnes stihneme pochopitelně jen malou část. Protože obrázek někdy řekne více, než tisíc slov, začněme právě jím.
Co vidíte je tzv. konceptuální model. Je vytvořený pomocí notace (grafického jazyka) UML a v praxi se takovéto diagramy velmi často tvoří předtím, než začneme psát nějaký kód. Dobře si tak nejprve rozmyslíme, co že to vlastně chceme udělat.
Vidíme, že v systému figuruje uživatel, který může psát komentáře a články. Články spadají do sekcí. Jedná se tedy o databázi takového velmi jednoduchého redakčního systému, který si díky ITnetwork jistě dokážete představit.
Příprava tabulek a dat
Dnes se zaměříme na dotazy přes více tabulek. Pojďme si nejprve nějaké tabulky vytvořit. Bohatě nám budou stačit uživatelé a články.
Uživatelé
Protože uživatel bude vypadat trochu jinak, než nám vypadal doteď,
založíme si tabulku Uzivatele
znovu. Tu současnou tedy
dropneme:
DROP TABLE [Uzivatele];
Následně vytvoříme tabulku novou. Uživatel zde bude mít (kromě
Id
) přezdívku, email a heslo:
CREATE TABLE [Uzivatele] ( [Id] INT IDENTITY, [Prezdivka] NVARCHAR(155), [Email] NVARCHAR(155), [Heslo] NVARCHAR(255), PRIMARY KEY ([Id]) );
Pozn.: Může chvíli trvat, než se nová tabulka v Server Exploreru zobrazí.
Do uživatelů si rovnou nějaké vložíme:
INSERT INTO [Uzivatele] ([Prezdivka], [Email], [Heslo]) VALUES ('Míša', '[email protected]', 'dGg#@$DetA53d'), ('David', '[email protected]', '$#fdfgfHBKBKS'), ('Denny', '[email protected]', 'Jmls_aSW2RFss'), ('Ema', '[email protected]', 'fw8QT32qmcsld');
Články
Článek bude propojen s uživatelem, který ho napsal, tedy s jeho autorem.
Tabulky propojíme tak, že do tabulky Clanky
přidáme sloupec s
Id autora. Tam bude hodnota Id uživatele (tedy primární klíč z tabulky
Uzivatele
), který článek napsal.
Hovoříme o vazbě 1:N (1 uživatel má N (několik) článků a každý článek patří právě jednomu uživateli). Část (zde článek) má vždy uložené Id celku (zde uživatel) kam patří.
Článek bude obsahovat (opět kromě svého Id
) Id autora,
krátký popis, url, klíčová slova, titulek, obsah a datum publikace.
Založme si tabulku Clanky
:
CREATE TABLE [Clanky]( [Id] INT IDENTITY, [AutorId] INT, [Popis] NVARCHAR(155), [Url] NVARCHAR(155), [KlicovaSlova] NVARCHAR(155), [Titulek] NVARCHAR(155), [Obsah] NVARCHAR(MAX), [Publikovano] DATETIME, PRIMARY KEY ([Id]) );
Za povšimnutí stojí asi jen použití typu NVARCHAR(MAX)
pro
text článku.
Dále přidáme články a k nim přiřadíme uživatele jako autory. Vzal jsem 4 články zde z ITnetwork, které jsem značně zkrátil a zjednodušil. Dotaz bude následující:
INSERT INTO [Clanky] ([AutorId], [Popis], [Url], [KlicovaSlova], [Titulek], [Obsah], [Publikovano]) VALUES (1, 'Co je to algoritmus? Pokud to nevíte, přečtěte si tento článek.', 'co-je-to-algoritmus', 'algoritmus, co je to, vysvětlení', 'Algoritmus', 'Když se bavíme o algoritmech, pojďme se tedy shodnout na tom, co ten algoritmus vůbec je. Jednoduše řečeno, algoritmus je návod k řešení nějakého problému. Když se na to podíváme z lidského pohledu, algoritmus by mohl být třeba návod, jak ráno vstát. I když to zní jednoduše, je to docela problém. Počítače jsou totiž stroje a ty nemyslí. Musíme tedy dopodrobna popsat všechny kroky algoritmu. Tím se dostáváme k první vlastnosti algoritmu - musí být elementární (skládat se z konečného počtu jednoduchých a snadno srozumitelných kroků, tedy příkazů). "Vstaň z postele" určitě není algoritmus. "Otevři oči, sundej peřinu, posaň se, dej nohy na zem a stoupni si" - to už zní docela podrobně a jednalo by se tedy o pravý algoritmus. My se však budeme pohybovat v IT, takže budeme řešit problémy jako seřaď prvky podle velikosti nebo vyhledej prvek podle jeho obsahu. To jsou totiž 2 základní úlohy, které počítače dělají nejčastěji a které je potřeba dokonale promýšlet a optimalizovat, aby trvaly co nejkratší dobu. Z dalších příkladů algoritmů mě napadá třeba vyřeš kvadratickou rovnici nebo vyřeš sudoku.', '2012-3-21'), (2, 'Bakterie jsou obdoba buněčného automatu v kombinaci s hrou.', 'bakterie-bunecny-automat', 'bakterie, automat, algoritmus', 'Bakterie', 'Bakterie jsou obdoba buněčného automatu, který vymyslel britský matematik John Horton Conway v roce 1970. Celou tuto hru řídí čtyři jednoduchá pravidla:/n/n 1. Živá bakterie s méně, než dvěma živými sousedy umírá./n 2. Živá bakterie s více, než třemi živými sousedy umírá na přemnožení./n 3. Živá bakterie s dvoumi nebo třemi sousedy přežívá beze změny do další generace./n 4. Mrtvá bakterie, s přesně třemi živými sousedy, opět ožívá./n Tyto zdánlivě naprosto primitivní pravidla dokáží za správného počátečního rozmístění bakterií vytvořit pochodující skupinky, shluky "vystřelující" pochodující pětice, překvapivě složité souměrné exploze, oscilátory (periodicky kmitající skupinky), či nekonečnou podívanou na to, jak složité a dokonalé obrazce dokáží tyto dvě podmínky vytvořit. Celý program je koncipován jako hra, máte za úkol vytvořit co nejdéle žijící kolonii. <a href="soubory/bakterie.zip" ', '2012-2-14'), (3, 'Cheese Mouse je oddechová plošinovka.', 'cheese-mouse-oddechova-plosinovka', 'myš, sýr, hra', 'Cheese Mouse', 'Cheese mouse je plošinovka s "horkou ostrovní atmosférou", kde ovládáte myš a musíte se dostat k sýru. V tom vám ale brání nejrůznější nástrahy a nepřatelé jako hadi, krysy, pirane, ale i roboti, mumie a nejrůznější havěť. Hru s několika petrobarevnými světy jsem dělal ještě na základní škole s Veisenem a může se pochlubit 2. místem v Bonusweb game competition, kde vyhrála 5.000 Kč. Vznikala v Game makeru o letních prázdninách, ještě v bezstarostném dětství, což značně ovlivnilo její grafickou stránku. Rád si ji občas zahraji na odreagování a zlepšní nálady. <a href="soubory/cheesemouse.zip" />', '2004-6-22'), (2, 'Pacman je remake kultovní hry.', 'pacman-remake', 'pacman, remake, pampuch, hra, zdarma', 'Pacman', 'Jedná se o naprosto základní verzi této hry s editorem levelů, takže si můžete vytvořit svá vlastní kola. Postupem času ji hodlám ještě trochu upravit a přidat nějaké nové prvky, fullscreen a lepší grafiku. Engine hry bude také základem mého nového projektu Geckon man, který je zatím ve fázi psaní scénáře. <a href="soubory/pacman.zip" />', '2011-6-3');
Dotazy přes více tabulek
Nyní máme v databázi články a k nim přiřazené uživatele. Pojďme si
udělat dotaz přes tyto 2 tabulky, získejme články a k nim připojme
přezdívky jejich uživatelů. Slovo připojme jsem nepoužil náhodou,
příkaz pro spojení 2 tabulek se totiž jmenuje JOIN
. Napišme si
dotaz a poté si ho vysvětleme. Dotazy již budeme psát na více řádků,
abychom se v tom vyznali.
SELECT [Titulek], [Prezdivka] FROM [Clanky] JOIN [Uzivatele] ON [Clanky].[AutorId] = [Uzivatele].[Id] ORDER BY [Prezdivka];
Výsledek:
Titulek | Prezdivka |
---|---|
Bakterie | David |
Pacman | David |
Cheese Mouse | Denny |
Algoritmus | Míša |
Na prvním řádku příkazu SELECT
pracujeme se sloupci úplně
stejně, jako kdyby byly v jedné tabulce, jednoduše vyjmenujeme, co nás
zajímá. Jelikož vybíráme články a k nim připojujeme uživatele, budeme
vybírat z tabulky Clanky
. Připojení dat z jiné tabulky
uděláme pomocí příkazu JOIN
, kde uvedeme tabulku, kterou
připojujeme, a poté klauzuli ON
. Pokud mají v dvou tabulkách
sloupce stejné názvy, předsadíme sloupec ještě názvem tabulky, do které
patří a oddělíme tečkou. Klauzule ON
je podobná jako
WHERE
, jen platí pro připojovanou tabulku a ne pro tu, ze které
primárně vybíráme. V podmínce uvedeme, aby se ke každému článku
připojil ten uživatel, jehož Id
je uvedeno ve sloupci
AutorId
. Výsledek jsme seřadili podle přezdívky uživatelů.
Kdybychom chtěli jen nějaké články, normálně bychom před
ORDER BY
uvedli ještě WHERE
, jak jsme zvyklí.
INNER JOIN a OUTER JOIN
INNER
(vnitřní) a OUTER
(vnější)
JOIN
jsou 2 typy příkazu JOIN
. Fungují úplně
stejně, jediný rozdíl je v tom, co se stane, když položka, na kterou se
vazba odkazuje, neexistuje.
INNER JOIN
Pokud uvedeme v SQL dotazu pouze JOIN
, pokládá ho MS-SQL
databáze za tzv. INNER JOIN
. Pokud by v našem případě
neexistoval uživatel s Id
, které je u článku uvedeno, článek
bez uživatele by vůbec nebyl ve výsledcích obsažen. Vazba je
nerozdělitelná.
Pojďme si to zkusit, přidejme si článek, který bude odkazovat na
Id
neexistujícího uživatele:
INSERT INTO [Clanky] ([AutorId], [Popis], [Url], [KlicovaSlova], [Titulek], [Obsah], [Publikovano]) VALUES (99, 'Článek s neexistujím uživatelem slouží pro vyzkoušení typů JOINů.', 'clanek-bez-autora', 'clanek, join, autor, chybejici', 'Článek bez autora', 'Tento článek je přiřazen neexistujícímu uživateli s ID 99 a slouží k vyzkoušení různých typů JOINů v MS-SQL databázi.', '2012-10-21');
Vložený článek se odkazuje na uživatele s Id
99, který v
databázi není. Spusťme si nyní znovu náš SQL dotaz s JOINem. Pro
přehlednost můžeme uvést, že chceme INNER JOIN
.
SELECT [Titulek], [Prezdivka] FROM [Clanky] INNER JOIN [Uzivatele] ON [Clanky].[AutorId] = [Uzivatele].[Id] ORDER BY [Prezdivka];
Výsledek:
Titulek | Prezdivka |
---|---|
Bakterie | David |
Pacman | David |
Cheese Mouse | Denny |
Algoritmus | Míša |
Výsledek je stále stejný, článek bez autora mezi výsledky není.
LEFT OUTER JOIN
Vnější JOINy umožňují vybírat i ty výsledky, které se nepodařilo
spojit z důvodu chybějících položek. Zkusme si tzv. LEFT JOIN
,
který výsledek uzná, pokud existuje levá část vazby (zde článek) a
pravá (ta připojovaná, zde uživatel) neexistuje. Do hodnot sloupců z
připojované části se vloží NULL
.
SELECT [Titulek], [Prezdivka] FROM [Clanky] LEFT JOIN [Uzivatele] ON [Clanky].[AutorId] = [Uzivatele].[Id] ORDER BY [Prezdivka];
Výsledek:
Titulek | Prezdivka |
---|---|
Článek bez autora | NULL |
Bakterie | David |
Pacman | David |
Cheese Mouse | Denny |
Algoritmus | Míša |
Vidíme, že článek se stejně vybral, i když se nepodařilo vybrat pravou část (tedy tu připojovanou, uživatele). Před spojováním tabulek je dobré se zamyslet, zda nastane případ, kdy se spojení nepodaří a co v tom případě chceme dělat. U článku by se toto v reálu stát asi nemělo.
RIGHT OUTER JOIN
Podobně jako levý vnější JOIN
uznal vazbu v případě, že
levá část existovala, pravý JOIN
to udělá naopak. Pokud bude
existovat uživatel (pravá, připojovaná část) a nebude k němu existovat
článek (levá část), bude stejně v tabulce zahrnut. Osobně jsem tento
JOIN
ještě nepoužil. V tabulce jednoho takového uživatele
máme, je jím uživatel Ema. Zkusme si tedy RIGHT JOIN
:
SELECT [Titulek], [Prezdivka] FROM [Clanky] RIGHT JOIN [Uzivatele] ON [Clanky].[AutorId] = [Uzivatele].[Id] ORDER BY [Prezdivka];
Výsledek:
Titulek | Prezdivka |
---|---|
Bakterie | David |
Pacman | David |
Cheese Mouse | Denny |
NULL | Ema |
Algoritmus | Míša |
Podle očekávání zmizel Článek bez autora a objevila se Ema.
Ještě nějaké JOINy bychom určitě v MS-SQL nalezli, ale pro naše účely nám toto bohatě stačí.
Wherování
Teoreticky se můžeme JOINům vyhýbat a používat místo nich jednoduše
jen klauzuli FROM
a WHERE
. Ve FROM
uvedeme více tabulek oddělených čárkami. Ve WHERE
specifikujeme podmínku spojení tabulek. Databáze si v ideálním případě
takovýto dotaz nejprve převede na INNER JOIN
a poté jej
zpracuje.
SELECT [Titulek], [Prezdivka] FROM [Clanky], [Uzivatele] WHERE [Clanky].[AutorId] = [Uzivatele].[Id] ORDER BY [Prezdivka];
Výsledek je tedy stejný jako při INNER JOINu:
Titulek | Prezdivka |
---|---|
Bakterie | David |
Pacman | David |
Cheese Mouse | Denny |
Algoritmus | Míša |
Nevýhoda wherování je, že tak neuděláme všechny JOINy a v určitých případech mohou být dotazy méně optimalizované. Nikdy nevíme, jak dotaz databáze optimalizuje a optimalizace se bude lišit podle typu databáze. Tento způsob berte spíše jako zajímavost a nepoužívejte ho.
V příští lekci, MS-SQL krok za krokem: Další dotazy a vazba M:N, budeme pokračovat v dotazech přes více tabulek a přidáme si do naší databáze další část redakčního systému.