Lekce 3 - První spuštění systému ObjectGears
V minulé lekci, Instalace systému ObjectGears, jsme se provedli instalací systému ObjectGears.
Nyní si systém ObjectGears oživíme.
První spuštění
Při prvním spuštění vám systém zobrazí stránku pro zadání prvního uživatele. Tato stránka se vám zobrazí v angličtině jako výchozím jazyce systému ObjectGears. Výchozí jazyk můžete kdykoli změnit a samotní uživatelé mohou mít nastaven jazyk dle jejich volby.
První uživatel, kterého zadáte na této stránce, musí být administrátor - vy. Díky tomuto neexistuje žádný výchozí uživatel s obecně známým heslem. V případě potřeby můžete tomuto uživateli později zakázat přístup.
Pro prvního uživatele vyplňte všechna povinná pole (ta označená
hvězdičkou). Do pole Account napište účet, který jste
zadali při instalaci do konfigurace AdminLogins. Pokud si jej
nepamatujete, pak se podívejte do souboru web.config
. V případě
doménového přihlašování by to pak měl být váš účet do systému
včetně doménového názvu.
Pro pole Code použijte jedinečný kód uživatele. Můžete použít i account. Na této stránce volíte i heslo do systému. Pokud budete používat doménovou autorizaci, pak toto heslo nebudete potřebovat, ale v tomto kroku nějaké heslo vyplnit musíte.
Checkbox Login is enabled ponechte zaškrtnutý, jinak se nebudete moci přihlásit.
V poli Language for application si zvolte jazyk pro GUI, ve kterém chcete pracovat.
Po vyplnění klikněte dole na toolbaru na tlačítko Uložit.
Access denied
Pokud se vám místo vytvoření prvního uživatele zobrazila následující obrazovka, pak máte nastaveno doménové přihlášení. Je nutné jej pro tuto chvíli změnit na přihlášení jménem a heslem.
Otevřete soubor web.config
a následující řádek:
<authentication mode="Windows">
upravte takto:
<authentication mode="Forms">
Po vytvoření uživatele můžete změnu opět vrátit.
Prohlídka systému
Po vytvoření prvního uživatele uvidíte následující obrazovku:
V levé části je přístupové menu (zatím prázdné, pokud jste instalovali prázdnou instanci ObjectGears, bez existujících modelů) s vyhledáváním v menu. Vpravo nahoře je pole pro hledání v datech systému, ikona pro dokumentaci (je kontextově závislá na zobrazené stránce) a ikona uživatele.
Po najetí na ikonu s uživatelem se zobrazí menu s odkazem na aktuálně přihlášeného uživatele, stránku s úkoly přiřazené na uživatele a nastavení delegace. Pokud používáte přihlášení jménem a heslem, pak zde najdete i odkaz na odhlášení ze systému.
Menu Správa
V levém menu je pro vás důležitá položka Správa. S ní se dostanete k funkcím pro vytváření a úpravy všech objektů systému.
Vytvoření první aplikace si necháme na další lekci. Teď se ještě podíváme na některá zajímavá nastavení a stránky pro správu a kontrolu celého systému.
Správa / Systém / Informace o aplikaci
Tato stránka zobrazuje informace o licenci, seznam všech administrátorů a
nastavení z web.config
. Na toolbaru je sada dalších
užitečných tlačítek:
- Kontrola DB - Provede kontrolu databáze a případné chybějící tabulky či indexy doplní. Možno spouštět kdykoli, ale nejlépe mimo hlavní čas používání uživateli.
- Vymazat cache - Vymaže všechny cache systému a vše je nově načteno z databáze. Možno spouštět kdykoli.
- Moduly - Seznam instalovaných modulů.
Správa / Systém / Error log
Stránka se seznamem zalogovaných hlášení a chyb systému. V okamžiku, kdy budete používat skripty, zde najdete i vámi zalogované informace pro pozdější kontrolu.
Správa / Systém / Údržba logů
Systém loguje spoustu informací a ty časem bobtnají a tak narůstá velikost databáze. To je častý problém mnoha software vedoucí k problémům s výkonem, zálohováním a obnovou. Na této stránce je vidět velikost jednotlivých logů a zároveň zde můžete nastavit, jak dlouho (ve dnech) chcete uchovávat historii.
Například pokud plánujete zálohovat databázi každých 14 dní, pak můžete ponechat logy jen pro 30 dní.
V horní části obrazovky je nastavení pro objekty správy. V dolní části lze nastavit promazání v jednotlivých třídách v modelech. Na promazání se nabízejí jen třídy s povolenou archivací. "Provozní část" tříd takto promazávat nelze.
Správa / Uživatelé / Uživatelé
Zde naleznete správu uživatelů systému. Podle konfigurace zde můžete uživatele vytvářet ručně nebo si je můžete importovat z jiného zdroje, např pomocí Powershelu z Active Directory.
U uživatelů je důležitá vlastnost Účet a Přihlášení povoleno. Účet slouží pro přihlášení uživatele do systému a druhým nastavením lze uživateli zakázat přístup do systému.
Na toolbaru naleznete tlačítko Log přístupů uživatele.
Správa / Uživatelé / Log přístupů uživatele
Stránka zobrazuje všechny přístupy do systému. Přístupy lze filtrovat podle uživatele, data přístupu, IP adresy nebo části URL.
Lehce tak zkontrolujete, kam se který uživatel díval a co dělal.
Správa / Upozornění / Odeslané emaily
Přehled všech odeslaných a přijatých emailů.
Správa / Joby / Historie spuštění procesu jobů
Pokud máte nainstalovanou a spuštěnou WinService, pak se budou spouštět joby. Tato stránka zobrazuje, kdy byly joby spuštěny a které jejich části.
Máte tak možnost kontroly, zda vše v pořádku běží, i jak dlouho daná
operace běžela. Včas tak odhalíte případné zpomalování systému.
Hodnota ve sloupci Počet zpracování udává kolik operací
daná část jobu provedla. Hodnota 0
znamená, že nebylo třeba
nic zpracovávat.
To byl jen rychlý přehled vybraných stránek správy systému. O dalších si povíme později, až budeme probírat jednotlivá témata v souvislosti s tvorbou aplikací.
V příští lekci, Vytvoření modelu Easytask - část 1., si vytvoříme základ modelu EasyTask.