Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Volby vrstvy a režimy prolnutí v Adobe Photoshopu

Tento článek mapuje volby Stylů vrstev Adobe Photoshopu, které jsou popsané v lekci Základy Adobe Photoshopu - Styly vrstev. Informace zde vycházejí z oficiálního manuálu Adobe Photoshop.

Volby vrstvy

Každé vrstvě můžeme nastavit různé volby. Záměrně jsem vynechal například volby Barva, Přechod, textura a podobně, jejich význam je zcela jasný. Každý určitě pochopí, že například Barva ovlivňuje barvu stínu nebo záře :) Další volby jsou:

  • Hloubka – Určuje hloubku úkosu nebo vzorku.
  • Kolísání – Mění aplikování barvy a krytí přechodu.
  • Poloha – Určuje vytažení efektu (Vně, Uvnitř, Na střed).
  • Použít globální světlo – Určí jeden společný úhel světla.
  • Profil lesku – Vytvoří lesklý kovový vzhled.
  • Režim prolnutí – Určuje, jak se efekt vrstvy prolne se spodními vrstvami.
  • Režim světel nebo stínů – Určuje režim prolnutí světel a stínů.
  • Šum – Určuje množství náhodných prvků v krytí záře nebo stínu.
  • Úhel – Určuje úhel osvětlení.
  • Velikost – Určuje poloměr a velikost rozostření nebo stínu.
  • Vrstva vysekne vržený stín – Určuje viditelnost vrženého stínu v poloprůhledné vrstvě.
  • Vyhlazení – Prolne okrajové obrazové body profilu okraje.
  • Vyseknutí – Před rozostřením zúží hranice podkladu.
  • Výška – Nastaví výšku zdroje světla pro efekt Úkos a reliéf.
  • Vzdálenost – Určuje vzdálenost odsazení pro efekty stínu nebo saténu.
  • Zdroj – Určí zdroj záře pro vnitřní záři.
  • Změkčit – Rozostří výsledné vystínování.

Režimy prolnutí

U stylu můžeme nastavit i režim prolnutí. To znamená, že efekt se neaplikuje na každý bod vrstvy stejně, ale bude jiný v závislosti např. na barvě a/nebo průhlednosti jednotlivých bodů. Photoshop nám u každého režimu prolnutí zobrazí náhled, takže je můžeme jednoduše proklikat a vyzkoušet.

  • Normální – Výchozí režim, který upravuje každý z obrazových bodů na výslednou barvu.
  • Vzadu – Upravuje pouze průhledné části vrstvy. Vrstva nesmí mít uzamčenou průhlednost.
  • Odstranit – Upravuje obrazové body tak, že je zprůhlední. Funguje pouze u nástrojů Tvar, Plechovka barvy, Štětec a tužka. Vrstva nesmí mít uzamčenou průhlednost.
  • Ztmavit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vybere tmavší z míchané a základní barvy jako výslednou barvu.
  • Násobit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vynásobí základní barvu míchanou barvou.
  • Ztmavit barvy – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a zvýšením kontrastu ztmaví základní barvu tak, aby odpovídala smíchané barvě.
  • Lineárně ztmavit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a snížením jasu ztmaví základní barvu tak, aby odpovídala míchané barvě.
  • Zesvětlit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vybere světlejší z míchané a základní barvy jako výslednou barvu.
  • Závoj – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vynásobí inverzní hodnotu míchaní a základní barvy.
  • Zesvětlit barvy – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a snížením kontrastu zesvětlí základní barvu tak, aby odpovídala smíchané barvě.
  • Lineárně zesvětlit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a zvýšením jasu zesvětlí základní barvu tak, aby odpovídala míchané barvě.
  • Překrýt – Násobením změní barvy v závislosti na základní barvy. Základní barva se smíchá s míchanou barvou tak, aby odpovídala světlosti nebo tmavosti původní barvy.
  • Měkké světlo – Ztmaví nebo zesvětlí barvy v závislosti na míchané barvě.
  • Tvrdé světlo – Násobením změní barvy podle míchané barvy.
  • Jasné světlo – Ztmaví nebo zesvětlí barvy pomocí zvýšení nebo snížení kontrastu v závislosti na míchané barvě.
  • Lineární světlo – Ztmaví nebo zesvětlí barvy pomocí snížení nebo zvýšení jasu v závislosti na míchané barvě.
  • Bodové světlo – Nahrazuje barvy v závislosti na míchané barvě.
  • Tvrdé míchání – Vezme hodnoty kanálu míchané barvy a přidá je k hodnotám základní barvy.
  • Rozdíl – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a odečte míchanou barvu od základní nebo naopak, podle toho, která barva má vyšší hodnotu jasu.
  • Vyloučit – Vytváří efekt jako Rozdíl, ale méně kontrastní.
  • Odečíst – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a odečte míchanou barvu od barvy základní.
  • Rozdělit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a podělí základní barvu míchanou barvou.
  • Odstín – Vytváří výslednou barvu se světlostí a sytostí základní barvy a s odstínem barvy míchané.
  • Sytost – Vytváří výslednou barvu se světlostí a odstínem základní barvy a se sytostí míchané barvy.
  • Barva – Vytváří výslednou barvu se světlostí základní barvy a s odstínem a sytostí míchané barvy.
  • Světlost – Vytváří výslednou barvu s odstínem a sytostí základní barvy a se světlostí barvy míchané.
  • Světlejší barva – Porovná součet hodnot kanálů pro míchanou a základní barvu a zobrazí barvu s vyšší hodnotou.
  • Tmavší barva – Porovná součet hodnot kanálů pro míchanou a základní barvu a zobrazí barvu s nižší hodnotou.

 

Předchozí článek
Kvíz - Adobe Photoshop
Všechny články v sekci
Základy Adobe Photoshop
Článek pro vás napsal Daniel Zábojník
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Autor se věnuje vývoji (a příležitostně navrhování) výjimečných desktopových a mobilních aplikací, grafickému zpracování a všemu co k tomu patří.
Aktivity