Lekce 14 - Základy Adobe Photoshop - Vektorová grafika I
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 9. - 13. lekci Adobe Photoshop, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním Adobe Photoshop tutoriálu se budeme zabývat vektorovou grafikou. Konkrétně cestami a kreslením pomocí různých nástrojů pera. Nejprve si však vysvětlíme základní rozdíly mezi rastrovými obrazy a vektorovou grafikou.
Úvod do vektorové grafiky
Vzhledem k tomu, že jsme se doposud v této sérii věnovali úpravě fotografií, setkali jsme se tak pouze s rastrovými obrazy. Tyto obrazy se skládají z jednotlivých obrazových bodů, které jsou uspořádány do pravoúhlé mřížky. Každý bod má svou pozici a nabývá určité barevné hodnoty. Nevýhodou těchto rastrových obrazů je, že obsahují pevný počet obrazových bodů, a tak při zvětšení nebo tisku ve vysokém rozlišení dochází ke ztrátě kvality.
Vektorová grafika se naopak skládá z úseček a křivek, které jsou definovány matematickými objekty, které se nazývají vektory. Výhodou vektorové grafiky je, že při zmenšování nebo zvětšování objektu nedochází ke ztrátě kvality. A proto se také využívá například při tvorbě ilustrací, animací, log, ikon a podobně.
Na obrázku níže si můžete všimnou výše zmíněných rozdílů mezi rastrovými obrazy a vektorovou grafikou (Zdroj: TheWebGuy):

Cesty
V Adobe Photoshopu představují cesty obrysy vektorového tvaru. Můžeme je převést na výběry, použít jako vektorové masky nebo je můžeme vytáhnout a vyplnit barvou, čímž vznikne daný tvar. Cesty dělíme na dvě základní skupiny, a to na:
- otevřené (např. čára) a
- uzavřené (např. obdélník).
Cesty vytváříme pomocí nástrojů pro tvary nebo
nástroji pera
. Tvar naší
cesty lze následně velmi snadno změnit upravením jednotlivých kotevních
bodů, pomocí kterých je definována. Nová cesta se objeví na panelu cesty
jako pracovní (dočasná) cesta, to znamená, že pokud nechceme přijít o
její obsah, musíme ji uložit.
Panel Cesty
Ještě předtím, než začneme s vektorovým kreslením, se seznámíme s panelem cesty a jeho ovládacími prvky, abychom s ním mohli později pracovat. Panel se nachází v pravé dolní části obrazovky, stejně tak jako námi již dobře známý panel vrstvy. Na panelu cesty nalezneme všechny naše uložené cesty, pracovní cesty a vektorové masky. Dále nám tento panel umožňuje vytvářet nové cesty a spravovat stávající.
Pokud bychom zde panel cesty neměli, zobrazíme si ho kliknutím na Okna > Cesty.
Panel cesty je rozdělený následujícím způsobem:

- Nabídka panelu cest (modrá),
- Cesta vektorové masky (červená),
- Uložená cesta (zelená),
- Pracovní cesta (oranžová).
Na panelu také nalezneme následující tlačítka:
Vyplnit cestu barvou popředí,
Vytáhnout cestu štětcem,
Načíst cestu jako výběr,
Vytvořit pracovní cestu z výběru,
Přidat masku vrstvy,
Vytvořit novou cestu,
Odstranit stávající cestu.
Režimy kreslení
Než začneme s nástroji pera nebo nástroji
pro tvar
kreslit,
můžeme si na panelu voleb zvolit jeden ze tří níže uvedených režimů
kreslení. Zvolený režim nám určuje, zda vytvoříme vektorový tvar v
samostatné vrstvě, pracovní cestu na stávající vrstvě či rastrovaný
tvar na stávající vrstvě.
- Tvar – Vytvoří tvar v samostatné vrstvě. Vrstva tvaru se skládá z vrstvy výplně, která definuje barvu tvaru a z vektorové masky, která definuje obrys tvaru. Obrys tvaru je pracovní (dočasná) cesta, kterou nalezneme v panelu cesty.
- Cesta – Nakreslí do vrstvy pracovní (dočasnou) cestu, kterou následně můžeme využít k vytvoření výběru nebo vektorové masky.
- Body – Maluje na vrstvu podobně jako nástroj pro malování. V tomto režimu vytváříme rastrované obrazy, nikoli vektorovou grafiku.
V našich lekcích budeme vždy využívat režim
Cesta
u nástrojů pera a režim Tvar
u nástrojů pro
tvar. Pokud by tomu bylo jinak, budete vždy na změnu upozorněni.
Kreslení cest
V následující části lekce se budeme zabývat kreslením cest pomocí nástrojů pera. Vysvětlíme si, jak s jednotlivými nástroji pracovat a v navazujícím cvičení si je pak prakticky vyzkoušíme.
Nástroj Pero
Nástroj pero je jedním ze
základních nástrojů, pomocí kterých můžeme vytvářet cesty. V
následujících ukázkách si vyzkoušíme, jak tímto nástrojem vytvářet
rovné, zakřivené a uzavřené cesty.
Vytvoření přímé cesty
Přímou cestu vytvoříme tak, že klikneme levým tlačítkem myši do okna s dokumentem, čímž vytvoříme počáteční kotevní bod. Každým dalším kliknutím pak přidáme nový kotevní bod a mezi předchozím a právě vytvořeným kotevním bodem se nám nakreslí úsečka.

Vytvoření zakřivené cesty
Vytvořit zakřivenou cestu je už o něco složitější. Začneme tím, že si stejně jako u přímé cesty nejprve levým tlačítkem myši vytvoříme počáteční kotevní bod. Následně dalším kliknutím přidáme nový kotevní bod, nyní ale tlačítko nepouštíme, naopak ho držíme stále stisknuté a tažením vytváříme směrovou úsečku našeho bodu. Až budeme s tvarem cesty spokojeni, tlačítko myši uvolníme a můžeme přidat další kotevní bod.

Ovládání směrových úseček
Každá cesta se skládá z přímých nebo zakřivených segmentů. Na zakřivených segmentech má každý kotevní bod jednu nebo dvě směrové úsečky. Polohy těchto směrových úseček a bodů nám určují velikost a tvar daného segmentu. Přesunutím těchto prvků můžeme změnit tvar křivky na cestě.

- A – Zakřivený segment cesty
- B– Směrový bod
- C – Směrová úsečka
- D – Vybraný kotevní bod
- E – Nevybraný kotevní bod
Uzavření cesty
Pokud budeme chtít cestu uzavřít, např. aby vznikl tvar, který můžeme vyplnit, umístíme ukazatel na počáteční kotevní bod cesty a klikneme levým tlačítkem myši. V opačném případě pouze stiskneme klávesu Esc nebo klikneme na nástroj pero na panelu nástrojů.

Nástroj Pero se zakřivením
Dalším z nástrojů je Pero se se zakřivením . Tento
nástroj je určen především k vytváření hladkých křivek a rovných
čar. Pomocí tohoto nástroje můžeme velmi jednoduše vytvářet přesné
cesty nebo vlastní tvary.

Nástroj Cesta od ruky
Nástrojem cesta od ruky můžeme
kreslit cesty podobně jako například tužkou na papíře. Rozdíl oproti
předchozím nástrojům je ten, že při tažení se nám kotevní body
přidávají automaticky a my tak nemůžeme ovlivnit, kam se umístí. Po
dokončení cesty je můžeme ale upravit.

V příští lekci, Základy Adobe Photoshop - Vektorová grafika II, se naučíme námi vytvořené cesty dále spravovat a upravovat. Také se budeme zabývat kreslením tvarů a následně i jejich úpravou.