Lekce 8 - Platební brána GoPay - Představení a registrace
V minulém článku, Odesílání emailů pomocí knihovny PHPMailer v PHP, jsme si vysvětlili, jak pracovat s emaily prostřednictvím PHPMailer.
Určitě jste se už při placení na internetu setkali s platební bránou GoPay. V této lekci se se službou blíže seznámíme. Projdeme možnosti, které nám GoPay nabízí, podíváme se na cenové podmínky, řekneme si nějaké výhody a nevýhody a nakonec projdeme obchodní část procesu implementace.
Platební brána GoPay
GoPay s.r.o. je původem česká společnost se sídlem v Českých Budějovicích a později odkoupená nadnárodní, francouzskou společností Worldline SA. Od roku 2010 poskytuje platební bránu, kterou dnes používá přes 18 000 obchodníků. Svojí oblíbenosti vděčí, mimo jiné, široké paletě možností platebních metod a jednoduchosti platby pro zákazníka.
Platební metody
GoPay nabízí provozovatelům internetových obchodů spoustu možností, pomocí kterých mohou zákazníci zaplatit. Samozřejmostí je možnost platby platební kartou nebo bankovním převodem, dále nabízí platbu pomocí SMS, Bitcoinem, Apple Pay nebo Google Pay a další. Můžeme tedy zaplatit objednávku ihned a nemusíme čekat například na bankovní převody.
Každý internetový obchod si sám zvolí, které metody chce na svém eshopu implementovat a každá platební metoda má specifické cenové podmínky.
Platební brány si můžete sami upravit a přizpůsobit je svému brandu přidáním loga a barev:

Typy platebních bran
GoPay poskytuje 3 základní typy platebních bran:
- Inline brána
- Redirect brána
- Mobilní brána
Inline brána
Inline brána se zobrazí přímo na stránce eshopu v dialogovém okně. Podle případové studie GoPay zákazníci dokončí o 9,3 % více plateb, protože se při placení cítí komfortněji a bezpečněji. Zůstávají totiž na stránce eshopu, kterou vidí i na pozadí:

Redirect brána
Redirect brána přesměruje zákazníka na novou stránku, kde je celá platba vypořádána. Platba tak probíhá na stránce GoPay:

Mobilní brána
Mobilní brána se používá při platbách přes mobilní zařízení:

Jedná se vlastně o klasickou platební bránu, která se aktivuje automaticky na mobilních zařízeních.
Sazebník
GoPay si účtuje za každou provedenou platbu procentuální poplatek + nějakou korunu navíc. Procentuální poplatky se pohybují kolem 0,9-2,2 %. Pokud máme však měsíční obrat vysoký, například 50.000 Kč a více, sazebník je individuální. Platí ale vztah větší obrat, nižší poplatky.
Výhody a nevýhody
Jako velkou výhodu bych označil možnost uložit kartu pro další nákup, přizpůsobení vzhledu a dobře popsaný proces technické implementace i s příklady. Zajímavé může být i možnost placení kryptoměnou BitCoin.
Nevýhodou mohou být o něco vyšší poplatky za každou provedenou platbu. Na trhu se dá najít pravděpodobně i levnější řešení.
Registrace na GoPay
Při implementaci brány GoPay se řeší obchodní a technická rovina spolupráce. V této kapitole se budeme věnovat pouze obchodní části. Informace obsažené v této lekci se s vývojem času mohou měnit, berme tuto část jen jako orientační a s rezervou.
Podmínky
Pokud chceme GoPay implementovat, musí náš web splňovat určité podmínky, respektive musí obsahovat určité informace. Jde například o kontaktní údaje, popis nabízené služby/produktu, obchodní podmínky, reklamační řád a další. Všechny náležitosti, které musí web obsahovat, jsou sepsané v tomto článku na oficiálních stránkách.
Registrace
Pokud máme zájem používat služby GoPay, zašleme GoPay poptávku přes jejich registrační formulář. Do něj musíme vyplnit osobní informace, informace o firmě a adresu webu, na kterém chceme GoPay používat.
GoPay nám odpoví potvrzujícím e-mailem. V jeho předmětu bude zkratka EVC a za ní desetimístné číslo. Pokud chcete výrazně zrychlit e-mailovou komunikaci s GoPay, vkládejte číslo vždy do předmětu emailu. Zároveň budete číslo EVC potřebovat při finálním ověření, ke kterému se za moment dostaneme.
Indikativní nabídka
Do 3 dnů po registraci nám GoPay zašle tzv. indikativní nabídku. V nabídce najdeme formulář, ve kterém zkontrolujeme informace, které jsme již vyplnili při registraci a doplníme je o další požadavky:


V mailu nám zároveň přijde cenová nabídka, ve které zjistíte, jaké budete platit poplatky v případě, že se rozhodnete GoPay používat:

GoPay dále požaduje, abyste spolu s vyplněnými formuláři poslali výstřižek hlavičky bankovního účtu, na kterém je zřetelně vidět jméno majitele a číslo účtu.
Před odesláním odpovědi si zkontrolujte, že web splňuje podmínky (viz výše).
Kontrola stránek
Po odeslání odpovědi na indikativní nabídku GoPay zkontroluje naše stránky (hlavně, jestli obsahují potřebné náležitosti) a dojde buď ke schválení, zamítnutí nebo úpravě podmínek. V případě úpravy podmínek nám GoPay zašle novou indikativní nabídku.
V případě, že dojde ke schválení, budeme odkázáni na elektronický podpis smlouvy. Podrobný postup najdeme zase na oficiálních stránkách.
V emailu, ve kterém nám přijde smlouva, dostaneme také testovací údaje. Ty se nám budou hodit v technické části implementace.
Identifikace
Po podpisu smlouvy se budeme muset identifikovat. To uděláme splněním následujících kroků:
- Odeslání symbolické částky na bankovní účet GoPay.
- Poslání výpisu z registrovaného bankovního účtu.
- Poslání oboustranné kopie občanského průkazu jednatele/jednatelů.
- Poslání oboustranné kopie dalšího průkazu totožnosti jednatele/jednatelů (řidičský průkaz, pas...).
Identifikace se dá provést i jinými způsoby
Po úspěšné identifikaci můžeme GoPay naplno používat.
V příští lekci, Platební brána GoPay - Implementace, se podíváme na technickou část implementace platební brány GoPay.