IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 4 - Praxe ve firmě a práce na zakázkách

V minulé lekci, Firemní kultura a benefity, jsme se zaměřili na prostředí ve firmách a na kvalitu a možnosti využití benefitů.

Jindřich Máca se věnuje programování profesionálně zhruba 20 let. Vystudoval fakultu informačních technologií na ČVUT a primárně se zaměřuje na webový vývoj. Léta byl redaktorem a lektorem kurzů v ITnetwork.cz a nyní se ve volném čase věnuje také mentoringu. Téma přednášky, kterou pro nás připravil, je porovnání toho, jak probíhá agenturní vývoj v české a zahraniční firmě, resp. jak to chodí na českém a zahraničním trhu. V této části se zaměříme na firemní praxi a způsob práce na zakázkách.

Jak probíhá začátek nových projektů?

Většinou to funguje tak, že oddělení Sales přináší nové zakázky a komunikuje s nimi. Podílí se i dál v celém procesu. Naši Sales sídlí v Americe – máme kanceláře v Praze, v Brně, V Los Angeles a San Franciscu.

Sales jsou v kontaktu se zákazníky a mají na starost také podpisy a prodlužování smluv. Přináší tedy objednávku. Nejdříve je nutné ji nějak zanalyzovat. Většinou chce zákazník nejprve vědět, jak dlouho bude projekt trvat a kolik ho to bude stát.

To všechno musíme vyjasnit před podpisem smlouvy. Někdy přijde zákazník s očekávaným nebo předem daným budgetem a s více či méně konkrétním zadáním. Občas řešíme i nějaké tendry, kdy bývají detailnější poptávky. Posbírají se informace z více firem a zákazník si pak vybírá.

Někdy jsou to start-upové věci. Zákazníci mají "jenom" nápad a ani ještě nevědí, jestli je to technicky proveditelné. Ale zkusí to s investicemi, jestli to vyjde. Někdy je třeba prostě vše s klientem vykomunikovat a někdy klient přijde s hotovým designem. Jindy ho chce navrhnout od nás. Tohle většinou řeší projekťáci a designeři. Všechno se to stává součástí smlouvy – všechny služby, které klientovi poskytneme.

Agenturní vývoj a IT scéna

Co se děje dál?

Budeme zjišťovat na dobu určitou (třeba měsíc) co a jak, uděláme prototyp designu a základní specifikaci. V tuto chvíli ani člověk nepotřebuje moc vývojáře. Rozhovor je zatím na nějaké produktové a designové úrovni. Designéři sice tvoří tu vizi s klientem, ale zároveň mají povědomí o technických aspektech.

Ve výsledku se řekne, co to bude za produkt – iOS aplikace, webová aplikace nebo to bude na všech platformách. Jestli ten projekt potřebuje na něco Data Science, doporučovací systém či nějaké komplexní vyhledávání. Dá se do kupy, kdo se na tom bude podílet. Jedna z mých rolí je, že se sejdou lídři a projekt technicky rozeberou a nacení. Odhadnout, kolik to bude na základě nějakých featur stát, je celkem umění. Ten proces je samozřejmě hodně o zkušenosti, jsou zde koeficienty násobící cenu, zároveň nějaké vzorečky počtu vývojářů do nějakého rámce, i tím se násobí cena a zkracuje čas.

Vznikne nějaký návrh toho odhadu a pak se s tím jde za klientem. Projekty se pohybují v průměru kolem 500 000 - 750 000 dolarů za smlouvu (odhad MVP na projekt). Zaplatit bandu vývojářů na půl roku je docela drahé. Ty smlouvy, které jsou ještě na delší čas, jsou docela pěkné pálky. Když se to vejde do budgetu, můžeme pak ještě ořezávat.

Pak nastupují vývojáři. Podporujeme také, aby se vývojáři střetávali s klientem a řešili s ním přímo všechny odevzdávané releasy. Většinou je tam samozřejmě i projekt manager, ale klienti se s vývojáři také vidí a pak se znají i jménem.

Pracujete i na údržbě vašich projektů?

Čistě jen údržbu pro ty projekty moc dlouho neděláme. Není to tak, že bychom drželi roky nějaký legacy projekt při životě. Máme ve smlouvě nějakou záruku, ale v momentě, kdy projekt odevzdáme, už si žije sám. Když pak chce klient nějaké změny, je to součást dalšího vývoje.

Většinou neřešíme, že by se klient vrátil a domáhal se nějaké změny s tím, že je to ještě v původní smlouvě. Vše s projektem spojené pak běží na straně klienta – cloud, i jakékoliv doplňky třetích stran. Založíme mu účet, ale pak je to všechno jeho. Když najde měsíc po vydání nějaký velký bug, tak mu to opravíme, ale není to tak, že bychom vše monitorovali. My jako agentura, která se soustředí na nové projekty, vývojáře přesuneme na jiný projekt. K těm starým už se nevracejí.

Chodí za námi klienti, kteří chtějí updatovat nějakou starou codebase, ale to už si hodně vybíráme. Musíme to nejdřív pořádně prozkoumat, abychom zjistili, co a jak. Samozřejmě se k nám vracejí staří klienti třeba po dvou letech s tím, že by chtěli inovovat nebo obnovit nějakou část nebo přidat novou featuru. Není to problém. Pokud máme kapacity, podepíše se nová smlouva.

S tím souvisí jedna zkušenost, která mě osobně velmi překvapila. Jde o to, jak funguje trh práce a samotné kontraktování v Americe. Pokud to není veliká firma anebo někomu neupisujete svou duši jako kontraktor, tak neexistují výpovědní lhůty. Je běžné, že se vývojář neukáže jednoho dne v práci a je hotovo. Platí, že vás můžou vyhodit na hodinu a na druhou stranu vy můžete kdykoliv skončit. Obzvlášť pokud se jedná o kontraktory mimo Spojené státy. My ale pracujeme pro agenturu, která má sídlo v ČR, takže máme české podmínky.

Agenturní vývoj a IT scéna

Jste světová firma, zaznamenal jsi nějaké kulturní rozdíly?

Člověk musí k některým věcem přistupovat jinak. V Americe musí být všechno "awesome". Když je to jenom OK, už se podezřívá, že je něco špatně. V Nigerii můžete zaměstnanci doslova vynadat a on si z toho moc nedělá.

Dozvíte se i spoustu zajímavostí. Třeba, že v Brazílii je druhá nejpočetnější menšina japonská. Žije tam nejvíce Japonců mimo Japonsko. Hodně lidí tam jí sushi. Nebo to, že je v Brazílii poměrně vysoká kriminalita. Kolega mi říkal, že měl za život docela štěstí, protože ho oloupili asi jen desetkrát.

Znáš vlastně svoje nadřízené?

Se svým šéfem jsem se potkal u pohovoru a pak, když jsem se dostal do lead role, pozval mě i na snídani. Sedí u nás v kanceláři. A teď myslím jak šéfa celé firmy, tak i spolumajitele.

Jak ta firma vlastně vznikla?

Zakladatelé jsou Češi. Vyrazili do Silicon Valley, tam si udělali nějaké kontakty, pak se vrátili do ČR a firmu pak budovali několik let. Jejich business model, že sice pracují pro americký trh, ale vývoj je v ČR a postupně pak i po celém světě, se jim docela vyplatil. Stala se z toho úspěšná firma a jsou to pořád relativně mladí kluci.

I v českých firmách se, co se týče zakázek, člověk setkává i s těmi vysoce nadřízenými. Ne pravidelně, ale čas od času. Svět IT je hrozně malý. Když jsem pracoval na Karlíně, tak jsem viděl, jak když někdo měnil práci a pak byla nějaká velká akce, tak se prostě i tak s polovinou lidí znal. Protože se už někde viděli, potkali nebo spolu dokonce pracovali.

V příští lekci, Osobní motivace a důvody ke změně zaměstnání, se zaměříme na osobní motivaci a na důvody, které vedou ke změně zaměstnání.


 

Předchozí článek
Firemní kultura a benefity
Všechny články v sekci
Agenturní vývoj a IT scéna
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Osobní motivace a důvody ke změně zaměstnání
Článek pro vás napsal Karel Zaoral
Avatar
Uživatelské hodnocení:
8 hlasů
Karel Zaoral
Aktivity