IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Jak a kde získat obchodní podmínky pro Váš e-shop?

V minulé lekci, Proč musíme mít obchodní podmínky?, jsme se dozvěděli, proč je důležité mít obchodní podmínky, jak je správně využít, co je to informační povinnost prodávajícího a jaké informace musí prodávající na e-shopu uvést, aby se vyhnul právním tahanicím.

Jak na obchodní podmínky?

Nejjistější způsob je nechat si obchodní podmínky sepsat právníkem. Jedině tak, budete mít jistotu, že jste nic nepřehlédli. To je však něco, co začínající podnikatele příliš nepotěší, a to z důvodu nákladnosti. Poté je nejspolehlivější nechat si je alespoň zrevidovat. Přesto mějte na paměti, že výdaje, které vynaložíte na kvalitní obchodní podmínky vám mohou ušetřit spousty času, pokut nebo soudních rozepří, které mohou nastat v případě, že obchodní podmínky vůbec nemáte nebo jsou-li v rozporu se zákonem.

Obchodní podmínky nejen pro e-shopy

Pokud si chcete i po výše zmíněném napsat obchodní podmínky sami, vyvarujte se následujícím nejběžnějším chybám:

1. Kopírování cizích obchodních podmínek

Jistě, je dobré udělat si představu jak vypadají obchodní podmínky vašeho konkurenta. Dbejte ale na správnost informací, které ve vašich obchodních podmínkách uvádíte. Pokud se inspirujete cizími podmínkami, rozhodně nekopírujte cizí informace! Kopírováním se vystavujete riziku, že ten kdo obchodní podmínky psal je také někde zkopíroval. Mohou být tedy vadné, proto je zkontrolujte. Chybně zpracovanými podmínkami riskujete např. to, že vaše jednání bude označeno jako nekalá praktika a záměrné klamání spotřebitele.

Vždy uveďte správné a úplné informace o vaší firmě!

2. Obchodní podmínky obsahují ustanovení, která jsou v rozporu s ochranou spotřebitele

Stává se, že si e-shopy do svých obchodních podmínek přidávají neplatné nebo zakázané ujednání, které zkracují spotřebitele na jeho právech. V případech nesouladu vašich obchodních podmínek se zákonem vám hrozí návštěva Českou obchodní inspekcí. Proto dbejte na to, aby jste se takovým ujednáním vyhnuli velkým obloukem.

3. Nejasnosti ohledně odstoupení od smlouvy

To, že zákazník má právo odstoupit od smlouvy uzavřené přes e-shop je známým faktem. Pokud ale ve svých obchodních podmínkách spotřebitele nepoučíte o tomto právu, lhůta pro odstoupení od smlouvy se prodlužuje o jeden rok. Přestože se jedná o známou skutečnost, je nutné ji spotřebiteli oznámit. Jsou i případy, kdy ze zákona spotřebitel od smlouvy odstoupit nemůže, k tomu se dostaneme později.

4. Reklamace

Na reklamaci mají spotřebitelé právo, pokud se vada vyskytne v průběhu 24 měsíců od převzetí zboží. To, co po vás může spotřebitel požadovat, se liší podle druhu reklamace (typu vady):

- Odstranitelné vady – zákazník má nárok na bezplatnou opravu, dodání nové věci nebo na přiměřenou slevu z kupní ceny
- Neodstranitelná vada – zákazník má nárok na dodání věci bez vad, na slevu z kupní ceny, odstranění vady opravou věci, ale může také odstoupit od smlouvy

O možnostech a způsobech reklamace zboží musíte své zákazníky informovat.

5. Nedostatečné informace o poskytovaném zboží nebo službě

Obchodní podmínky nejen pro e-shopy

To se týká především prodeje zboží a služeb určených pro osoby starší 18 let. Při prodeji takových věcí je nutné vybavit e-shop systémem, který elektronicky ověří věk zákazníka.

  • V souvislosti s tímto tématem není na škodu zmínit, že se najdou e-shopy, jež nabízí alkohol i přes to, že na to nemají živnost. I toto může být považováno za pochybení a může být od České obchodní inspekce pokutováno částkami až do výše statisíc.
Obchodní podmínky nejen pro e-shopy

Nezapomínejte na to, že o zákazu prodeje alkoholu osobám mladších 18 let musíte informovat v obchodních podmínkách!

6. Mimosoudní řešení sporu

V praxi se na to často zapomíná a v mnohých obchodních podmínkách takové informace chybí. Jejich zmínění ukládá zákon o ochraně spotřebitele. Česká obchodní inspekce na svých stránkách vzorově formuluje, jak může takové oznámení o mimosoudním řešení sporu vypadat:

V případě, že dojde mezi námi a spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je:

Česká obchodní inspekce

Ústřední inspektorát – oddělení ADR

Štěpánská 15, Praha 2, 120 00

E-mail: adr@coi.cz

Web: adr.coi.cz

7. GDPR

V žádném případě nesmíte zapomenout své zákazníky informovat o tom, jak zpracováváte jejich osobní údaje! Doporučuji se GDPR zabývat více a věnovat mu na e-shopu místo mimo rámec obchodních podmínek. Zde je výčet nejpodstatnějších požadavků, které vyžaduje zákon o ochraně spotřebitele:

  • Souhlas se zpracováním osobních údajů – pokud zpracováváte osobní údaje, budete potřebovat souhlas se zpracováním údajů, ten musí obsahovat:
    • účel a rozsah zpracování
    • k jakým osobním údajům se poskytuje souhlas se zpracováním
    • komu je souhlas poskytován, tj. kdo a jakým způsobem bude osobní údaje zpracovávat
    • na jaké období je souhlas poskytován
  • Souhlas se zpracováním musí zpracovatel moci prokázat po celou dobu zpracovávání osobních údajů
  • Zpracovatel musí uživateli umožnit, aby se mohl jednoduše ze zasílání newsletteru, emailu, atp. odhlásit
  • Pokud hodláte využívat získané osobní údaje nad rámec pouhého plnění smlouvy se zákazníkem, musíte se zaregistrovat u Úřadu pro ochranu osobních údajů – registrace musí být provedena před tím, než začnete osobní údaje zpracovávat
  • Pokud využíváte cookies, měli byste pro ně vytvořit upozornění – typicky lišta, která návštěvníka vaší stránky upozorní a získá od něj potřebný souhlas. Nezapomeňte také na odkaz, kde si může návštěvník stránky přečíst, jakým způsobem váš web pracuje s cookies a k čemu je využívá
  • Jako provozovatel e-shopu byste také měl myslet na technické zabezpečení osobních údajů

8. Provádění změn v obchodních podmínkách

Pokud upravujete svoje obchodní podmínky, informujte své zákazníky o tom, že tak činíte alespoň pár týdnů předem. Jasně vymezte v čem se obchodní podmínky mění a také datum od kdy platí. Vyhnete se tak nepříjemnostem, jak se samotnými zákazníky, tak také s Českou obchodní inspekcí.

V příští lekci, Co byste měli vědět o obchodních podmínkách?, se dozvíme, co je dobré vědět ohledně obchodních podmínek, zaměříme se na spotřebitele, reklamaci, ale také na vzorové obchodní podmínky.


 

Předchozí článek
Proč musíme mít obchodní podmínky?
Všechny články v sekci
Obchodní podmínky nejen pro e-shopy
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Co byste měli vědět o obchodních podmínkách?
Článek pro vás napsala Emma Hartingerová
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
Emma
Aktivity