Práce s editorem obrázků v GameMakeru část 1
Image Editor je dostupný, až když ve Sprite Editoru založíme alespoň jeden snímek. Na velikosti obrázku momentálně nezáleží, ale program se na ni zeptá. Pokud tedy snímek máme, lze jej otevřít dvojklikem nebo ikonou s obrázkem tužky a tím přejdeme do Image Editoru. Na první pohled jej rozlišíte od Sprite Editoru podle barevné palety na pravém okraji.

Tímto obrázkovým editorem začneme, takže si jej připravte v Game Makeru, abyste mohli všechno hned vyzkoušet. Okno vypadá jako běžné okno z windows a obsahuje nahoře menu (File, Edit...), horní lištu s nástroji (začíná zeleným zatržítkem), vlevo má panel kreslících nástrojů, vpravo paletu barev s nastavením průhlednosti (Opacity) a přepínač míchání barev (Blend/Replace). Dole je vidět stavový řádek se základními informacemi jako např. souřadnice kurzoru myši. Pozor - editor poněkud neobvykle používá k výběru barvy definici Levá a Pravá barva přiřazené k levému a pravému tlačítku myši. Ukazují to ty větší barevné čtverce vpravo nahoře (Left, Right). Z barevných vzorků níže si lze nabrat právě levou nebo pravou myší a většina nástrojů používá stejný systém. Např. bílý kruh s černým okrajem lze opačnou myší nakreslit jako černý s bílým okrajem. Nejprve si projdeme poctivě menu. Na skupině File není téměř co řešit. Prostě můžete založit nový obrázek, načíst uložený BMP, GIF, JPG nebo PNG a uložit pouze PNG. Pro práci s Game Makerem je PNG formát vůbec nejuniverzálnější, takže doporučuji si zvyknout zrovna na něj. Podporuje především průhlednost (někdy označovanou jako alfa kanál) a přitom plné barvy na rozdíl od GIFu.

Jen pro pořádek: zavřením pomocí zeleného zatržítka nebo příkazu v menu Close Saving Changes se obrázek potvrdí uloží v aktuální podobě, ale nikoli na disk. Pokud tedy neuložíte celou hru do gmk souboru, nebude obrázek nikde k nalezení. Proto se vyplatí si jej ukládat z přímo z editoru do PNG. Pokud máte otevřený sprite s více snímky, přibude v menu volba přechodu na další snímek nazvaná Previous Image (Předchozí) a Next Image (Následující). Ve skupině Edit jsou tradiční příkazy na vložení, kopírování a za zmínku stojí snad jen příkaz Erase to Left Color, který přemaže obrázek barvou nastavenou v políčku Left v barevné paletě. Tady se mi stala vtipná věc, když jsem to zkoušel. Měl jsem náhodou zvolenu přesně stejnou šedou barvu jakou měl podklad v okně a když jsem zvolil Erase to Left Color okno se vyplnilo šedou a prakticky zmizelo. Než jsem si uvědomil, co se stalo, lekl jsemse, že jde o nějakou chybu programu. Pak je tam taky trochu nezvyklá položka Paste from File, která umožní vložit obrázek ze souboru s tím, že stávající nesmaže. Takže si můžete nakreslit rámeček a do něj vložit např. fotku patřičně zmenšenou.

Pozor, funguje na to přepínač Blend/Replace, takže když je posazený průhledný obrázek do průhledného a dáte Replace (znamená to nahradit) dopadne to takhle:

zatímco Blend (smíchat) dopadne:

Pro správnou funkci některých položek menu Edit je potřeba, aby bylo nástrojem výběru něco skutečně vybráno. Například kopírování (Copy) nebude fungovat dokud nevybereme, co bychom chtěli vlastně kopírovat. Proto jsou občas některá políčka v menu vyšedlá a tudíž nefunkční.
V dalším menu View:

jsou celkem bezproblémové příkazy zvětšení a zmenšení lupou (Zoom In znamená přiblížit, Zoom Out oddálit a No Zoom ukáže obrázek v přesné velikosti, tj. 1 bod obrázku je velký 1 bod na obrazovce). Které je ovšem asi praktičtější používat z lišty nebo ještě lépe klávesovými zkratkami. Další záležitost viditelná v tomhle menu je velmi užitečná, pokud ji umíme použít. Mřížka (Grid) je efektivní nástroj, který vám umožní mít dokonalé zarovnání a vyplatí se třeba při kresbě přesných labyrintů, robotů a všelijakých lidskou i nelidskou rukou vytvořených předmětů.


Mřížka jen v základním nastavení vypnutá a je důležité mít na paměti, že mřížka viditelná nemusí být nutně i mřížka zapnutá (ve smyslu přitahování nástrojů na mřížku). Pomocí Grid Options ze skupiny View lze mřížku nastavit:

Velikost dílků mřížky vodorovně (Horizontal) a svisle (Vertical) je snad jasná a jde jen o vyzkoušení. Zatržítko „Use exlusive or“ je dobré, když hrozí, že budeme kreslit stejnou barvou jako má mřížka. Konečně položka „Snap to the grid“ zapíná přitahování na mřížku. Všechno dobře zkuste. Příkaz Show Preview (ukaž náhled) zobrazí malé okénko v dolní části barevné palety s náhledem obrázku 1:1 nezávisle na přiblížení v editační ploše. Může to být praktické při jemných úpravách. Poslední položka menu View mění způsob, jak bude zobrazena průhledná část obrázku. Základní je šedobílá šachovnice, ale je možné buď šachovnici přenastavit nebo zvolit jednolitou barvu.

Třeba takhle jedovatou fialovou. Je důležité zvolit barvu, kterou v obrázku nemám. Pozor, toto nastavení se částečně promítne i do Sprite editoru. Menu Transform už provádí manipulace přímo s obrázkem. Abyste viděli, co to dělá, načtete nebo vytvořte jakýkoli obrázek i klidně nesmyslný. Úpravy pomocí Transform jsou dobře vidět především na textu.

Jakkoliv příkazy vypadají jednoduše (podobné lze vidět ve všech grafických programech) je několik věcí, kterých stojí za to si všimnout. Např. u shift (posun) je možné zapnout systém „Wrap“ (obalit) a obrázek vysunutý za okraj vyleze na druhé straně. Funkce vždy ukazuje původní i budoucí obrázek.

Tato věc se zrovna dělá dost špatně v jiných programech. Zato funkce Mirror / Flip dělá zrcadlo přesně tak, jak překlad anglického názvu napovídá a tuto funkci najdete snad úplně všude, kde lze obrázky upravovat, včetně prohlížečů a programu Malování. Ovšem i tuto funkci (jednu z technicky nejprimitivnějších) není radno podcenit. Například odraz viditelný částečně průhledně na vodní hladině oživí leckterou hru.

Nebudu už dlouho tlachat, je lepší si vše vyzkoušet, takže trochu letem světem:

Rotate dělá otáčení. (přednastavená tlačítka jsou pro pravé úhly)

Scale zvětšuje a zmenšuje. (tlačítka jsou polovina a dvojnásobek)

Skew dělá zkosení.