SpeedBall II
Následující řádky berte trochu s nadhledem
Vše to začalo Basicem na Commodore 64... Dávno tomu je, co jsem někdy okolo roku 2007 hrál hru 13 Duchů a objevil programovací nástroj Petr. Dodnes mám někde v šuplíku instalační CD a disketu s licencí. Postupně jsem zkoušel tvořit různé hry, blbosti, 3D animace atd. Nakonec moje snažení upadlo v zapomnění a na několik let jsem přestal úplně programovat... nebo alespoň se o to snažit. Poté jsem si postupně zkusil Visual Basic .NET a nyní se snažím přeorientovat na C#, což se mi víceméně daří díky kurzům na těchto stránkách.
Co si ale takhle zavzpomínat na stará dobrá léta? A proč se zaobírat
"složitým" psaním, když si člověk může hru naklikat? K čemu vnořovat
for
smyčky a počítat čísla, když tu jsou příkazy
krok
-otočit
-krok
... Nechci tím pobořit
game-scému, ale spíš si po letech zkusit zase něco trošku jiného. Na
druhou stranu, když si teď "hraju" s průmyslovými automaty, tak je to v
podstatě taky jenom skládání čtverečků... i když ne tolik
barevných.

Ani řádek kódu
O co jde?
Před mnoha lety jsem v GameMakeru naklikal hru SpeedBall. Nevím, jestli jsem se náhodou netrefil do názvu nějaké jiné hry/aplikace a v podstatě mi to je i jedno. Úkol byl jednoduchý. Dostat míček k vlajce pomocí odrážedel, plošin atd... Jenže hra už na novějších Windowsech nejde spustit a tak jsem se rozhodl pro remake - SpeedBall II. Cíl bude stejný - dostat míč k vlajce. Vymyslet herní princip, vytvořit překážky, které budou s míčkem interagovat a nakonec naklikat nějaký snesitelný počet levelů, který bude čím-dál složitější zdolat. Možná v budoucnu i nějaký editor levelů, ale na to asi nebude čas.

Jeden z levelů ve hře.

Rozpracovaná mapa v editoru Petra.
S kým na tom makám?
Protože se nejedná o nic složitého, makám na tom sám. Grafiku jsem taky nějakou splácal sám.
Ovládání
Hra se ovládá pouze šipkami. Na 4 směry 4 šipky stačí. Level je možné restartovat (R) a zapnout, nebo vypnout hudbu (M/N).
Objekty ve hře
- Míč - Samotný hráč. Jsme ve 2D = míč se může pohybovat čtyřmi směry.
- Vlajka - Vysněný cíl. Možná je to trochu fádní, ale jako cíl je to jasné znamení.
- Killer - Ostnatý objekt, který zničí míč.
- Stopper - Různé varianty dokáží míč zastavit před, nebo na stopperu. Některé umožňují průlet jedním, nebo druhým směrem.
- Plošina - Umožňuje odraz míčku jiným směrem. Záleží, z jakého směru míč přilétne.
- Šipka - Změní směr míčku na jasně definovanou stranu.
- Teleport - Teleportuje míček do druhého portálu. Je zachován směr vletu.
- Barvítko - Změní barvu míče na tmavou, nebo zpět na světlou.
- Lékárna - Přidá jeden život.
Finální verze hry
Celkově mi výroba této hry trvala snad dva měsíce. Kostra programu a logika byla vytvořena cca za dvě odpoledne, jen tak... pohodově. Horší to bylo se samotnými levely. Původně jsem chtěl naklikat alespoň 50 map, skončil jsem u 40. Tak to snad hráče u hry chvíli udrží. Původní plán s editorem levelů nedopadl - neměl jsem čas a nakonec ani chuť. Levely je však možné přidat přímo v programovacím nástroji Petr (http://www.breatharian.eu/Petr/). Hru lze tímto programem jednoduše editovat.
Tímto pokusem o hru jsem chtěl vzdát alespoň malý hold programovacímu nástroji Petr a jeho autorovi panu Němečkovi. I když to není top program a zřejmě se ani neumístí na nějaké rozumné příčce, je vidět, že tvorba takovéto arkády je poměrně jednoduchá a lze ji vytvořit bez jediného řádku kódu. Jinak samozřejmě doporučuji nějaký konvenční programovací jazyk. Já si oblíbil Visual Basic a nyní spíše C#.
Soutěž
Projekt byl vytvořen do programátorské soutěže ITnetwork summer 2019.
Vyjádření poroty
Porotce | Bodů | Hodnocení |
---|---|---|
![]() David Jančík |
6 | Dobrý nápad, poměrně originální projekt. Některé levely jsou na první pohled odhalitelné a nemusí se u nich moc přemýšlet. Vše ve hře je bílé a špatně se v levelech orientuje. Každý level mohl mít nějaký kód, jako tomu bylo ve vláčku. Mohlo by se to ještě propracovat, ale pořád cool hra. |
![]() Michal Čápka |
6 | Mám rád podobné typy logických her jako je např. Sokoban. Nápad je pěkný, moc mi nesedlo grafické zpracování bez barevného odlišení, ztrácel jsem se v něm. V levelech by mohla být nějaká vysvětlivka nového předmětu, aby člověk nemusel ztratit míčky a pak to hrát celé odznovu. |
![]() David Čápka |
7 | Oldschool kabát zajímavé logické hry. Za mě velmi příjemné
překvapení, škoda jen, že některé levely jsou hodně předvídatelné a
někdy si to naopak člověk nestihne vyzkoušet, protože mu dojdou míčky a
musí znovu. Chválím různé zvuky a příjemnou hudbu. Kdyby tam byly
záchytné body, tak bych u toho vydržel mnohem déle. Líbí se mi texty v
levelech (ITnetwork nebo věnování Pétě ![]() |
Galerie

Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 32x (1.6 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Petr (jsou obsaženy v EXE souboru, který lze v programu přímo otevřít)