NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Python programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Popis vývojového prostředí Scratche

V minulé lekci, Úvod do jazyka Scratch, jsme si krátce popsali vývoj programovacích jazyků, představili jsme si Scratch a popsali důvody, proč se jej učit.

V dnešním tutoriálu se zaměříme především na vývojové prostředí pro Scratch. Ukážeme si, jak se na jeho online platformě zaregistrovat a jak ji používat. Popíšeme si jednotlivá okna a nabídky, abychom se v dalších lekcích mohli pustit do tvorby Scratch projektů.

Scratch online

Začněme tím, že si otevřeme domovskou stránku Scratche a zaregistrujeme se na ní.

Rozložení stránky

Kliknutím na oranžově zvýrazněný odkaz výše se dostaneme na online platformu pro Scratch, která vypadá takto:

Domovská stránka Scratche - Scratch

Otevřená stránka je rozdělena na tři části:

  1. V horní části (ohraničené červeně) se nachází hlavní panel, který si za chvilku dopodrobna popíšeme.
  2. Oranžově zvýrazněná část slouží k zobrazení speciálních zpráv od vývojářů. Na obrázku nás nyní informují o tom, že zanedlouho bude do Scratche přidána možnost využití barevného kontrastu u bloků kódu v programech. (To se může hodit osobám, které mají problémy se zrakem).
  3. V poslední části (vyznačené fialově) se zobrazují některé vybrané projekty ostatních autorů.

Jak jsme si už dříve řekli, můžeme tyto projekty vyzkoušet, upravovat nebo se i spojit s jejich autory.

Hlavní panel

Pojďme se detailněji podívat na hlavní panel a řekněme si, k čemu každá z položek slouží:

  • Tvořit - Tato karta nám umožní vytvořit náš projekt.
  • Prozkoumat - Díky této záložce se dostaneme na přehled všech zveřejněných projektů ostatních tvůrců. Opět platí, že je můžeme vyzkoušet, upravit nebo tvůrce kontaktovat.
  • Nápady - Pokud nás zrovna nenapadá, co vytvořit, můžeme zkusit záložku Nápady. Záložka obsahuje spoustu návodů, jak co udělat. Najdeme na ní také pestrou škálu nápadů na různé animace, hry a programy, které potom můžeme zkusit vytvořit sami.
  • O aplikaci - Pokud se chceme dozvědět více zajímavostí o projektu Scratch jako takovém, najdeme je právě tady.
  • Hledání - Vyhledávač umožňuje hledat projekty, návody i autory a mnoho dalšího.
  • Připojit se ke Scratchi - Zde se vzápětí zaregistrujeme, abychom mohli Scratch online používat.
  • Přihlášení - Posledním tlačítkem se můžeme přihlásit, pokud už máme registrovaný účet.

Registrace

Když jsme si podrobněji popsali úvodní stránku, můžeme začít naše Scratch dobrodružství 🙂

Tvořit projekty sice můžeme i bez registrace, ale takové projekty se nám neuloží a po zavření stránky o ně přijdeme. Další možností je stáhnout si Scratch do svého počítače v sekci download, my však v našem kurzu budeme používat online verzi.

Pojďme si tedy vytvořit svůj účet. Nejprve stiskneme tlačítko Připojit se ke Scratchi na hlavním panelu, takto se dostaneme na stránku registrace:

Registrační stránka - Scratch

Tady nejprve vyplníme naše uživatelské jméno, pod kterým budeme chtít na stránce vystupovat. Zadáme také heslo, kterým se budeme přihlašovat. Klikneme na tlačítko Další a Scratch se nás zeptá, ve které zemi žijeme. Zvolíme Českou republiku:

Zvolíme zemi, kde žijeme - Scratch

Znovu klikneme na tlačítko Další a zadáme náš měsíc a rok narození:

Zadáme datum narození - Scratch

Stejným tlačítkem se přesuneme do okna pro výběr pohlaví. Možností je zde skutečně mnoho 🙂 Vybere si opravdu každý:

Výběr pohlaví - Scratch

Pokračujeme tlačítkem Další a zadáme náš e-mail. Registraci následně dokončíme stisknutím tlačítka Vytvořit můj účet:

Zadáme e-mail - Scratch

Zanedlouho nám dorazí potvrzovací e-mail, kterým adresu ověříme. V e-mailu jednoduše stiskneme tlačítko Potvrdit můj účet:

Potvrzení e-mailové adresy - Scratch

Tím jsme se úspěšně zaregistrovali a můžeme začít tvořit projekty 😉

Vytvoření projektu

Pokud nejsme přihlášeni, přihlásíme se tlačítkem Přihlášení na horním panelu. Pak klikneme na záložku Tvořit, čímž se dostaneme do nového projektu:

Otevření nového projektu - Scratch

Možná to nyní vypadá děsivě, ale samozřejmě si vše vysvětlíme 🙂

Hlavní panel

Začněme hlavním panelem. To je opět ten nahoře, zvýrazněný modrým pozadím:

  • Ikona zeměkoule ikona zeměkoule - Scratch slouží ke změně jazyka vývojového prostředí.
  • Nabídka Soubor slouží k vytvoření nového projektu. Můžeme zde také rozpracovaný projekt uložit nebo načíst z počítače.
  • Mnoho užitečných rad a informací najdeme v nabídce Návody, kterou si můžeme během tvoření otevřít a zjistit si, jak se co dělá.
  • Políčko Untitled, česky Nepojmenovaný, je výchozí název projektu. Projekt buď můžeme nechat nepojmenovaný, nebo ho nazvat, jak chceme.
  • Když klikneme na Shlédni stránku projektu, ukáže se nám, jak bude projekt vypadat, pokud ho budeme chtít zveřejnit pro ostatní uživatele.
  • Scratch postupně projekt ukládá automaticky. Pokud ale například musíme jít od počítače, můžeme si projekt uložit a nemusíme se bát, že o něj přijdeme. K tomu slouží položka Uložit teď. Pro uložení funguje i zkratka Ctrl + S.
  • Ikona složky ikona složky - Scratch nám umožní zobrazit všechny naše projekty.

Pozor, pokud klikneme na ikonu složky, budeme přesměrováni na novou stránku a neuložené změny z našeho projektu zmizí.

Okno programu

V levé části se nachází okno programu. Pojďme si ho také popsat:

Okno s připravenými bloky - Scratch

Toto okno je pro tvorbu asi nejdůležitější. Máme zde tři hlavní záložky: Scénáře, Kostýmy a Zvuky. Pomocí záložek Kostýmy a Zvuky můžeme upravovat a přidávat postavičky, objekty a zvuky do našeho projektu. K tomu se více dostaneme v dalších lekcích. Teď se pojďme soustředit na záložku Scénáře.

Scénář je seznam bloků, které jdou po sobě a Scratch je postupně zpracovává. Bloky, které můžeme ve scénáři použít jsou rozděleny do několika kategorií, podle toho, k čemu slouží. Všechny postupně prozkoumáme a vyzkoušíme.

Okno výstupu

Na závěr si řekněme také něco o oknu výstupu:

Okno výstupu - Scratch

V pravé horní části okna se zobrazuje náhled našeho programu. Tady vidíme, co uvidí i uživatelé, kteří budou naši aplikaci či hru používat. Dole si potom můžeme hrát s postavami ve scéně a přidávat i více scén. To se nám bude hodit, až budeme dělat složitější hry nebo animace.

Dnešní lekce byla ještě trošku popisnější, příště se už pustíme do programování :)

V příští lekci, První program ve Scratchi, si ve Scratchi vytvoříme svůj první program, který hned nato vylepšíme. Seznámíme se tak s některými z bloků, které máme ve vývojovém prostředí Scratche pro tvorbu aplikací k dispozici.


 

Předchozí článek
Úvod do jazyka Scratch
Všechny články v sekci
Scratch
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
První program ve Scratchi
Článek pro vás napsal PDoctor
Avatar
Uživatelské hodnocení:
50 hlasů
Aktivity