Lekce 15 - Závěrečný rejstřík
Dostali jsme se až na konec návodů pro začátečníky. Podle mne už vám nechybí nic, co byste potřebovali pro pokročilejší tvorbu v Delphi. Tento díl už není rozdělený na body. Zde naleznete obsah předchozích 13ti dílů, podle mne PŘEHLEDNĚ uspořádaný do tabulky včetně dvou doplnění. Začněme
Pokud chcete najít určitý příkaz, nebo informaci, kde nějaký příkaz naleznete, klikněte na Ctrl+F a zadejte popis, nebo název příkazu. Dva příklady: Chcete vědět, kde naleznete informace o Memo. Zadáte Memo a kliknete na najít. Chcete vědět, který příkaz převádí string na integer. Zadáte string na integer a kliknete na najít. A zde je samotná tabulka:
Číslo návodu | Bod č. | Příkaz/Objekt | Přibližný popis |
1. | 4 | Object Inspector | Obecné informace |
1. | 5 | Form | Okno |
1. | 7 | Label | Nápis |
1. | 8 | Edit | Políčko na editaci textu |
1. | 9 | Button | Obyčejné tlačítko |
2. | 1 | Image | Obrázek |
2. | 2 | Panel | Panel |
2. | 3 | CheckBox | Zaškrtávací políčko (ano/ne) |
2. | 4 | RadioButton | Zaškrtávací políčko (výběr možností) |
2. | 5 | Timer | Měřič času, odpočítávač |
2. | 6 | Integer | celočíselná proměnná (celé číslo) |
2. | 7 | if | pokud něco platí, provede něco |
2. | 8 | repeat | opakovat dokud něco neplatí |
2. | 9 | for | udělá něco tolikrát, kolikrát zadáte |
3. | 1 | Boolean | Ano/Ne proměnná |
3. | 2 | string | řetězec znaků (text) |
3. | 3 | real | Proměnná uchovává reálné číslo |
3. | 4 | IntToStr | Převede Integer na string |
3. | 4 | StrToInt | Převede string na Integer |
3. | 5 | Randomize | Spustí generování náhodných čísel |
3. | 5 | Random | Vytvoří náhodné číslo |
3. | 5 | else | pokud neplatí jedno, jde se na další |
3. | 6 | MaskEdit | Políčko na zadávání hesel (viz 10. díl) |
3. | 7 | SpeedButton | Tlačítko na obrázková menu |
3. | 8 | BitBtn | Tlačítko s obrázkem i textem |
3. | 9 | Shape | tvar - kruh, elipsa, čtverec, obdélník |
4. | 1 | Events | Reakce na manipulaci s oknem |
4. | 2 | procedure | Tvorba vlastních procedur |
4. | 3 | popisky | Poznámky v programovém kódu |
4. | 4 | set of | vlastní proměnná (seznam položek - True/False) |
4. | 5 | char | proměnná, ukládající jeden znak |
4. | 5 | chr | převod z číselného kódu na znak |
4. | 5 | ord | převod ze znaku na číselný kód |
4. | 5 | StrToIntDef | Převede string na Integer (s náhradním výsledkem) |
4. | 5 | TryStrToInt | Zkusí převést string na Integer (řekne, zda to lze) |
4. | 6 | Round | Zaokrouhlením převede real na Integer |
4. | 6 | Trunc | Oříznutím převede real na Integer |
4. | 6 | Int | Zaokrouhlí real |
4. | 6 | Frac | Odřízne část realu před desetinnou čárkou |
4. | 6 | FloatToStr | Převede real na Integer |
4. | 6 | StrToFloat | Převede Integer na real |
4. | 7 | TrackBar | Posuvník na zadávání čísla |
4. | 8 | ProgressBar | Graficky zobrazuje stav čísla |
4. | 9 | HotKey | Políčko na zadávání klávesových zkratek |
5. | 1-5 | MediaPlayer | Přehrávač médií (přídavek:díl 11-bod 3) |
5. | 5 | ExtractFileDir(ParamStr(0)) | Zjištění adresáře, kde je umístěný program |
5. | 6 | kostra programu | Popis částí zdrojového kódu programu |
5. | 7 | MMSystem | uses - potřebné pro přehrávání wavu bez MediaPlayeru |
5. | 7 | PlaySound | přehraje WAV bez pomoci MediaPlayeru |
5. | 8 | Application.MessageBox | informační okénko (např.: Chcete to uložit?) |
5. | 9 | ScrollBar | Posuvník, jako napravo na tomto okně |
6. | 1 | ImageList | Objekt s obrázky v něm |
6. | 2,3 | MainMenu | Hlavní menu |
6. | 4 | PopupMenu | Menu po kliknutí pravým tlačítkem myši |
6. | 5 | Frames | Okno v okně |
6. | 6 | položky menu Delphi | Nastavení programu, nová okna |
6. | 7 | Close | Zavře okno (pokud poslední, tak i celý program) |
6. | 7 | Show | Otevře okno |
6. | 7 | ShowModal | Otevře okno (vždy na vrchu) |
6. | 8 | Image editor | Jak kreslit v programu u Delphi |
6. | 9 | Memo | Plocha na editaci víceřádkových textů |
7. | 1 | OpenDialog | Okno na otevírání souborů |
7. | 2 | SaveDialog | Okno na ukládání souborů |
7. | 3 | file of | Určuje, že proměnná je soubor |
7. | 3 | AssignFile | Otevře (vytvoří) soubor |
7. | 3 | Reset | Připraví soubor na čtení |
7. | 3 | Read | Čte ze souboru |
7. | 3 | CloseFile | Zavře soubor |
7. | 4 | ReWrite | Připraví soubor na ukládání |
7. | 4 | Write | Ukládá do souboru |
7. | 5 | file of string[x] | Proměnná je soubor string o x znacích |
7. | 5 | TextFile | Proměnná je textový soubor (o neomezeně zancích) |
7. | 5 | Eof | Určuje, zda program skončil |
7. | 5 | ReadLn | Přečte jeden řádek ze souboru |
7. | 6 | array | Proměnná je pole proměnných |
7. | 7 | record | vlastní proměnná složená ze známých proměnných |
7. | 8 | Gauge | Graficky zobrazuje stav čísla (+procenta) |
7. | 9 | Calendar | Kalendář |
8. | 1 | Canvas | plátno - úvod |
8. | 2 | Canvas.Rectangle | obdélník/čtverec |
8. | 2 | Canvas.Ellipse | elipsa/kruh |
8. | 2 | Canvas.RoundRect | obdélník/čtverec se zaoblenými rohy |
8. | 3 | Canvas.Brush | nastavení výplně objektů |
8. | 3 | Canvas.Pen | nastavení pera |
8. | 3 | RGB | skládání barvy ze světelného spektra |
8. | 4 | Canvas.MoveTo | posuv pera na určitou pozici |
8. | 4 | Canvas.LineTo | čára z aktuální pozice na zadanou |
8. | 5 | Copy | kopíruje část stringu |
8. | 5 | Length | zjistí délku stringu |
8. | 6 | Pos | určí pozici umístění stringu v jiném |
8. | 7 | PaintBox | Panel na kreslení |
8. | 7 | ColorDialog | Okno na míchání barev |
8. | 8 | ColorGrid | Jako v Image editoru paleta s barvami |
8. | 9 | FontDialog | Okno na nastavení fontu |
8. | 9 | ColorBox | Malé políčko na volbu barvy |
9. | 1 | with | zjednoduší psaní programu |
9. | 2 | TBitmap | proměnná obrázek (bitmapa, soubor BMP) |
9. | 3 | OpenPictureDialog | Okno na otevírání obrázků |
9. | 3 | SavePictureDialog | Okno na ukládání obrázků |
9. | 3 | ApplicationEvent | Reaguje na manipulace s oknem |
9. | 5 | Canvas.Draw | vykreslí TBitmap na Canvas |
9. | 6 | TRect | proměnná obsahuje souřadnice dvou bodů |
9. | 6 | TPoint | proměnná obsahuje souřadnice x a y |
9. | 6 | Canvas.Pixels | určí barvu na určitém místě Canvas |
9. | 7 | Canvas.CopyRect | kopíruje část Canvas |
10. | 1 | SpinEdit | políčko na editaci čísla |
10. | 1 | MaskEdit | Políčko na zadávání hesel (viz. 3. díl) |
11. | 2 | sqr | druhá mocnina |
11. | 2 | sqrt | druhá odmocnina |
11. | 2 | Power | ntá mocnina |
11. | 2 | Infinity | nekonečno |
11. | 2 | NegInfinity | minus nekonečno |
11. | 2 | RoundTo | zaokrouhlení na určitý počet míst |
11. | 2 | tan | tangens (s radiány) |
11. | 2 | sin | sinus (s radiány) |
11. | 2 | cos | cosinus (s radiány) |
11. | 2 | RadToDeg | Převede radiány na stupně |
11. | 2 | DegToRad | Převede stupně na radiány |
11. | 3 | SpinButton | 2 šipečky (nahoru/dolu) |
11. | 4 | procedure | rozšířená tvorba procedur |
11. | 5 | function | tvorba funkcí |
11. | 7 | ShellTreeWiev | Zobrazení položek na vašem PC |
11. | 8 | ShellComboBox | Zobrazuje, kterou složku právě prohlížíte |
11. | 8 | ShellListWiev | Zobrazení položek v otevřené složce |
12. | 1 | RES soubory, jak na ně v Image editoru | |
12. | 2 | RES soubory | jak na ně potom v Delphi |
12. | 3 | Cursor | nastavení kurzoru v Delphi |
12. | 4 | const | konstanta |
12. | 6-8 | TIniFile | soubor s informacemi o programu |
12. | 9 | case | seznam možností a reakcí na ně |
13. | 2 | BoolToStr | Převede Boolean na string |
13. | 3-7 | StringGrid | Tabulka |
13. | 8 | PageControl | Záložkové menu |
D. | While | opakovat po dobu, co něco platí | |
D. | Canvas.TextRect | výpis textu na Canvas | |
D. | Printer | tisknutí, tiskárna |
A to je, přátelé, z obsahu vše...
....Kukensius