IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Petr Dušek:30.11.2015 14:23

Zdravím, potřeboval bych poradit. Máme za úkol naprogramovat program, pomocí ukazatelů, který seřadí čísla podle velikosti. Napsal sem kus programu ale nevím si rady a nefunguje mi to jak by mělo. Děkuji za rady.

 
Odpovědět
30.11.2015 14:23
Avatar
David Novák
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Petr Dušek
David Novák:30.11.2015 18:47

Trochu přesnější zadání by nebylo? A taky popis problému a konkrétní otázka typu: "Jak prohodit dvě položky v seznamu?" atd.

Nahoru Odpovědět
30.11.2015 18:47
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Odpovídá na David Novák
Petr Dušek:30.11.2015 19:18

V pascalu máme naprogramovat program, do kterého uživatel zadává čísla. Čísla se mají pomocí ukazatelů seřadit od nejmenšího po největší a vypsat na obrazovku. Bohužel mi program funguje pouze pro pár čísel a nevím si celkově rady s napsáním kódu tak, aby fungoval pro libovolný počet čísel.

 
Nahoru Odpovědět
30.11.2015 19:18
Avatar
David Novák
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Petr Dušek
David Novák:30.11.2015 19:31

No musíš si to rozdělit na části. Budeš potřebovat nějaký ukončovací znak, po jehož zadání se přestane načítat a začne se řadit. Během načítání budeš muset pokaždé alokovat (pomocí new) nový prvek seznamu (pokud tedy máte používat seznam - "pomocí ukazatelů" může znamenat hodně věcí).

Pak bys ten seznam procházel a použil nějaký řadící algoritmus (podívej se - BubbleSort, QuickSort, SelectSort, ... nebo máte zadáno?). Jinak zrovna pro řazení bych seznam moc nepoužíval, ale jestli musíte, tak aspoň dvousměrně vázaný..

Nahoru Odpovědět
30.11.2015 19:31
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Petr Dušek:30.11.2015 19:35

Oni ty prvky by se měli řadit rovnou při zadání, například první se zadá 1 ta se zaniluje a zadá se další prvek například 3 ta se taky zaniluje a jelikož je větší než 1 tak ukazatel z jedničky ukáže na 3, jenže když přijde najednou třeba 2 tak 1 ukáže na 2 a ta na 3. Jenže problém je v tom jak to naprogramovat.

 
Nahoru Odpovědět
30.11.2015 19:35
Avatar
David Novák
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Petr Dušek
David Novák:30.11.2015 19:48

Aha.. No to máš říct rovnou..

A máš tam chybu - když máš 1 a přijde 3, tak 1 ukazuje na 3. Když přijde 2, tak prvně jí nastavíš ukazatel na 3 a pak nastavíš ukazatel 1 na 2. Nakresli si to..

A jaký konkrétně máš problém to naprogramovat? Je to jen porovnávání a přiřazovaní..

Nahoru Odpovědět
30.11.2015 19:48
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Petr Dušek:30.11.2015 20:02

Já si to kreslil několikrát právě. Ale v tom programování se zadrhnu. Na začátku programu si deklaruju 3 různý ukazatele p,z a pomocný ukazatel pom. Teď tam mam New z to je první číslo takže přijde například 1 ta se zaniluje. Teď tam mam repeat aby to fungovalo pro nekonečně mnoho číslo a New pom která mi ukazuje na první číslo to znamená na z. Další je New p přečtu od uživatele např 2 a taky zaniluju. A teď začínají problémy. ptám se pokud je číslo menší než 1 tak ukazatel u p ukazuje na číslo z a z:=p; Pokud je větší tak tam mám další repeat a ptám se jestli je to číslo pom což je začátek různé od nilu. 1 je zanilovaná a proto se ukáže na dvojku. z^.dalsi:=p; Zatím to funguje. Zadám třetí číslo a to číslo 3. je větší jednička není zanilovaná takže pomocná se posune o jednu tudíž ukazuje na dvojku. Ptám se je 3 větší než 2? ano je takže se dvojkou ukáže na 3. Pořád funguje. Přidám číslo 4. je větší než 1 ta není zanilovaná takže se pomocná posune a ptá se jestli je 4 větší než 2 a to je takže se místo 3 přiřadí 4 a trojka mi vypadne ze seznamu. Nevím jak to naprogramovat tak abych nemusel rozepisovat stále ten kód pro více čísel ale aby se opakoval a fungoval pro jakékoliv množství čísel. Vím že tam je právě chyba ale nevím jak jí předejít.

 
Nahoru Odpovědět
30.11.2015 20:02
Avatar
David Novák
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Petr Dušek
David Novák:30.11.2015 20:59

Nechceš sem ten kód vložit jako text? Je tu na to tlačítko </>

Nahoru Odpovědět
30.11.2015 20:59
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Petr Dušek:30.11.2015 21:12
program ukazate2;
Type uk=^objekt;
     objekt=record
     cislo:integer;
     dalsi:uk;
     End;
Var a,b,c :integer;
    p:uk; z:uk; pom:uk;
begin
     New(z);
     Readln(z^.cislo);
     z^.dalsi:=nil;

     repeat
     New(pom);
     pom:=z;
     New(p);
     Readln(p^.cislo);
     p^.dalsi:=nil;
     if (p^.cislo <= pom^.cislo) then
        begin
             p^.dalsi:=z;
             z:=p;
        end
     else
        repeat
         if pom^.dalsi<>nil then
            begin
                 pom:=pom^.dalsi;
                 if p^.cislo > pom^.cislo then
                    begin
                         pom^.dalsi:=p;
                         end
                         else
                             begin
                                  z^.dalsi:=p;
                                  p^.dalsi:=pom;
                             end;

            end
         else z^.dalsi:=p;
         until p^.dalsi=nil;
      until p^.cislo=0;
      p:=z;
writeln('Cisla');
     repeat
      begin
             writeln(p^.cislo);
             p:=p^.dalsi;
            end;
      until p=nil;
readln();
end.
 
Nahoru Odpovědět
30.11.2015 21:12
Avatar
David Novák
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Petr Dušek
David Novák:30.11.2015 21:52

Nějak takhle by to mohlo vypadat (kdyžtak si to otevři v nějakém chytrém editoru a nastav velikost tabulátoru na 2):

program ukazate2;
        Type uk=^objekt;

        objekt = record
                cislo:integer;
                dalsi:uk;
        End;
Var
    aktivni:uk; zacatek:uk; pom:uk;
begin
        (*inicializace seznamu*)
        aktivni := nil;
        zacatek := nil;

        Readln(cislo);
        if cislo > 0 then
        begin
                (*prvni prvek*)
                New(pom);
                pom^.cislo := cislo;
                zacatek := pom;
                pom^.dalsi := nil;

                (*vkladat cisla, po vlozeni nuly cyklus skonci*)
                repeat
                        Readln(cislo);
                        if cislo > 0 then
                        begin
                                New(pom);
                                pom^.cislo := cislo;

                                (*pruchod seznamem*)
                                aktivni := zacatek;
                                while aktivni^.dalsi <> nil do
                                begin
                                        if pom^.cislo >= aktivni^.cislo then  (*vlozit prvek za nasledujici*)
                                        begin
                                                pom^.dalsi := aktivni^.dalsi;
                                                aktivni^.dalsi := pom;
                                                break;  (* nebo co se to v Pascalu pouziva na ukonceni cyklu *)
                                        end
                                        else
                                                aktivni := aktivni^.dalsi; (* prejit na dalsi prvek*)
                                        end;
                                end;
                        end;
                until cislo = 0;
        end;

        writeln('Cisla');
        aktivni := zacatek;
        if aktivni <> nil then
                while aktivni^.dalsi <> nil do
                begin
                        writeln(aktivni^.cislo);
                        pom = aktivni;
                        aktivni := aktivni^.dalsi;
                        free(pom); (*uklidit po sobe*)
                end;
        readln();
end.

A doporučuju si hodně programovat ve volném čase a naučit se taky nějakou teorii.. Za funkčnost neručím - v Pascalu jsem dlouho nedělal a nezkoušel jsem to přeložit..

Nahoru Odpovědět
30.11.2015 21:52
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
David Novák
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na David Novák
David Novák:30.11.2015 21:58

Jo a aby to fungovalo, tak jako první musí být minimální možné číslo - tedy 1.. Kdyžtak si tam dodělej podmínku, aby to vložilo na začátek, pokud je cislo menší než zacatek^.cislo..

Vložení na začátek uděláš takto:

new(pom);
pom^.dalsi := zacatek;
zacatek := pom;
Nahoru Odpovědět
30.11.2015 21:58
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Petr Dušek:3.12.2015 19:25

Bohužel mi to stále nefunguje, dostal jsem se sice už dál než sem byl ale nevím si stále rady..

 
Nahoru Odpovědět
3.12.2015 19:25
Avatar
Petr Dušek
Člen
Avatar
Petr Dušek:9.12.2015 19:53

Mám tu řešení

program ukazatele_serazeni;
Type uk=^objekt;
     objekt=record
     cislo:integer;
     dalsi:uk;
     End;
Var a,b,c :integer;
    p,z,pom :uk;
begin
     Writeln('Zadavejte cisla, az budete chtit skoncit zadejte nulu');
     New(z);
     Readln(z^.cislo);
     z^.dalsi:=nil;
     repeat
     pom:=z;
     New(p);
     Readln(p^.cislo);
     p^.dalsi:=nil;
     repeat
     if p^.cislo > pom^.cislo then
     begin
          if pom^.dalsi <> nil then
             begin
                  if p^.cislo > pom^.dalsi^.cislo then
                     begin
                          pom:=pom^.dalsi;
                     end
                  else
                      begin
                           p^.dalsi := pom^.dalsi;
                           pom^.dalsi :=p;
                      end;

             end
         else
             begin
                  pom^.dalsi:=p;
              end;
     end
     else
         begin
              p^.dalsi:=pom;
             z:=p;
         end;
     until (pom^.dalsi = p) or (p^.dalsi = pom);
     until p^.cislo = 0;
         p:=z;
writeln('Vase cisla od nejmensiho po nejvetsi:');
      repeat
      begin
             writeln(p^.cislo);
             p:=p^.dalsi;
            end;
      until p=nil;
readln();
end.
Akceptované řešení
+5 Zkušeností
Řešení problému
 
Nahoru Odpovědět
9.12.2015 19:53
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 13 zpráv z 13.