Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Game Maker Studio Free Edition - První Pohled

První pohled na GM Studio Free Edition a první jednoduchá hra postavená jen na funkcích neplacené verze a stručné první dojmy ve srovnání s GM8.

Plusy

  • Úvodní okno s přehledem předchozích projektů, plus tutoriály a dema to vše vnímám jako velmi dobrý počin. Prostě takový rozcestník hned na začátku. To tam mělo být dávno.
  • Drag&Drop funkčnost v GUI je určitě plus i když já jsem si změny prostě nevšiml, protože jsem byl zvyklý na vyklikávání z předchozích verzí.
  • Jednoduché zvolení výstupu. Instalačka nebo exe, změna cílové platformy jsou věci, které v původním GM nebyly a potěšilo mě, že byly zabudovány celkem elegantně do GUI a není problém se v nich vyznat na první pohled.
  • Mnohem méně zakázaných funkcí pro verzi Lite. Zatímco u předchozích verzí měla free verze Game Makeru tak omezenou funkčnost, že se ani nedala dobře použít na vyzkoušení práce, Studio Lite má hodně pokročilých funkcí aktivních, ale omezuje počty Resources, čili zdrojů.
  • Kód se kompiluje. Je celkově lepší a rychejší než interpretované GML u předchozích verzí. Je toho ještě hodně, čím se Studio liší od předchozích verzí. Vyřazených funkcí jsou celé seznamy a nemá smysl řešit tady všechny rozdíly. Už je bohužel jasné, že staré projekty se hodí k zahození a GM se posunul od designu k programování. To sice může být v zásadě dobře, ale zase se tím víc diskvalifikuje vzhledem k plnohodnotným programovacím jazykům, jejichž kvality nedosahuje, a těžko kdy bude. Právě mírně neprogramátorské myšlení při tvorbě koncepce prvotních Game Makerů udělaly z GM skvělý designérský a prezentační nástroj. Pokud bude soupeřit s programovacími jazyky, nemá velkou šanci na úspěch. GML je jako programovací jazyk slabý a nemoderní, takže by se musel od základu přepsat, aby na tomto poli sbíral nějaké body.

Mínusy

  • Ne každá verze je funkční. Když jsem stáhl aktuální verzi Lite z yoyogames, nebyla vůbec schopna spustit na sedmičkách exe jakéhokoli projektu. Ani ve vnitřním debuggeru, ani jako vlastní aplikaci. Vzhledem k tomu, že starší verze, kterou mi poslal Appleman jede bez těchto problémů, považuji to za vypuštění zabugované verze.
  • Špatná organizace oken na menších monitorech. Můj 1366x768 notebook se jeví naprosto nedostatečným a pořád musím přesouvat nějaká okna, abych viděl, co je třeba.
  • Žádné přibalené Extensions. Marně jsem hledal Windows Dialogs (snad jsou v placené verzi).
  • Špatná zpětná kompatibilita. Přes možnost importu starých projektů je krajně nepravděpodobné, že by se podařilo jednoduše převést nějaký větší projekt. Mnoho funkcí bylo označeno jako zastaralé. Bohužel do této kategorie spadly i velice účinné funkce, bez kterých se projekty v předchozích verzích neobešly. Takže staré projekty nezbývá než zhola přepsat. (Tento problém u mě zastavil myšlenky na koupi placené verze)
  • Neumí načíst MIDI. Zatímco u předchozích verzí se MIDI hodně používalo, protože nežralo výkon, tak ho nové Studio prostě neumí. Umí jen MP3, WAV a OGG. Přičemž WAV stejně potom konvertuje. Pokud máte staré věci plné MIDI skladeb, tak tady na ně zapomeňte.

Plus i mínus

  • Že byla přidána skinovatelnost je sice dobré, ale základní skin je tak odporný, že snad propustili všechny grafiky a designery. Je pravda, že jde zvolit skin kopírující barvy původního GM, ale nové ikony už třeba zůstanou nepřeskinované. Prostě fuj na druhou.

Já jsem došel k názoru, že rozhodně počkám s přechodem od mého placeného GM 8.0 Pro na nějakou z nových "Studio" verzí. Je samozřejmé, že placené verze budou mít řadu schopností, které ve Studiu Lite nejsou. Já ale posuzuji produkt podle jeho free verze právě proto, že byla dána k vyzkoušení a do jisté míry odráží přístup autorů k celé věci.

Pokud někdo má potenciál publikovat komerční tituly na mnoha platformách, bude mít na Studio určitě jiný pohled a nezávisle na jisté nedotaženosti nového Game Makeru jej přijme jako velice správnou alternativu. Během zkoušení jsem vytvořil jednoduchou hru, která nevyžadovala nic, co by Free verze neměla a přesto to vypadá celkem k světu. Ostatně můžete posoudit sami, jestli se to dá hrát nebo ne.

Pravidla jsou jednoduchá: zelené a modré padající částice máte chytat, zatímco červeným se vyhýbejte. Modré dávají 5x větší skóre, zelené zas šanci 1:6 na zvýšení počtu životů do maxima 10. Rychleji padající kousky dávají větší skóre. Myší jezdíte jen doprava a doleva. Cestu po křivce dělá lapačka sama. Nachystejte si nějakou kvalitní myš, na touchpadu to velké skóre nebude. A to asi tak všechno.

PS: Přiložený zip je poměrně objemný, protože obsahuje všechny varianty exportu nabízené Lite verzí pro Windows (gm81, gmz, exe, installer exe, zip a přirozeně gmx projekt). Exporty pro Windows8 a MacOS jsou funkční až po dodání SDK.


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 240x (53.31 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce GameMaker

 

Všechny články v sekci
GameMaker - základy a ikonky
Článek pro vás napsal TomBen
Avatar
Uživatelské hodnocení:
2 hlasů
-
Aktivity