Lego Mindstorms NXT 2.0 - Základní funkce
V tomto tutoriálu se podíváme na základy robotiky. Budeme potřebovat:
- Programovací nástroj Lego Mindstorms NXT 2.0
- USB kabel (pomocí něhož budeme moci přehrávat naše programy do NXT Kostky - součástí stavebnice)
- Samozřejmě stejnojmennou stavebnici Lego Mindstorms NXT 2.0
Po spuštění programu a založení nového projektu se vám zobrazí tato obrazovka:
V levém sloupci máte šest "podskupin" ve kterých se nachází různé příkazy (je možné že máte zapnutou paletu Common, v tom případě si dole přepněte na paletu Complete). Všechny příkazy se přetahují na hlavní prostřední část. První příkaz se dává na políčko start a další za ním. Jinak můžete program "rozvětvit" i do více částí ale o tom si povíme až později.
Text
Nyní si napíšeme jednoduchý program který zobrazí na obrazovce Hello World. Stačí najet myší v levém panelu na podkategorii Common a vybrat ikonku Display a tu přetáhnout do hlavní části políčko start. Poté co ho umístíme se nám zobrazí v dolním panelu takové jakési nastavení. V Action vybereme text a pak do oranžového rámu napíšeme Hello World či jakýkoliv jiný text který chcete aby se vám zobrazil.
Poté program přehrajeme do NXT kostky a to tak že zapojíme kabel a poté klikneme na tlačítko Download v pravém dolním rohu. Pokud nastane chyba je něco špatně (nejpravděpodobnější příčinou je špatně zapojení kabel). Zapneme NXT kostku a vyhledáme soubor (My files - Software files - název souboru který jste nahráli - Run). Po spuštění se vám zobrazí Hello World.
Proměnné
Pokud chcete vytvořit proměnou stačí přetáhnout ikonku Variable z podkategorie Data. V dolním panelu si nastavte zda chcete logickou, textovou či číselnou proměnou a poté zaškrtněte buď Read(Čtení) nebo Write(Zápis) a zadejte hodnotu. Mimochodem další proměnné vytvoříte tím že kliknete v horní liště na Edit a dále na Define Variables a tam si již nastavte druh a název proměnné a vše potvrďte. Pokud máte již definovanou proměnnou s nějakou hodnotou můžete proměnnou přečíst a převést ji na text (platí pouze pro číselnou proměnnou, textová se nepřevádí a logická ani nejde), provádí se to tak že přetáhnete ikonku Number to Text a poté kliknete na u obou ikonek (čtené proměnné a převádění čísla) vlevo dole a rozevře se vám tam takový seznam (je možné že už ho otevřený máte) poté spojíte oboje horní ikonky u seznamu. Výsledek vypadá nějak takto:
Poté ještě přidejte ikonku Display, nastavte u ní text a vymažte pole pro text tak aby se nic nezobrazovalo a opět roztáhněte dolní nabídku i ikonky. Spojte ikonky textu z obou nabídek a výsledek by měl vypadat nějak takto:
Přehrajte do NXT a vyzkoušejte. To je asi tak vše. Příště si uděláme jednoduchý výherní automat a ukážeme si jak pracovat s motory atd.
Co je vlastně Lego Mindstorms?
Pokud jste moc o Mindstorms neslyšely tak toto je podkapitola pro vás. Mindstorms je vlastně Lego Technic ale má navíc NXT kostku (Min počítač) a spousty senzorů (Ultrazvuk, dotykový či zvukový a dá se dokoupit spousty dalších - většinu jich najdete na www.eduxe.cz). NXT je vlastně také náhrada za již zastaralé RCX. V těchto tutoriálech budeme vyvíjet programy v Mindstorms NXT (nepleťte si to s názvem stavebnice - Mindstorms NXT je vlastně název stavebnice i vývojového prostředí) ale tento nástroj je podle mě pro rozsáhlé projekty špatný jelikož v něm nejsou skoro žádné funkce, pro pořádné programování doporučuji Microsoft Robotics Studio a slyšel jsem něco i o Bricx Command Center ale ten je bohužel asi jen na RCX které jsou z hlediska možnosti vývoje na různých IDE mnohem lepší (lze tam dávat programy naprogramované v C++ ,C či Pascalu atd.). Pokud chcete vidět Mindstorms NXT v akci stačí se kouknout na youtube, najdete tam třeba Lego 3D tiskárnu, Lego scanner či Lego továrnu které vyrábí mini auta z lega. Přikládám ti nejzajímavější videa:
3D tiskárna z lega
Nejrychlejší robot na složení kostky na světě.