Lekce 10 - Student IT na střední - Další popis předmětů
Vítejte po menší pauze u dalšího dílu studenta. Ano, přiznávám, pauza bylo trochu delší, ale prosím, neukamenujte mě za to. Nejdříve chyběl čas, pak inspirace, pak nemoc (ta právě, že nechyběla)... No a nebudu se vymlouvat, i lenost udělala své. No a tak jsem si nakonec řekl, že bych mohl začít zas v novém školním roce. A že novinek se stalo dost od posledního dílu. Takže nejdříve k tomu, co se dělo, když jsem nepsal. Nejdříve začnu obecně.
Jak všichni jistě víte, vždy, když se blíží nějaký deadline, začne se zmatkovat s tím, co se ještě nestihlo. Je jedno, jestli jde o projekt nebo školu. Někteří učitelé si uvědomili, že nemají minimální limit známek, jindy si zas žáci uvědomili, že průměr 4,3 jim zrovna moc nevyhovuje, jelikož to už se dost kriticky blíží reparátu. No a někteří si neuvědomovali nic, do školy se chodili ke konci jen podívat, protože jim bylo jasné, že tohle prostě není místo pro ně.
Web
Druhý půlrok jsme se věnovali WordPressu, který u mně zas tak oblíbený není. Patřily k němu základní věci jako vytvoření šablony, vlastní pluginy a podobně. Tuto práci jsme završili vlastním projektem, pluginem do WP dle vlastního uvážení. Já měl systém rezervací. Byl docela univerzální, ale byl především vytvořen na rezervaci schůzek s nějakým člověkem nebo např. rezervace apartmánu v hotelu. Jsem s ním docela spokojen, pochopitelně pořád je tam co vylaďovat a dnes bych asi udělal vše jinak. Asi i strukturu tabulek.

Ukázka z onoho mého pluginu. Musel jsem rozmazat pravé údaje. Kdyby to někdo chtěl, napište mi do zpráv, ale není to úplně dokonalé ani kompletní.
Matematika
Říká se, že správný ajťák umí dobře i matiku, tak proč ji tu nenapsat. No upřímně, matematika mi trochu splývá a nevím kdy co jsme brali, takže jsem se musel dokonce podívat do ŠVP (Školní Vzdělávací Plán, neplést se Školou v Přírodě), abych zjistil co se pod těmi čísly, písmeny a znaménky vůbec skrývalo. No a tak jsem se dozvěděl, že v celém druhém ročníku stačila vlastně jen 3 hlavní témata, která ale nádherně schovala úplně vše:
- planimetrie – 2D tělesa jako trojúhelníky, čtverce,... všelijaké rovnosti, podobnosti, výpočty, pak v matematice oblíbené věty, v tomto případě Euklidovy.
- funkce, rovnice a nerovnice – no tak toto jsme údajně měli 57 hodin, ovšem co tak vzpomínám, připomínalo mi to spíše věčnost. Funkce lineární, racionální, exponenciální, logaritmické, všelijaké grafy. Prostě zábava.
- stereometrie – 3D tělesa jako jehlan, koule,... a různé výpočty s nimi.

Vzpomínáte na ty chvíle s nimi? Také jste se u toho nudili a když jste udělali chybu, netušili jak se tam objevila?
Grafika
Mne osobně grafika nebere, tudíž se pokusím být objektivní a nezaujatý. Ovšem všichni jsme se shodli, že ten učitel, kterého jsme měli, grafice moc nerozumí. Jak říkám, ještě že se o grafiku nezajímám, jinak věřím, že by to musel být strašné peklo. A ani se nemohu kouknout do ŠVP, jelikož učitel si jím někdy vůbec neřídil. No takže jsme s seznámili (nechci říkat naučili) s rastrovou grafikou (Photoshop na Mac i Windows a Zoner Photo Studio na Win), vektorovou grafikou (Illustrator na Mac a Corel na Windows), zvukem (Audacity na Win) a videem (Pinacle Studio na Win). Upřímně, mně na rastr stačí Gimp a na vektor Libre Ofiice Draw, zvuk ani video jsem nikdy nemusel dělat.

Software
To byla práce s OOP databází a s Daskalosem. Moc kamarádské to není. I zde byl samostatný projekt, navrhnout v Daskalosu nějakou vlastní databázi. Já měl například informační systém na známky pro školy. Upřímně doufám, že s Daskalosem jsem se takhle seznámil poprvé a naposled.

Zlo v software podobě.
Hardware
I zde se toho probíralo opravdu hodně. Jako poslední jsem zde zmiňoval HDD a SSD disky. Poté se přešlo na RAID, NASy atd. Poté na vyměnitelná média jako jsou Flashky, microSD karty atd. A nakonec tu bylo Wi-Fi, v dnešní době velmi oblíbená záležitost. Ovšem člověk by nevěřil jaká to dokáže být i věda. Rozhodně pokud máte aspoň trochu času a moc o tom nevíte, je to docela zajímavé, jak se řeší šifrování, vzdálenosti, Fresnelova zóna nebo třeba jak stačí udělat pár lehkých nastavení v modemu, která vám mohou dost zpříjemnit život, například změna vysílacího pásma, zvláště v místech, kde je těchto sítí hodně, jako třeba sídliště.

Tohle je ten důvod, proč vám občas blbne wi-fi.
Technická dokumentace
Zde jsme v druhé polovině probírali 3D modelování v Autodesk Invertor 2014. Dost nám zlehčovala práci 3D myš, upřímně, pokud v tomto nebo podobném programu chcete dlouhodobě pracovat nebo se tím dokonce živit, doporučuji si aspoň nějakou základní verzi této myši koupit. Začalo se základním modelováním, pokračovalo se na sestavy modelů, k vazbám na ně, až k animacím pohybu, animacím složení sestavy, až k dokumentaci součástky. A jako poslední úkol byl vlastní projekt animace, kdy jsme měli udělat sestavu z max 5 součástek a udělat tam aspoň jeden pohyb, který bude v animaci.

Budeme se tvářit, že jsem to modeloval já, jo?
Elektronika
Tento předmět byl po celý rok prakticky pro všechny nepřítelem (asi až na dvě výjimky). Bohužel si již nepamatuji přesně kdy a co jsme brali, takže se pokusím nějak shrnout druhý půlrok, snad se mi to podaří.
Začalo to nevinně polovodičem. Pak se přešlo na polovodičové součástky, to už začal být trochu problém. Tyristory, tranzistory... Pak přišla řada na zdroje. Takže jsme si probrali jak se z „velkého střídavého“ udělá „malý stejnosměrný“ proud. Pak to byly integrované obvody. Zesilovače, převodníky digital-analog a analog-digital. Pak všelijaké optoelektronické prvky. LEDky (pozor, nejvíce jsem si z této látky zapamatoval, že je nesmysl říkat LED diody, protože to „D“ je anglicky ona dioda. Takže je to jako byste říkali IS systémy nebo operační OS). Tím jsme tak nějak zakončili látku. Všichni vynervovaní z testu, protože hrozila, že kdo to nedá za 3, tak má nedostatečnou na vysvědčení a z tohoto fakt nikdo reparát nechtěl dělat. Nakonec prošla většina a jeden člověk dokonce ten reparát dal. Klobouk dolů tomuto šťastlivci.

Já si už bez nich život nedokáži představit. A vy?
Praxe
Myslím, že stojí za zmínku i předmět ohledně praxe, kdy jsme si programovali v BASICu a pak všelijaké věci jako síťařina, měření wifi, rozebírání monitorů, notebooků, ... V BASICu pořád nic nového. Každý si měl udělat ke konci projekt. K dispozici měl malou základní destičku se 7 tlačítky, 2 potenciometry, bzučák, teploměr, „světloměr“, 4-místný digitální displej, bodový displej na 2 krát 16 znaků (každý mohl mít tak 6x8 bodů co si tak pamatuji) a spoustu dalších nesmyslů. Ovšem asi to nejhlavnější byl mikroprocesor PICAXE 40x2. Já si udělal „hru na postřehy“, kdy 2 hráči měli na signál (zvukový nebo zrakový na displeji) co nejrychleji zmáčknout své tlačítko. Pochopitelně se nedal program brát za spravedlivý, protože zde byl nekonečný cyklus, který se vždy ptal, zda je zmáčknuto jedno tlačítko, pokud ne, tak pak zkontroloval to druhé, tudíž teoreticky milisekunda onoho rozhodování ifu mohla rozhodnout o výsledku.
A nejsem si jist, jestli jsem zmiňoval dlouhodobou praxi na dva týdny. No tak pro jistotu, ať to máme všechno hezky u sebe. Součástí učiva je i dlouhodobá praxe, kterou si student musí sehnat sám (nebo mu je to doporučeno, jinak bude dělat otroka ve škole, kde v lepším případě bude tahat a vyhazovat staré oprášené bedny s bůh ví čím). Já si praxi sehnal u učitele, takže jsem měl komfort školy jako levný oběd, místo, které znám a i známá a pro mě krátká cesta na „pracoviště“. Mojí součástí praxe bylo předělat 2 WordPress weby. Prostě udělat nové šablony a k jednomu webu i menší plugin na jeden grafický prvek. K tomu udělal ještě aktualizaci WordPressu, protože to byla verze ještě se starým logem (číslo si již nepamatuji). Naštěstí jsem na tuhle práci byli dva, jelikož mě jak grafika, tak tehdy i CSS moc nešlo. Naštěstí jsem se za ty 2 týdny s CSS konečně slušně naučil a nyní jsem schopen i nakódovat onu šablonu. Inu, neříkám mistrovsky, ale tak aby to fungovalo a zobrazovalo se to. A je zde i z této praxe krásná historka se kterou se vám musím podělit. Šablona byla hotova, zbývalo ji přesunout na originální web. Jenže jsme měli pouze přístup k FTP. Našeho „šéfa“ jsme nemohli najít, ovšem cestou jsem potkal našeho učitele na web, který nás WP učil.
Učitel: Co tam potřebujete Já: admin přístup ke změně šablony Učitel: přístup k databázi máte? Já: nemáme, ale dostanu se tam. učitel se udiveně podíval Já: wp-config.php. Někde jsou ty přihlašovací údaje do databáze uložené.
Řekl nám tedy, jak se tam máme dostat. Pokud chcete, můžete v komentářích hádat jak, je to fakt jednoduché a chytré. No ovšem, až se to dozvěděl náš „šéf“, byl z nás na nervy proč se mu tam nabouráváme a proč jsme na ně nepočkali. Náš webař se na něj jen tak podíval a umlčel ho argumentem, zda měli čekat, až budeme mít přístup k práci, což je pravda.

I toto jsem si někdy říkával u programování s WordPressem.
Tak myslím, že tohle by bylo dostatek „pro začátek“. Pokud se
nemýlím, tohle je nejdelší článek, který jsem kdy napsal a to jsem
řešil jen minulost, ani se nedostalo na přítomnost, natož budoucnost. No
tak příště
Jako vždy, náměty, nápady, připomínky a cokoliv co vás napadne dolů
do komentářů, případně do soukromých zpráv, pokud chcete nějakou
all-exlusive péči. Tak tentokrát snad zas za měsíc