C# týden November Black Friday
Black Friday je tu! Využij jedinečnou příležitost a získej až 80 % znalostí navíc zdarma! Více zde
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C#

SpeedBall II

Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem.
Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Následující řádky berte trochu s nadhledem :)

Vše to začalo Basicem na Commodore 64... Dávno tomu je, co jsem někdy okolo roku 2007 hrál hru 13 Duchů a objevil programovací nástroj Petr. Dodnes mám někde v šuplíku instalační CD a disketu s licencí. Postupně jsem zkoušel tvořit různé hry, blbosti, 3D animace atd. Nakonec moje snažení upadlo v zapomnění a na několik let jsem přestal úplně programovat... nebo alespoň se o to snažit. Poté jsem si postupně zkusil Visual Basic .NET a nyní se snažím přeorientovat na C#, což se mi víceméně daří díky kurzům na těchto stránkách.

Co si ale takhle zavzpomínat na stará dobrá léta? A proč se zaobírat "složitým" psaním, když si člověk může hru naklikat? K čemu vnořovat for smyčky a počítat čísla, když tu jsou příkazy krok-otočit-krok... Nechci tím pobořit game-scému, ale spíš si po letech zkusit zase něco trošku jiného. Na druhou stranu, když si teď "hraju" s průmyslovými automaty, tak je to v podstatě taky jenom skládání čtverečků... i když ne tolik barevných.

Ani řádek kódu :)

O co jde?

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Před mnoha lety jsem v GameMakeru naklikal hru SpeedBall. Nevím, jestli jsem se náhodou netrefil do názvu nějaké jiné hry/aplikace a v podstatě mi to je i jedno. Úkol byl jednoduchý. Dostat míček k vlajce pomocí odrážedel, plošin atd... Jenže hra už na novějších Windowsech nejde spustit a tak jsem se rozhodl pro remake - SpeedBall II. Cíl bude stejný - dostat míč k vlajce. Vymyslet herní princip, vytvořit překážky, které budou s míčkem interagovat a nakonec naklikat nějaký snesitelný počet levelů, který bude čím-dál složitější zdolat. Možná v budoucnu i nějaký editor levelů, ale na to asi nebude čas.

Jeden z levelů ve hře.

Rozpracovaná mapa v editoru Petra.

S kým na tom makám?

Protože se nejedná o nic složitého, makám na tom sám. Grafiku jsem taky nějakou splácal sám.

Ovládání

Hra se ovládá pouze šipkami. Na 4 směry 4 šipky stačí. Level je možné restartovat (R) a zapnout, nebo vypnout hudbu (M/N).

Objekty ve hře

  • Míč - Samotný hráč. Jsme ve 2D = míč se může pohybovat čtyřmi směry.
  • Vlajka - Vysněný cíl. Možná je to trochu fádní, ale jako cíl je to jasné znamení.
  • Killer - Ostnatý objekt, který zničí míč.
  • Stopper - Různé varianty dokáží míč zastavit před, nebo na stopperu. Některé umožňují průlet jedním, nebo druhým směrem.
  • Plošina - Umožňuje odraz míčku jiným směrem. Záleží, z jakého směru míč přilétne.
  • Šipka - Změní směr míčku na jasně definovanou stranu.
  • Teleport - Teleportuje míček do druhého portálu. Je zachován směr vletu.
  • Barvítko - Změní barvu míče na tmavou, nebo zpět na světlou.
  • Lékárna - Přidá jeden život.

Finální verze hry

Celkově mi výroba této hry trvala snad dva měsíce. Kostra programu a logika byla vytvořena cca za dvě odpoledne, jen tak... pohodově. Horší to bylo se samotnými levely. Původně jsem chtěl naklikat alespoň 50 map, skončil jsem u 40. Tak to snad hráče u hry chvíli udrží. Původní plán s editorem levelů nedopadl - neměl jsem čas a nakonec ani chuť. Levely je však možné přidat přímo v programovacím nástroji Petr (http://www.breatharian.eu/Petr/). Hru lze tímto programem jednoduše editovat.

Tímto pokusem o hru jsem chtěl vzdát alespoň malý hold programovacímu nástroji Petr a jeho autorovi panu Němečkovi. I když to není top program a zřejmě se ani neumístí na nějaké rozumné příčce, je vidět, že tvorba takovéto arkády je poměrně jednoduchá a lze ji vytvořit bez jediného řádku kódu. Jinak samozřejmě doporučuji nějaký konvenční programovací jazyk. Já si oblíbil Visual Basic a nyní spíše C#.

Soutěž

Projekt byl vytvořen do programátorské soutěže ITnetwork summer 2019.

Vyjádření poroty

Porotce Bodů Hodnocení

David Jančík
6 Dobrý nápad, poměrně originální projekt. Některé levely jsou na první pohled odhalitelné a nemusí se u nich moc přemýšlet. Vše ve hře je bílé a špatně se v levelech orientuje. Každý level mohl mít nějaký kód, jako tomu bylo ve vláčku. Mohlo by se to ještě propracovat, ale pořád cool hra.

Michal Čápka
6 Mám rád podobné typy logických her jako je např. Sokoban. Nápad je pěkný, moc mi nesedlo grafické zpracování bez barevného odlišení, ztrácel jsem se v něm. V levelech by mohla být nějaká vysvětlivka nového předmětu, aby člověk nemusel ztratit míčky a pak to hrát celé odznovu.

David Čápka
7 Oldschool kabát zajímavé logické hry. Za mě velmi příjemné překvapení, škoda jen, že některé levely jsou hodně předvídatelné a někdy si to naopak člověk nestihne vyzkoušet, protože mu dojdou míčky a musí znovu. Chválím různé zvuky a příjemnou hudbu. Kdyby tam byly záchytné body, tak bych u toho vydržel mnohem déle. Líbí se mi texty v levelech (ITnetwork nebo věnování Pétě :D), možná by jich tam mohlo být více, zpestří to hratelnost. Možná by se každý level mohl nějak jmenovat. Jsem z toho poměrně nadšený.

Galerie

Hra byla vytvořena v roce 2019.

 

Stáhnout

Staženo 29x (1.6 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Petr (jsou obsaženy v EXE souboru, který lze v programu přímo otevřít)

 

 

Hru pro vás napsal Petr Doleček
Avatar
Jak se ti líbí článek?
2 hlasů
Všechny články v sekci
Políčková grafika
Aktivity (8)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!