Lekce 2 - PyCharm a první konzolová aplikace v Pythonu
V minulé lekci, Úvod do Pythonu, jsme si řekli něco o Pythonu, ukázali si základní vlastnosti tohoto jazyka a k čemu se dá využít.
V tomto Python tutoriálu se zaměříme především na IDE PyCharm. Ukážeme si, jak se toto vývojové prostředí instaluje i používá, a naprogramujeme první jednoduchou konzolovou aplikaci.
Příprava prostředí
Začněme přípravou prostředí pro vývoj v Pythonu.
Instalace IDE
Začneme tím, že stáhneme IDE PyCharm. IDE je zkratka pro Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme. Existuje více různých IDE, populární je také například PyDev.
My však použijeme IDE PyCharm, které je volně dostupné ke stažení na stránce společnosti JetBrains. Pro naše účely nám postačí Community Edition, která je zdarma a na stránce se nachází o trochu níže. Kliknutím na tlačítko Download se spustí stahování instalátoru.
Pro našince není bez zajímavosti, že IntelliJ vyvíjí společnost JetBrains, která byla založena v Praze.
Pomocí tlačítka Next se dostaneme k nabídce Installation Options, kde zaškrtneme volbu Add "bin" folder to the PATH. Tím zajistíme, že bude možné spouštět Python přímo z příkazové řádky:

V další oknech již nic měnit nemusíme. Pokračujeme až k tlačítku Install a po dokončení instalace klikneme na Finish.
Instalace Dropboxu – Zálohování
Kromě IDE potřebujeme nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat naši práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé, a ne stroje. Lidé dělají chyby, a když přijdete o několikadenní, nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučujeme program Dropbox, který je extrémně jednoduchý a sám naše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm. I kdybychom si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli nám notebook nebo nám zkolaboval pevný disk, naše data zůstanou v bezpečí. Dropbox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o Dropboxu píšeme v článku Dropbox - Sen všech ajťáků, který rovněž obsahuje pozvánku do Dropboxu s 0,5 GB prostoru navíc.
Jako další verzovací nástroj se hojně používá Git, jeho nastavení ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox zatím pro naše účely bohatě postačuje.
Instalace Pythonu
Nejprve si stáhneme instalační soubor z oficiálních stránek Pythonu. Na stránce klikneme na žluté tlačítko Download Python 3.x.x. Verze se může mírně lišit podle aktuálního vydání, ale vždy je vybrána ta nejnovější stabilní verze pro náš operační systém. Stažený instalační soubor spustíme. Zaškrkneme možnost Add Python to PATH a nainstalujeme odkliknutím Install Now:

Pokud jsme možnost Add Python to PATH zapomněli zaškrtnout, můžeme instalační soubor spustit znovu, Python odinstalovat a celý proces zopakovat – tentokrát už s touto volbou aktivovanou.
Na konci instalace se zobrazí nabídka Disable path length limit. Klikneme na ni a potvrdíme ji.
Vytvoření Python projektu
Spustíme si PyCharm a v konfiguračním okně, které se nám zobrazí, zvolíme Do not import settings a klikneme na tlačítko OK:

Poté se nám zobrazí úvodní okno Welcome to PyCharm. Zde klikneme na tlačítko s plusem a popisem New Project:

V okně New Project zadáme nejprve název naší aplikace včetně
umístění projektu. V Dropboxu si vytvoříme složku na naše projekty,
např. PyCharmProjects/
. Toto umístění projektu nastavíme
pomocí tlačítka s ikonou složky, v otevřeném okně vybereme složku
C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\PyCharmProjects\
Jako jméno aplikace
zvolíme PrvniAplikace
, které dopíšeme do cesty.
Před název projektu musíme do cesty doplnit zpětné lomítko. Na české ho napíšeme pomocí kláves Pravého ALT a klávesy Q:

Dále věnujme pozornost zaškrtávacímu políčku Create a welcome script. Je-li zaškrtnuto, tak jej zrušme. Budeme si totiž chtít vše psát sami 😉
Jako poslední zvolíme interpreter. Protože jsme při instalaci Python
přidali do PATH, PyCharm ho automaticky detekuje. Pokud jsme instalovali verzi
Python 3.13.
, budeme mít na konci cesty složku
Python313/
. Okno bude vypadat takto:

Formulář následně potvrdíme kliknutím na tlačítko Create.
Nejdříve si ověříme, zda je Python správně nainstalovaný. Ve Windows
pomocí kláves WIN + R otevřeme nové okno, do kterého
zadáme cmd
a potvrdíme klávesou Enter. Otevře se
nám příkazový řádek, kam zadáme příkaz:
where python
V macOS a Linuxu použijeme příkaz v
terminálu, zadáme which python
, případně
which python3
nebo command -v python3
Tento příkaz nám ukáže, kde se Python nachází. Pokud jsme instalovali
verzi Python 3.13, bude složka pojmenovaná
Python313/
:

Při vytváření projektu pak soubor python.exe
vybereme
manuálně pomocí ikony složky. Nalezneme ho na cestě, kterou jsme zjistili z
příkazového řádku/terminálu:

Vytvoření prvního programu
V PyCharmu jsme právě založili nový projekt:

Panel Project
Při pohledu do levého panelu Project si všimněme stromového
zobrazení složky s naším projektem a všemi jeho důležitými součástmi.
Klikneme pravým tlačítkem na složku PrvniAplikace
, následně z
nabídky vybereme New a Python File:

Nový Python soubor pojmenujeme main
:

Vytvoření souboru potvrdíme klávesou Enter.
Kód programu
Po této akci se nám vytvoří a otevře nový soubor, do kterého budeme psát první program:

Je zažitým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text.
V následující ukázce použijeme uvozovky. Na české klávesnici je píšeme podobně jako znak ů, ale pomocí klávesy SHIFT:

K výpisu textu slouží:
print("Text")
Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Python rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy.
Python je velice jednoduchý a nevyžaduje žádnou hlavní třídu ani funkci. Do souboru v IDE napišme následující kód:
print("Hello World!")
Spuštění programu
Před pokusem o spuštění nezapomeneme náš soubor nejprve pomocí klávesové zkratky Ctrl + S uložit. Program spustíme kliknutím na zelené tlačítko Play v pravém horním rohu nebo klávesovou zkratkou Ctrl + Shift + F10:

Gratuluji, právě jste se stali programátorem 😊
V příští lekci, Proměnné a typový systém v Pythonu, se naučíme pracovat s proměnnými, vysvětlíme si rozdíl mezi dynamickým a statickým typovým systémem a na závěr si napíšeme jednoduchý program.