Lekce 3 - Inkscape - Práce s objekty kruh, mnohoúhelník, hvězda
V minulé lekci, Inkscape - Práce s objekty obdélník a čtverec, jsme se seznámili se základní tvorbou a editací předdefinovaného objektu obdélník/čtverec v editoru vektorové grafiky Inkscape. Součástí bylo i vysvětlení, jak funguje přesun objektu, změna barvy, obrysu a umístění vůči ostatním objektům.
V této lekci Inkscape je popsána manipulace s objekty. Budeme se věnovat změně jejich výplně a tahu (obrysu). Vytvoříme a editujeme kruh, mnohoúhelník, hvězdu, 3D kvádr a spirálu.
Manipulace s objekty
S nakreslenými objekty je potřeba manipulovat. Jedná se nejen o přesuny, ale i o jejich otáčení, změnu velikosti, barvy výplně nebo obrysu (tahu).
Přesun objektů
Pro přesun je třeba mít aktivovaný Výběr na Panelu nástrojů. Pomocí Výběru můžeme objekt přesouvat, ale také měnit jeho velikost. Zde je nutné při diagonálním tahu držet zároveň i klávesu Ctrl, aby nedošlo k deformaci objektu. Kreslení mnohoúhelníků lze považovat za velmi snadné.
Barva, výplň a obrys
Barva, výplň a obrys se u všech objektů nastavuje stejně a je to podrobně popsané již v lekci Inkscape - Práce s objekty obdélník a čtverec.
Kreslení kruhů, elips a oblouků
Tvorba kruhů, elips a oblouků má svůj nástroj ikonu kolečka Vytváření kruhů, elips a oblouků na Panelu nástrojů. Na Liště nástroje je ovládacích prvků kruhů, elips a oblouků hned několik. První měřítka ovlivňují vodorovný nebo svislý poloměr kruhu. V případě, že jsou hodnoty stejné, budeme kreslit kruh. U rozdílných hodnot kreslíme elipsy. Úhel od vodorovné linky k prvnímu/poslednímu bodu elipsy ovlivňuje výseč (tu můžete změnit i pomocí táhel, někdy ale můžeme potřebovat přesné hodnoty):
Kruh nebo elipsa
Kreslit tyto objekty lze od ruky. V případě, že požadujeme přesné rozměry, musíme si je nastavit na funkcích Rx a Ry – vodorovné nebo svislé poloměry. Stejné hodnoty u obou funkcí znamená, že jste vytvořili kruh. Rozdílné hodnoty určují tvar elipsy. Vše níže uvedené je na příkladu kruhu, platí samozřejmě i pro kreslení elipsy.
Kreslení výsečí
Úhel od vodorovné linky k prvnímu bodu oblouku nebo k poslednímu oblouku udává velikost výseče:
Výseče lze vykreslit dodatečně, změnou hodnot úhlu. Pro tyto změny musíme mít samozřejmě kruh aktivní v editačním režimu.
Na Liště nástroje, vedle nastavení úhlu od vodorovné linky k prvnímu/poslednímu bodu oblouku, se nacházejí čtyři přepínače. První tři charakterizují, jak bude vypadat výseč. Poslední ikona veškeré výseče ruší a výsledkem je opět kruh:
Kreslení hvězd a mnohoúhelníků
Pro kreslení objektů hvězd a mnohoúhelníků se používá nástroj Tvorba hvězd a mnohoúhelníků na Panelu nástrojů. Pro volbu, co chceme kreslit (jestli mnohoúhelník nebo hvězdu), slouží "přepínač" na Liště nástroje. Zobrazí se po aktivaci nástroje:
Kreslení mnohoúhelníků
Podle volby kreslení mnohoúhelníku nebo hvězdy se Lišta nástroje změní. U mnohoúhelníku to je poměrně jednoduché. Zvolíme počet rohů a držením levého tlačítka myši a následným tahem objekt nakreslíme. Při zadání tří rohů nakreslíme trojúhelník. Čtyři rohy znamenají kreslení čtverce.
Rohové táhlo
V editačním režimu můžeme vidět jedno rohové táhlo. Slouží pouze k otáčení objektu nebo změně velikosti. Pokud při manipulaci s táhlem držíme i klávesu Shift, tak zaoblíme rohy (s dávkou dovednosti lze mnohoúhelník přeměnit na kruh). Kombinace táhla a klávesy Alt znamená, že se původní mnohoúhelník zcela zbortí. Tyto funkce je najdeme také na Liště nástroje:
Kreslení hvězd
Kreslení hvězd je pro začátečníky asi nejoblíbenější. Lze při něm dosáhnout zajímavých výsledků snadným nastavením:
Ovládací táhla
Hvězdy mají dvě ovládací táhla kosočtvercového tvaru. Určuje se jimi vnitřní a vnější poloměr hvězdy. Vnitřní táhlo zároveň slouží ke zkosení hvězdy:
Počet rohů
Změny na hvězdách uděláme s použitím funkcí na Liště nástroje. U hvězdy je počet rohů roven počtu vrcholů. Po nakreslení hvězdy lze počet vrcholů nejen nadále měnit, lze ale i přepnout a změnit hvězdu na mnohoúhelník se stejnými parametry, jako je Rohy, Zaoblení a Náhodné.
Poloměr základny (Poloměr paprsku)
Nastavením různých hodnot se mění délka paprsků hvězdy:
Zaoblení rohů
Na následujícím obrázku jsou ukázky použití různých hodnot u Zaoblení:
Náhodné
Nastavení Náhodné, stejně jako u mnohoúhelníku, původní tvar zcela zbortí.
Kreslení kvádru
Pro kreslení kvádrů se používá nástroj Tvorba kvádrů na Panelu nástrojů. Přestože se tento nástroj tváří, že slouží ke kreslení 3D obrazců, jako jsou kvádry, krychle a od nich odvozené, není tomu tak. Umožňuje lepší představu perspektivy při kreslení složitějších obrázků, využití podle mého názoru příliš nenabízí. Po jeho aktivaci se opět změní Lišta nástroje:
Lišta nástroje obsahuje pouze tři číselníky, jimiž lze měnit jednotlivé úhly. Jejich vypnutím můžeme s použitím táhel vytvořit například jehlan. Zároveň se jejich vypnutím aktivuje táhlo ve tvaru x, kterým se mění perspektiva objektu. V opačném případě je toto táhlo zafixované a měníme objekt pouze s pomocí "klasických" táhel.
Barva 3D objektu
Změnu barvy nelze uskutečnit, stejně jako u ostatních objektů. Barva by se změnila u celého objektu a perspektiva by zmizela:
Pro změnu barvy je nutné použít nástroj Úprava cest na úrovni uzlů . Nachází se na Panelu nástrojů pod Výběrem a transformací objektů (šipka zcela nahoře).
S jeho pomocí označíme jednu stěnu objektu a tu následně obarvíme. Pomocí nástroje Úpravy cest na úrovni uzlů můžeme také vybrat stěnu krychle/kvádru (nebo jiného 3D objektu), přepnout na Výběr a transformaci objektů a následně tuto stěnu odstranit.
Kreslení spirál
Pro kreslení spirál se používá nástroj Tvorba spirál na Panelu nástrojů. Ačkoli spirála není uzavřená, je považována za objekt a částečně se chová jako křivka. Nastavení je velmi jednoduché a uskutečňuje se pomocí tří parametrů:
- Otočky - určují počet vrstev spirály, kterou vytvoříme. Lze je samozřejmě měnit, pokud máme spirálu v editačním režimu.
- Rozdílnost - mění hustotu/řídkost venkovních obrátek.
- Vnitřní poloměr - mění počet otáček zevnitř, vlastně mění začátek spirály.
Poslední ikona zcela vpravo na obrázku výše – šipka s křížkem – obnovuje parametry tvaru spirály na výchozí údaje.
Zarovnání a rozmístění objektů
Nyní se budeme věnovat zarovnání a rozmístění objektů. Při kreativním kreslení ho asi tolik potřebovat nebudeme, ovšem při jakékoli jiné tvorbě je velmi důležité. Než neustále něco poměřovat, využívat vodítka a podobně, je lepší použít nástroj k tomu přímo určený. Najdeme ho nahoře na Panelu nabídek, sekce Objekt a Zarovnat a rozmístit:
Otevře se nám dialogové okno, které obsahuje poměrně hodně ikon, rozdělených do několika sekcí:
Zarovnání objektů
Objekty vybereme pomocí nástroje Výběr, držením levého tlačítka myši a tahem směrem z levého horního rohu do pravého dolního. Pokud to charakter kresby neumožňuje, musíme kliknout Výběrem na jeden objekt a ostatní klikáním a současným držením klávesy Shift k němu přidávat. Nejdůležitější je správné nastavení, vůči čemu chceme vybrané objekty zarovnat, máme na výběr:
- poslední vybraný,
- první vybraný,
- největší objekt,
- strana,
- kresba,
- oblast výběru.
Rozmístění objektů
Asi nejčastěji budeme využívat zarovnání vůči Strana nebo Oblast výběru. Jednotlivé ikony představují, jak se vybrané objekty zarovnají. To samé platí i pro Rozmístění objektů. I zde je třeba dávat pozor, co máme vybráno, a jak chceme objekty rozmístit. Před použitím si jednotlivé možnosti vyzkoušejme. Časem získáme cvik a v případě častějšího použití tuto nabídku velmi oceníme, jako jeden z velmi užitečných pomocníků.
V následujícím kvízu, Kvíz - Práce se čtvercem, kruhem a hvězdou v Inkscape, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.