Lekce 2 - InfoObjekty v SAP
V minulé lekci, Úvod do SAPu, jsme si vysvětlili co je to SAP, co je SAP R3 (ERP), jaké má moduly a k čemu se tento podnikový systém používá. Dále jsme pokračovali se systémem SAP BW a vysvětlili si jaká je vazba mezi těmito dvěma systémy. V dnešní lekci SAP kurzu se podíváme na nejzákladnější stavební prvek v SAP BW, kterým je Infoobject.
Infoobject
Infoobject je nezákladnější (elementární) stavební prvek v BW systému. Používá se dále v ODS (Operational Data Store), Infoproviders, Multiproviders a Queries. Tyto Infoproviders jsou tvořeny právě těmito Infoobjects.

Charakteristiky a ukazatele
Infoobjekty (Infoobject) dělíme na:
- Charakteristiky - Jedná se v podstatě o entity ve firmě a jejich atributy. Ty jsou obrazem firemních dat a slouží k analyzování ukazatelů. Jako příklad si uveďme společnost, závod, typ automobilu, číslo dokladu, materiál, a další.
- Ukazatele - Ukazatele jsou číselně vyjádřené a slouží k vyhodnocení v reportech. Příkladem může být cena výrobku, hmotnost, počet kusů, délka, datum, čas apod. S ukazatelem je vždy spojená jednotka (pro počet kusy, pro cenu měna, pro váhu hmotnost, atd.).
SAP BW nabízí standardní charakteristiky i ukazatele,
ktéré je možné používat libovolně a bez omezení. Tyto Infoobjekty vždy
začínají nulou (0
). Jako příklad si uveďme
0CALDAY
(kalendářní den).
Příklad charakteristiky
Níže se můžeme podívat, jak v systému SAP vypadá charakteristika
0CALDAY
:

Příklad ukazatele
Jako příklad ukazatele si uveďme 0VOLUMEUNIT
, opět se jedná
o standardní Infoobject:

Standardní Infoobjekty
Používání standardních charakteristik má jako vše své výhody a nevýhody.
- Výhoda - Nemusí se vyvíjet, existují v systému rovnou po instalaci.
- Nevýhoda - Nemusí přesně splňovat definici pole bussinessu. Také se nedoporučují měnit, protože při upgradu SAP BW může dojít k přepsání a provedené změny budou ztraceny. Pak samozřejmě někde může přestat něco fungovat, proto je mnohdy výhodnější založit si Infoobjekty zákaznické.
Zákaznické Infoobjekty
Zákaznické (naše) Infoobjekty tedy mohou být ušité na "míru", dle
zákaznické specifikace. Při založení nezačínají 0
, jako ty
standardní, ale písmeny X
, Y
, či
Z
.
Příklad zákaznického ukazatele
Jako příklad si ukažme ukazatel tržeb, pojmenovaný jako
ZMP_VAL
:

Založení zákaznické charakteristiky
Začněme zákaznickými charakteristikami a ukážeme si jak takovou nastavit. K přidání nových Infoobjektů se dostaneme až na konci lekce. Při založení zákaznické charakteristiky je možnost nastavit (ovlivnit) chování daného Infoobjektu. Toto nastavení je rozděleno do několik založek/karet, které si nyní popíšeme.
Záložka "GENERAL"
Záložka "GENERAL" vypadá takto:

Máme zde:
- Typ dat (Data Type) - Vybereme datový typ charakteristiky.
Nejpoužívanější je typ
CHAR - Character String
, tedy řetězec znaků. - Délka (Lenght) - Zvolíme počet znaků, kolik až může
nabývat uložený klíč charakteristiky (např.: společnost s délkou 4
může mít uložený klíč
0400
, nebo také1234
, neboE432
a k tomu je možné dále ještě donahrát text do master dat, takže poté systém ví, že společnost0400
je Volkswagen Poznan). - Malé znaky (Lowercase Letters) - SAP standardně používá jen velké znaky z důvodu, že rozlišuje velké a malé a při porovnání dvou datových klíčů jako např. MEXIKO a Mexiko tedy nebude shoda. Proto s touto volbou opatrně!
Záložka "MASTER DATA/TEXTS"
Přejděme na záložku "MASTER DATA/TESTS":

Master data jsou data, která jsou stálá a často se nemění, česky jim říkáme také kmenová data. Je možné je zapnout u každé charakteristiky, pokud to má smysl. Poté je možné je nahrávat ze souboru, či jiného SAP i NON-SAP systému a nebo je lze udržovat i zcela ručně.
Výhody použití kmenových dat jsou:
- Jednoznačnost - Informace o infoobjektu (atributy, texty) jsou uloženy na jednom centrálním místě
- Využití časové a jazykové závislosti u textů
- Možnost využití v reportingu pro filtrování dat (bude vysvětleno později v kurzu)
Na výběr jsou tyto možnosti:
- S master daty (With Master Data) - Aktivujeme kmenová data
- S texty (With Texts) - Zde je možné ještě definovat tři možné délky popisků (Short - 20 znaků, Medium (40), Long (60)). Dále ještě závislost na čase, tzn. časová platnost textu (např.: při prodeji společnosti v rámci koncernu již dále nemusí název platit, takže bude v letech 2001-2009 - MOJE FIRMA XYZ, ale od 2010-9999 - MOJE FIRMA ABC. Jako poslední možnost je jazyková mutace (překlady do jiných jazyků).
Záložka "ATTRIBUTES"
Nyní navštívíme záložku s atributy charakteristiky:

Atributy Infoobjektu si můžeme představit jako jeho vlastnosti.
Představme si, že máme charakteristiku Z_AUTO
. Zde budeme mít v
master datech pod klíčem BVKOU065
/ Škoda Rapid atributy
Z_BARVA
, Z_MOTOR
, Z_PREVODOVKA
:
Klíče pro master data pro jednotlivé charakteristiky jsou závislé na
kultuře dané firmy. Řekněme, že charakteristika Z_AUTO
má
délku 8 znaků, tak systém očekává 8 znaků (např.:
BVKOU065
), nebo klidně ABC000EE
, nebo
HCHKRDTN
, KOLO1234
apod. Ostatní charakteristiky v
tabulce mají stejnou logiku.
Příklad jednoho záznamu v master datech:
Z_AUTO(8) | Z_BARVA(2) | Z_MOTOR(10) | Z_PREVODOVKA(4) |
BVKOU065 | 01 | 10TDI110KW | 6DSG |
Tímto systém ví, že Skoda Rapid má barvu 01
(bílá), 1.0
TDI 110KW motorizaci a šestistupňovou automatickou převodovku. Jak vidíme,
atributy jsou opět Infoobjekty - buď jsou použity ty standardní a nebo
zákaznické.
Založení zákaznického ukazatele (Key figure)
Při založení zákaznického ukazatele je možnost nastavit (ovlivnit) chování daného Infoobjektu.

Pojďme si opět projít jednotlivé záložky.
Záložka "Type/unit"
Zde se definuje typ ukazatele, na výběr je jich hned několik:
- Množství (Amount) - Nejčastěji používáno pro peníze (např. 500€), zde je nutno vybrat i měnu
- Číslo (Numer) - Číslo s třemi desetinnými místy (např. 12,145)
- Datum (Date) - Standardní datum (např. 26.4.2019)
- Počet (Quantity) - Kusy či hmotnost (např. 5ks), zde je nutno vybrat jednotku (ks, kg, ...)
- Číslo (Integer) - Číslo bez desetinných míst (např. 200), nejúspornější uložení čísla
- Čas (Time) - Standardní čas (např. 12:59:45)

Záložka "AGGREGATION"
Zde se dá nastavit, jak bude s ukazatelem dále v reportech nakládáno.
Výchozí možnost je SUMMATION
, což způsobí, že
všechny hodnoty v Infoprovideru budou jednoduše sečteny.

Další nejpoužívanější možnosti jsou:
- První (
FIRST
) - Použije se první záznam - Poslední (
LAST
) - Použije se poslední záznam, musí se zadefinovat, která charakteristika je ta klíčová, příkladem se dává měsíc
Proč bychom používali FIRST
nebo LAST
?
Když se dělá inventura, tak je majetek v reportech celý rok. Kdyby se
kusy každý měsíc přičítaly, tak na konci roku je v reportu 12x, ale
prakticky tam musí být pouze 1x, což vyřeší buď LAST
, či
FIRST
), záleží, kde se záznam má v reportu
promítnout.
Jako další možnosti ještě máme:
- Maximum (
MAX
) - Vybere ze všech hodnot tu nevyšší - Minimum (
MIN
) - Vybere ze všech hodnot tu nejnižší
Dobré praktiky

Napřed si je dobré založit atributy (vlastnosti) cílového objektu a pak je k němu přiřadit. Nejlepší si je standardní Infoobjekty zkopírovat, pokud podobné existují, a naohybat si je podle sebe.
Ale než založíme InfoObjekty, je ještě nutné vysvětlit dva pojmy a to Infoarea a Infocatalog.
InfoArea
Používá se pro organizaci všech InfoObjektů a InfoProviderů. Tvoří stromové uspořádání. Každý Infoobjekt je přiřazený k nějakému uzlu. Každý uzel může mít svůj bussinesový účel a je možno charaktestiky a ukazatele dle toho řadit do jednotlivých uzlů ("složek"), aby bylo vše přehledné. Můžeme InfofObjekty a InfoProvidery rozdělit např. organizačně (podle oddělení), procesně (podle procesů), podle účelu a podobně.
InfoCatalog
Než vytvoříme InfoObjekt, musíme vytvořit InfoArea a v něm InfoCatalog:

Každá charakteristika či ukazatel musí být přiřazen do odpovídajícího katalogu, buď pro charakteristiky, či pro ukazatele. Je možné přiřadit jednu charakteristiku do více katalogů. Katalog usnadňuje práci a údržbu všech Infoobjektů.
Logika pojmenování Infoarea a Infokatalog je totožná jako u
charakteristik a ukazatelů, vlastně je stejná všude. Název by měl
začínat písmeny X
, Y
, či
Z
.
- Příklad názvu Infoarea -
Z_SKOLENI
,ZMP
,ZMK
. - Příklad názvu Infocatalog -
ZMP_SKOLENI_CHAR
,ZMP_SKOLENI_KEYF
.

Příště, v lekci Aplikační komponenta a DataSource v SAP, se podíváme na aplikační komponentu a DataSource.