IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Vyvíjíme aplikace pro iOS v jazyce Swift

Vítejte u úvodního tutoriálu, který vás provede základy programování aplikací pro mobilní zařízení od firmy Apple. To znamená především iPhone, ale také iPad, jelikož aplikace můžete vyvíjet současně pro oba typy zařízení. V úvodu si povíme něco málo o důvodech výběru této platformy, řekneme si, co budeme potřebovat, a seznámíme se s programem Xcode.

Proč iOS?

Proč zvolit iOS? Protože se jedná o důležitou mobilní platformu a Apple každé čtvrtletí prodá hromadu nových zařízení. Při vývoji nemusíte řešit tucty rozměrů displejů, různé poměry stran či verze systému uživatelů, což by vás čekalo při vývoji pro Android. Uživatelé iOS jsou zvyklí za kvalitní aplikace platit, a to klidně i několik dolarů. Spíš byste ale měli iOS zvolit, pokud je vám platforma blízká a chcete se pustit do programování cool aplikací pro vašeho kapesního pomocníka.

Proč Swift?

Pokud náhodou dumáte, proč Swift a ne Objective-C (ve kterém se iOS aplikace psaly v minulosti), tak právě pro vás je určen tento krátký odstavec. Je to jednoduché. Swift je budoucnost iOS vývoje, je to moderní objektový jazyk, který nabízí fajn vychytávky. Nebude na vás např. křičet za chybějící středník a pokud ho ze zvyku na konec řádku napíšete, tak se nic neděje. Swift není na rozdíl od Objective-C starý 25 let a poskytuje programátorům automatickou správu paměti, čímž se vyvarujete opravdu velkému množství chyb, které se jinak velmi špatně hledají. Navíc obsahuje null-safety a další moderní mechanismy, díky kterým budete chybovat ještě méně. Jestli vám důvody nestačí, vyhledejte si ukázky Objective-C kódu, což by vás mělo zaručeně přesvědčit, proč chcete používat Swift :)

iOS - Vyvíjíme mobilní aplikace ve Swift

Potřebné nástroje

  • Zařízení se systémem macOS
  • Xcode 10 nebo vyšší (najdete v AppStore)
  • Znalost Swiftu na OOP úrovni
  • Chuť se něco nového naučit

Fyzické zařízení s iOS nepotřebujete. Xcode nabízí simulátory pro všechna relevantní zařízení. Zkoušet aplikaci na skutečném zařízení je ale každopádně lepší, navíc pokud máte slabší Mac, nevyužívání simulátorů výrazně pomůže jeho výkonu. Některé věci navíc v simulátoru nezkusíte, či je to problematické. Jelikož jste dočetli až sem a máte Mac, tak hádám, že ani o iOS zařízení není nouze.

Řekli jsme si proč a s čím vyvíjet. V úvodní lekci se níže ještě stručně seznámíme s vývojovým prostředím a poté se můžeme směle pustit do akce. Tedy do programování.

Hello Xcode

Tak jdeme na to. Seznamte se, Xcode. Nejdříve si ukažme obrázek, kde jsem vyznačil důležité části programu různými barvami. Mrkněte na něj a pokračujte k popisku níže.

Xcode pro programování iOS aplikací ve Swift - iOS - Vyvíjíme mobilní aplikace ve Swift
  • Hnědá - Zde budete vaši aplikaci spouštět, vypínat a také vybírat, na jakém zařízení se spustí (váš iPhone / simulátor). Pokud máte obsáhlejší projekt, tak zde také vyberete, co spustit.
  • Zelená - Zde najdete soubory vašeho projektu. Ty lze libovolně organizovat (s výjimkou Info.plist, které musí zůstat v kořenovém adresáři).
  • Modrá - Přepnutí editoru a přizpůsobení UI. Druhé tlačítko z první trojice přepne na Assistant editor. Ten se hodí v případě, že potřebujete mít v jedné části editoru otevřené UI a ve druhé kód. Využijeme ho především při propojování UI komponent s kódem. Vše nás čeká v dalších lekcích. Zbylá trojice tlačítek vám umožní lehce skrýt části Xcode, abyste získali více prostoru, což oceníte zejména na notebooku.
  • Žlutá - oblast tzv. “inspektorů”. Půjde o vaše důležité pomocníky při budování UI. Důležité inspektory jsou Identity, Attributes a Size. Dostaneme se k nim později, takže jen stručně. V Identity budete primárně nastavovat vaše třídy UI prvkům. Attributes je asi nejčastější, např. v případě komponenty Label (textového popisku) zde nastavíte její výšku, text samotný, barvu a tak dále. Size potom řeší rozměry.
  • Červená - tlačítko pro otevření knihovny komponent. Tu můžete vidět níže, slouží ke "skládání" uživatelského rozhraní. Doporučuji používat vyhledávání. A jeden pro tip: Když budete potřebovat obyčejnou View komponentu, napište do políčka "uiview", protože napsání "view" vám nejdříve zobrazí varianty komponenty ViewController.
iOS - Vyvíjíme mobilní aplikace ve Swift

Co vás čeká v dalších dílech?

Kurz koncipuji tak, aby vás naučil všechny nutné základy vývoje pro iOS. Podíváme se, jak se tvoří UI, jak komponenty propojit s kódem, jak funguje navigace na další stránky aplikace. Detailně probereme TableView, což je jedna z nejdůležitějších UI komponent. Podíváme se také, jak si usnadnit práci využitím hotových balíčků, které pomohou s barvami, zpracováním JSONu, HTTP requesty... Těšit se můžete rovněž na několik způsobů ukládání dat.

Dejte vědět, jak se vám tutoriál líbí

V psaní tutoriálů se určitě nepovažuji za bezchybného mistra, pokud je někde problém či třeba část není úplně jasně vysvětlena, budu moc rád, když mi dáte vědět třeba do komentářů nebo skrze zprávy, abych mohl text zlepšit. Díky!

V příští lekci, Tvorba UI a seznámení se základními komponentami, se budeme věnovat tvorbě UI a popisu základních komponent.


 

Všechny články v sekci
iOS - Vyvíjíme mobilní aplikace ve Swift
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Tvorba UI a seznámení se základními komponentami
Článek pro vás napsal Filip Němeček
Avatar
Uživatelské hodnocení:
14 hlasů
Autor se věnuje vývoji iOS aplikací (občas macOS)
Aktivity