Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Vyvíjíme aplikace pro macOS v jazyce Swift

Vítejte u prvního tutoriálu, který se zabývá vývojem aplikací pro systém macOS (dříve označován jako OS X) pro počítače od společnosti Apple. Zkrátka software, který pohání řady MacBook, iMac, Mac mini a Mac Pro. Tvořit budeme desktopové aplikace.

Proč macOS?

Co si budeme povídat, oproti iOS je macOS velmi minoritní platformou, jestli tak chcete oslovit hromadu možných zájemců o váš softwarový výtvor, nebude to nejlepší volba. Na druhou stranu se ale pro macOS vytváří aplikace poměrně komfortně. Máte k dispozici zdarma vývojové prostředí, nejnovější verzi moderního jazyka Swift a aplikace vypadají i "out of the box" celkem hezky. Navíc můžete využít zkušeností z vývoje pro iOS.

Proč Swift?

Důvod pro zvolení jazyka už jsem vysvětloval v iOS kurzu a asi nemá smysl se moc opakovat. Vaší druhou volbou je krkolomné a staré Objective-C... Swift je moderní, je to budoucnost Apple platforem a má skvělou komunitu.

Logo programovacího jazyka Swift - macOS - Desktopové aplikace ve Swift

Co je potřeba?

  • Zařízení se systémem macOS
  • Xcode 10 nebo vyšší (najdete v App Store)
  • Znalost Swiftu na OOP úrovni
  • Chuť se něco nového naučit :)

Hello Xcode

Je na čase seznámit se detailněji s vývojovým prostředním Xcode. To jste samozřejmě v předchozích tutoriálech používali, ale pro tvorbu uživatelského rozhraní macOS aplikací bude třeba několik nových částí, které si představíme níže.

Rovnou si Xcode zapněte, ať neodkládáme seznámení. Na úvodní obrazovce zvolte volbu Create a new Xcode project. V dalším vybereme macOS jako platformu a dále Cocoa App jako typ projektu. Viz obrázek níže. Potom už stačí jen zvolit libovolný název a umístění, abyste viděli, jak bude Xcode po založení projektu vypadat.

macOS - Desktopové aplikace ve Swift

Interface Xcode jsem obarvil, abychom si ho mohli snadno popsat.

Vývoj pro macOS v Xcode - macOS - Desktopové aplikace ve Swift
  • Fialová - Zde budete vaši aplikaci spouštět a vypínat. Pokud máte obsáhlejší projekt, tak zde také vyberete, co spustit.
  • Zelená - Zde najdete soubory vašeho projektu. Ty lze libovolně organizovat (s výjimkou Info.plist, které musí zůstat v kořenovém adresáři).
  • Modrá - Přepnutí editoru a přizpůsobení UI. Druhé tlačítko z první trojice přepne na Assistant editor. Ten se hodí v případě, že potřebujete mít v jedné části editoru otevřené UI a ve druhé kód. Využijeme ho především při propojování UI komponent s kódem. Vše nás čeká v dalších lekcích. Zbylá trojice tlačítek vám umožní lehce skrýt části Xcode, abyste získali více prostoru, což oceníte zejména na notebooku.
  • Žlutá - Oblast tzv. "inspektorů". Půjde o vaše důležité pomocníky při budování UI. Důležité inspektory jsou Identity, Attributes a Size. Dostaneme se k nim později, takže jen stručně. V Identity budete primárně nastavovat vaše třídy UI prvkům. Attributes je asi nejčastější, např. v případě komponenty Label (textového popisku) zde nastavíte její výšku, text samotný, barvu a tak dále. Size potom řeší rozměry.
  • Červená - Tlačítko pro otevření knihovny komponent. Tu můžete vidět níže, slouží ke "skládání" uživatelského rozhraní. Doporučuji používat vyhledávání:
Vyhledávání v Xcode component library - macOS - Desktopové aplikace ve Swift

Hello Word

Ještě si ukážeme variantu na tradiční Hello World program. V předchozím kroku jsme založili projekt typu Cocoa App. Přidáme si komponentu Label, která slouží ke zobrazování textu a ten upravíme na "Hello World".

Celé je to velmi snadné. Stačí otevřít knihovnu objektů, najít Label a přetáhnout do na naše okno.

Knihovna objektů v macOS Xcode a Swift - macOS - Desktopové aplikace ve Swift

Nyní stačí otevřít Attributes inspektor (musíte mít nově přidaný Label označený) a změnit text a třeba i font.

Aplikaci můžeme spustit a výsledek je následovný:

Hello world aplikace ve Swift pro macOS v Xcode - macOS - Desktopové aplikace ve Swift

Tímto je úvodní část u konce. Seznámili jsme se se základy tvorby macOS aplikací a podrobněji s Xcode.

V příští lekci, Návrh jednoduché kalkulačky pro macOS, začneme vytvářet naši první aplikaci.


 

Všechny články v sekci
macOS - Desktopové aplikace ve Swift
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Návrh jednoduché kalkulačky pro macOS
Článek pro vás napsal Filip Němeček
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
Autor se věnuje vývoji iOS aplikací (občas macOS)
Aktivity