Lekce 1 - Vyvíjíme aplikace pro macOS v jazyce Swift
Vítejte u prvního tutoriálu, který se zabývá vývojem aplikací pro systém macOS (dříve označován jako OS X) pro počítače od společnosti Apple. Zkrátka software, který pohání řady MacBook, iMac, Mac mini a Mac Pro. Tvořit budeme desktopové aplikace.
Proč macOS?
Co si budeme povídat, oproti iOS je macOS velmi minoritní platformou, jestli tak chcete oslovit hromadu možných zájemců o váš softwarový výtvor, nebude to nejlepší volba. Na druhou stranu se ale pro macOS vytváří aplikace poměrně komfortně. Máte k dispozici zdarma vývojové prostředí, nejnovější verzi moderního jazyka Swift a aplikace vypadají i "out of the box" celkem hezky. Navíc můžete využít zkušeností z vývoje pro iOS.
Proč Swift?
Důvod pro zvolení jazyka už jsem vysvětloval v iOS kurzu a asi nemá smysl se moc opakovat. Vaší druhou volbou je krkolomné a staré Objective-C... Swift je moderní, je to budoucnost Apple platforem a má skvělou komunitu.

Co je potřeba?
- Zařízení se systémem macOS
- Xcode 10 nebo vyšší (najdete v App Store)
- Znalost Swiftu na OOP úrovni
- Chuť se něco nového naučit
Hello Xcode
Je na čase seznámit se detailněji s vývojovým prostředním Xcode. To jste samozřejmě v předchozích tutoriálech používali, ale pro tvorbu uživatelského rozhraní macOS aplikací bude třeba několik nových částí, které si představíme níže.
Rovnou si Xcode zapněte, ať neodkládáme seznámení. Na úvodní obrazovce zvolte volbu Create a new Xcode project. V dalším vybereme macOS jako platformu a dále Cocoa App jako typ projektu. Viz obrázek níže. Potom už stačí jen zvolit libovolný název a umístění, abyste viděli, jak bude Xcode po založení projektu vypadat.

Interface Xcode jsem obarvil, abychom si ho mohli snadno popsat.

- Fialová - Zde budete vaši aplikaci spouštět a vypínat. Pokud máte obsáhlejší projekt, tak zde také vyberete, co spustit.
- Zelená - Zde najdete soubory vašeho projektu. Ty lze
libovolně organizovat (s výjimkou
Info.plist
, které musí zůstat v kořenovém adresáři). - Modrá - Přepnutí editoru a přizpůsobení UI. Druhé tlačítko z první trojice přepne na Assistant editor. Ten se hodí v případě, že potřebujete mít v jedné části editoru otevřené UI a ve druhé kód. Využijeme ho především při propojování UI komponent s kódem. Vše nás čeká v dalších lekcích. Zbylá trojice tlačítek vám umožní lehce skrýt části Xcode, abyste získali více prostoru, což oceníte zejména na notebooku.
- Žlutá - Oblast tzv. "inspektorů". Půjde o vaše
důležité pomocníky při budování UI. Důležité inspektory jsou Identity,
Attributes a Size. Dostaneme se k nim později, takže jen stručně. V Identity
budete primárně nastavovat vaše třídy UI prvkům. Attributes je asi
nejčastější, např. v případě komponenty
Label
(textového popisku) zde nastavíte její výšku, text samotný, barvu a tak dále. Size potom řeší rozměry. - Červená - Tlačítko pro otevření knihovny komponent. Tu můžete vidět níže, slouží ke "skládání" uživatelského rozhraní. Doporučuji používat vyhledávání:

Hello Word
Ještě si ukážeme variantu na tradiční Hello World program. V
předchozím kroku jsme založili projekt typu Cocoa App. Přidáme si
komponentu Label
, která slouží ke zobrazování textu a ten
upravíme na "Hello World".
Celé je to velmi snadné. Stačí otevřít knihovnu objektů, najít
Label
a přetáhnout do na naše okno.

Nyní stačí otevřít Attributes inspektor (musíte mít nově přidaný
Label
označený) a změnit text a třeba i font.
Aplikaci můžeme spustit a výsledek je následovný:

Tímto je úvodní část u konce. Seznámili jsme se se základy tvorby macOS aplikací a podrobněji s Xcode.
V příští lekci, Návrh jednoduché kalkulačky pro macOS, začneme vytvářet naši první aplikaci.