Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 9 - E-shop na WordPressu, vícero možností

V minulé lekci, Optimalizace a cache, jsme se věnovali optimalizaci webu.

Jelikož je WordPress velmi oblíbeným nástrojem mezi majiteli e-shopů, ukážeme si dnes nějaká častá řešení, jak přes něj prodávat.

WordPress jako otevřená platforma dovoluje vytvořit jakékoliv interní nebo externí řešení a napojit se na cokoliv. Interní ukázkou může být WooCommerce, jenž běží ve vašem webu a externí například simpleshop.cz, který nabízí plugin pro integraci svého řešení do WordPressu.

WooCommerce

WordPress - Základy

Řešeních typu WooCommerce (Woo) je více. Ačkoliv ale existuje celá řada pluginů, je tento nejpoužívanější a pravděpodobnost, že po něm sáhnete, je asi největší. Plugin má však i svá úskalí. Woo je poměrně složitý a komplexní plugin, který nabízí bezpočet možností a vývojáři k němu nabízí placené rozšíření. Vyznat se v tom na první pokus je téměř nemožné a bez pomoci strávíte klidně týdny zanořeni do nastavení a stejně vše nevychytáte. Další problém jsou emaily, jejich vzhled je nudný a úprava složitá. Pro laika nic hezkého. Pokud tedy chcete jednoduchý e-shop, doporučil bych volit externí aplikaci, jež popisuji dále v článku.

Co se Woo týká, má ovšem jednu obrovskou výhodu - a tou je základna pluginů. Pro všechny možné, další strany téměř jistě najdete plugin. Není problém najít pluginy například pro - Českou poštu, Zásilkovnu, Pohodu, Fakturoid, Comgate, Ppl, Uloženku, Geis point, Dpd, Smart emailing, idoklad, Fio banku, Čsob, Paypal, Stripe, Gopay, The pay, Heureku nebo Zboží.cz.

A to byl jen krátký výčet jednoho českého vývojáře + Paypal a Stripe. Těch rozšíření jsou stovky a desítky programátorů vám dokáží dodělat funkce na míru. Woo je tak perfektní pro složitější/vět­ší e-shopy s funkcemi, které třetí strana (krabicové řešení) nedokáže zajistit.

Příklad z praxe

U jednoho klienta mám například napojený výpočetní formulář na jeho služby. Výsledek výpočtu se automaticky propíše jako nová objednávka, vytvoří se účet uživatele, rozposílají se emaily klientovi a zákazníkovi, kde je specifický obsah vázaný na daný výpočet a službu, která je poptávána. To vše je řešení kvůli komplexnosti výpočtu, který žádný plugin nedokázal zajistit tak, aby vše proběhlo plynule a user-friendly. Jako třešničku na dortu pak máme speciálně děkovací stránku, která komunikuje s externí službou a dovolí klientovi v administračním rozhraní využívat mnou nastavené proměnné.

Příklad {user.name} je pole s indexem [user] a hodnotou [name], která pak na stránce vypíše například “Pavel Mareš”.

Ale toto je až extrémní ukázka vlastního řešení problému, který nastal. Jak vidíte, nic není nemožné a právě díky Woo se nemusím starat o hromadu problémů jako - vytvoření objednávky, spárování s uživatelem, tvorba uživatele atd.

Avšak nebojte, Woo není až tak složitý

Z textu výše by se mohlo zdát, že Woo je složitý plugin a laik by na něj radši neměl sahat. A něco pravdy na tom je. Pokud nastavujete různé pluginy - typu doprava, je lepší, když to dělá odborník. Máte pak jistotu. Ale založit nový produkt, přidat mu text, obrázek, cenu a variace zvládne každý.

Takže se vůbec nemusíte bát dalších desítek položek, které na vás vyskočí - většinu z nich stejně nepoužijete a jsou tam pro specifické účely.

Jednoduché krabicové řešení?

WordPress - Základy

Osobně jsem dlouho nic nenašel a nakonec jsem zakotvil u simpleshop.cz. Proč? Protože toto řešení tvoří programátoři a lidé, co reálně přemýšlí nad tím, jak řešit menšístřední e-shopy. Pro většinu klientů totiž obsahuje už v základu funkce jako správu fakturace, účetnictví, sklad, produkty, emailing, platební bránu a další.

Rozhraní je čisté a snadno pochopitelné. Během pár minut se zorientujete a až na pár funkcí budete mít ve všem ihned jasno. A jak jsem říkal, že toto řešení tvoří programátoři? Díky bohu za to. V době, kdy jsem na jednom projektu tento systém implementoval do WordPressu, jsem narazil na to, že simpleshop neumí slevové nastavení po určitém počtu kusů opakovaně.

Tudíž při nákupu nad 10ks sleva 5 %, při nákupu nad 30ks sleva 7 % atd.

Tento problém jsem vyřešil tak, že jsem napsal vlastní javascript řešení, které vkládalo do skrytého kupónového pole mnou vytvoření kupóny. Jednoduché, elegantní a pro danou chvíli to stačilo. Když jsem se zpětně ptal vlastníka simpleshop.cz, řekl mi, že by mi doporučil udělat přesně tohle.

Další pluginy

Je spousta dalších pluginů pro WordPress a dalších externích řešení. Výše zmíněné řeším více proto, že více jak 97 % uživatelů po těchto řešení sáhne. Další pluginy jsou víceméně menší či méně komplexní. Tam už však riskujete budoucí problémy, nedostatky nebo že případný najatý programátor s tím nebude moci nic dělat. Ať už by úpravy byly složité nad rámec rozumných mezí nebo byl daný e-commerce plugin špatně napsán.

To je pro dnešní lekci vše.

Kdo stojí za článkem?

Ahoj, jmenuji se Pavel Mareš a od roku 2012 pracuji v digitálním prostředí. Prošel jsem si kódováním, vývojem webů, grafikou a v tuto chvíli pomáhám svým klientům tvořit kvalitní stránky na míru.

Nabízím služby - UX, UI (grafika), kódování (Gulp, SASS, HTML5, CSS3, JS) a nasazení webu na WordPress (vlastní šablony). Můžete se podívat na mé reference.

Rychlý kontakt: +420 776 256 020 / info@mares-pavel.cz

Příště, v lekci PowerUser ve WordPressu, se podíváme na téma PowerUsera ve WordPress.


 

Předchozí článek
Optimalizace a cache
Všechny články v sekci
WordPress - Základy
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
PowerUser ve WordPressu
Článek pro vás napsal Pavel Mareš
Avatar
Uživatelské hodnocení:
65 hlasů
Autor se věnuje tvorbě webových prezentací na míru
Aktivity