Lekce 9 - E-shop na WordPressu, vícero možností
V minulé lekci, Optimalizace a cache, jsme se věnovali optimalizaci webu.
Jelikož je WordPress velmi oblíbeným nástrojem mezi majiteli e-shopů, ukážeme si dnes nějaká častá řešení, jak přes něj prodávat.
WordPress jako otevřená platforma dovoluje vytvořit jakékoliv interní nebo externí řešení a napojit se na cokoliv. Interní ukázkou může být WooCommerce, jenž běží ve vašem webu a externí například simpleshop.cz, který nabízí plugin pro integraci svého řešení do WordPressu.
WooCommerce
Řešeních typu WooCommerce (Woo) je více. Ačkoliv ale existuje celá řada pluginů, je tento nejpoužívanější a pravděpodobnost, že po něm sáhnete, je asi největší. Plugin má však i svá úskalí. Woo je poměrně složitý a komplexní plugin, který nabízí bezpočet možností a vývojáři k němu nabízí placené rozšíření. Vyznat se v tom na první pokus je téměř nemožné a bez pomoci strávíte klidně týdny zanořeni do nastavení a stejně vše nevychytáte. Další problém jsou emaily, jejich vzhled je nudný a úprava složitá. Pro laika nic hezkého. Pokud tedy chcete jednoduchý e-shop, doporučil bych volit externí aplikaci, jež popisuji dále v článku.
Co se Woo týká, má ovšem jednu obrovskou výhodu - a tou je základna pluginů. Pro všechny možné, další strany téměř jistě najdete plugin. Není problém najít pluginy například pro - Českou poštu, Zásilkovnu, Pohodu, Fakturoid, Comgate, Ppl, Uloženku, Geis point, Dpd, Smart emailing, idoklad, Fio banku, Čsob, Paypal, Stripe, Gopay, The pay, Heureku nebo Zboží.cz.
A to byl jen krátký výčet jednoho českého vývojáře + Paypal a Stripe. Těch rozšíření jsou stovky a desítky programátorů vám dokáží dodělat funkce na míru. Woo je tak perfektní pro složitější/větší e-shopy s funkcemi, které třetí strana (krabicové řešení) nedokáže zajistit.
Příklad z praxe
U jednoho klienta mám například napojený výpočetní formulář na jeho služby. Výsledek výpočtu se automaticky propíše jako nová objednávka, vytvoří se účet uživatele, rozposílají se emaily klientovi a zákazníkovi, kde je specifický obsah vázaný na daný výpočet a službu, která je poptávána. To vše je řešení kvůli komplexnosti výpočtu, který žádný plugin nedokázal zajistit tak, aby vše proběhlo plynule a user-friendly. Jako třešničku na dortu pak máme speciálně děkovací stránku, která komunikuje s externí službou a dovolí klientovi v administračním rozhraní využívat mnou nastavené proměnné.
Příklad {user.name}
je pole s indexem [user]
a
hodnotou [name]
, která pak na stránce vypíše například
“Pavel Mareš”.
Ale toto je až extrémní ukázka vlastního řešení problému, který nastal. Jak vidíte, nic není nemožné a právě díky Woo se nemusím starat o hromadu problémů jako - vytvoření objednávky, spárování s uživatelem, tvorba uživatele atd.
Avšak nebojte, Woo není až tak složitý
Z textu výše by se mohlo zdát, že Woo je složitý plugin a laik by na něj radši neměl sahat. A něco pravdy na tom je. Pokud nastavujete různé pluginy - typu doprava, je lepší, když to dělá odborník. Máte pak jistotu. Ale založit nový produkt, přidat mu text, obrázek, cenu a variace zvládne každý.
Takže se vůbec nemusíte bát dalších desítek položek, které na vás vyskočí - většinu z nich stejně nepoužijete a jsou tam pro specifické účely.
Jednoduché krabicové řešení?
Osobně jsem dlouho nic nenašel a nakonec jsem zakotvil u simpleshop.cz. Proč? Protože toto řešení tvoří programátoři a lidé, co reálně přemýšlí nad tím, jak řešit menší až střední e-shopy. Pro většinu klientů totiž obsahuje už v základu funkce jako správu fakturace, účetnictví, sklad, produkty, emailing, platební bránu a další.
Rozhraní je čisté a snadno pochopitelné. Během pár minut se zorientujete a až na pár funkcí budete mít ve všem ihned jasno. A jak jsem říkal, že toto řešení tvoří programátoři? Díky bohu za to. V době, kdy jsem na jednom projektu tento systém implementoval do WordPressu, jsem narazil na to, že simpleshop neumí slevové nastavení po určitém počtu kusů opakovaně.
Tudíž při nákupu nad 10
ks sleva 5
%, při
nákupu nad 30
ks sleva 7
% atd.
Tento problém jsem vyřešil tak, že jsem napsal vlastní javascript řešení, které vkládalo do skrytého kupónového pole mnou vytvoření kupóny. Jednoduché, elegantní a pro danou chvíli to stačilo. Když jsem se zpětně ptal vlastníka simpleshop.cz, řekl mi, že by mi doporučil udělat přesně tohle.
Další pluginy
Je spousta dalších pluginů pro WordPress a dalších externích řešení.
Výše zmíněné řeším více proto, že více jak 97
%
uživatelů po těchto řešení sáhne. Další pluginy jsou víceméně
menší či méně komplexní. Tam už však riskujete budoucí
problémy, nedostatky nebo že případný
najatý programátor s tím nebude moci nic dělat. Ať už by úpravy byly
složité nad rámec rozumných mezí nebo byl daný e-commerce plugin špatně
napsán.
To je pro dnešní lekci vše.
Kdo stojí za článkem?
Ahoj, jmenuji se Pavel Mareš a od roku 2012 pracuji v digitálním prostředí. Prošel jsem si kódováním, vývojem webů, grafikou a v tuto chvíli pomáhám svým klientům tvořit kvalitní stránky na míru.
Nabízím služby - UX, UI (grafika), kódování (Gulp, SASS, HTML5, CSS3, JS) a nasazení webu na WordPress (vlastní šablony). Můžete se podívat na mé reference.
Rychlý kontakt: +420 776 256 020 / info@mares-pavel.cz
Příště, v lekci PowerUser ve WordPressu, se podíváme na téma PowerUsera ve WordPress.