Lekce 6 - Nový editor Gutenberg vs starý TinyMCE
V minulé lekci, Konflikty pluginů, šablon, WordPressu a jak je řešit, jsme si řekli něco málo ke konfliktům mezi pluginy a šablonami.
Dnes se blíže podíváme na slíbený editor Gutenberg a uděláme si takové menší srovnání.
Nový věk vyžaduje lepší technologie a pokrok je prakticky nevyhnutelný. Už velmi dlouho měl v sobě WordPress integrovaný TinyMCE editor. Ten v podstatě vypadá a funguje podobně jako Microsoft Word nebo Google Docs. Umí toho samozřejmě mnohem méně, ale je velmi obratný a použitelný i pro méně zdatné uživatele. Což byla a stále je jeho velká výhoda.
U Gutenbergu už se bavíme o robustním mini systému, který se skládá z bloků. Každý blok má svoje možnosti, atributy a už v administraci pak můžete vidět, jak bude výsledná grafika vypadat - máte totiž k dispozici tzv. preview mode (náhled).
TinyMCE
Výše vidíte, jak TinyMCE editor vypadal. Jedno velké textové pole, do nějž se narve vše, co je potřeba. A to je ten problém - absolutně vše by mělo být v něm.
Na druhou stranu - jako snadný textový editor slouží dobře a oproti Gutenbergu má mnoho výhod. Stačí si je vyzkoušet v praxi a uvidíte, že psaní je přirozenější a rychlejší. Do určité míry i přehlednější.
Nicméně budoucnost webů na WordPress (a v podstatě webů obecně) závisí na možnosti uživatelů si web přizpůsobit a ve chvíli, kdy textové pole je plné shortcodů, ztrácíte přehled.
Níže si všimněme právě shortcodu [google-map-v3]
a
nějakého [wpcol_1third]
uvnitř nějž je nadpis a text.
Výstupem bude mapa a sloupec s nadpisem a textem. Což ale uživatel prakticky nemusí pochopit, když na to jen tak kouká. A teď si představte weby, kde prakticky vše je pouze v hranatých závorkách, někde se upíšete a chybu pak hledáte klidně i hodiny.
Problém je tedy jasný a jeho řešení se tvoří už pěkných pár let. Externí vývojáři totiž dodávají vizuální editory, které tento textový blok zakryjí a do něj nahrávají obrovské množství dat.
Své “přehledné” bloky pak ukazují místo toho, díky čemuž si můžete složit poměrně dobrý web. Ukázkou může být Elementor níže, viz:
Vlevo jsou bloky a do čárkovaného bloku je pak přenášíte, upravujete a dodáváte obsah. Což dává uživateli nové možnosti a především přehled/kontrolu. O něco podobného se právě snaží i Gutenberg.
Gutenberg
Nyní se podíváme, jak se web skládá s využitím Gutenbergu. Příklad uvedu na svém referenčním projektu.
Dostal jsem do rukou grafiku, kterou jsem si nakódoval. Jednotlivé bloky rozmístil do příslušných souborů - nadpis, text, carousel (slider), sloupce (možnost mít sloupce a v nich nadpis + text).
Náhled bloku a jeho nastavení pak následně vypadá takto:
A nyní vidíme ten znatelný rozdíl. Máme přehled o tom, jaký nadpis a jakého typu na stránce bude. Můžeme dodat menší text nad nadpisem, tlačítka a obrázky (blok byl vytvořen pomocí ACF pluginu, budeme rozebírat více v pozdějším článku).
Pokud si pak přepneme na náhled, vidíme, jak blok bude přibližně vypadat na stránce = rozmístění obsahu, velikost tlačítka, grafika tlačítka, textace, nadpisy atd.
Pomocí těchto bloků si můžeme následně skládat jakoukoliv stránku, protože bloky jsou dostupné kdekoliv po WordPressu (kde vývojář určí).
A to je obrovská výhoda. Vy totiž už jen nepíšete text na web, ale máte prakticky nekonečné možnosti, jak skládat web a jeho obsah.
Navíc nemusíte chodit mimo administraci, abyste měli přehled o tom, co na
stránce bude. Samozřejmě náhled celé stránky je lepší, protože se
ujistíte, co jak vypadá a jak to funguje. Nicméně si představte koukat na
náhled stránky 20x
kvůli nějakým opravám. Tento blokový
systém tak v těchto případech značně urychluje práci.
Gutenberg má samozřejmě i nevýhody a není jich málo. Je to poměrně nové rozhraní, u něhož se tedy s nedokonalostí částečně počítá. Ale díky poměrně slušnému vývoji to za pár let bude velmi dobrý a propracovaný systém.
Můj pohled vývojáře
Pro tvorbu webových stránek a eshopu se mi blokový systém zamlouvá a u svých klientů jej rapidně rozšiřuji. Díky pluginu ACF jsem schopen tvořit robustní bloky a mít v šabloně pořádek a vývoj se tak urychluje.
Blokům by pak technicky vzato šli přiřazovat funkce, které umí novodobé prohlížeče. Mluvím konkrétně o načítání CSS a JS jen, když jsou potřeba v samotném HTML dokumentu (body).
Představte si mít na webu 40
unikátních bloků. Každý umí
něco jiného. Teoreticky byste pak mohli mít 2
soubory - CSS a
JS. Ty se budou načítat všude, ale třeba 80
% vůbec nemusí
být použito.
Tím, že bychom měli soubory například header.css
,
footer.css
, title.css
, slider.css
zařídíme to, že když uživatel tuto část uvidí, prohlížeč mu dané
CSS načte. Pokud se ale uživatel nedostane ani blízko k patičce webu, proč
načítat?
Co když máme robustní slider, kde jsou různé animace. Proč jeho soubory načítat i když na stránce není?
To vše jsou otázky, které si vývojář musí položit a následně na ně umět i odpovědět. Je totiž rozdíl jen tak vyplivnout web a nebo dodat klientovi produkt, jenž mu vydrží roky bez nutnosti větších zásahů.
A to je pro dnešek vše.
Kdo stojí za článkem?
Ahoj, jmenuji se Pavel Mareš a od roku 2012 pracuji v digitálním prostředí. Prošel jsem si kódováním, vývojem webů, grafikou a v tuto chvíli pomáhám svým klientům tvořit kvalitní stránky na míru.
Nabízím služby - UX, UI (grafika), kódování (Gulp, SASS, HTML5, CSS3, JS) a nasazení webu na WordPress (vlastní šablony). Můžete se podívat na mé reference.
Rychlý kontakt: +420 776 256 020 / info@mares-pavel.cz
Příště, v lekci Bezpečnost ve WordPressu, se blíže podíváme na téma bezpečnost.