5 algoritmů, které vládnou světem
Různé algoritmy, či postupy jak řešit úlohy se objevují snad ve všech aspektech našeho života. Od výpočtů různých zvýhodnění či bonusů operátorů, přez vyhledávací systémy až po instrukce partnerky pro nákupní seznam (typicky: kup chleba a když buduou mít rohlíky, kup jich 10 ) Když pomineme nepříjemnou rozpravu na téma "Co teď budeme dělat s 10-ti chleby", existují algoritmy, které zásandě ovlivňují náš život. Pojďme se podívat na 5 z 10-ti algoritmů, které vybral George Dvorsky pro svůj blog.
1. Google vyhledávání
Vyhledávač Google bezesporu dominuje na trhu vyhledávačů. Podle statistik provedených v USA, je prostředníctvím Google provedeno 66,7% vyhledávání (v USA). Před pár lety v Americe si dokonce mnoho uživatelů myslelo, že Google je Internet. (Ano to je možné. Osobně jsem se kdysi setkala s uživatelem, který si myslel, že Seznam.cz je Internet. Trochu naivně doufám, že to již dnes neplatí.)
Vyhledávací algoritmus, Googlem nazývaný PageRank pracuje na základě citační analýzy. Podstatou této analýzy je hodnocení zdrojů podle toho, kolik jiných zdrojů na něj odkazuje. Tedy, pokud existuje zdroj, který je hodně citován ostatními, je pravděpodobnost, že je vysoce hodnotný. Samozřejmě, že algoritmus PageRank je mnohem složitější a má mnoho dalších podmínek, které se průběžně mění.
2. Příspěvky na Facebooku
Příspěvky na Facebooku jsou řazeny podle toho, zda mohou být pro uživatele zajímave, nikoli chronoligicky (pokud tedy toto explicitně nenastavíte). Popularitu příspěvků určuje mnoho faktorů jako například počet komentářů, kdo příspěvek publikoval (tedy i zde funguje algoritmus určování popularity) či podle typu příspěvku. (nemohu posoudit, nemám Facebook )
3. On-line seznamky
V USA patří on-line seznamování k velice výnosnému podnikání a experti očekávají jeho další růst. Matematici proto pracují na lepších a lepších algritmech pro výběr toho správného partnera. Například algoritmus na serveru OKCupid nepracuje jen na základě hrubého přiřazování podle shody zájmů partnerů. Každé odpověďi přiřazují registrovaní uživatelé určitou míru důležitosti, takže výběr pak není jen pouhou shodou názorů.
4. Shromažďování a vyhodnocování dat organizací NSA
Díky Edwardu Snowdenu již víme o existenci organizace NSA, která monitoruje miliony a miliony obyvatel. A nejen ona, existuje podobná, mezinárodní organizace Five Eyes složená z pěti vlád - USA, Austrálie, Kanady, Nového Zélandu a Velké Británie. Ti monitorují telefony, e-maily, pohyb, ale nikoli pomocí lidských zdrojů, ale pomocí důmyslných algoritmů. Jako příklad můžeme zmínit systém pro identifikaci osob na základě bipedálních charakteristik (například chůze), které jsou instalovány na některých letištích.
5."Mohlo by se Vám líbit…"
Velklé Internetové obchody si zaznamenávají zboží, které jste zakoupili, či prohlédli a na základě toho vám nabízejí podobné zboží nebo pdobné zboží, které si současně s prohlíženým produktem prohlédli jiní uživatelé. Typickým příkladem je eBay. Nevýhodu je, že pokud se jednou podíváte na náušnice pro malou neteř, budete napříště zaplaveni nabídkami šperků pro děti.
Díky tomuto a podobným algoritmům, které mají ulehčit náš život, se začíná objevovat fenomén takzvaných "Filter bubble", tedy sitace, kdy uživatelé jsou oddělováni od informací, které nekorespondují s jejich úhlem pohledu a jsou izolováni do ideologických bublin. Díky našim předchozím zvykům je tedy již určeno naše budoucí chování.
(titulní obrázek: Vichaya Kiatying-Angsulee / FreeDigitalPhotos.net)