ITnetwork summer 2020
80 % bodů zdarma na online výuku díky naší Letní akci!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se PHP

Lekce 7 - Neonový look a masky v Adobe Illustrator

V předchozí lekci, Vzory, výplně a textury v Adobe Illustrator, jsme si ukázali další knihovnu programu Adobe Illustrator a také jsme si řekli jak na vlastní barvy, výplně, textury a vzory. Tentokrát si na konkrétním, komplexním cvičení ukážeme jak jednoduše vytvořit iluzi prostoru v čistě 2D plošném Illustratoru (nejde o ISOMETR ;) ) a jak fungují dva druhy masek - ořezová a krycí.

Neonový efekt, prostor a masky

Vytvoříme si nový dokument - A4 na délku. Pokud není striktně dáno, používáme tento formát, nakolik nám zabírá ideální část pracovní plochy. Jelikož ve vektorovém prostředí při změně velikosti nahoru i dolů nesnižujeme kvalitu obrazu, můžeme si tenhle formát dovolit používat stále ;).

Přes celou plochu plátna vytvoříme černý obdélník. Nyní na tuto plochu umístíme 5 bílých kružnic. Použijeme bílý obrys a vypnutou výplň. Přesný počet kružnic není zas tak důležitý. Důležité je vytvořit zajímavou kompozici, kde se vyskytují místa, kde se kruhy protínají, vycházejí z plátna nebo se dotýkají. Při velikosti plátna A4 si nastavíme šířku tahu kružnic na 2 body.

Označíme všechny kruhy a spojíme je do jedné skupiny klávesovou zkratkou Ctrl + G. Vytvořenou skupinu označíme myší a klávesovou zkratkou Ctrl + C a CRTL + F vytvoříme její kopii na totéž místo. To, že se kopie vytvořila, na plátně nevidíme (originál se překrývá s kopií), proto si to vždy raději ověřujeme v okně vrstev.

Vytvořenou kopii máme označenou a nyní na ni aplikujeme Efekt rozostření - Gaussové rozostření s poloměrem cca 22 bodů. To nám kolem kružnic vytvoří záři.

Abychom byli k neonu o krok blíž, na místech, kde se kružnice dotýkají, záři znásobíme vytvořením bílých elips a jejich následným Gaussovým rozmazáním a snížením krytí na cca 60 %.

Podle potřeby a chuti můžeme do kružnic (těch rozmazaných nebo těch původních) vnést dynamiku tím, že jim změníme barvu na odstín žluté nebo jemně modré.

Když máme kompozici hotovou a rozmazání i záři podle představ, ořežeme si pomocí masky horní dvě třetiny plátna. Uděláme to tak, že vytvoříme přes horní dvě třetiny nový tvar - obdélník, aby se to, co chceme ponechat viditelné, nacházelo uvnitř tohoto tvaru - obdélníku.

Nyní označíme všechny prvky dokumentu (kdo nezná, tak Ctrl + A), klikneme do scény pravým tlačítkem myši a z nabídky vybereme vytvořit ořezovou masku.

Masky v grafických programech fungují tak, že neporušují scénu (nebo objekty), jen podle způsobu aplikování mění způsob zobrazení maskované scény.

Ořezová maska

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

V Illustratoru se ořezová maska (někdy nazývaná vektorová, protože se využívá její obrys = tvar cesty) vytváří tak, že si část, kterou chceme ponechat viditelnou, obkreslíme buď základním tvarem, nebo cestou vytvořenou nástrojem pero. Platí, že tuto cestu kreslíme poslední, resp. vrstva této ořezové cesty musí být ve vrstvách nejvýš.

Následně označíme scénu (nebo objekt), kterou chceme oříznout spolu s ořezovou cestou, klikneme pravým tlačítkem do scény a zvolíme vytvořit ořezovou masku. Ve vrstvách nám vznikne nová skupina, kde se maska nachází jako vrchní podvrstvy skupiny a zbytek scény je neporušený v dalších podvrstvách. Pokud bychom po rozbalení skupiny vybrali přes okna vrstev jednotlivé podvrstvy, můžeme jimi manipulovat do stran šipkami a doladit umístění masky nebo prvků scény dodatečně. Krom toho je díky principu použití tvaru masky možné masce přiřadit obrys (barvu i tloušťku) a vytvořit tak nálepkový look oříznutím scény.

Celá naše scéna se zkrátila podle obdélníku. Ve vrstvách máme jen jednu skupinu, klikneme na její název a pro lepší orientaci si ji přejmenujeme na pozadí. Skupinu pozadí teď okopírujeme na totéž místo zmiňovaným Ctrl + C a Ctrl + F.

Tak, jak transformujeme jednotlivé objekty s pomocí transformačních bodů, tak umíme trasformovat i celé skupiny. Označené kopii pozadí klikneme na transformační bod nahoře uprostřed levým tlačítkem myši, podržíme tlačítko a potáhneme myš kolmo dolů. Tím vytvoříme jakési zrcadlo původnímu pozadí.

Abychom scéně dodali iluzi prostoru, doplníme kopii pozadí o barevný přechod tak, aby působila jako podložka. Nejprve kopii pozadí přejmenujeme na podklad. Následně si vytvoříme obdélník tak, aby překrýval celý podklad. Výplní tohoto nového obdélníku bude barevný přechod, který bude lineární, otočený o 90 stupňů s černou barvou dolů a nahoru s odstínem šedé.

Podklad i obdélník s přechodem označíme a tentokrát klikneme do okna průhlednosti a vpravo nahoře na vytvořit krycí masku.

Scéna je relativně hotová. Můžeme si ji uchovat pro případ, kdy budeme potřebovat pozadí pro technický produkt nebo jakýkoliv jiný objekt. My si do něj umístíme dvě barevné koule.

První vytvoříme tak, že si zopakujeme funkci prolnutí. Vytvoříme větší kruh se zelenou barvou a do jeho plochy umístíme druhý s jasně zelenou nebo žlutou barvou. Oba kruhy označíme a použijeme v horní liště Objekt - prolnutí - vytvořit.

Znovu klikneme do prolnutí, ale tentokrát na prolnutí - volby prolnutí a nastavíme v otevřeném okně souvislá barva.

Abychom nově vzniklý vizuál podpořili, pod kouli umístíme stín. Ten vytvoříme pomocí černé elipsy s Gaussovým rozmazáním a snížením krytí na cca 50 %. Tento stín nyní ve vrstvách umístíme pod zelenou kouli.

Druhou kouli vytvoříme zopakováním 3D efektu pomocí barevného přechodu. Vytvoříme si kruh. Následně klikneme do okna barevného přechodu. Postupně klikneme na jednotlivé běžce přechodu a zvolíme si opět tmavší odstín barvy a jeho světlou variantu - např. Magentu a bílou barvu. V okně přechodu změníme přechod na kruhový.

Po vytvoření tohoto přechodu klikneme do okna nástrojů na nástroj přechodu a myší posuneme umístění přechodu tak, jako na obrázku, čili tak, aby světlo na kouli dopadalo zleva shora.

Doplníme stín číslo 2 a scéna je hotová.

Krycí maska

Krycí maska ​​(nazývaná také bitmapová nebo přechodová, kvůli použití její vlastnosti výplně - bodů ve výplni), funguje jako maska ve Photoshopu. Abychom masku vytvořili, musíme si plochu, na kterou ji chceme aplikovat, překrýt novým tvarem, který má ve výplni barevný přechod. V barevném přechodu bude černá barva označovat místa, která budou z původní scény zcela skryta a bílá barva místa, kde se viditelnost původní části scény zachová. Překrývanou scénu a obdélník s barevným přechodem označíme (platí, že barevný přechod je navrchu) a v okně průhlednosti použijeme ikonu vpravo nahoře a potvrdíme vytvořit krycí masku.

Pokud bychom chtěli modifikovat již aplikovanou krycí masku, označíme objekt s maskou, klikneme do okna průhlednosti na druhé políčko (masku) a přepneme se do módu úpravy masky. Nyní se nám ve vrstvách nachází jen obdélník, jehož výplň = barevný přechod, umíme klasickým způsobem měnit. Pokud se chceme z tohoto "maska módu" vrátit do klasické tvorby, opět klikneme do okna průhlednosti, ale na první okno.

Krycí maska není pro vektorové prostředí přirozená a proto je její aplikování složitější. Používá se tehdy, pokud chceme, aby obraz přešel do čisté plochy, k přechodů více obrazů mezi sebou nebo k vytváření iluzí, jako v našem případě, odrazu zrcadlové plochy, která směrem dolů zaniká.

Jiná ukázka použití vytvořeného pozadí

To je pro dnešní lekci vše.


 

Předchozí článek
Vzory, výplně a textury v Adobe Illustrator
Všechny články v sekci
Adobe Illustrator
Článek pro vás napsal chain
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity (4)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!