Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 7 - Neonový look a masky v Adobe Illustrator

V předchozí lekci, Vzory, výplně a textury v Adobe Illustrator, jsme si ukázali další knihovnu programu Adobe Illustrator a také jsme si řekli jak na vlastní barvy, výplně, textury a vzory.

Tentokrát si na konkrétním, komplexním cvičení ukážeme, jak jednoduše vytvořit iluzi prostoru v čistě 2D plošném Illustratoru (nejde o ISOMETR ;) ) a jak fungují dva druhy masek - ořezová a krycí.

Neonový efekt, prostor a masky

Vytvoříme si nový dokument - A4 na délku. Pokud není striktně dáno, používáme tento formát, nakolik nám zabírá ideální část pracovní plochy. Jelikož ve vektorovém prostředí při změně velikosti nahoru i dolů nesnižujeme kvalitu obrazu, můžeme si tenhle formát dovolit používat stále ;).

Základy Adobe Illustrator

Přes celou plochu plátna vytvoříme černý obdélník. Nyní na tuto plochu umístíme 5 bílých kružnic. Použijeme bílý obrys a vypnutou výplň. Přesný počet kružnic není zas tak důležitý. Důležité je vytvořit zajímavou kompozici, kde se vyskytují místa, kde se kruhy protínají, vycházejí z plátna nebo se dotýkají. Při velikosti plátna A4 si nastavíme šířku tahu kružnic na 2 body.

Základy Adobe Illustrator

Označíme všechny kruhy a spojíme je do jedné skupiny klávesovou zkratkou Ctrl + G. Vytvořenou skupinu označíme myší a klávesovou zkratkou Ctrl + C a CRTL + F vytvoříme její kopii na totéž místo. To, že se kopie vytvořila, na plátně nevidíme (originál se překrývá s kopií), proto si to vždy raději ověřujeme v okně vrstev.

Základy Adobe Illustrator

Vytvořenou kopii máme označenou a nyní na ni aplikujeme Efekt rozostření - Gaussové rozostření s poloměrem cca 22 bodů. To nám kolem kružnic vytvoří záři.

Základy Adobe Illustrator

Abychom byli k neonu o krok blíž, na místech, kde se kružnice dotýkají, záři znásobíme vytvořením bílých elips a jejich následným Gaussovým rozmazáním a snížením krytí na cca 60 %.

Základy Adobe Illustrator

Podle potřeby a chuti můžeme do kružnic (těch rozmazaných nebo těch původních) vnést dynamiku tím, že jim změníme barvu na odstín žluté nebo jemně modré.

Když máme kompozici hotovou a rozmazání i záři podle představ, ořežeme si pomocí masky horní dvě třetiny plátna. Uděláme to tak, že vytvoříme přes horní dvě třetiny nový tvar - obdélník, aby se to, co chceme ponechat viditelné, nacházelo uvnitř tohoto tvaru - obdélníku.

Základy Adobe Illustrator

Nyní označíme všechny prvky dokumentu (kdo nezná, tak Ctrl + A), klikneme do scény pravým tlačítkem myši a z nabídky vybereme vytvořit ořezovou masku.

Základy Adobe Illustrator

Masky v grafických programech fungují tak, že neporušují scénu (nebo objekty), jen podle způsobu aplikování mění způsob zobrazení maskované scény.

Ořezová maska

V Illustratoru se ořezová maska (někdy nazývaná vektorová, protože se využívá její obrys = tvar cesty) vytváří tak, že si část, kterou chceme ponechat viditelnou, obkreslíme buď základním tvarem, nebo cestou vytvořenou nástrojem pero. Platí, že tuto cestu kreslíme poslední, resp. vrstva této ořezové cesty musí být ve vrstvách nejvýš.

Následně označíme scénu (nebo objekt), kterou chceme oříznout spolu s ořezovou cestou, klikneme pravým tlačítkem do scény a zvolíme vytvořit ořezovou masku. Ve vrstvách nám vznikne nová skupina, kde se maska nachází jako vrchní podvrstvy skupiny a zbytek scény je neporušený v dalších podvrstvách. Pokud bychom po rozbalení skupiny vybrali přes okna vrstev jednotlivé podvrstvy, můžeme jimi manipulovat do stran šipkami a doladit umístění masky nebo prvků scény dodatečně. Krom toho je díky principu použití tvaru masky možné masce přiřadit obrys (barvu i tloušťku) a vytvořit tak nálepkový look oříznutím scény.

Celá naše scéna se zkrátila podle obdélníku. Ve vrstvách máme jen jednu skupinu, klikneme na její název a pro lepší orientaci si ji přejmenujeme na pozadí. Skupinu pozadí teď okopírujeme na totéž místo zmiňovaným Ctrl + C a Ctrl + F.

Tak, jak transformujeme jednotlivé objekty s pomocí transformačních bodů, tak umíme trasformovat i celé skupiny. Označené kopii pozadí klikneme na transformační bod nahoře uprostřed levým tlačítkem myši, podržíme tlačítko a potáhneme myš kolmo dolů. Tím vytvoříme jakési zrcadlo původnímu pozadí.

Základy Adobe Illustrator

Abychom scéně dodali iluzi prostoru, doplníme kopii pozadí o barevný přechod tak, aby působila jako podložka. Nejprve kopii pozadí přejmenujeme na podklad. Následně si vytvoříme obdélník tak, aby překrýval celý podklad. Výplní tohoto nového obdélníku bude barevný přechod, který bude lineární, otočený o 90 stupňů s černou barvou dolů a nahoru s odstínem šedé.

Základy Adobe Illustrator

Podklad i obdélník s přechodem označíme a tentokrát klikneme do okna průhlednosti a vpravo nahoře na vytvořit krycí masku.

Základy Adobe Illustrator

Scéna je relativně hotová. Můžeme si ji uchovat pro případ, kdy budeme potřebovat pozadí pro technický produkt nebo jakýkoliv jiný objekt. My si do něj umístíme dvě barevné koule.

První vytvoříme tak, že si zopakujeme funkci prolnutí. Vytvoříme větší kruh se zelenou barvou a do jeho plochy umístíme druhý s jasně zelenou nebo žlutou barvou. Oba kruhy označíme a použijeme v horní liště Objekt - prolnutí - vytvořit.

Základy Adobe Illustrator

Znovu klikneme do prolnutí, ale tentokrát na prolnutí - volby prolnutí a nastavíme v otevřeném okně souvislá barva.

Abychom nově vzniklý vizuál podpořili, pod kouli umístíme stín. Ten vytvoříme pomocí černé elipsy s Gaussovým rozmazáním a snížením krytí na cca 50 %. Tento stín nyní ve vrstvách umístíme pod zelenou kouli.

Druhou kouli vytvoříme zopakováním 3D efektu pomocí barevného přechodu. Vytvoříme si kruh. Následně klikneme do okna barevného přechodu. Postupně klikneme na jednotlivé běžce přechodu a zvolíme si opět tmavší odstín barvy a jeho světlou variantu - např. Magentu a bílou barvu. V okně přechodu změníme přechod na kruhový.

Základy Adobe Illustrator

Po vytvoření tohoto přechodu klikneme do okna nástrojů na nástroj přechodu a myší posuneme umístění přechodu tak, jako na obrázku, čili tak, aby světlo na kouli dopadalo zleva shora.

Základy Adobe Illustrator

Doplníme stín číslo 2 a scéna je hotová.

Základy Adobe Illustrator

Krycí maska

Krycí maska ​​(nazývaná také bitmapová nebo přechodová, kvůli použití její vlastnosti výplně - bodů ve výplni), funguje jako maska ve Photoshopu. Abychom masku vytvořili, musíme si plochu, na kterou ji chceme aplikovat, překrýt novým tvarem, který má ve výplni barevný přechod. V barevném přechodu bude černá barva označovat místa, která budou z původní scény zcela skryta a bílá barva místa, kde se viditelnost původní části scény zachová. Překrývanou scénu a obdélník s barevným přechodem označíme (platí, že barevný přechod je navrchu) a v okně průhlednosti použijeme ikonu vpravo nahoře a potvrdíme vytvořit krycí masku.

Pokud bychom chtěli modifikovat již aplikovanou krycí masku, označíme objekt s maskou, klikneme do okna průhlednosti na druhé políčko (masku) a přepneme se do módu úpravy masky. Nyní se nám ve vrstvách nachází jen obdélník, jehož výplň = barevný přechod, umíme klasickým způsobem měnit. Pokud se chceme z tohoto "maska módu" vrátit do klasické tvorby, opět klikneme do okna průhlednosti, ale na první okno.

Krycí maska není pro vektorové prostředí přirozená, a proto je její aplikování složitější. Používá se tehdy, pokud chceme, aby obraz přešel do čisté plochy, k přechodů více obrazů mezi sebou nebo k vytváření iluzí, jako v našem případě, odrazu zrcadlové plochy, která směrem dolů zaniká.

Jiná ukázka použití vytvořeného pozadí:

Základy Adobe Illustrator

V následujícím kvízu, Kvíz - Vzory, výplně, textury a masky v Adobe Illustrator, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Vzory, výplně a textury v Adobe Illustrator
Všechny články v sekci
Základy Adobe Illustrator
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Kvíz - Vzory, výplně, textury a masky v Adobe Illustrator
Článek pro vás napsal chain
Avatar
Uživatelské hodnocení:
2 hlasů
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity