Lekce 12 - 3D efekty v Adobe Illustrator 2
V minulé lekci, 3D efekty v Adobe Illustrator 1, jsme si ukázali, jak vymodelovat figurku a plochu šachovnice.
Dnes budeme v tématu 3D efektů pokračovat a naše znalosti si v této oblasti opět o něco více rozšíříme.
3D efekty - 2. část - Toto je můj šálek čaje
V minulé lekci jsme si ukázali způsoby modelování objektů pomocí 3D efektu. Nyní si tento způsob tvorby objektů zopakujeme a doplníme o mapování nebo takzvané texturování povrchu modelů. Vytvoříme si komplexní scénu s šálkem čaje, kde využijeme opět 3D efekt Obkroužit, vytlačit a zkosit a Natočit.
Tvorba talířku
Nejprve si vytvoříme základní křivku pro talířek se šálkem. Křivku kreslíme pomocí funkce pero po bodech, abychom nad tvarem měli co nejlepší kontrolu.

Jelikož na tuto cestu použijeme 3D efekt obkroužit, máme na paměti to, že dva krajní body, které nám určí osu, kolem níž se křivka zatočí, musí být zarovnány pod sebou. Zapneme křivce talířku výplň v odstínu slonovinové kosti a vypneme obrys (viz. základní pravidla při práci s efekty ). Následně aplikujeme 3D efekt obkroužit.

Tvorba šálku
Nyní vytvoříme křivku pro šálek.

Jelikož šálek je také rotační objekt, rovněž bude tvořen pomocí 3D efektu. Barevné vlastnosti šálku budou shodné s talířkem.

Jelikož není v Illustrátoru možná interakce několika 3D objektů mezi sebou, případný stín mezi šálkem a talířkem vytvoříme pomocí elipsy, kterou rozmažeme a snížíme její krytí.

Tvorba ouška
Abychom dodali našemu šálku realističnost, nesmí mu chybět ouško. To vytvoříme pomocí další nakreslené plochy.

Na ouško nepoužijeme 3D efekt obkroužit, ale vytisknout a zkosit.

Při práci s 3D efekty si více než u jiných efektů pamatujeme, že:
- 1. Na úpravu efektu neaplikujeme další efekt! Čili pokud chceme parametry efektu změnit, otevřeme si již aplikovaný efekt na objektu přes okno vzhledu a parametry upravíme v něm!
- 2. Polohu 3D modelu upravujeme v okně 3D efektu!
- 3. Aplikujeme na vstupní tvar do efektu jen ty barevné vlastnosti, které budou viditelné! Většinou jen barvu výplně.
Následně ouško vhodně umístíme ve vrstvách, abychom dosáhli požadovaný efekt vzhledu.

Přidáváme detaily
Nyní si vedle šálku vytvoříme bílý obdélník s černým obrysem a následně černou linku vedoucí od středu horního okraje směrem nahoru. Z tohoto obrázku si vytvoříme texturu, kterou aplikujeme na šálek.
Aby obrázek/symbol/scéna mohly být mapovány na 3D model, je třeba je nejdřív vložit do okna symbolů.
Označíme obdélník s linkou a jednoduše pomocí označení uchopení levého tlačítka myši a přetažením do okna z nich symbol vytvoříme. Originál, co nám zůstal na plátně, můžeme odstranit.

Označíme si šálek a v okně jeho vzhledu (pokud okno nemáme otevřené, zapneme jej přes horní lištu okna) otevřeme aplikování 3D efektu. V okně nastavení 3D efektu ve spodní části klikneme na mapovat obraz. V okně mapování obrazu si aktivujeme náhled.

Toto okno nám umožňuje vybrat si z jednotlivých ploch pláště 3D modelu a následně na ně umístit zvolený symbol z okna symbolů. Při přepínání mezi plochami můžeme vidět, že se nám zvolená plocha na 3D modelu zvýrazní červenou sítí pro lepší orientaci (počet těchto ploch závisí na složitosti 3D modelu i počtu ovládacích bodů vstupní křivky do efektu).
Vybereme správnou plochu a v části okna - symbol, kde jsou symboly, si zvolíme ten, který chceme na tuto plochu umístit. Vloženým symbolem můžeme při umístění na plochu manipulovat do stran nebo jej transformovat a točit.
Správné umístění si průběžně ověřujeme se zapnutým náhledem na vytvořeném šálku.
Na každou část pláště je možné umístit jen jeden symbol! Pokud chceme místo jednoho prvku umístit na plochu více prvků, je třeba namnožit je a uložit jako jeden nový symbol!
Potvrdíme mapování a uzavřeme i okno efektu. Máme šálek s čajovým sáčkem, ale nemáme čaj. Ten vytvoříme jednoduše pomocí elipsy se sníženým krytím.

Stůl
Aby nám šálek s talířem nelétaly ve vzduchu, vytvoříme jim stůl, na který použijeme obdélníky a aplikujeme na ně 3D efekt natočit. Zvýšíme v tomto efektu perspektivu tak, abychom dosáhli co nejvěrnější iluze prostoru. Připravíme si vedle scény řadu barevných obdélníků (vhodně střídáme barvy, aby byly jednotlivé plochy jasně viditelné) a vytvoříme z nich skupinu.

Na tuto skupinu následně aplikujeme 3D efekt natočit a vhodně nastavíme perspektivu a úhel natočení plochy.

Stůl už jen vhodně přesuneme ve vrstvách tak, aby byl pod talířkem a vhodně pod talíř doplníme taky umělý stín, opět pomocí elipsy, kterou rozmažeme a snížíme její krytí.
Citron
I přes příznivé účinky samotného čaje ho mnozí z nás rádi obohacují o citrónovou šťávu. Překrojený citrón vytvoříme pomocí jednoduché křivky s nástrojem pero tak, aby horní a levé ovládací body byly zarovnané (můžeme si to potvrdit pomocí jejich výběru a horní lišty zarovnat nalevo nebo na horní okraj) a zapneme křivce žlutou výplň.

Vytvoříme si vedle citrónu obrázek, který bude umístěn v místě jeho překrojení. Nejprve vytvoříme světle žlutý (bílý) obdélník. Na ten si pomocí pera nakreslíme kapku tak, že nejprve rychlým klikem vytvoříme její vrchní část, následně klikneme pod tento bod, podržíme levé tlačítko myši, posuneme myší doleva a tlačítko uvolníme. Potom klikneme do původního, prvního bodu a kapce nastavíme sytě žlutou barvu. Postupně vytvoříme kapce kopie a ty pak seřadíme do kruhu.

Vzniklý obrázek umístíme do okna symbolů a následně ho odstraníme z plátna. Nyní na křivku citronu aplikujeme 3D efekt obkroužit. V okně efektů si polohu nastavíme tak, aby nám půlka citronu ležela na stole a v okně mapování obrazu si najdeme plochu řezu a umístíme na ni vhodně symbol, který jsme vytvořili.

Pozadí se závěsy
Jako podklad pro celou scénu si vytvoříme zeď pomocí jednoduchého barevného obdélníku. Následně si perem nakreslíme Bézierovou křivkou červenou vlnovku (tato křivka bude mít pouze obrys a výplň bude vypnuta).

Na tuto vlnovku aplikujeme efekt 3D vytáhnout a zkosit,
nastavíme vytažení cca na 1000
bodů a v okně polohy otočíme
tak, aby se nám z křivky vykreslil nařasený závěs.

Potvrdíme efekt a vytvoříme závěsu kopii na protilehlé straně scény. Nyní ve vrstvách části scény posuneme pod vrstvu stolu a celý dokument uložíme nebo vyexportujeme podle svých představ. Kromě zmíněných objektů můžeme experimentovat dalšími rotačními tvary a texturami.

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 11. - 12. lekci Adobe Illustrator, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.