NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Python programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 6 - Backtracking - Luštič Sudoku - Úvod

V předchozí lekci, Backtracking - Prořezávání, jsme se seznámili s technikou prořezávání.

V dnešním tutoriálu o rekurzivních algoritmech začneme programovat luštič Sudoku. Po několika teoretických lekcích si konečně zakódujeme a postupně vytvoříme program, ve kterém využijeme sílu backtrackingu spojeného s prořezáváním.

Poznamenejme předem, že výsledný program nebude (kromě prořezávání) nijak optimalizovaný na výkon. Jeho účelem bude především demonstrace algoritmu. Bude nám stačit, když vyřešené Sudoku obdržíme do jedné vteřiny. O případných vylepšeních budeme diskutovat, až celé Sudoku naprogramujeme.

Třída Sudoku

Celé Sudoku budeme implementovat jako třídu Sudoku. Podívejme se nejdříve stručně na to, co bude třída obsahovat.

Třída bude mít dva datové členy:

  • hraciPole – dvojrozměrné pole znaků o velikosti 9 x 9, reprezentující hrací pole,
  • vyreseno – proměnná typu bool, indikující, zda je Sudoku vyřešené.

Proměnná hraciPole bude soukromá, neboť není důvod vystavovat ji navenek. Proměnná vyreseno bude naopak veřejná – podle její hodnoty se uživatel dozví, zda bylo Sudoku vyřešeno, resp. zda má vůbec řešení.

Naše třída bude mít tyto veřejné metody:


 

...konec náhledu článku...
Pokračuj dál

Znalosti v hodnotě stovek tisíc získáš za pár korun

Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.

Koupit tento kurz

Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za pouhých 200 Kč
Aktuální stav konta 0 Kč
Koupí tohoto balíčku získáš přístup ke všem 10 článkům (10 lekcí) tohoto kurzu.

Před koupí tohoto článku je třeba koupit předchozí díl

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Co od nás v dalších lekcích dostaneš?
  • Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
  • Kvalitní znalosti v oblasti IT.
  • Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tutoriálu o rekurzivních algoritmech začneme programovat luštič Sudoku, ve kterém aplikujeme poznatky z předchozích lekcí o backtrackingu.

Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Článek pro vás napsal Jan Hnilica
Avatar
Autor se věnuje hlavně programování v C a v Pythonu
Aktivity