NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Python programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 8 - Minimax - Úvod

V předchozím článku, Backtracking - Luštič Sudoku - Dokončení, jsme dokončili náš luštič Sudoku.

V dnešním tutoriálu o rekurzivních algoritmech si představíme algoritmus zvaný Minimax. Jedná se o modifikaci klasického prohledávání do hloubky (backtrackingu), se kterým jsme se již důkladně seznámili v předchozích lekcích.

Účel algoritmu Minimax

Algoritmus Minimax nám umožní vytvořit program, který proti uživateli hraje např. šachy, dámu nebo piškvorky. Obecně je Minimax vhodný pro všechny hry, ve kterých jsou veškeré informace viditelné na hrací ploše.

Během hry se dva hráči (černý a bílý) pravidelně střídají v tazích. Algoritmus hraje např. v pozici bílého. Jeho soupeřem je obvykle člověk, ale může to být i jiný algoritmus. Účelem Minimaxu je vždy v aktuální herní pozici vybrat nejlepší možný tah.

Strom hry

Představme si, že máme rozehranou hru a promýšlíme další tahy. Možné varianty dalšího vývoje hry si můžeme přehledně znázornit pomocí stromu. Každý uzel stromu představuje nějaký stav na hrací ploše. Strom bude mít následující charakteristiky:

  • kořenem stromu je aktuální stav,
  • bílé uzly – na tahu je bílý hráč,
  • černé uzly – na tahu je černý hráč,
  • listy stromu představují konec hry (výhru jednoho z hráčů nebo remízu).

Zobrazení stromu je následující:


 

...konec náhledu článku...
Pokračuj dál

Znalosti v hodnotě stovek tisíc získáš za pár korun

Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.

Koupit tento kurz

Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za pouhých 200 Kč
Aktuální stav konta 0 Kč
Koupí tohoto balíčku získáš přístup ke všem 10 článkům (10 lekcí) tohoto kurzu.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Co od nás v dalších lekcích dostaneš?
  • Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
  • Kvalitní znalosti v oblasti IT.
  • Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tutoriálu o rekurzivních algoritmech si představíme algoritmus Minimax, který se používá při vytváření programů hrajících deskové hry proti uživateli.

Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Článek pro vás napsal Jan Hnilica
Avatar
Autor se věnuje hlavně programování v C a v Pythonu
Aktivity