IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Úvod do LMMS - Online kurz

Vítejte v první lekci z kurzu LMMS (Linux MultiMedia Studio). Postupně si zde představíme, jak v tomto programu vytvářet hudbu. Také si budeme vytvářet své vlastní syntezátory pomocí Triple Oscillator (3xOsc).

Linux MultiMedia Studio je volný DAW (Digital audio workstation), který můžete využít k produkci hudby. Je docela podobný FL Studiu, avšak na rozdíl od něj je zcela zdarma.

Přehled pojmů

Než se pustíme do instalace programu a ukážeme si jeho funkce, nebylo by od věci si představit alespoň některé základní pojmy:

  • Tón: označení pro zvuk s periodickým průběhem kmitů. Ten pak vzniká pravidelným chvěním například struny, ozvučné desky, hlasivek apod. Tón pak může mít i určité vlastnosti, jako je barva, síla, délka nebo výška.
  • Nota: grafický symbol pro označení tónu. Její umístění v notové osnově pak znázorňuje výšku tónu.
  • Takt: svislé čáry na notové osnově se označují jako čáry taktové. Prostor mezi nimi se pak označuje jako jeden takt. Je to tedy časová jednotka složená z určitého počtu lehkých a těžkých dob stejné časové délky. Příkladem taktů mohou být například takty dvoučtvrťové, tříčtvrťové apod., přičemž tak dvoučtvrťový se skládá z 2 dob a tak tříčtvrťový z dob 3.
  • Doba: základní jednotka rytmu, která představuje pevně stanovený časový interval.
  • Akord: akordem je označován souzvuk tří a více různých tónů znějících současně. Znějící tóny jsou pak uspořádány podle určitého systému - pro představu může posloužit stisk více kláves na klavíru nebo strun na kytaře.
  • Syntezátor: elektronický hudební nástroj, který tvoří výsledný zvuk syntézou. Syntezátory mohou být analogové nebo digitální (podle formy zpracovávaných signálů nebo dat) a hardwarové nebo softwarové (podle toho, je-li vlna tvořena přímo specializovaným přístrojem nebo vypočítána univerzálním počítačem).

Instalace programu

LMMS je dostupný na Windows, MacOS i na Linux. Určitě ho doporučuji stáhnout přes oficiální stránky, kvůli kompatibilitě verzí. V tomto kurzu budeme používat nyní nejnovější verzi, kterou je aktuálně verze 1.2.1.

Abychom tedy mohli v našem kurzu pokračovat, stáhněte si, prosím, příslušný balíček pro váš operační systém a následně spusťte instalaci. Pokud máte hotovo, můžeme se pustit do prvního představení programu :).

První spuštění

Když program poprvé spustíme, zobrazí se nám okno nastavení uvedené níže. Hned ze začátku určitě doporučuji zapnout:

  • Povolit názvy tónů v Piano roll - díky tomu pak na virtuální klaviatuře v Piano Roll uvidíte názvy tónu a bude se vám v tom lépe orientovat
  • Po spuštění otevřít poslední projekt
Popis - Tvorba hudby v LMMS

Přehled

V následujícím přehledu se vám pokusím co nejlépe popsat funkcionality jednotlivých ikonek, které na fotkách uvidíte. Jedná se pouze o přehled základních funkcí. Program je velmi intuitivní a věřím, že na spoustu věcí si časem přijdete sami a že pro vás bude zároveň i zábavou nové možnosti a funkce objevovat.

Popis - Tvorba hudby v LMMS
Popis - Tvorba hudby v LMMS

První skladba

Nyní se pokusíme vytvořit si svou první, triviální skladbu. Jednou klikneme na Beat/Bassline a otevře se nám Editor bicích/basů. V něm máme už rovnou Kicker. Vždy čtyři obdélníčky stejné barvy tvoří jednu dobu, tím pádem každý obdélníček je jednou šestnáctinkou.

Zkusíme si vytvořit skladbu, která bude mít podklad 4 takty, které se budou stále opakovat. Postup pro Kicker bude následující:

  • 1) Klikneme na první obdélníček
  • 2) Zmáčkneme 2x tlačítko vpravo nahoře pod křížkem - toto tlačítko slouží ke klonování
  • 3) V Editoru skladby klikneme na první obdélníček a udělá se nám stopa o čtyřech taktech
  • 4) V Editoru skladby stiskneme tlačítko Play a uslyšíme 4 "rány", na každý takt jednu

Nyní si přidáme nějaké další bicí. Jak to uděláme? Úplně vlevo je lišta a tam je obrázek notičky. Klikneme-li na ni, rozbalí se nám seznam složek. Zmáčkneme drums a rozbalí se nám nabídka různých bicích. Když v ní na něco dvakrát klikneme, přidá se nám to do našeho Editoru bicích/basů. Také to jde udělat pomocí drag and drop.

Pro naši první skladbu použijeme třeba snare07.ogg. Bicí přidáme třeba vždy na třetí dobu.

Dále přidáme shaker03.ogg na každou dobu a ještě na poslední šestnáctinku. Na konec přidáme ještě ride01.ogg na poslední dobu.

Tak, pokud jsme vše udělali tak, jak jsme si popsali výše, bicí part zatím vypadá nějak takto:

Stav bicích - Tvorba hudby v LMMS

Když už máme podklad v podobě bicích hotový, chtělo by to ještě nějakou basu. Tu si vybereme pomocí Pianoroll. Přidáme si třeba bass01.ogg ze složky basses. Dále klikneme na obdélníček pravým tlačítkem a dáme Otevřít v Piano rollu.

Orientace v pianorollu

  • Vlevo máme klaviaturu se všemi názvy not (pokud jsme si jí tedy zapnuli, jinak by jsme viděli pouze c1, c2, ...) a nahoře jsou čísla taktů.
  • Dole můžeme nastavit dynamiku každé noty. Když do sítě klikneme levým tlačítkem, udělá se nám tam čtvrtka. Délku můžeme změnit, když napravo v obdélníčku přesuneme konec noty pomocí levého tlačítka.
  • Pokud na notu klikneme pravým tlačítkem, smaže se.
  • Když stiskneme při levém tlačítku současně klávesu Ctrl, můžeme vybrat a přesunout více not zároveň.
  • Jestlize pří přesunování stiskneme klávesu Shift, skupina not se zkopíruje.

Pianoroll samozřejmě nabízí mnohem více funkcionalit, avšak bude pro vás určitě přínosnější, pokud si na jejich význam přijdete sami :).

Já jsem třeba vymyslel něco takového:

Co jsem vymyslel pro basu - Tvorba hudby v LMMS

Protože mám zapnuto zobrazování názvů tónů, vidím, jak se který tón jmenuje.

Tak, to bychom měli :-). Nyní je potřeba do naší skladby vložit akordy.

Akord (z ital. accordo, souzvuk, souhlas) je označení pro souzvuk tří a více současně znějících různých tónů, uspořádaných podle určitého systému. Příkladem může být stisk současně tří nebo více kláves na klavíru nebo zvuk současně tří nebo více strun na kytaře. viz Wikipedie

Akordy

Toho docílíme otevřením presetů TripleOscillator. Vlevo klikneme pod notičku na hvězdičku. Rozbalí se nám seznam, kde klikneme na TripleOscillastor. Je to vlastně pokročilý troj-oscilátor, pomocí kterého lze napodobit každý zvuk. Vytváření vlastních zvuků se budeme věnovat někdy v dalších dílech. Nyní tedy pouze klikneme na TripleOscillator, jako vždy se nám otevře seznam různých presetů. My pro naši skladbu použijeme třeba E-Organ.xpf. Preset vybereme a otevřeme si ho v Pianoroll.

Pokud chcete vyrobit akord, je zbytečné ho naklikat ručně. Vpravo, kde je napsáno Žádný akord, vybereme, jaký typ akordu chceme použít, já použiji třeba jednoduchý durový. Když pak klikneme do sítě, od této noty se nám vytvoří právě durový akord. Toto je velice praktický nástroj, který nám urychlí práci.

Také můžeme použít naší normální pracovní klávesnici. Jak to funguje zjistíte sami. Nevýhodou je bohužel pomalá odezva, ale v nějakém z příštích dílů vám ukážu, jak připojit a používat midi klaviaturu.

Já jsem třeba vymyslel tohle:

Co jsem vymyslel jako akordy - Tvorba hudby v LMMS

Pak si samozřejmě můžete přidávat další doprovodné stopy. Třeba já jsem si přidal ještě TB303.xpf nějak takhle:

Co jsem vymyslel jako TB303 - Tvorba hudby v LMMS

Export

V dnešní lekci si ještě ukážeme jak to exportovat do formátu mp3 (nebo můžete klidně i do jiných). Jdeme tedy do Soubor -> Exportovat -> dole zvolíme formát, název a místo uložení -> v dalším okně si klidně ponechejte defaultní nastavení, ale můžete svou skladbu exportovat třeba i do smyčky nebo změnit datový tok. Zde je jak jsem to udělal já:

Moje konfigurace exportu - Tvorba hudby v LMMS

Datový tok (bit rate) značí počet kvalitu zvuku v proudu. Je to počet bitů kódovaných za sekundu. Vyšší bit rate znamená větší velikost souboru ale také větší kvalitu zvuku.

K tomu, abychom skladbu vyexportovali, už stačí pouze kliknout na Začít. Tak, a je to :-). Hodím vám sem ještě do přílohy různé soubory s výtvory, ale neposlouchejte to moc dlouho, aby vás z toho nezačala bolet hlava :-D.

V příštím díle, Automatizační stopy a teorie efektů v LMMS, se podíváme na automatizační stopy, bude to zábava :-).


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 336x (3.63 MB)

 

Všechny články v sekci
Tvorba hudby v LMMS
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Automatizační stopy a teorie efektů v LMMS
Článek pro vás napsal Matěj Přerovský
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Autor se věnuje programování v jazyce Java a PHP. Také vytváří hudbu s LMMS. 42
Aktivity