Lekce 1 - Ukázka animace, tvorba 2D a 3D sketche v Blenderu
Vítám vás u nové série lekcí o pokročilejší práci s Blenderem. Hned na začátek uvedu, že celý projekt je dělán ve verzi 3.0.0. Jak už víme Blender je program, který nám nabízí spoustu možností a způsobů jak něco vymodelovat. V této lekci si představíme animaci, kterou budeme společně vytvářet. Jelikož Blender nabízí spoustu možností, tak si ukážeme jak vymodelovat či nastavit věci a animace více způsoby. Každý pracuje trochu jinak a každý má trochu jiný styl práce. Proto lekce budou takhle pojaty, aby si každý vyzkoušel více způsobu a pak si vybral to co mu nejvíce vyhovuje. Pojďme si tedy ukázat a představit na čem společně budeme pracovat🙂
Představení animace
Zde můžeme vidět výslednou animaci, kterou si vytvoříme:

Opakování základních klávesových zkratek
Zopakujeme si základní klávesové zkratky v Blenderu. Předpokládám, že už je umíte, ale opakování je matka moudrosti.
Obecné klávesové zkratky
Tyhle klávesové zkraty používáme nejčastěji. Většina funguje všude. Některé samozřejmě nefungují v jiných pracovních prostorech nebo editorech v Blenderu. Buď mají jinou funkci nebo nemají žádnou funkci nastavenou. Převážně je používáme v Object Mode a Edit Mode:
Klávesové zkratky | Funkce |
---|---|
Shift + A | Vložení |
A | Označení všech objektů |
G | Pohyb s objektem |
R | Otáčení s objektem |
S | Škálování objektů |
X | Odstranění |
Z | Menu zobrazovacích režimů |
N | Vlastnosti objektu |
Tab | Přepínání mezi Object Mode a Edit Mode |
H | Skrytí objektu |
Shift + H | Skrytí všech objektů |
Alt + H | Odkrytí všech objektů |
; | Menu pohledů |
Ctrl + J | Sloučení objektů |
Ctrl + S | Uložení |
Ctrl + Z | Vrátit zpět |
Ctrl + Shift + Z | Vrátit dopředu |
Shift + D | Duplikování |
Shift + Tab | Zapnutí / Vypnutí nástroje Snap |
Ctrl + Shift + Tab | Menu nástroje Snap |
Klávesové zkratky pro Edit Mode
Tyhle klávesové zkratky a jejich funkce používáme v Edit Mode:
Klávesové zkratky | Funkce |
---|---|
J | Vytvoří Edge přímo na Face |
F | Vytvoří Edge, která je mimo Face |
E | Extrudovat |
P | Oddělení |
I | Vložení |
Ctrl + B | Zkosení |
Ctrl + R | Smyčkový řez |
Vypadá to, že toho je hodně, ale věřím tomu, že jste se už většinu naučili a používáte je automaticky.
Vytvoření sketche ve 3D
Sketch nebo skica či náčrt je v našem případě podklad nebo nákres pro náš projekt. Vytvoříme si sktech a podle něho budeme modelovat a vytvářet objekty. Je určitě dobré a důležité, aby jsme si nějak vytvořili aspoň lehký návrh našeho nápadu nebo myšlenky. Podíváme se, jak si v Blenderu můžeme vytvořit sketch pomocí základních 3D objektů, ale také nakreslit ve 2D.
3D sketch
Jak jsem již zmínil, sketch ve 3D si vytvoříme pomocí základních objektů, které nám Blender nabízí. Náš sktech může vypadat například takhle:

Sketch nemusí být moc detailní. Jde o to, aby jsme jednoduše vyobrazili náš nápad a myšlenku.
Vytvoření složek
Je samozřejmě důležité mít ve věcech a složkách pořádek. Proto si jednotlivé budovy a modely budeme vkládat do složek. Označíme si například dům a zmáčkneme M. Vyskočí nám menu a zvolíme + New Collection. Poté se nám otevře okno Move to Collection:


Později pochopíte, proč je to tak důležité. Nejvíc to ucítíte u tvorby textur nebo animací. Samozřejmě to nemusí všem vyhovovat, ale je opravdu lepší mít ve všem přehled a pořádek.
Tvorba sketche ve 2D
V Blenderu máme i možnost tvořit ve 2D. A ne jenom kreslit, ale i animovat. My si ukážeme základní funkce a nastavení a pokusíme si vytvořit jednoduchý sketch. Ten kdo má grafický tablet, tak má velkou výhodu. Myší se toho tolik vytvořit nedá, ovšem když máte trpělivost, tak jde také leccos vytvořit. Na animace ve 2D se koukneme někdy příště 🙂
2D prostředí
Ukážeme si více možností, jak se dostat do 2D prostředí. Jeden způsobů je pomocí klávesové zkratky Ctrl + N. Otevře se nám menu New File. V menu máme na výběr General, 2D Animation, Sculpting, VFX a Video Editing. Zvolíme si 2D Animation:

Další možností je, že si v horní liště kde máme pracovní prostory, klikneme na + > 2D Animation > 2D Animation:

Tímhle se tedy dostaneme do pracovního prostoru. Ještě si nastavíme pár věcí. Aby jsme mohli kreslit, tak si vložíme v záložce Grease Pencil položku Blank:

Dále, aby jsme mohli kreslit, tak se musíme přepnout do Draw Mode. A to si můžeme vybrat buď v menu, kde máme ostatní režimy nebo pomocí klávesové zkratky Ctrl + Tab, která nám otevře menu s výběrem všech režimů. Ještě si smažeme Cube a Light:

Menu pomocí klávesové zkratky Ctrl + Tab:

Aby se nám lépe kreslilo, tak si vypneme ještě zobrazení mřížkové podlahy. To najdeme vpravo nahoře vedle režimů v nastavení Show Overlays. V nastavení si odškrtneme Floor. Také je klávesová zkratka Shift + Alt + Z, která nám vypne celkové nastavení Show Overlays:

Máme už vše nastaveno a pojďme se podívat tedy na základní funkce a nastavení 2D Animation. Na obrázku vidíme náš pracovní prostor. Vidíme zde spoustu nových věcí. Některé klávesové zkratky můžete znát například z Weight Mode nebo Texture Paint. Jsou to klávesové zkratky F a Shift + F. F nám slouží k velikosti štětce a Shift + F nastavuje jeho intenzitu. Také tohle nastavení nalezneme nahoře v liště kde máme více nastavení. Pojďme si je ukázat:

Browse Brush
Menu, ve kterém jsou druhy štětců. Nalezneme ho nahoře vlevo v liště na ikonce tužky nebo vpravo, když klikneme na velkou ikonu tužky.
Material Properties
V horní liště vedle Browse Brush máme seznam „materiálů“. Jde o nastavení našeho štětce například jakou bude mít barvu nebo jak se bude chovat při kreslení. Nastavení najdeme v Editor Type v záložce s obrázkem zeměkoule. Je to stejné jako u normálních objektů a nastavování jejich materiálů.
Paint Mode Material a Vertex Color
Přepínání režimů najdeme nahoře v liště vedle Material Properties nebo v Editor Type > Active Tool and Workspace Settings. Když máme zapnutý režim Material, tak budeme kreslit barvou, kterou máme nastavenou v Base Color > Material Properties. Pokud se přepneme na režim Vertex Color můžeme nastavovat barvu v nahoře v liště nebo v Editor Type > Active Tool and Workspace Settings.
Radius
Nastavení velikosti štětce.
Strength
Nastavení intenzity štětce.
Toolbar
Panel nástrojů nalezneme vlevo a ukážeme si nástroje, které nám budou stačit pro tvorbu sketche. Zobrazíme ho nebo skryjeme pomocí klávesové zkratky T:

Draw
Pomocí tohoto nástroje kreslíme.
Erase
Guma.
Line
Vytvoření čáry.
Polyline
Vytvoření lomené čáry.
Arc
Vytvoření oblouku.
Curve
Vytvořní křivky.
Box
Vytvoření čtverce.
Circle
Vytvoření kruhu
2D sketch
Náš sketch namalovaný nebo vytvořený ve 2D by mohl vypadat takhle:

Tím bych ukončil dnešní lekci.
V příští lekci, Pravidla topologie, příklady a využití v Blenderu, si uvedeme teorií a pravidly topologie. Také si ukážeme příklady a využití.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 26x (2.85 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů