Lekce 1 - Úvod do vizuálních efektů v Blenderu
Tento kurz je určen pro ty, kteří se chtějí naučit vytváření vizuálních efektů. V tomto kurzu si ukážeme vkládání trojrozměrných objektů do videa (ať už předměty nebo fyzikální simulace), jak pracovat se zeleným plátnem, jak nahradit obrazovku nebo billboard, rozmazat obličej, vložit do videa světelný meč, odebrat z videa člověka a také jak natočit video tak, abychom s ním měli pak méně práce.
Pro efekty budeme používat program Blender. Program je freeware, to znamená, že je a bude zdarma v plném rozsahu. Celý program je sice v angličtině, ale pokusím se popsat postupy tak, aby byly srozumitelné pro všechny a možná, že se v průběhu i pár slovíček přiučíte .
Instalace Blenderu
Pro instalaci programu je možné stáhnout buď instalační soubor, nebo stáhnout zazipovaný program, který stačí pouze rozbalit. Aktuální verze je ke stažení pod následujícím odkazem.
Vytvoření sekvence obrázků
Při trackování pohybu videa hrozí po vypnutí a zapnutí programu špatná synchronizace videa s naší prací. Řeší se to převedením videa na jednotlivé snímky, které si uložíme jako jednotlivé soubory.
Po otevření Blenderu a zavření úvodního okna kliknutím mimo něj si přepneme rozložení oken VIDEO EDITING.
Následně přidáme video výběrem ADD - MOVIE nebo si ho najdeme v levém horním okně a přetáhneme na časovou osu dolů. V pravém okně v záložce RENDER (obrázek foťáku) v roletce COLOR MANAGEMENT přepneme VIEW TRANSFORM na STANDARD (nastavení FILMIC zvyšuje kontrast a tudíž bychom přišli o detaily, které budeme potřebovat)
Vpravo dole máme tři okénka s čísly.
Číslo vlevo nám udává, kde zrovna se nacházíme, kde máme kurzor přehrávání. Prostřední a pravé číslo udává číslo počátečního a koncového snímku. A to jak pro přehrávání, tak pro nastavení hranic exportovaného videa. Zde musíme nastavit číslo koncového snímku, tedy počet snímků našeho videa. To nejlépe zjistíme tak, že umístíme kurzor v dolním okně v oblasti časové osy videa a stiskneme klávesu Page Up - to nás přehodí za poslední snímek. Pak stačí kliknout na šipku doleva, abychom se dostali na poslední snímek. Následně můžeme číslo koncového snímku buď opsat z levého do pravého okna, nebo zkopírovat. Nemusíme nic označovat, stačí mít kurzor nad levým číslem, stisknout Ctrl + C, přesunout kurzor nad pravé číslo a stisknout Ctrl + V.
V záložce OUTPUT (obrázek tiskárny) je potřeba
zkontrolovat, jestli se nám správně zkopírovali informace o videu, a to sice
rozlišení (RESOLUTION) a počet snímku za sekundu
(FRAME RATE). Dále je třeba zkontrolovat nastavení -
100
% rozlišení, místo uložení (OUTPUT) - to
je složka, kam se obrázky uloží.
Doporučuji si pro pořádek vytvořit zvlášť složku
pouze na tuto sekvenci, výstupní formát (FILE
FORMAT, doporučuji PNG
, jelikož je třeba
vyšší kvalita snímku, aby se nám zachovalo co možná
nejvíc detailů pro přesnější zpracování videa).
Vzhledem k množství vyprodukovaných souborů je vhodné vytvořit složku speciálně pro tyto obrázky.
Pokud máme hotovo, můžeme vše dokončit vyrenderováním sekvence snímku: RENDER - RENDER ANIMATION nebo Ctrl + F12. Po vyrenderování (vytvoření) všech snímků můžeme soubor bez uložení zavřít.
Načtení sekvence snímků
Následně můžeme otevřít nový soubor (Ctrl + N a
pak vybrat VFX nebo FILE - NEW - VFX).
Výběrem VFX si nastavíme rovnou rozložení oken, které budeme rovněž
potřebovat. Pokud jste se překlikli, lze rozložení přepnout znova
vybráním +
, jen tentokrát vyberete VFX a pak
MOTION TRACKING.
Tlačítkem OPEN na středu obrazovky otevřeme sekvenci našich snímků. Po kliknutí se otevře okno, ve kterém najdeme složku s naší sekvencí. Buď označíme všechny stisknutím klávesy A (jako all = vše), nebo označíme první obrázek ze sekvence a program pozná podle názvů, že má přidat ostatní snímky.
Ten druhý postup se vám bude hodit, když máte ve složce kromě snímků ze sekvence i jiné soubory nebo i jiné obrázky. Program pak vybere všechny soubory, které se jmenují stejně a liší se jen číslem v názvu.
Výběr potvrdíme tlačítkem OPEN CLIP.
Ovládání programu
Jen pár drobností pro ty, kdo v Blenderu pracují poprvé, nebo obecně poprvé s videem:
- klávesové zkratky jsou specifické pro jednotlivá podokna. Které podokno zkratkou ovlivníme závisí na tom, kde máme kurzor. To znamená, že program reaguje na klávesové zkratky jinak, pokud máte myš nad časovou osou a jinak, když je myš nad náhledem videa
- obecně v oknech připomínajících časovou osu (mají na sobě čísla snímků) se můžeme pohybovat mezi snímky pomocí šipek do stran a když k tomu přidáme Shift, hodí nás to na první, resp. poslední snímek (to platí i pro podokno MOVIE CLIP EDITOR - MCE - náš náhled videa).
- kliknutím do oblasti s čísly snímků se přesuneme na dané místo. V MCE je to možné na fialovém proužku na spodku podokna (další funkce tohoto proužku si řekneme později).
- video se v MCE (podokno s videem) může přiblížit a oddálit kolečkem na myši.
- přehrát a zastavit video si můžete Mezerníkem nebo dole za pomoci trojúhelníkové šipky vpravo. Dále tu máme šipku doleva, ta přehrává pozpátku. Vedle nich šipky se svislou čárou posunující na první/poslední snímek.
Vlevo v panelu TRACK roletce CLIP vybereme SET SCENE FRAMES. To za nás nastaví počáteční a koncový snímek. Ty nám vymezují hranice, ve kterých budeme s videem pracovat.
Hned pod ním je tlačítko PREFETCH - to nám přednahraje video na RAM, aby následné zpracování videa probíhalo rychleji.
Přednahrané snímky jsou na proužku MCE zvýrazněny sytou fialovou, ty nenahrané jsou zašedle fialové.
Následně můžeme znovu zkontrolovat, jestli se nám v OUTPUT záložce (obrázek tiskárny, výstup) správně zkopírovala data o videu (resolution, Frame rate).
V záložce RENDER PROPERTIES (obrázek foťáku, vlastnosti renderování) v roletce FILM zatrhneme možnost TRANSPARENT. To budeme potřebovat po pozdější vkládání objektů do videa.
Tímto bych naší první lekci ukončil.
V lekci příští, Analýza pohybu - Motion tracking v Blenderu, si ukážeme Motion Tracking.