Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 17 - BlenderKit, Archimesh a další pluginy v Blenderu

V předchozím článku, Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu, jsme se zabývali pluginy a ukázali si nový modifikátor Decimate.

V dnešním tutoriálu základů Blenderu budeme pokračovat s add-ony. Převážně s BlenderKit a ukážeme si Archimesh. K tomu si ještě ukážeme, jak vybírat modely do scén, aby měly kosti nebo to třeba byly tzv. "high-poly" či "low-poly".

BlenderKit a Archimesh v Blenderu

Dnes bude naším cílem vytvořit obývací pokoj:

Obývací pokoj - Základy Blenderu

Zapneme si add-on Archimesh a vložíme si zdi a podlahu. Otevřeme si menu Add pomocí Shift + A a rozklikneme si kategorii Mesh. Dole si otevřeme Archimesh a zvolíme Room:

Vložení Room - Základy Blenderu

Vloží se nám do scény zeď. Abychom mohli nastavovat další parametry, tak stiskneme N a vyjede nám boční menu. V menu klikneme na kategorii Create a vybereme Room:

Menu Create - Základy Blenderu

Vidíme zde několik nastavení.

Nastavení Archimesh - Room

Pojďme si říct ty pro nás nejdůležitější možnosti v nastavení:

Nastavení Archimesh – Room - Základy Blenderu

Number of Walls

Nastavení počtu zdí, které se vygenerují.

Wall 1

Pomocí L představující Lenght nastavujeme délku zdi.

Basedboard

Podobně Width (zkratka W) slouží pro nastavení šířky podlahy.

Můžeme si vložit další zeď a nastavit si Lenght a Width na hodnotu 5. Tím se nám vytvoří místnost:

Vytvoření místnosti - Základy Blenderu

Dále si přes nastavení můžeme snadno vložit okno pomocí tlačítek Rail Windows nebo Panel Window. A vložit si ho na zeď:

Vložení okna - Základy Blenderu

Vkládání nábytku

Nábytek budeme vkládat přes add-on BlenderKit. Do vyhledávání píšeme názvy objektů anglicky. Napíšeme například sofa, pro vyhledání sedačky. Stiskneme ikonu obloučku pro zobrazení výsledku. Šipkami listujeme v seznamu:

Vkládání nábytku - Základy Blenderu

Objekty s ikonou zámku jsou placené.

Můžeme si tak vyhledat nejrůznější druhy nábytků a materiálů, které také můžeme upravovat. Výsledek tedy pak může vypadat takto:

Obývací pokoj - Základy Blenderu

Je potřeba si dát pozor na to, jaké modely vkládáme a kolik jich je. Modely a textury jsou dělány převážně realisticky, tudíž je to pro počítač náročnější na výpočet.

Výběr modelů

Modely můžeme stahovat z mnoha stránek a řídit se při jejich výběru dle různých preferencí.

Kritéria výběru modelů

Pro výběr modelů z internetu jsou různá kritéria, podle kterých se řídíme.

Počet polygonů

Tato kategorie se dělí na High-poly a Low-poly, pravděpodobně jste už o těchto pojmech slyšeli. Low-poly znamená, že je v objektu málo polygonů, například 5000, ale i méně, třeba jen 100. Je to přímo styl modelů a vypadá například takhle:

Low-poly příklad - Základy Blenderu

Low-poly se také používá hodně ve hrách, aby hry běžely hladce a nesekaly se. Opakem je pak High-poly. Tento styl má více polygonů, třeba i 1 000 000 a používá se hlavně pro fotorealistické ztvárnění objektů.

Animované (animated)

Tahle kategorie určuje, jestli je objekt animovaný, nebo ne. Používá se hlavně, když chceme mít třeba animaci kostry člověka. Pak už doděláme tvar člověka, kterého chceme.

S kostmi (rigged)

Tohle znamená, že je model předpřipraven pro animaci. Takzvaně má kosti. Když už je předpřipraven pro animaci, tak je samotná animace mnohem snazší, protože naučit se přidávání kostí do modelu je docela těžké.

Licence

Poslední kategorií je licence. Je docela důležitá, proto dávejme pozor. Se stáhnutým nebo koupeným modelem můžeme dělat jen určité věci, které licence dovoluje, třeba některé nelze využívat pro komerční použití atd.

Stránky pro stažení modelů

Pro výběr modelů je několik stránek a dnes si ukážeme pár z nich.

CGTrader

Stránka CGTrader nabízí velkou databázi modelů, bohužel je však většina z nich placená. Stránka je ovšem velmi přehledná.

Turbosquid

Turbosquid je opět stránka, která má velmi přehledně rozdělené modely do mnoha kategorií.

Sketchfab

Stránka Sketchfab nabízí i trh pro 3D modely.

Vkládání modelů

Modely můžeme po jejich stáhnutí vložit do Blenderu pomocí File > Append:

Append - Základy Blenderu

Zde pak již stačí povolit zobrazení všech typů modelů a vybrat si daný model (pokud je ve formátu .blend):

Vložení souboru - Základy Blenderu

Pokud by nebyl ve správném formátu, je třeba využít cesty přes File > Import a vybrat daný formát souboru.

V další lekci, Projekt Oblast 51 - Tvorba hor a nastavení oblohy v Blenderu, se již opět vrátíme k projektu Oblast 51. Ukážeme si, jak pomocí pluginů vytvořit hory a nastavit oblohu.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 4x (84.14 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů

 

Předchozí článek
Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Projekt Oblast 51 - Tvorba hor a nastavení oblohy v Blenderu
Článek pro vás napsal Radim Guichen
Avatar
Uživatelské hodnocení:
18 hlasů
Aktivity