Aktuálně: Postihly zákazy tvou profesi? Poptávka po ajťácích prudce roste, využij slevové akce 50% výuky zdarma!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se Javy

Lekce 16 - BlenderKit, Archipack a další pluginy v Blenderu

V předchozím článku, Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu, jsme se zabývali pluginy a ukázali si nový modifikátor Decimate.

Dnes budeme v této lekci pokračovat - konkrétně si představíme pluginy BlenderKit a Archipack, pomocí nichž si vytvoříme tohle:

K tomu si ještě projdeme, jak vybírat modely do scén, aby měly kosti nebo byly highpoly, lowpoly atd.

BlenderKit a Archipack

Začneme tím, že přidáme zeď z Archipacku a pomocí šipek, které se u ní objeví, ji editujeme do tvaru, který chceme. Já jsem ji udělal takto:

Poté přidáme podlahu - a to tak, že přidáme krychli a tu zeditujeme do tvaru podlahy. Přejdeme pomocí Tab a vpravo nahoře na obrazovce zapneme x-ray. Přepneme do pohledu shora (klávesou 7) a posuneme vertexy do rohů místnosti. To proto, že část zdi místnosti chybí, abychom do místnosti mohli vidět. Když bychom měli místnost uzavřenou, stačilo by kliknout na ->Wall úplně dole, viz:

Nyní přidáme okno. To se přidává tak, že klikneme na tužtičku vedle Window. U toho musíme mít označenou zeď. Objeví se nám takový černý obdélník. V tomto obdélníku si vybereme, jaký typ okna chceme:

Archipack občas dává okna obráceně, tak si dejte pozor a kdyžtak je otočte.

Základ místnosti bychom měli - nyní se můžeme vrhnout na nábytek a materiály. K doplnění nábytku a materiálů budeme používat vyhledávací lištu v horní části obrazovky, která se nám v Blenderu objeví, když nainstalujeme plugin BlenderKit. Probírali jsme to v předchozí lekci. Do vyhledávací lišty samozřejmě píšeme názvy anglicky. Vyplňte si tedy místnost libovolným nábytkem dle vlastního uvážení.

Teď přejdeme na materiály. V záložce vedle vyhledávací lišty přepneme z Find models na Find materials, viz:

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Zde si vyhledáme nějaký materiál na podlahu, já jsem použil Wood board floor. Tento materiál pak aplikujeme, a to tak, že přejdeme do záložky Shading, tam si vedle New vybereme materiál, který jsme stáhli do Blenderu.

Pro zdi jsem použil materiál Stone Slate Wall. Abychom aplikovali tento materiál pro Archipack, musíme označit všechny nody v materiálu a zmáčknout Ctrl + C. Poté přejdeme do zbytku materiálů pro zeď a postupně mačkáme Ctrl + V, abychom aplikovali materiál na všechny různé části zdí.

Před zmáčknutím Ctrl + V vždy vytvoříme nový materiál a smažeme jeho obsah.

Po aplikování této textury je potřeba si pohrát s mapováním textury, uděláme to tak, že si zobrazíme texturu a najdeme si mapping node. Tam si pohrajeme s velikostí, rotací a pozicí textury. To samé uděláme pro okno, akorát je potřeba rozlišit sklo a rám okna.

Dejte si pozor, když vybavujete místnost nábytkem - většina modelů z Blenderkitu je fotorealistická a tudíž je hodně náročná pro paměť ram a grafickou kartu. Naštěstí tuto spotřebu můžete omezit, a to tak, když označíte tento objekt a zmáčknete H - tímto objekt schováte. To, že je schovaný, pak můžete vidět také v pravém horním seznamu objektů.

Všechny objekty pak zpětně můžeme odhalit zmáčknutím klávesové zkratky Alt + H. Schované objekty se také renderují. Někdy v příštích lekcích si ukážeme, jak vymodelovat a texturovat vlastní fotorealistické modely. Vaše rendery bych samozřejmě moc rád viděl ;-). Nyní se vrhneme na výběr modelů z internetu.

Výběr modelů

Pro výběr modelů z internetu jsou různá kritéria, podle kterých se řídíme při jejich výběru. Pro výběr modelů je několik stránek a já vám dnes doporučím pár z nich mnou nejpoužívanějších - i když preferuji spíše modely mnou vytvořené.

Počet polygonů

Tato kategorie se dělí na High-poly a Low-poly, pravděpodobně jste už o těchto pojmech slyšeli. Low-poly znamená, že je v objektu málo polygonů, například 5000, ale i méně, třeba jen 100. Je to přímo styl modelů a vypadá nějak takhle:

Low-poly se také používá hodně ve hrách, aby hry běžely hladce a nesekaly se. Opakem je pak High-poly. Tento styl má více polygonů, třeba i 1 000 000 a používá se hlavně pro fotorealistické ztvárnění objektů.

Animované (animated)

Tahle kategorie určuje, jestli je objekt animovaný, nebo ne. Používá se hlavně, když třeba chceme mít kostru animace pro člověka, pak už jenom doděláme tvar člověka, kterého přesně chceme.

S kostmi (rigged)

Tohle znamená, jestli je model předpřipraven pro animaci, takzvaně má kosti, a nebo je nemá. Když už je předpřipraven pro animaci, tak je samotná animace mnohem snazší, protože naučit se přidávání kostí do modelu je docela těžké, já sám to ještě neumím.

Licence

Poslední kategorií je licence. Je docela důležitá, proto dávejte pozor. Se stáhnutým nebo koupeným modelem můžete dělat jen určité věci, které licence dovoluje, třeba s některými nemůžete vydělávat atd.

CGTrader

Tato stránka nabízí velkou databázi modelů, bohužel je však většina z nich placená. Stránka je ovšem velmi přehledná a já osobně se na ní dost pohybuji.

Turbosquid

Opět velmi přehledně rozdělené do mnoha kategorií. Řekl bych, že je zde i dokonce více modelů, než na CGTrader.

Sketchfab

Tohle je poslední stránka, kterou doporučím.

Samozřejmě, když nějaký model nenajdete na jedné stránce, podívejte se na další, proto jsem sem dal 3. Tyto modely můžete po jejich stáhnutí dát do Blenderu pomocí File - Append.

Zde pak již stačí povolit zobrazení všech typů modelů a vybrat si tento model pokud, je to ve formátu .blend.

Pokud by nebyl, je třeba využít cesty přes File - Import a vybrat daný formát souboru.

To je již pro dnešní lekci vše.

V další lekci, Projekt Oblast 51 - Tvorba hor a nastavení oblohy v Blenderu, se již opět vrátíme k projektu Oblast 51. Ukážeme si jak pomocí pluginů vytvořit hory a nastavit oblohu.


 

Předchozí článek
Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Článek pro vás napsal Radim Guichen
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Aktivity (4)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!