Lekce 17 - BlenderKit, Archimesh a další pluginy v Blenderu
V předchozím článku, Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu, jsme se zabývali pluginy a ukázali si nový modifikátor Decimate.
V dnešním tutoriálu základů Blenderu budeme pokračovat s add-ony. Převážně s BlenderKit a ukážeme si Archimesh. K tomu si ještě ukážeme, jak vybírat modely do scén, aby měly kosti nebo to třeba byly tzv. "high-poly" či "low-poly".
BlenderKit a Archimesh v Blenderu
Dnes bude naším cílem vytvořit obývací pokoj:

Zapneme si add-on Archimesh a vložíme si zdi a podlahu. Otevřeme si menu Add pomocí Shift + A a rozklikneme si kategorii Mesh. Dole si otevřeme Archimesh a zvolíme Room:

Vloží se nám do scény zeď. Abychom mohli nastavovat další parametry, tak stiskneme N a vyjede nám boční menu. V menu klikneme na kategorii Create a vybereme Room:

Vidíme zde několik nastavení.
Nastavení Archimesh - Room
Pojďme si říct ty pro nás nejdůležitější možnosti v nastavení:

Number of Walls
Nastavení počtu zdí, které se vygenerují.
Wall 1
Pomocí L představující Lenght nastavujeme délku zdi.
Basedboard
Podobně Width (zkratka W) slouží pro nastavení šířky podlahy.
Můžeme si vložit další zeď a nastavit si Lenght a
Width na hodnotu 5
. Tím se nám vytvoří místnost:

Dále si přes nastavení můžeme snadno vložit okno pomocí tlačítek Rail Windows nebo Panel Window. A vložit si ho na zeď:

Vkládání nábytku
Nábytek budeme vkládat přes add-on BlenderKit. Do
vyhledávání píšeme názvy objektů anglicky. Napíšeme
například sofa
, pro vyhledání sedačky. Stiskneme ikonu
obloučku pro zobrazení výsledku. Šipkami listujeme v seznamu:

Objekty s ikonou zámku jsou placené.
Můžeme si tak vyhledat nejrůznější druhy nábytků a materiálů, které také můžeme upravovat. Výsledek tedy pak může vypadat takto:

Je potřeba si dát pozor na to, jaké modely vkládáme a kolik jich je. Modely a textury jsou dělány převážně realisticky, tudíž je to pro počítač náročnější na výpočet.
Výběr modelů
Modely můžeme stahovat z mnoha stránek a řídit se při jejich výběru dle různých preferencí.
Kritéria výběru modelů
Pro výběr modelů z internetu jsou různá kritéria, podle kterých se řídíme.
Počet polygonů
Tato kategorie se dělí na High-poly a
Low-poly, pravděpodobně jste už o těchto pojmech slyšeli.
Low-poly znamená, že je v objektu málo polygonů,
například 5000
, ale i méně, třeba jen 100
. Je to
přímo styl modelů a vypadá například takhle:

Low-poly se také používá hodně ve hrách, aby hry běžely hladce a
nesekaly se. Opakem je pak High-poly. Tento styl má více
polygonů, třeba i 1 000 000
a používá se hlavně pro
fotorealistické ztvárnění objektů.
Animované (animated)
Tahle kategorie určuje, jestli je objekt animovaný, nebo ne. Používá se hlavně, když chceme mít třeba animaci kostry člověka. Pak už doděláme tvar člověka, kterého chceme.
S kostmi (rigged)
Tohle znamená, že je model předpřipraven pro animaci. Takzvaně má kosti. Když už je předpřipraven pro animaci, tak je samotná animace mnohem snazší, protože naučit se přidávání kostí do modelu je docela těžké.
Licence
Poslední kategorií je licence. Je docela důležitá, proto dávejme pozor. Se stáhnutým nebo koupeným modelem můžeme dělat jen určité věci, které licence dovoluje, třeba některé nelze využívat pro komerční použití atd.
Stránky pro stažení modelů
Pro výběr modelů je několik stránek a dnes si ukážeme pár z nich.
CGTrader
Stránka CGTrader nabízí velkou databázi modelů, bohužel je však většina z nich placená. Stránka je ovšem velmi přehledná.
Turbosquid
Turbosquid je opět stránka, která má velmi přehledně rozdělené modely do mnoha kategorií.
Sketchfab
Stránka Sketchfab nabízí i trh pro 3D modely.
Vkládání modelů
Modely můžeme po jejich stáhnutí vložit do Blenderu pomocí File > Append:

Zde pak již stačí povolit zobrazení všech typů modelů
a vybrat si daný model (pokud je ve formátu .blend
):

Pokud by nebyl ve správném formátu, je třeba využít cesty přes File > Import a vybrat daný formát souboru.
V další lekci, Projekt Oblast 51 - Tvorba hor a nastavení oblohy v Blenderu, se již opět vrátíme k projektu Oblast 51. Ukážeme si, jak pomocí pluginů vytvořit hory a nastavit oblohu.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 11x (84.14 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů