Lekce 12 - Jednoduché modely v Blenderu - Keramická dílna
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 10.-11. lekci základy Blenderu, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním tutoriálu základu Blenderu si procvičíme modelování a ukážeme si další možnosti nástroje Spin.
Modelování misky v Blenderu
Jako první si vymodelujeme misku. Budeme k tomu potřebovat objekt
Circle. Otevřeme si menu Add pomocí Shift +
A. Rozklikneme kategorii Mesh a klikneme na Circle.
Objektu nastavíme počet Vertices na 12
:
Přepneme se pomocí Tab do Edit Mode. Označíme si
pomocí A celý objekt. Potřebujeme vytvořit tvar misky. Pomocí
E vytvoříme plochy, které vytáhneme po ose Z
pomocí
G a poté Z. Po vytažení prvních ploch dále
zmáčkneme S pro roztažení. Dále znova vytvoříme další vrstvu
ploch a znova ji vytáhneme:
Poté si označíme spodní hrany pomocí Shift + Alt +
levé tlačítko myši. Zmáčkneme E a poté
zmáčkneme S a plochy škálujeme dovnitř misky. Poté
zmáčkneme G a po ose Z
posuneme plochy lehce
dolů:
Pro vytvoření dna misky si otevřeme menu Face vlevo nahoře a zvolíme Grid Fill:
Pro vyhlazení misky můžeme použít modifikátor Subdiviosn Surfasce, který vložíme pomocí Ctrl + Ě. Pro dokončení misky si vložíme modifikátor Solidify, více o něm je v lekci Modifikátory Bevel, Solidify a Skin v Blenderu, který nám nastaví tloušťku objektu. Nakonec si objekt ještě vyhladíme pomocí Shade Smooth. Nastavení najdeme v Object Context Menu, které otevřeme pomocí pravého tlačítka myši:
Modelování džbánu
Džbán budeme modelovat stejným způsobem jako misku. S tím rozdílem, že budeme vytvářet více vrstev. Vrstvy budeme postupně škálovat pomocí S do tvaru džbánu:
Ještě trochu dotvarujeme vrch džbánku a vymodelujeme mu "hubičku". Na to ovšem musíme vybrat vhodný nástroj. Použijeme Proportional Editing, který nalezneme nahoře uprostřed a zapneme ho pomocí O. Tento nástroj umožňuje přesun více vertexů najednou při označení pouze jednoho. Tato transformace se řídí podle nastavení:
Na obrázku výše vidíme možnosti nastavení. Nástroj je zapnutý, když ikona kruhu svítí modře. Zvolíme funkci Sharp:
Nyní si už jen stačí vybrat nějaký jeden vertex na hrdle džbánu a pomocí klávesy G jej přesunout ven po dané ose. A tohle je jeden z možných výsledků:
Dno džbánu vytvoříme stejným způsobem jako na misce. A stejným způsobem můžeme model i dokončit, vložíme si modifikátory a nastavíme Shade Smooth:
Modelování vázy
Vázu nebudeme modelovat pomocí normální objektu, ale pomocí křivky. Díky křivce můžeme vytvářet nejrůznější tvary. Můžeme díky tomu vymodelovat i nějaké složitější objekty, například šachovou figurku. Otevřeme si tedy menu Add pomocí Shift + A. Rozklikneme menu Cruve a zvolíme Bezier:
Ještě než začneme křivku upravovat, tak si jí otočíme pomocí
R po ose Y
o -90
stupňů. Poté se
pomocí Tab přepneme do Edit Mode. Dále se přepneme do
pohledu Right. Menu pohledů otevřeme pomocí ;:
Křivku upravujeme v Edit Mode stejným způsobem jako objekty. Body na křivce posouváme pomocí G a nové vytváříme pomocí E. Vytvoříme si tedy tvar vázy. Výsledek může vypadat například takto:
Abychom mohli použít nástroj Spin, musíme si křivku převést na objekt. Přepneme se tedy do Object Mode pomocí Tab. Označíme si křivku a klikneme pravým tlačítkem myši pro otevření Object Context Menu. V menu zvolíme možnost Convert To a klikneme na Mesh:
Přepneme se zpátky do Edit Mode pomocí Tab a zvolíme nástroj Spin:
Označíme si celý objekt pomocí A a nastavíme
si Spin na osu Z
. Poté vezmeme + a trochu jim
pootočíme, aby se nám dole otevřelo menu Spin. V nastavení
Steps si nastavíme hodnotu 16
, v nastavení
Angle nastavíme 360
. Tím nám vznikne váza:
Můžeme si ji upravit a smazat horní plochu pro vytvoření lepšího okraje vázy a nakonec si vytvoříme dno vázy stejně jako u misky a džbánu. Můžeme zde také nastavit modifikátory Subdiviosn Suraface a Solidify:
Nakonec si můžeme nastavit na naše objekty materiály a nasvítit si scénu a výsledek vyrenderovat. Výsledek může vypadat takto:
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 12. lekci základy Blenderu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 483x (400.88 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů