BLACK FRIDAY! Slevy až 80 % jsou všude. Tak je nepropásni a přejdi do rostoucího IT oboru!
The real BF 2020

Lekce 12 - Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu

V předchozí lekci, Pokročilejší tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme věž, jsme modelovali vojenskou věž.

Dnes si ukážeme něco málo z modifikátorů a pluginů. Začneme hned jedním konkrétním, kterým je Decimate.

Modifikátor Decimate

Modifikátor Decimate snižuje počet vertexů v objektu, trochu lidštěji řečeno, snižuje body, ze kterých je objekt stvořen. Použijeme ho před renderováním velké a složité scény, abychom ušetřili čas.

Tady najdeme modifikátor decimate

Tento modifikátor má tři možnosti:

  • První z nich je možnost Collapse, která je asi i tou nejpoužívanější. Funguje tak, že vezmeme hrany objektu a ty převedeme na vertexy. Neděste se, že byste museli vybírat hrany ručně, tohle dělá Blender sám a zároveň vybírá ty hrany, které nejméně změní tvar objektu, když je převedeme na body. Počet hran převedených na vertexy určujeme snižováním a zvyšováním Ratio.

Ratio funguje v desetinných číslech - 1,00 znamená, že je 100 procent hran v původním stavu, 0 logicky znamená, že není žádná hrana původní.

  • Pod Faktorem vidíme ještě možnosti Triangulate a Symmetry. Triangulate zajišťuje, že budou všechny plochy trojúhelníkovité. Symmetry zajišťuje, že bude objekt co nejvíce symetrický. Vedle Symmetry je napravo malé políčko, kde můžete vybrat, podle které osy bude objekt symetrický.
  • Poslední možností je pak Un-subdivide. Ten funguje na principu toho, že odstraní 2 plochy a místo nich dá 1. Používá se, když chceme zachovat co nejpřesnější tvar tělesa. Počet vertexů však nesnižuje zrovna efektivně.

Pluginy

Pluginy vám obecně ulehčí práci v Blenderu, jsou to takzvané addony, které jsou vytvořeny uživateli právě k tomuto účelu. Tyto pluginy se přidávají v záložce Edit - Preferences.

Po vybrání této volby se vám otevře nové okno Blenderu a tam už pouze stačí vybrat možnost Add-ons. Následně již můžete pluginy volně přidávat.

Vždy, když přidáváte nějaký plugin, nezapomeňte rovněž stisknout i tlačítko Install, které se nachází vpravo nahoře.

Základní info o pluginech bychom měli. Teď je na čase si ukázat některé z těch nejužitečnějších.

Sapling Tree Gen

Tento plugin umí vytvářet stromy. Když si ho vyhledáte a nainstalujete, tak můžete jednoduše přidat strom pomocí možnosti Curve - Sapling Tree Gen.

Tady můžete strom přidat

Přidá se strom a vlevo dole vyskočí menu, kde ho následně můžete libovolně upravovat.

Pozor! Tento objekt však můžeme upravovat pouze do té doby, dokud s ním neuděláme nějakou další interakci.

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Nyní si pár takových úprav ukážeme. Zatím zůstaneme pouze u záložky Geometry.

Bevel

Toto políčko zajišťuje, aby byl strom viditelný a nebyl pouze křivka (curve). Bevel se dále dělí na:

  • Bevel resolution - tady určujeme, jak moc bude strom hladký či hranatý.
  • Curve resolution - toto dělá úplně to samé, jako Bevel resolution, akorát u křivky, podle které se zobrazuje strom.
  • Branch distribution, Branch rings a Random seed - pomocí těchto dalších nástrojů pak upravujeme strom podle libosti.

Když v horní záložce přejdete z Geometry na Leaves a tam zaškrtnete políčko Show leaves, tak se vám logicky zobrazí listy. A ty můžete zase libovolně upravovat, jen si to vyzkoušejte.

Add curve: Extra objects

Tento addon přidává do Blenderu hodně nových typů křivek.

Add mesh: Extra objects

Tento addon přidává hodně nových tvarů, například diamanty.

Archipack

Archipack je plugin, který do Blenderu přidává možnost editovat stavby a místnosti v reálném čase. Tento plugin už nějakou dobu používám v kombinaci s addonem Blender kit. My si pro vysvětlení těchto dvou pluginů zkusíme jejich pomocí vytvořit jednoduchou místnost s nábytkem. Než se do toho pustíme, ukážeme si ještě pár tipů v souvislosti s ovládáním:

  • Objekty z Archipacku můžeme přidat zkratkou Shift + A.
  • Když přidáme třeba zeď, tak dokud neklikneme pravým tlačítkem myši někam v prostoru, můžeme zeď volně editovat pomocí šipek, které se u ní zobrazí.

Ovládání je docela intuitivní, tak si ho vyzkoušejte. Pomocí šipek můžeme editovat výšku zdi, délku a šířku. Dále můžeme jakkoliv upravovat a přidávat její pokračování a mimo jiné můžeme i editovat úhel, který zeď svírá v rohu.

Když zmáčkneme N, zobrazí se nám menu v pravém horním rohu obrazovky, viz obrázek níže:

V tomto menu vybereme záložku Create.

Zde již vidíme věci, které můžeme přidat ke zdi, kterou již máme vytvořenou. Pokud bychom tedy chtěli přidat třeba okno, klikneme na šipečku vedle políčka s oknem.

Když to uděláme, otevře se nám takový tmavý obdélník, viz obrázek níže:

Pokud se vám stalo, že máte tento obdélník prázdný, musíte jít do Preferences a tam si najít možnost Archipack. Když ji najdete, uvidíte vedle ní malou šipečku. Na tu klikněte a otevře se vám rozšířené nastavení Archipacku, viz obrázek níže:

Zde už stačí pouze vybrat tlačítko Render presets thumbs.

Otevře se vám černé okno. To nechte běžet a když se vám přestane načítat Blender, klidně ho zavřete. Blender pak zkuste znovu otevřít, pak už by to mělo fungovat. O Archipacku si toho určitě povíme víc, tohle by však pro dnešní lekci zatím stačilo.

Blender kit

Blender kit je addon, který z Blenderu udělá "webový prohlížeč". Poté, co si ho nainstalujete, do něj máte přístup skrz lištu nahoře uprostřed obrazovky, viz:

To malé oko vedle vyhledávací lišty zobrazuje, jestli jsou výsledky viditelné nebo ne. Je to kvůli tomu, aby vás to nerušilo při modelování. V Blender kitu můžeme také hledat materiály a štětce (brushes), a to když vedle vyhledávací lišty překlikneme z Find models na Find materials nebo Find brushes.

To už je pro dnešní lekci vše.

V další lekci, BlenderKit, Archipack a další pluginy v Blenderu, se pořádně naučíme jak pracovat s addony BlenderKit a Archipack a projdeme si jak vybírat modely z internetu.


 

Předchozí článek
Pokročilejší tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme věž
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Článek pro vás napsal Radim Guichen
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Aktivity (3)

 

 

Komentáře

Avatar
Martin Skořupa:27. října 3:54

Zdravím.
Můžeme čekat nějakou rozsáhlejší lekci věnující se čistě lowpoly modelování? (triky, materiály, zvýraznění edgů, konkrétní modely, scény..)
Děkuji za odpověď :)

 
Odpovědět
27. října 3:54
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Radim Guichen
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Martin Skořupa
Radim Guichen:27. října 8:18

Ahoj, nejspíše ano, právě teď pracuji na pokračování této lekce kde budeme probírat výběr modelů z internetu a poté bych klidně mohl udělat nějaké tipy a triky na low-poly a high-poly modelování

 
Odpovědět
27. října 8:18
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 2 zpráv z 2.