Lekce 15 - Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu
V předchozí lekci, Pokročilejší tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme věž, jsme modelovali vojenskou věž.
Dnes si ukážeme něco málo z modifikátorů a pluginů. Začneme hned jedním konkrétním, kterým je Decimate.
Modifikátor Decimate
Modifikátor Decimate snižuje počet vertexů v objektu, trochu lidštěji řečeno, snižuje body, ze kterých je objekt stvořen. Použijeme ho před renderováním velké a složité scény, abychom ušetřili čas.

Tento modifikátor má tři možnosti:
- První z nich je možnost Collapse, která je asi i tou
nejpoužívanější. Funguje tak, že vezmeme hrany objektu a
ty převedeme na vertexy. Neděste se, že byste museli
vybírat hrany ručně, tohle dělá Blender sám a zároveň vybírá ty hrany,
které nejméně změní tvar objektu, když je převedeme na
body. Počet hran převedených na vertexy určujeme
snižováním a zvyšováním
Ratio
.
Ratio funguje v desetinných číslech - 1,00
znamená, že je 100
procent hran v původním stavu,
0
logicky znamená, že není žádná hrana původní.

- Pod Faktorem vidíme ještě možnosti Triangulate a Symmetry. Triangulate zajišťuje, že budou všechny plochy trojúhelníkovité. Symmetry zajišťuje, že bude objekt co nejvíce symetrický. Vedle Symmetry je napravo malé políčko, kde můžete vybrat, podle které osy bude objekt symetrický.

- Poslední možností je pak Un-subdivide. Ten funguje na
principu toho, že odstraní
2
plochy a místo nich dá1
. Používá se, když chceme zachovat co nejpřesnější tvar tělesa. Počet vertexů však nesnižuje zrovna efektivně.

Pluginy
Pluginy vám obecně ulehčí práci v Blenderu, jsou to takzvané addony, které jsou vytvořeny uživateli právě k tomuto účelu. Tyto pluginy se přidávají v záložce Edit - Preferences.

Po vybrání této volby se vám otevře nové okno Blenderu a tam už pouze stačí vybrat možnost Add-ons. Následně již můžete pluginy volně přidávat.

Vždy, když přidáváte nějaký plugin, nezapomeňte rovněž stisknout i tlačítko Install, které se nachází vpravo nahoře.

Základní info o pluginech bychom měli. Teď je na čase si ukázat některé z těch nejužitečnějších.
Sapling Tree Gen
Tento plugin umí vytvářet stromy. Když si ho vyhledáte a nainstalujete, tak můžete jednoduše přidat strom pomocí možnosti Curve - Sapling Tree Gen.

Přidá se strom a vlevo dole vyskočí menu, kde ho následně můžete libovolně upravovat.
Pozor! Tento objekt však můžeme upravovat pouze do té doby, dokud s ním neuděláme nějakou další interakci.
Nyní si pár takových úprav ukážeme. Zatím zůstaneme pouze u záložky Geometry.

Bevel
Toto políčko zajišťuje, aby byl strom viditelný a nebyl pouze křivka (curve). Bevel se dále dělí na:
- Bevel resolution - tady určujeme, jak moc bude strom hladký či hranatý.
- Curve resolution - toto dělá úplně to samé, jako Bevel resolution, akorát u křivky, podle které se zobrazuje strom.
- Branch distribution, Branch rings a Random seed - pomocí těchto dalších nástrojů pak upravujeme strom podle libosti.

Když v horní záložce přejdete z Geometry na Leaves a tam zaškrtnete políčko Show leaves, tak se vám logicky zobrazí listy. A ty můžete zase libovolně upravovat, jen si to vyzkoušejte.

Add curve: Extra objects
Tento addon přidává do Blenderu hodně nových typů křivek.
Add mesh: Extra objects
Tento addon přidává hodně nových tvarů, například diamanty.
Archipack
Archipack je plugin, který do Blenderu přidává možnost editovat stavby a místnosti v reálném čase. Tento plugin už nějakou dobu používám v kombinaci s addonem Blender kit. My si pro vysvětlení těchto dvou pluginů zkusíme jejich pomocí vytvořit jednoduchou místnost s nábytkem. Než se do toho pustíme, ukážeme si ještě pár tipů v souvislosti s ovládáním:
- Objekty z Archipacku můžeme přidat zkratkou Shift + A.
- Když přidáme třeba zeď, tak dokud neklikneme pravým tlačítkem myši někam v prostoru, můžeme zeď volně editovat pomocí šipek, které se u ní zobrazí.

Ovládání je docela intuitivní, tak si ho vyzkoušejte. Pomocí šipek můžeme editovat výšku zdi, délku a šířku. Dále můžeme jakkoliv upravovat a přidávat její pokračování a mimo jiné můžeme i editovat úhel, který zeď svírá v rohu.
Když zmáčkneme N, zobrazí se nám menu v pravém horním rohu obrazovky, viz obrázek níže:

V tomto menu vybereme záložku Create.

Zde již vidíme věci, které můžeme přidat ke zdi, kterou již máme vytvořenou. Pokud bychom tedy chtěli přidat třeba okno, klikneme na šipečku vedle políčka s oknem.

Když to uděláme, otevře se nám takový tmavý obdélník, viz obrázek níže:

Pokud se vám stalo, že máte tento obdélník prázdný, musíte jít do Preferences a tam si najít možnost Archipack. Když ji najdete, uvidíte vedle ní malou šipečku. Na tu klikněte a otevře se vám rozšířené nastavení Archipacku, viz obrázek níže:

Zde už stačí pouze vybrat tlačítko Render presets thumbs.

Otevře se vám černé okno. To nechte běžet a když se vám přestane načítat Blender, klidně ho zavřete. Blender pak zkuste znovu otevřít, pak už by to mělo fungovat. O Archipacku si toho určitě povíme víc, tohle by však pro dnešní lekci zatím stačilo.
Blender kit
Blender kit je addon, který z Blenderu udělá "webový prohlížeč". Poté, co si ho nainstalujete, do něj máte přístup skrz lištu nahoře uprostřed obrazovky, viz:

To malé oko vedle vyhledávací lišty zobrazuje, jestli jsou výsledky viditelné nebo ne. Je to kvůli tomu, aby vás to nerušilo při modelování. V Blender kitu můžeme také hledat materiály a štětce (brushes), a to když vedle vyhledávací lišty překlikneme z Find models na Find materials nebo Find brushes.
To už je pro dnešní lekci vše.
V další lekci, BlenderKit, Archipack a další pluginy v Blenderu, se pořádně naučíme jak pracovat s addony BlenderKit a Archipack a projdeme si jak vybírat modely z internetu.
Komentáře


Zobrazeno 2 zpráv z 2.