Lekce 16 - Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu
V předchozím kvízu, Kvíz - Složitější objekty a UV mapy v programu Blender, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním tutoriálu základů v Blenderu si ukážeme něco málo z modifikátorů a pluginů. Začneme hned jedním konkrétním, kterým je Decimate. Budeme také například tvořit stromy.
Modifikátor Decimate v Blenderu
Modifikátor Decimate snižuje počet ploch na objektu za minimální změny tvaru. Vysoký počet ploch může způsobit sekání programu. Proto tento modifikátor používáme na objektech s velkým počtem ploch. Najdeme ho zde:
Ukažme si, jak modifikátor funguje. Pod lekcí si stáhneme soubor, ve kterém máme objekt s velkým počtem ploch:
Nastavení modifikátoru Decimate
Vložíme si modifikátor na objekt a vysvětlíme si rozhraní a nastavení modifikátoru:
Úplně nahoře můžeme vidět tři nastavení. A to Collapse, Un-Subdivide a Planar. Pojďme si vysvětlit a ukázat všechny nastavení a jejich možnosti. Jako první začneme s Collapse. Dole si můžeme všimnout Face Count a vedle textu číslo. Toto nám ukazuje kolik má objekt ploch.
Collapse
Toto nastavení postupně slučuje vrcholy a zároveň udržuje stejný tvar sítě:
Ratio
Jde o poměr ploch, které se mají ponechat. Při nastavení
0.5
se smaže polovina ploch a pokud nastavíme hodnotu na
0
, tak modifikátor smaže všechny plochy:
Symmetry
Zachová symetrii na určené ose.
Triangulate
Vytvoří trojúhelníkovou síť.
Vertex Group
Jde o volení skupiny vrcholů, na které má být použit modifikátor. Nastavením Factor se potom nastavuje vliv skupiny.
Un-Subdivide
Další nastavení je Un-Subdivide. Můžeme si ho představit jako opačnou funkci modifikátoru Subdivision Surface. Místo rozdělení plochy se je tato funkce pokouší odstranit:
Iterations
Iterations je počet opakování operace odstranění ploch. Hodnota
2
se rovná hodnotě 1
v modifikátoru Subdivision
Surface:
Planar
Poslední možnost nastavení, které modifikátor má, je Planar. Redukuje detaily převážně na plochém povrchu:
Angel
Zmenšuje počet ploch na povrchu mezi plochy, které mají více jako nastavený stupeň:
Delimit
Zmenšuje počet ploch na určeném místě:
- Normal - Nezmenší počet ploch na hranách, kde jsou obrácené normály.
- Material - Nezmenší počet ploch na hranách, kde jsou přidané různé materiály.
- Seam - Nesmaže hrany, na kterých jsou nastavené švy.
- Sharp - Nesmaže hrany, které jsou onačené jako ostré.
- UVs - Nesmaže hrany, které jsou součástí UV mapy.
Bounadries
Pokud je tato funkce zapnutá, všechny vrcholy podél hran ploch se smažou. Může to přinést lepší výsledky při větším nastavení limitu úhlu.
Add-ons
Add-ons jsou doplňky, které nám přidávají do Blenderu různé funkce nebo možnosti, které nám ulehčí práci. Pro přidání si otevřeme v horní liště menu Edit a zvolíme Preferences...:
Po vybrání této volby se nám otevře nové okno Blenderu a tam už pouze stačí vybrat možnost Add-ons. Následně již můžeme pluginy volně přidávat:
Základní informace o pluginech známe. Teď je na čase si ukázat některé z těch nejužitečnějších. Jako první si ukážeme Add-on, který se jmenuje Node Wrangler. Do vyhledávání napíšeme název Add-onu a poté ho zaškrtneme. Tím se nám vloží do Blenderu:
Node Wrangler
Tento doplněk nám poskytuje nástroje a klávesové zkratky, které nám ulehčí práci. Pomůže nám jak s nody, tak s texturami, ale i s Geometry Nodes a v Compositing.
Klávesové zkratky
Klávesové zkratky si ukážeme na nodu Noise Texture. Přepneme se do pracovního prostoru Shading a vytvoříme si novou texturu. Poté pomocí Shift + A vyhledáme nod a vložíme ho:
Označíme si nod Noise Texture a stiskneme Ctrl + T. To nám vloží nody Mapping a Texture Coordinate:
Při tvorbě složitějších textur je lepší, když si některé textury prvně zobrazíme zvlášť, než je zapojíme do naší textury. K tomu slouží klávesová zkratka Ctrl + Shift a levé tlačítko myši:
Občas se stane, že potřebujeme nějaký nod přesunout. Nechceme ale, aby se nám přerušilo další spojení mezi nody. K tomu slouží klávesová zkratka Alt a levé tlačítko myši. Funkce funguje, pokud je možné vstupy a výstupy mezi sebou propojit:
Někdy je potřeba zkopírovat nějaký nod. Pro zkopírování s připojením na nody Mapping a Texture Coordinate je klávesová zkratka Ctrl + Shift + D:
Když máme nakopírované textury a chceme je rychle spolu spojit nebo kombinovat, tak stiskneme Ctrl + 0. Vloží se nám nod MixRGB, který nám nody spojí:
Sapling Tree Gen
Tento plugin umí vytvářet stromy. Když si ho vyhledáme a nainstalujeme, tak otevřeme menu Add pomocí Shift + A. Rozklikneme si kategorii Curve a úplně dole máme Sapling Tree Gen:
Přidá se strom a vlevo dole vyskočí menu, kde ho následně můžeme upravovat. Nyní si pár takových úprav ukážeme. Zatím zůstaneme pouze u záložky Geometry:
Základní nastavení
Pojďme si ukázat základní a důležité nastavení pro úpravu stromu:
Rozebereme si jednotlivá nastavení:
- Bevel resolution - Nastavení, jak moc bude mít strom rozdělenou plochu.
- Curve resolution - Nastavení je stejné, jako Bevel resolution, akorát rozděluje křivku, ze které je strom vytvořen.
- Branch distribution - Nastavuje jestli větve budou více v nahoře, dole nebo na celém stromě.
- Branch rings - Náhodně generuje pozice větví.
- Random seed - Generuje náhodné tvary daného stromu.
Když v horní záložce přejdeme z Geometry na Leaves a tam zaškrtneme políčko Show leaves, tak se nám zobrazí listy. A ty můžeme upravovat:
Blender kit
Add-on Blender kit nám přidá do Blenderu prohlížeč, ve kterém můžeme vyhledávat například materiály, objekty, scény či štětce, které si poté můžeme vložit do našeho projektu:
Okno vedle vyhledávací lišty zobrazuje, jestli jsou výsledky viditelné nebo ne. Je to kvůli tomu, aby nás to nerušilo při modelování.
V další lekci, BlenderKit, Archimesh a další pluginy v Blenderu, se pořádně naučíme, jak pracovat s add-ony BlenderKit a Archimesh a projdeme si, jak vybírat modely z internetu.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 13x (6.56 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů