IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 16 - Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu

V předchozím kvízu, Kvíz - Složitější objekty a UV mapy v programu Blender, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V dnešním tutoriálu základů v Blenderu si ukážeme něco málo z modifikátorů a pluginů. Začneme hned jedním konkrétním, kterým je Decimate. Budeme také například tvořit stromy.

Modifikátor Decimate v Blenderu

Modifikátor Decimate snižuje počet ploch na objektu za minimální změny tvaru. Vysoký počet ploch může způsobit sekání programu. Proto tento modifikátor používáme na objektech s velkým počtem ploch. Najdeme ho zde:

Modifikátor Decimate - Základy Blenderu

Ukažme si, jak modifikátor funguje. Pod lekcí si stáhneme soubor, ve kterém máme objekt s velkým počtem ploch:

Objekt s velkým počtem ploch - Základy Blenderu

Nastavení modifikátoru Decimate

Vložíme si modifikátor na objekt a vysvětlíme si rozhraní a nastavení modifikátoru:

Rozhraní modifikátoru Decimate - Základy Blenderu

Úplně nahoře můžeme vidět tři nastavení. A to Collapse, Un-Subdivide a Planar. Pojďme si vysvětlit a ukázat všechny nastavení a jejich možnosti. Jako první začneme s Collapse. Dole si můžeme všimnout Face Count a vedle textu číslo. Toto nám ukazuje kolik má objekt ploch.

Collapse

Toto nastavení postupně slučuje vrcholy a zároveň udržuje stejný tvar sítě:

Nastavení Collapse - Základy Blenderu
Ratio

Jde o poměr ploch, které se mají ponechat. Při nastavení 0.5 se smaže polovina ploch a pokud nastavíme hodnotu na 0, tak modifikátor smaže všechny plochy:

Nastavení Ratio - Základy Blenderu
Symmetry

Zachová symetrii na určené ose.

Triangulate

Vytvoří trojúhelníkovou síť.

Vertex Group

Jde o volení skupiny vrcholů, na které má být použit modifikátor. Nastavením Factor se potom nastavuje vliv skupiny.

Un-Subdivide

Další nastavení je Un-Subdivide. Můžeme si ho představit jako opačnou funkci modifikátoru Subdivision Surface. Místo rozdělení plochy se je tato funkce pokouší odstranit:

Nastavení Un-Subdivide - Základy Blenderu
Iterations

Iterations je počet opakování operace odstranění ploch. Hodnota 2 se rovná hodnotě 1 v modifikátoru Subdivision Surface:

Nastavení Iterations - Základy Blenderu

Planar

Poslední možnost nastavení, které modifikátor má, je Planar. Redukuje detaily převážně na plochém povrchu:

Nastavení Planar - Základy Blenderu
Angel

Zmenšuje počet ploch na povrchu mezi plochy, které mají více jako nastavený stupeň:

Nastavení Angel - Základy Blenderu
Delimit

Zmenšuje počet ploch na určeném místě:

  • Normal - Nezmenší počet ploch na hranách, kde jsou obrácené normály.
  • Material - Nezmenší počet ploch na hranách, kde jsou přidané různé materiály.
  • Seam - Nesmaže hrany, na kterých jsou nastavené švy.
  • Sharp - Nesmaže hrany, které jsou onačené jako ostré.
  • UVs - Nesmaže hrany, které jsou součástí UV mapy.
Bounadries

Pokud je tato funkce zapnutá, všechny vrcholy podél hran ploch se smažou. Může to přinést lepší výsledky při větším nastavení limitu úhlu.

Add-ons

Add-ons jsou doplňky, které nám přidávají do Blenderu různé funkce nebo možnosti, které nám ulehčí práci. Pro přidání si otevřeme v horní liště menu Edit a zvolíme Preferences...:

Vložení Add-onu - Základy Blenderu

Po vybrání této volby se nám otevře nové okno Blenderu a tam už pouze stačí vybrat možnost Add-ons. Následně již můžeme pluginy volně přidávat:

Přidání pluginů - Základy Blenderu

Základní informace o pluginech známe. Teď je na čase si ukázat některé z těch nejužitečnějších. Jako první si ukážeme Add-on, který se jmenuje Node Wrangler. Do vyhledávání napíšeme název Add-onu a poté ho zaškrtneme. Tím se nám vloží do Blenderu:

Node Wrangler - Základy Blenderu

Node Wrangler

Tento doplněk nám poskytuje nástroje a klávesové zkratky, které nám ulehčí práci. Pomůže nám jak s nody, tak s texturami, ale i s Geometry Nodes a v Compositing.

Klávesové zkratky

Klávesové zkratky si ukážeme na nodu Noise Texture. Přepneme se do pracovního prostoru Shading a vytvoříme si novou texturu. Poté pomocí Shift + A vyhledáme nod a vložíme ho:

Node Wrangler - Základy Blenderu

Označíme si nod Noise Texture a stiskneme Ctrl + T. To nám vloží nody Mapping a Texture Coordinate:

Základy Blenderu

Při tvorbě složitějších textur je lepší, když si některé textury prvně zobrazíme zvlášť, než je zapojíme do naší textury. K tomu slouží klávesová zkratka Ctrl + Shift a levé tlačítko myši:

Zapojení nodu - Základy Blenderu

Občas se stane, že potřebujeme nějaký nod přesunout. Nechceme ale, aby se nám přerušilo další spojení mezi nody. K tomu slouží klávesová zkratka Alt a levé tlačítko myši. Funkce funguje, pokud je možné vstupy a výstupy mezi sebou propojit:

Přesunutí nodů - Základy Blenderu

Někdy je potřeba zkopírovat nějaký nod. Pro zkopírování s připojením na nody Mapping a Texture Coordinate je klávesová zkratka Ctrl + Shift + D:

Duplikování nodů - Základy Blenderu

Když máme nakopírované textury a chceme je rychle spolu spojit nebo kombinovat, tak stiskneme Ctrl + 0. Vloží se nám nod MixRGB, který nám nody spojí:

Mixování nodů - Základy Blenderu

Sapling Tree Gen

Tento plugin umí vytvářet stromy. Když si ho vyhledáme a nainstalujeme, tak otevřeme menu Add pomocí Shift + A. Rozklikneme si kategorii Curve a úplně dole máme Sapling Tree Gen:

Sapling Tree Gen - Základy Blenderu

Přidá se strom a vlevo dole vyskočí menu, kde ho následně můžeme upravovat. Nyní si pár takových úprav ukážeme. Zatím zůstaneme pouze u záložky Geometry:

Nastavení Sapling Tree Gen - Základy Blenderu

Základní nastavení

Pojďme si ukázat základní a důležité nastavení pro úpravu stromu:

Základní nastavení Sapling Tree Gen - Základy Blenderu

Rozebereme si jednotlivá nastavení:

  • Bevel resolution - Nastavení, jak moc bude mít strom rozdělenou plochu.
  • Curve resolution - Nastavení je stejné, jako Bevel resolution, akorát rozděluje křivku, ze které je strom vytvořen.
  • Branch distribution - Nastavuje jestli větve budou více v nahoře, dole nebo na celém stromě.
  • Branch rings - Náhodně generuje pozice větví.
  • Random seed - Generuje náhodné tvary daného stromu.

Když v horní záložce přejdeme z Geometry na Leaves a tam zaškrtneme políčko Show leaves, tak se nám zobrazí listy. A ty můžeme upravovat:

nastavení listů - Základy Blenderu

Blender kit

Add-on Blender kit nám přidá do Blenderu prohlížeč, ve kterém můžeme vyhledávat například materiály, objekty, scény či štětce, které si poté můžeme vložit do našeho projektu:

Blender kit - Základy Blenderu

Okno vedle vyhledávací lišty zobrazuje, jestli jsou výsledky viditelné nebo ne. Je to kvůli tomu, aby nás to nerušilo při modelování.

V další lekci, BlenderKit, Archimesh a další pluginy v Blenderu, se pořádně naučíme, jak pracovat s add-ony BlenderKit a Archimesh a projdeme si, jak vybírat modely z internetu.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 7x (6.56 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů

 

Předchozí článek
Kvíz - Složitější objekty a UV mapy v programu Blender
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
BlenderKit, Archimesh a další pluginy v Blenderu
Článek pro vás napsal Radim Guichen
Avatar
Uživatelské hodnocení:
23 hlasů
Aktivity