IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 15 - Pokročilejší tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme věž

V minulé lekci, UV Map a UV unwrapping v Blenderu, jsme si řekli, co je UV mapa a ukázali si postup, jak ji vytvořit pomocí procesu UV unwrapping.

V dnešním tutoriálu základů Blenderu budeme modelovat věž. Modelování si rozdělíme do tří části, postupně vymodelujeme základ, rozhlednu a poté plošiny a věže.

Modelujeme věž v Blenderu

Model věže bude vypadat takto:

Model věže - Základy Blenderu

Jako první si vymodelujeme základ věže.

Základ věže

K vymodelování základu věže použijeme objekt Cylinder. Otevřeme si menu Add pomocí ShiftA, rozklikneme si kategorii Mesh a zvolíme Cylinder. Ve spodním menu, které se nám objeví po vložení objektu, si nastavíme Vertices na hodnotu 16:

Vložení a nastavení Cylinder - Základy Blenderu

Přepneme se do Edit Mode pomocí Tab. Doprostřed objektu si vložíme loop pomocí CtrlR:

Vložení loopu - Základy Blenderu

Přepneme se do označení Face Select pomocí Š. Označíme si horní plochu a zmenšíme si ji pomocí S zhruba o polovinu. Poté zmáčkneme G a Z posuneme ji níž:

Úprava plochy - Základy Blenderu

Plochu si necháme označenou a zmáčkneme E a vytáhneme novou část základu nahoru:

Vytažení plochy - Základy Blenderu

Dále zmáčkneme znova E a poté hned S a tím novou plochu roztáhneme. Poté zmáčkneme E a plochu vytáhneme:

Modelování základu - Základy Blenderu

Nakonec si hrany našeho základu můžeme označit a zakulatit pomocí Ctrl + B:

Dokončení základu - Základy Blenderu

Rozhledna věže

Rozhlednu budeme vytvářet z objektů Cube. Jako první si vytvoříme podlahu. Vložíme si tedy objekt Cube a přesuneme ho na základ. Přepneme se do Edit Mode. Označíme si opět horní plochu a posuneme ji o polovinu níž:

Vložení Cube - Základy Blenderu

Dále si vložíme vertikálně jeden loop a přesuneme ho ke spodní hraně objektu:

Vložení loopu - Základy Blenderu

Nyní si označíme horní plochu, zmáčknemeI a posuneme novou plochu dovnitř kostky. Přepneme do pohledu Front a zapneme pomocí Alt + Z X-Ray pohled. Poté stiskneme E a posuneme plochu na úroveň loopu:

Modelování věže - Základy Blenderu

Vypneme pohled X-Ray pomocí Alt + Z. Vložíme si horizontálně dva loopy, které budou představovat vchod do věže:

X-Ray - Základy Blenderu

Srovnáme si vnitřní body tak, aby byly rovně:

Srovnání bodů - Základy Blenderu

Dále si na jedné straně odstraníme plochy a vytvoříme plochy na místech, kde se nám vytvořily díry, abychom vytvořili vchod:

Odstranění ploch - Základy Blenderu

Vložíme si další objekt Cube a zmenšíme ho tak, aby byl uprostřed mezi okraji věže. Dále smažeme spodní a horní plochu:

Vložení a úprava Cube - Základy Blenderu

Označíme si celý objekt a zmáčkneme I. V menu Insert Face, které se nám zobrazilo vlevo dole zaškrtneme Individual. To nám umožní zmenšit plochy samostatně. My je tedy nyní zmenšíme o 0.1665 m:

Zmenšení ploch - Základy Blenderu

Dále plochy smažeme. Označíme si celý objekt a zmáčkneme Alt + E. Otevře se nám menu Extrude a zvolíme Extrude Faces Along Normals a plochy lehce zesílíme o 0.0561 m:

Zesílení ploch - Základy Blenderu

Dále si vložíme loopy dopředu ke vchodu. Srovnáme je tak, aby byly stejně se vchodem. Poté plochy smažeme:

Dokončení vchodu - Základy Blenderu

Nyní si vytvoříme střechu, kterou můžeme opět vytvořit z objektu Cube. Výsledek vypadá takto:

Střecha věže - Základy Blenderu

Plošiny a schody

Plošiny vytvoříme z objektů Cube a to samé i podpůrné sloupy. Objektům zakulatíme hrany:

Plošiny a sloupy - Základy Blenderu

Schody můžeme vytvořit stejným způsobem s pomocí modifikátoru Array:

Schody do věže - Základy Blenderu

Zábradlí a vyztužení schodů si vytvoříme pomocí objektů Cylinder a Cube. Výsledek vypadá takto:

Dokončení věže - Základy Blenderu

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 13.-15. lekci základy Blenderu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 33x (329.29 kB)

 

Předchozí článek
UV Map a UV unwrapping v Blenderu
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Řešené úlohy k 13.-15. lekci základy Blenderu
Článek pro vás napsal Lukáš Vachtarčík
Avatar
Uživatelské hodnocení:
24 hlasů
Autor se věnuje programování v .NETu, ASP.NETu a Microsoftích technologiích obecně. Ve svém volném čase se zabývá tvorbou módů do her a počítačovou grafikou.
Aktivity