Lekce 7 - Projekt Oblast 51 - Chladící věž v Blenderu
V předchozím kvízu, Kvíz - Topologie a modely v programu Blender, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním tutoriálu základů Blenderu se podíváme na praktické modelování chladící věže. Prohloubíme naše znalosti editace objektů v Blenderu, včetně změn velikosti, přidávání loopů a vytváření specifických tvarů. Využijeme objekt Cylinder. Osvojíme si techniky jako Proportional Editing a Merge pro vytváření složitějších forem a detailů naší chladící věže. Seznámíme se s modifikátorem Wireframe a jeho aplikací pro vytvoření rámu věže. Naučíme se, jak přiřadit a upravit materiály pro různé části modelu.
Tvorba chladící věže
V dnešní lekci si vymodelujeme chladící věž, kterou můžeme vidět níže na obrázku:

Smažeme kostku pomocí X. Věž budeme modelovat z objektu Cylinder. Otevřeme si menu Add pomocí Shift + A a v kategorii Mesh zvolíme Cylinder:

Vlevo dole se nám objeví okno Add Cylincer. To si rozklikneme a
upravíme parametry objektu. Vertices si nastavíme na 22
,
Radius na 4
a Depth na 12
:

Dále se přepneme do Edit Mode pomocí klávesy Tab. Zapneme si Face Select pomocí Š, abychom mohli označovat plochy a označíme si vrchní plochu válce:

Nyní použijeme klávesu S a myší trochu posuneme. Akci je pak
třeba levým tlačítkem myši ještě potvrdit. Tím jsme vrcholu válce
změnili velikost, ale velikost si ještě ručně upravíme v okénku
Resize vlevo dole. Osám X
a Y
nastavíme
0.7
a ose Z
hodnotu 1
:

Na válec potřebujeme přidat 14
loopů. K tomu použijeme
funkci Loop Cut, kterou zapneme pomocí Ctrl
+ R. Najedeme na objekt a kolečkem myši přidáváme další
loopy. Ale přidáme si jich jen pár a potvrdíme je levým tlačítkem myši.
Vlevo dole se nám zobrazí menu Loop Cut and Slide. To si rozklikneme
a v Number of Cuts nastavíme 14
:

Teď si půjdeme vymodelovat vrch věže. Označíme si předposlední řadu ploch nahoře. A to tak, že držíme Alt a klikneme levým tlačítkem myši na horizontální loop, tím se nám označí celá řada:

Dále stiskneme S pro škálování a vrch věže si vytáhneme.
Vlevo dole se nám opět objeví menu Resize. Do os X
a
Y
napíšeme hodnotu 1.5
a do osy Z
napíšeme 1
. Dále zapneme Proportional Editing, to nám
vylepší přechod mezi tělem a vrchem věže:

Máme tedy vymodelovaný základní tvar věže. Pojďme se vrhnout na detaily. Přepneme se pomocí Ě do Edge Select. Označíme si předposlední hranu odspoda věže a zmáčkneme M. Tím se nám otevře menu Merge. V menu zvolíme At Center. Tím se nám vrcholy sloučí a vytvoří pěkný povrch:

Po dokončení jedné řady následující řadu vynecháme a začneme opět slučovat až třetí od spodu. A takhle budeme pokračovat, až na vrch věže. Vždy jednu řadu vynecháme. Výsledek bude vypadat takto:

Dále si vytvoříme dveře. Označíme si jednu ze spodních částí věže a stiskneme E a část zasuneme dovnitř věže:

Nakonec si smažeme střechu věže. Zapneme si Face Select pomocí klávesy Š. Označíme si vrchní plochu a stiskneme X. Otevřeme se nám menu Delete, kde zvolíme Face. Tím smažeme označenou plochu:

Rám věže
Věž máme vymodelovanou a teď si půjdeme vytvořit rám. Přepneme se zpátky do Object Mode pomocí Tab. Věž si označíme a duplikujeme pomocí Shift + D:

Na vytvoření rámu z duplikované věže použijeme modifikátor Wireframe. Více o něm najdeme v lekci Modifikátory Wireframe a Curve v Blenderu z kurzu Základy modifikátorů Blenderu.
V Properties klikneme na ikonu klíče a poté klikneme na Add Modifer:

V menu vybereme modifikátor Wireframe, který se nachází úplně dole v kategorii Generate:

Modifikátoru nastavíme Thickness na hodnotu 0.15
.
Poté na modifikátor klikneme a stiskneme Ctrl + A, tím
modifikátor aplikujeme. Po aplikování modifikátoru bude věž vypadat
takto:

Přednastavení materiálu
Objekty si budeme chtít sloučit dohromady, ale prvně jim nastavíme materiály. Označíme si vystřižení a vpravo v menu Properties si rozklikneme záložku Material, která se nachází nad ikonkou šachovnice a klikneme na New:

Tím přidáme materiál. Pro změnu názvu klikneme na pole, kde je napsáno
Material a změníme si název například na Rám
:

To samé uděláme u věže. Už nám zbývá si jen objekty sloučit. A to uděláme tak, že si označíme věž a rám. Dále stiskeneme Ctrl + J a tím objekty spojíme:

V dnešní lekci jsme se naučili upravovat objekt věže, měnit velikost, přidávat loop cuty a vytvářet specifické tvary. Dále jsme prozkoumali použití funkce Merge pro vytvoření detailnějších struktur a efektivní využití modifikátoru Wireframe pro vytvoření rámu věže. Nakonec jsme se věnovali přednastavení a aplikaci materiálů, aby náš model vypadal co nejrealističtěji.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 6.-7. lekci základy Blenderu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 634x (207.52 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů