IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 7 - Projekt Oblast 51 - Chladící věž v Blenderu

V předchozím kvízu, Kvíz - Topologie a modely v programu Blender, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V dnešním tutoriálu základů Blenderu se podíváme na praktické modelování chladící věže. Prohloubíme naše znalosti editace objektů v Blenderu, včetně změn velikosti, přidávání loopů a vytváření specifických tvarů. Využijeme objekt Cylinder. Osvojíme si techniky jako Proportional Editing a Merge pro vytváření složitějších forem a detailů naší chladící věže. Seznámíme se s modifikátorem Wireframe a jeho aplikací pro vytvoření rámu věže. Naučíme se, jak přiřadit a upravit materiály pro různé části modelu.

Tvorba chladící věže

V dnešní lekci si vymodelujeme chladící věž, kterou můžeme vidět níže na obrázku:

Chladící věž v Blenderu - Základy Blenderu

Smažeme kostku pomocí X. Věž budeme modelovat z objektu Cylinder. Otevřeme si menu Add pomocí ShiftA a v kategorii Mesh zvolíme Cylinder:

Vložení objektu Cylinder v Blenderu - Základy Blenderu

Vlevo dole se nám objeví okno Add Cylincer. To si rozklikneme a upravíme parametry objektu. Vertices si nastavíme na 22, Radius na 4 a Depth na 12:

Nastavení objektu Cylinder v Blenderu - Základy Blenderu

Dále se přepneme do Edit Mode pomocí klávesy Tab. Zapneme si Face Select pomocí Š, abychom mohli označovat plochy a označíme si vrchní plochu válce:

Face Select v Blenderu - Základy Blenderu

Nyní použijeme klávesu S a myší trochu posuneme. Akci je pak třeba levým tlačítkem myši ještě potvrdit. Tím jsme vrcholu válce změnili velikost, ale velikost si ještě ručně upravíme v okénku Resize vlevo dole. Osám X a Y nastavíme 0.7 a ose Z hodnotu 1:

Resize v Blenderu - Základy Blenderu

Na válec potřebujeme přidat 14 loopů. K tomu použijeme funkci Loop Cut, kterou zapneme pomocí CtrlR. Najedeme na objekt a kolečkem myši přidáváme další loopy. Ale přidáme si jich jen pár a potvrdíme je levým tlačítkem myši. Vlevo dole se nám zobrazí menu Loop Cut and Slide. To si rozklikneme a v Number of Cuts nastavíme 14:

Loop Cut v Blenderu - Základy Blenderu

Teď si půjdeme vymodelovat vrch věže. Označíme si předposlední řadu ploch nahoře. A to tak, že držíme Alt a klikneme levým tlačítkem myši na horizontální loop, tím se nám označí celá řada:

Označení ploch v Blenderu - Základy Blenderu

Dále stiskneme S pro škálování a vrch věže si vytáhneme. Vlevo dole se nám opět objeví menu Resize. Do os X a Y napíšeme hodnotu 1.5 a do osy Z napíšeme 1. Dále zapneme Proportional Editing, to nám vylepší přechod mezi tělem a vrchem věže:

Škálování v Blenderu - Základy Blenderu

Máme tedy vymodelovaný základní tvar věže. Pojďme se vrhnout na detaily. Přepneme se pomocí Ě do Edge Select. Označíme si předposlední hranu odspoda věže a zmáčkneme M. Tím se nám otevře menu Merge. V menu zvolíme At Center. Tím se nám vrcholy sloučí a vytvoří pěkný povrch:

Merge v Blenderu - Základy Blenderu

Po dokončení jedné řady následující řadu vynecháme a začneme opět slučovat až třetí od spodu. A takhle budeme pokračovat, až na vrch věže. Vždy jednu řadu vynecháme. Výsledek bude vypadat takto:

Chladící věž v Blenderu - Základy Blenderu

Dále si vytvoříme dveře. Označíme si jednu ze spodních částí věže a stiskneme E a část zasuneme dovnitř věže:

Vytvoření dveří věže v Blenderu - Základy Blenderu

Nakonec si smažeme střechu věže. Zapneme si Face Select pomocí klávesy Š. Označíme si vrchní plochu a stiskneme X. Otevřeme se nám menu Delete, kde zvolíme Face. Tím smažeme označenou plochu:

mazání plochy v Blenderu - Základy Blenderu

Rám věže

Věž máme vymodelovanou a teď si půjdeme vytvořit rám. Přepneme se zpátky do Object Mode pomocí Tab. Věž si označíme a duplikujeme pomocí ShiftD:

Duplikování v Blenderu - Základy Blenderu

Na vytvoření rámu z duplikované věže použijeme modifikátor Wireframe. Více o něm najdeme v lekci Modifikátory Wireframe a Curve v Blenderu z kurzu Základy modifikátorů Blenderu.

V Properties klikneme na ikonu klíče a poté klikneme na Add Modifer:

Vložení modifikátoru v Blenderu - Základy Blenderu

V menu vybereme modifikátor Wireframe, který se nachází úplně dole v kategorii Generate:

Modifikátor Wireframe v Blenderu - Základy Blenderu

Modifikátoru nastavíme Thickness na hodnotu 0.15. Poté na modifikátor klikneme a stiskneme CtrlA, tím modifikátor aplikujeme. Po aplikování modifikátoru bude věž vypadat takto:

Nastavení modifikátoru Wireframe v Blenderu - Základy Blenderu

Přednastavení materiálu

Objekty si budeme chtít sloučit dohromady, ale prvně jim nastavíme materiály. Označíme si vystřižení a vpravo v menu Properties si rozklikneme záložku Material, která se nachází nad ikonkou šachovnice a klikneme na New:

Vytvoření materiálu v Blenderu - Základy Blenderu

Tím přidáme materiál. Pro změnu názvu klikneme na pole, kde je napsáno Material a změníme si název například na Rám:

Pojmenování v Blenderu - Základy Blenderu

To samé uděláme u věže. Už nám zbývá si jen objekty sloučit. A to uděláme tak, že si označíme věž a rám. Dále stiskeneme Ctrl + J a tím objekty spojíme:

Sloučení objektů v Blenderu - Základy Blenderu

V dnešní lekci jsme se naučili upravovat objekt věže, měnit velikost, přidávat loop cuty a vytvářet specifické tvary. Dále jsme prozkoumali použití funkce Merge pro vytvoření detailnějších struktur a efektivní využití modifikátoru Wireframe pro vytvoření rámu věže. Nakonec jsme se věnovali přednastavení a aplikaci materiálů, aby náš model vypadal co nejrealističtěji.

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 6.-7. lekci základy Blenderu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 613x (207.52 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů

 

Předchozí článek
Kvíz - Topologie a modely v programu Blender
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Řešené úlohy k 6.-7. lekci základy Blenderu
Článek pro vás napsal Virlupus
Avatar
Uživatelské hodnocení:
46 hlasů
Autor se věnuje webovým aplikacím, skladově-účetnímu softwaru, 3D grafice, lexiální analýze a parserování. Studuje fyziku na MFF UK. Učil IT na střední škole.
Aktivity