Aktuálně: Postihly zákazy tvou profesi? Poptávka po ajťácích prudce roste, využij slevové akce 30% výuky zdarma!
Hledáme fulltime PHP programátora do ITnetwork týmu - 100% homeoffice, 100% časově flexibilní #bezdeadlinu Mám zájem!
Python týden

Lekce 9 - Projekt Oblast 51 - Práce s objekty, nástroj Snap a světla

V předchozí lekci, Projekt Oblast 51 - Tvorba potrubí, žebříku a reflektoru , jsme si ukázali jak vytvořit potrubí, které povede z chladících věží, podle modifikátoru Array tvorbu žebříku a modelování reflektoru.

Dnes si ukážeme práci se soubory, funkce nástroje Snap a světla v Blenderu.

Nástroj Snap

Než začneme pracovat se soubory, prvně si ukážeme nástroj Snap, který se nám bude následně velmi hodit. Nalezneme ho v liště nahoře uprostřed, viz obrázek níže:

Menu na nastavení nástroje Snap si otevřeme pomocí Shift + Ctrl + Tab, nástroj zapneme a vypneme pomocí Shift + Tab

Když si ho rozklikneme, tak vidíme několik možností. K možnostem, které můžeme zvolit, jsou také různá nastavení - ta jsou podrobněji zobrazena na obrázku níže. Pojďme si tedy nyní vysvětlit jednotlivé funkce a nastavení.

Increment

Když máme zapnuté a nastavené Increment, náš objekt se pohybuje po mřížce. Při větším přiblížení můžeme posouvat objekt s větší přesností v mřížce.

Vertex

Objekt se nám bude přichytávat k vertexům na jiném objektu.

Edge

Objekt se nám zachytí k okraji jiného objektu.

Face

Objekty se přichycují ke stranám jiných objektů.

Volume

Daný objekt se zachytí do objektu, na který směřuje kurzor myši.

Edge Center

Objekt se zachytí do středu hrany na jiném objektu.

Edge Prependicular

Objekt se zachytí k nejbližšímu vrcholu hrany, která tvoří kolmý úhel.

Další nastavení nástroje Snap

Absolute Grid Snap

Nastavení je přístupné pouze u Increment.

Snap with

Closet

Přesune nejbližší vybraný bod na určený cíl.

Center

Přesune objekt do centra označeného cíle.

Median

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Median se přesune na určené místo.

Active

Označený objekt (v Edit Mode), přesune označenou část na objekt, který je v Object Mode.

Align Rotation Target

Nastavení je dostupné pro všechny možnosti kromě Increment. Objekty se přichycují na objekty podle toho, jak nastavíme nástroj Snap.

Project Individual Elements

Možnost nastavení je pouze u Face. Více objektů se přichytává na více ploch na jiném objektu.

Move, Rotate, Scale

Tady není moc co vysvětlovat :-). Pomocí Move s objekty pohybujeme, Rotate otáčíme a Scale měníme velikost.

Světla v Blenderu

Nastavení světel je jeden z důležitých kroků při modelování v Blenderu. Existuje více možností, jak světla vytvořit nebo nastavit. Pojďme si ukázat a vysvětlit základy :-)

World Light

Nastavení světla prostoru v Blenderu nalezneme ve World Properties, které je v Editor Type.

Color

Zde nastavujeme, jakou barvu bude mít prostor.

Strength

Nastavení síly světla. Pokud bude nastavena hodnota 0, tak prostor bude mít černou barvu.

Abychom viděli změnu nastavení prostředí, tak se musíme přepnout do Render.

Stiskem klávesy Z se nám otevře menu a v něm se přepneme do Render.

Teď si ukážeme další možnosti světel. Pomocí Shift + A si v menu najdeme možnost Light a zde máme na výběr Point, Sun, Spot, Area. Pojďme si tedy jednotlivá světla ukázat.

Point

Point svítí ve všech směrech, ale světlo urazí jen určitou vzdálenost. Můžeme ho využít například na stolní lampy, stropní svítidla a na jiné menší světelné zdroje. Nyní si opět vysvětlíme nastavení, které máme k dispozici.

Preview

Náhled, jak je světlo nastavené.

Point, Sun, Spot, Area

Lišta, která slouží k přepínaní jednotlivých světel, která jsou v Blenderu.

Color

Nastavení, jakou barvu bude mít světlo.

Power

Síla světla ve wattech.

Specular

Nastavení odlesku světla. Pokud bude nastavená hodnota 0 a světlo bude například u nějakého kovu, tak se od něho nebude odrážet světlo.

Radius

Poloměr světla.

Custom Distance

Nastavení, jaký dosah bude mít světlo.

Shadow

Pokud máme Shadow zapnuté, světlo bude vytvářet stíny, pokud bude nastavení vypnuté, tak stíny vytvořeny nebudou.

Sun

Jak už podle názvu můžeme vidět, tak světlo funguje jako Slunce. Pokud světlo oddálíme, nebude to mít vliv na osvícení objektů. Můžeme ale nastavovat směr svitu Slunce a tím ovlivníme i směr stínů.

Směr měníme pomocí R, nastavení je stejné jako u Point.

Spot

Bodové světlo, které vyzařuje kuželovitý paprsek z hrany kužele v nastaveném směru. Směr světla nastavíme opět pomocí R. Nově se nám přidalo nastavení Spot Shape. Zbytek nastavení je stejný, jako u předchozích světel.

Spot Shape

Size

Nastavení velikosti kuželovitého paprsku. Maximální velikost je 180 stupňů.

Blend

Nastavení přechodu mezi stíny a světlem. Pokud je hodnota nastavená na 1, přechod je plynulý, ale pokud nastavíme Blend na 0, tak přechod mezi stínem a světlem nebude.

Area

Světlo je vyzařováno v dané oblasti. Tento efekt můžeme využít například na světlo z televize, neonové světla, světla z oken, studiová světla a mnoho dalšího. Výkon světla je ve wattech. Přechod stínů je plynulý. Opět zde můžeme nastavovat směr světla. Zde máme několik možností výběru tvaru světla, které nalezneme v Shape. Máme zde Square, Rectangle, Disk, Elipse. U Rectangle a Elipse nastavujeme Size do směrů X a Y.

Práce s objekty

Nyní budeme pracovat s postavou mimozemšťana a s několika keři. Soubor s objekty naleznete dole pod lekcí. Objekty si přesuneme do našeho projektu tak, že si označíme například mimozemšťana a zmáčkneme Ctrl + C. Poté najedeme do našeho projektu a pomocí Ctrl + V vložíme mimozemšťana a poté keře. Keře si rozházíme různě po poušti a aby se nám s nimi lépe pohybovalo, použijeme nástroj Snap. Nastavíme si Face a nyní můžeme s keři jednoduše po poušti pohybovat. Mimozemšťana si například umístíme před bránu nebo na chladící věž. Nakonec si vložíme Sun a natočíme si ho tak, aby nám vytvořilo stíny.

Své pojetí pro inspiraci příkládám níže, viz:

Tím je dnešní lekce u konce.

V příští lekci, Úvod k materiálům v Blenderu, si pro tento model uděláme vhodné materiály.


 

Stáhnout

Staženo 12x (26.81 MB)

 

Předchozí článek
Projekt Oblast 51 - Tvorba potrubí, žebříku a reflektoru
Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Článek pro vás napsal Lukáš Láznička
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Aktivity (3)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!