Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Úvod do tvorby 3D grafiky v Blenderu

Blender je populární 3D modelovací program, ve kterém lze vytvářet profesionální modely (např. do her), animované filmy nebo např. fyzikální simulace. Blender se stává stále častější volbou menších studií, a to nejen díky pořizovacím nákladům. V každém případě se odvážím tvrdit, že ve chvíli, kdy ovládnete Blender, nebude mít velké potíže se naučit kterýkoliv jiný 3D program. Základy jsou opravdu stejné.

Co se naučíme?

V ideálním případě základy práce s Blenderem včetně základů těchto dovedností:

Přes odkazy je možné přejít na celé rozšiřující kurzy věnující se jednotlivým tématům.

Každá tato oblast zahrnuje takovou řadu pojmů, nastavení, tipů a triků, že i zkušení blenderisté jako Andrew Price aka Blender Guru se přiznávají ke své nevědomosti. Čili nelze čekat, že lze rozumět všemu, ani se o to nepokoušejme. Nedávejme si megalomanské cíle, držme se technik, kterým rozumíte, a svůj arzenál budujme postupně.

Co se nenaučíme?

Neuděláme si svůj první celovečerní film, ani si nevymodelujeme dívku svých snů v bikinách. Nebudeme stále znát 90 % funkcí Blenderu. Skutečně ne.

Proč vůbec používat Blender

O seznámení s Blenderem bychom měli uvažovat, pokud:

  • chceme používat software úplně zadarmo,
  • chceme se naučit modelovat nebo sochařit ve 3d,
  • plánujeme vyvíjet počítačové hry,
  • chceme vyniknout v oblasti digitální grafiky,
  • sníme o tom, že vytvoříme vlastní animovaný film,
  • toužíme po oslnivých vizualizacích,
  • nebo hodláme simulovat reálný svět.

Kdo by nechtěl, že? Pro bližší seznámení s možnostmi Blenderu slouží na následující videoukázky:

Operation Barbershop:

Simulace a animace:

Blender showreel:

Jiné programy versus Blender

Blender je open-source software a je tedy zcela zdarma. Existuje řada komerčních 3D programů s různými cílovými skupinami. Nejznámější budou 3d Studio Max a Maya. Ale to je jen špička ledovce, setkat se můžeme s Cinema 4d, Modo, ZBrush, Rhinoceros nebo 3d CAD programy jako Solidworks, Inventor či Catia. Do jisté míry můžeme Blender použít pro simulaci toku taveniny jako náhražku MoldFlow nebo Moldex3d.

Blender dokáže (alespoň částečně) zastoupit každý z nich. Docela určitě jich bude mnohem víc. Svého času se dokonce objevila přejmenovaná verze Blenderu, kterou kdosi prodával jako komerční software. I to je možné.

Přirozeně, že nejlépe s Blenderem pochodíme v doméně 3D softwarových balíků. Je oblíbenou kratochvílí ho porovnávat s 3D Studiem MAX. Toto srovnání vychází rok od roku pro komerční softwary méně a méně příznivě, protože Blender nabízí více a více za bezkonkurenční cenu, totiž zadarmo.

Rozdíly mezi verzemi

S verzí 2.8 se softwarová nadace, která má na starost vývoj Blenderu, rozhodla skoncovat se stížnostmi. Někteří měli dojem, že uživatelské rozhraní programu je všechno možné, jen ne přívětivé. Něco podobného se už přihodilo s verzí 2.5 a nyní se Blenderisté musí poprat s další dávkou novinek. Vzhledem k tomu, že řada vylepšení a změn míří na potenciální začátečníky, nemá smysl se déle zabývat předchozími verzemi.

Posuďme sami z ukázek uživatelského rozhraní aplikace níže.

Starší Blender 2.7:

Základy Blenderu

Blender 2.8:

Základy Blenderu

Blender ve verzi 3.6, která vypadá zase více moderněji:

Základy Blenderu

Blender verze 4:

Základy Blenderu

Instalace

Stáhněme a nainstalujme si Blender 4 z oficiálních stránek.

Spuštění

Po spuštění se objeví úvodní okno. Pokud je někdo zvyklý z předchozí verze Blenderu na klávesové zkratky a hodlá se jich držet, může si je přenastavit. V tomto kurzu budeme používat výchozí nastavení, což mimo jiné znamená, že levým talčítkem myši vybíráme objekty a pravé tlačítko myši vyvolá kontextové menu. V Blenderu jde o převratnou novinku, ale pro začátečníka je to pravděpodobně samozřejmost. Stiskneme klávesu Esc a úvodní obrazovka zmizí. Pokud něco pokazíme, kdykoliv se můžeme vrátit do výchozího nastavení pomocí File -> Load Factory Settings.

Vybíráme a manipulujeme

Po nahrání úvodní scény uvidíme kostku, světlo a kameru. Stiskneme dvakrát klávesu A, nebo Alt + A, popřípadě klikneme levým tlačítkem myši do prázdné obrazovky. Tím odznačíme všechny objekty. Pokud chceme kterýkoliv vybrat, udělejme to opět levým tlačítkem myši.

Vpravo dole, popřípadě vlevo nahoře, uvidíme, který objekt jsme právě vybrali. Pokud s ním chceme manipulovat, klávesy G, R a S znamenají pohyb, otáčení a škálování:

Základy Blenderu

Užitečné tipy

Nyní si představíme několik užitečných informací, které nám při ovládání Blenderu mohou pomoci.

Akce můžeme volit z nástrojového menu. Pokud stiskneme opakovaně klávesu T. Měli bychom vidět jak nástrojové menu mizí a zase se objevuje. Když necháme myš chvíli stát nad konkrétní ikonou, objeví se kontextová nápověda, a to včetně přiřazené klávesové zkratky. Ty si zde přehledně vypíšeme:

Klávesová zkratka Popis operace
Ctrl + Mezerník zvětší pracovní okno
Ctrl + Alt + Mezerník změní režim zobrazení na celou obrazovku
; nebo ~ (podle toho, jaké rozložení používáte) zobrazí koláčovou nabídku jednotlivých pohledů
Ctrl + Tab vyvolá nabídku jednotlivých módů
Tab přepíná do editačního módu a nazpátek
Shift + Tab přepíná přichycování a nazpátek
Pravé tlačítko myši vyvolává kontextové menu
Shift + Mezerník vyvolá nástrojové menu
Z vyvolá koláčové menu pro zobrazovací režimy

Vyzkoušení manipulace s modelem

Dokud jsme nic nevymodelovali, jsou nám předchozí rady málo platné. Naštěstí k tomu, abychom si vyzkoušeli pohyb ve 3D prostoru nepotřebujeme vlastní práci. Existuje řada serverů, které nabízejí volné 3D modely. Můžeme zvolit například Blend Swap, protože je určený pro Blender.

Pro pohyb si stáhneme projekt, který nalezneme v archivu pod lekcí. Rozbalíme zazipovaný soubor a otevřeme ho v Blenderu. Přepneme se do režimu celé obrazovky:

Základy Blenderu

Prohlédneme si model ze všech stran, přepněte do drátěného zobrazení a zpět, vypněte a zapněte perspektivu. Vyzkoušíme vše výše zmíněné. Také můžeme použít Alt + B k vytvoření řezu napříč modelem.

Ovládání jako ve hře

Možná, že nám všechny uvedené možnosti nestačí k tomu, abychom model řádně prozkoumali. Jestliže jsou mezi námi hráči 3D her, napadne je seznámit se s kavárnou a interiérem jako ve hře. Tedy přepnout se do známého režimu, ve kterém se pohybujeme pomocí kurzorových šipek nebo klávesami WASD. A ano, i to lze v Blenderu zařídit.

Stiskneme Shift + ; a voila - kurzor se změní na křížek a my můžete volně létat nad krajinou. Chceme-li zrychlit, pak použijeme Shift. Pro zrušení tohoto režimu využijeme klávesu Esc.

Ale to není vše. Když doplachtíme nad rovnou plochu, na které dům stojí, stiskneme G. Blender pochopí, že nechceme létat, ale chodit, takže spustí gravitaci. Jestliže pod námi není pevná plocha, připravme se na dlouhý pád. V opačném případě se zastavíe nad zemí a můžete procházet celý dům:

Základy Blenderu

Závěr

Procvičili jsme něco málo ze základních funkcí, které budeme vždy potřebovat. Veškeré klávesové zkratky najdeme v příslušných menu. Ty klidně zkoumejme podle libosti. Nicméně neustále mějme na paměti, že nejrychlejší způsob, jak s Blenderem pracovat, je zapamatovat si klávesové zkratky.

Všimněme si také, že i když je nabídka Blenderu přeložená do mnoha jazyků, nedoporučujeme využívat ho v češtině. Češtinu najdete v Edit > Preferences > Translation. Ale není to dobrá praktika. Snad jen pro ty, kteří se nikdy anglicky neučili. Pokud budeme googlit, najdeme pomoc nejspíše v angličtině.

Pokud budete mít problém, napište ho do komentáře pod článkem. Pokud nebudete mít žádný problém, není to důvod k hrdosti, ale spíš známka toho, že jste málo procvičovali. Napravte to :)

Perlička na konec

Zde je ke shlédnutí video s hlavní postavou Blenderu Tonem Roosendaalem. Doporučujeme zapnout titulky, protože Ton má přízvuk:

Nejenže je video zajímavé samo o sobě, ale jsou zde zmíněny i ne úplně košér praktiky Autodesku.

V příští lekci, Pracovní prostory v Blenderu, se seznámíme s pracovními prostory.


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 125x (54.22 MB)

 

Všechny články v sekci
Základy Blenderu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Pracovní prostory v Blenderu
Článek pro vás napsal hanpari
Avatar
Uživatelské hodnocení:
190 hlasů
Autor se věnuje programování, grafice a literatuře.
Aktivity