Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se PHP. Zároveň využij akce až 30 % zdarma při nákupu e-learningu. Více informací.
Hledáme programátora do rostoucího týmu ITnetwork.cz, 100% home office, 100% flexibilní pracovní doba. Více informací

Příručka freelancera: Jak se nacenit? Nové

Freelancerování je jedna z forem uplatnění schopností ajťáka na trhu. Tento článek je druhým dílem seriálu Příručka freelancera. V prvním díle, Příručka freelancera: Známe tajemství úspěšných začátků, jsme se zabývali tím, kdo je freelancer a jaká jsou tajemství úspěšných podnikatelů na volné noze.

Stanovit si vlastní cenu je poměrně těžký úkol. Podnikatel, v tomto případě freelancer, se snaží vydělat a zákazník se snaží co nejvíce ušetřit. Kde se ti dva setkají? Existuje vůbec nějaký bod, kdy mohou obě strany dojít k vzájemné dohodě a spokojenosti?

Je evidentní, že zlatý střed existuje. Jinak by už dnes nikdo nepodnikal. Je ovšem také pravdou, že freelancing je takový divoký svět, který má sice svá pravidla, ale jsou těžko hmatatelná a spíše se podobají duchu, který se sem tam mihne místností.

Cenotvorba

Zvážil jsi všechna pro a proti a rozhodl jsi se freelancerování zkusit. Víš, co umíš, jaké jsou tvé silné a slabé stránky. Jak si teď stanovit cenu?

Zeptej se

Pravděpodobně nejdůležitější a zároveň nejsnazší řešení, jak najít svou cenu - pohovořit si s jinými, již zavedenými freelancery.

Vyhledej a porovnej

Pokud žádného neznáš, nebo ti zrovna nikdo neodpověděl (to se podnikatelům může stát, protože toho mají v hlavě opravdu hodně), je nasnadě porozhlédnout se po internetu a porovnávat, porovnávat a porovnávat.

Kolik je třeba na “přežití”

Teď už tušíš, kolik si v průměru říkají tví kolegové. Na řadě jsi ty a jaké jsou tvé průměrné měsíční náklady. Máš našetřeno stranou, pokud by se něco rozbilo a ty jsi potřeboval okamžitě náhradu (třeba počítač)? Ze začátku je rozumné spíše počítat s hubeným obdobím a až se tvé jméno trochu rozkřikne, teprve potom postupně povolovat pásek. Tvůj dlouhodobý cíl je samozřejmě vyšší.

Z čeho se cena skládá? Server iDoklad specifikuje základní osobní a podnikatelské náklady.

Osobní náklady

Ajťáci většinou pracují z domova, takže některé položky se mohou krýt s podnikatelskými náklady. O tom, co lze zařadit do účetnictví a co ne, se raději poraď s odborníkem. Do ceny za svou práci zahrnujeme zejména:

  • bydlení (nájem/ hypotéka, energie, voda, teplo, ...)
  • jídlo
  • drogerie
  • telefon a internet
  • pojištění (často se uzavírá ročně, proto ho poděl 12 měsíci)
  • splátky půjček
  • oblečení, léky
  • spoření
  • veřejná doprava či pohonné hmoty
  • zábava a dovolená
  • další věci

Podnikatelské náklady

Některé vyjmenované podnikatelské náklady se týkají i právnických osob a uvádíme je zde pro úplnou představu:

  • zdravotní a sociální pojištění + odhadovaná výše daně
  • splátky podnikatelských půjček
  • nájem za prostory k podnikání
  • kancelářské a hygienické potřeby
  • pojištění
  • vzdělávání (odborné kurzy a literatura)
  • pořízení majetku a jeho údržba (příp. obnova)
  • marketingové služby (reklama, web, správa sociálních sítí)
  • členské poplatky
  • další služby (účetní, kurýrské, poradenské, úklidové)

Co dalšího promítnout do ceny

Podnikatelé často nepracují klasickým způsobem 'od - do', či se nevěnují plných 8 hodin pouze jedné zakázce. Většinou dělají několik různých činností najednou. Někdy, aby stihli dodat projekt včas, pracují déle, než oněch běžných 8 hodin denně, někdy i o víkendu. To vše si zaslouží zanést do výsledné ceny.

Server iDoklad přímo píše, že přesčasy a shánění zakázek by se k ceně měly připočítat jako 15 - 25 % navíc k hodinové sazbě.

V rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl zakladatel portálu Na volné noze Robert Vlach: "Lidé na volné noze mívají práci nasmlouvanou na dlouhé týdny či měsíce dopředu. Na výkyvy příjmů i poptávky jsou navíc zvyklí. Proto tvoří rezervy a mají raději více klientů, nezřídka i ze zahraničí.”

Lidé na volné noze mívají práci nasmlouvanou na dlouhé týdny či měsíce dopředu. Na výkyvy příjmů i poptávky jsou navíc zvyklí. Proto tvoří rezervy a mají raději více klientů, nezřídka i ze zahraničí.

Zda je výhodné spoléhat se na hodinovou sazbu či se domluvit na ceně za celý projekt si rozebereme v dalším dílu.

Tvé know-how

Druhá a příjemnější tvář podnikání je, že to ty si určuješ, kolik práce každý den a měsíc vykonáš. Tím pádem můžeš dosáhnout na mnohem více peněz, než jako řadový zaměstnanec. Teoreticky neexistuje žádný limit, kolik si můžeš vydělat.

Na kolik si ceníš svých schopností, praxe a času investovaného do získávání znalostí? Tyto peníze už jsou tvým čistým ziskem. Slouží například k tomu, abys mohl žít společenským životem, měl nějakou radost a zábavu v životě.

Server mBlue.cz uvádí, že "IT (programování a vývoj) je jednoznačně nejčastější oblast freelancerování. Odhaduje se, že polovina vývojářů jako freelancer pracuje nebo někdy pracovalo. Průměrný hodinový plat se odvíjí od manday rate, tedy denní sazby. Cena se liší podle znalostí programovacích jazyků, které ovládáš, ale v průměru se pohybuje mezi 4 – 8 tisíci Kč/den, špičkoví vývojáři mohou získat klidně 10 tis. Kč/den."

Kde získat kvalitní znalosti?

Přemýšlíš, že i ty se pustíš do vod IT? Pokud jsi odborníkem v úplně jiné oblasti a rád by ses stal součástí komunity ajťáků, kterých je teď obrovský nedostatek, můžeš se pustit do rekvalifikace.

Získáš kompletní vzdělání v oblasti IT junior programátor a certifikát dokazující, že tvé znalosti jsou srovnatelné se středoškolskými. Certifikát je zaštítěn MŠMT a tak máš jistotu, že kurzy nabízené zprostředkovatelem, například ITnetworkem, byly podrobeny přísnému schvalovacímu procesu.

Na našich stránkách najdeš mnoho kurzů na nejmodernější technologie, které právě teď vládnou na trhu. Chceš perfektně ovládat C#, JavaScript, Python či Kotlin? Můžeme tě naučit mnohem víc.

Zvyšování a snižování ceny

Snížit cenu hodinové sazby, nebo nabídnout slevu z ceny celého projektu, můžeš kdykoliv. Ale pozor. Pokud nejsi spokojen s množstvím klientů, neuchyluj se hned k radikálnímu kroku celkového snižování ceny. Malý zájem o tvé služby nemusí pramenit z nastavené odměny. Možná neinzeruješ dostatek výhod či tvé stránky nejsou dost poutavé. Udělej si nejdříve průzkum, protože následné zvyšování se musí provádět pomalu a citlivě. Zdražení služeb si musíš být schopen odůvodnit a stejně tak to podat i svým klientům.

Nakonec je ovšem nutné ceny pravidelně zvyšovat. Server iDoklad toto doporučuje provádět minimálně jednou ročně, aby jsi držel krok s ekonomikou. Také si samozřejmě neustále doplňuješ vzdělání. Je škoda svou profesionalitu a odhodlání neohodnotit.

U stávajících zákazníků bývá zdražování složité, ale často se podnikatelé bojí nakonec zbytečně. Ceny totiž zvýší i tvá konkurence a tím se to “vyrovná”.

Jsou zde 2 možnosti, jak situace může dopadnout:

  • tvůj zákazník vyšší cenu přijme, nebo mu nabídneš nějakou slevu a postupně ho na zvyšování aklimatizuješ
  • tvůj zákazník vyšší cenu nepřijme a budete se muset rozloučit, najdeš si pak nového zákazníka, který na novou cenu přistoupí

Příště

V příštím díle si rozebereme, jaké výhody má hodinová sazba a kdy je lepší od ní upustit. Kdy je ideální si raději sjednat cenu za celý projekt předem?

Další zajímavé články


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Tereza Blažková 7. listopadu 18:54
Avatar
Terka
Aktivity