Lekce 6 - Cykly v Dartu
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 5. lekci Dartu, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V minulé lekci, Řešené úlohy k 5. lekci Dartu, jsme si vysvětlili podmínky. Nyní přejdeme k cyklům, po dnešním Dart tutoriálu již budeme mít téměř kompletní výbavu základních konstrukcí a budeme schopni tvořit rozumné aplikace.
Cykly
Jak již slovo cyklus napoví, něco se bude opakovat. Když chceme v programu něco udělat 100x, jistě nebudeme psát pod sebe 100x ten samý kód, ale vložíme ho do cyklu. Cyklů máme několik druhů, vysvětlíme si, kdy který použít. Samozřejmě si ukážeme praktické příklady.
FOR cyklus
Tento cyklus má stanovený pevný počet opakování a hlavně obsahuje tzv. řídící proměnnou (celočíselnou), ve které se postupně během běhu cyklu mění hodnoty. Syntaxe (zápis) cyklu for je následující:
for (promenna; podminka; prikaz)
- promenna je řídící proměnná cyklu, které nastavíme
počáteční hodnotu (nejčastěji
0
, protože v programování vše začíná od nuly, nikoli od jedničky). Např. tedyint i = 0
. Samozřejmě si můžeme proměnnou i vytvořit někde nad tím a už nemusíme psát slovíčkoint
, bývá ale zvykem používat právěint i
. - podminka je podmínka vykonání dalšího kroku cyklu.
Jakmile nebude platit, cyklus se ukončí. Podmínka může být např
(i < 10)
. - prikaz nám říká, co se má v každém kroku s
řídící proměnnou stát. Tedy zda se má zvýšit nebo snížit. K tomu
využijeme speciálních operátorů
++
a--
, ty samozřejmě můžete používat i úplně běžně mimo cyklus, slouží ke zvýšení nebo snížení proměnné o 1.
Pojďme si udělat jednoduchý příklad, většina z nás jistě zná Sheldona z The Big Bang Theory. Pro ty co ne, budeme simulovat situaci, kdy klepe na dveře své sousedky. Vždy 3x zaklepe a poté zavolá: "Penny!". Náš kód by bez cyklů vypadal takto:
print('Knock'); print('Knock'); print('Knock'); print('Penny!');
My ale už nic nemusíme otrocky opisovat:
for (int i = 0; i < 3; i++) { print('Knock'); } print('Penny!');
Výstup programu:
Konzolová aplikace
Knock
Knock
Knock
Penny!
Cyklus proběhne 3x, zpočátku je v proměnné i nula, cyklus vypíše
"Knock" a zvýší proměnnou i
o jedna. Poté běží stejně s
jedničkou a dvojkou. Jakmile je v i
trojka, již nesouhlasí
podmínka i < 3
a cyklus končí. O vynechávání složených
závorek platí to samé, co u podmínek. V tomto případě tam nemusí být,
protože cyklus spouští pouze jediný příkaz. Nyní můžeme místo trojky
napsat do deklarace cyklu desítku. Příkaz se spustí 10x aniž bychom psali
něco navíc. Určitě vidíte, že cykly jsou mocným nástrojem.
Zkusme si nyní využít toho, že se nám proměnná inkrementuje. Vypišme
si čísla od jedné do deseti. Protože nebudeme chtít, aby se nám v konzoli
text vždy odřádkoval, nemůžeme použít metodu print()
.
Obdobně jako při načítání využíváme stdin
, využijeme
stdout
s metodou write()
. (Alternativa k
print()
by byla metoda stdout.writeln()
). Aby metoda
fungovala, nezapomeňte načíst knihovnu dart:io
.
for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('$i');
Vidíme, že řídící proměnná má opravdu v každé iteraci (průběhu)
jinou hodnotu. Všimněte si, že v cyklu tentokrát nezačínáme na nule, ale
můžeme nastavit počáteční hodnotu 1
a koncovou
10
. V programování je ovšem zvykem začínat od nuly, později
zjistíme proč.
Nyní si vypíšeme malou násobilku (násobky čísel 1 až 10, vždy do
deseti). Stačí nám udělat cyklus od 1
do 10
a
proměnnou vždy násobit daným číslem. Mohlo by to vypadat asi takto:
print('Malá násobilka pomocí cyklu:'); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 2} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 3} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 4} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 5} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 6} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 7} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 8} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 9} '); stdout.writeln(); for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * 10} ');
Výstup programu:
Konzolová aplikace
Malá násobilka pomocí cyklu:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
3 6 9 12 15 18 21 24 27 30
4 8 12 16 20 24 28 32 36 40
5 10 15 20 25 30 35 40 45 50
6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
7 14 21 28 35 42 49 56 63 70
8 16 24 32 40 48 56 64 72 80
9 18 27 36 45 54 63 72 81 90
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
Program funguje hezky, ale pořád jsme toho dost napsali. Pokud vás napadlo, že v podstatě děláme 10x to samé a pouze zvyšujeme číslo, kterým násobíme, máte pravdu. Nic nám nebrání vložit 2 cykly do sebe:
print('Malá násobilka pomocí dvou cyklů:'); for (int j = 1; j <= 10; j++) { for (int i = 1; i <= 10; i++) stdout.write('${i * j} '); print(''); }
Poměrně zásadní rozdíl, že? Pochopitelně nemůžeme použít u obou
cyklů i
, protože jsou vložené do sebe. Proměnná
j
nabývá ve vnějším cyklu hodnoty 1
až
10
. V každé iteraci (rozumějte průběhu) cyklu je poté
spuštěn další cyklus s proměnnou i
. Ten je nám již známý,
vypíše násobky, v tomto případě násobíme proměnnou j
. Po
každém běhu vnitřního cyklu je třeba odřádkovat, to vykoná
print('')
nebo stdout.writeln()
. Můžete si zkusit
vypsané řádky upravit pomocí metody padLeft()
tak, aby byla
čísla hezky ve sloupcích.
Udělejme si ještě jeden program, na kterém si ukážeme práci s vnější proměnnou. Aplikace bude umět spočítat libovolnou mocninu libovolného čísla:
print('Mocninátor'); print('=========='); print('Zadejte základ mocniny: '); int a = int.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); print('Zadejte exponent: '); int n = int.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); int vysledek = a; for (int i = 0; i < (n - 1); i++) vysledek = vysledek * a; print('Výsledek: $vysledek'); print('Děkuji za použití mocninátoru');
Asi všichni tušíme, jak funguje mocnina. Pro jistotu připomenu, že
například 23 = 2 * 2 * 2. Tedy an spočítáme tak, že
n-1 krát vynásobíme číslo a
číslem a
. Výsledek
si samozřejmě musíme ukládat do proměnné. Zpočátku bude mít hodnotu
a
a postupně se bude v cyklu pronásobovat. Pokud jste to
nestihli, máme tu samozřejmě článek s
algoritmem výpočtu libovolné mocniny. Vidíme, že naše proměnná
vysledek
je v těle cyklu normálně přístupná. Pokud si však
nějakou proměnnou založíme v těle cyklu, po skončení cyklu zanikne a již
nebude přístupná.
Konzolová aplikace
Mocninátor
==========
Zadejte základ mocniny:
2
Zadejte exponent:
3
Výsledek: 8
Děkuji za použití mocninátoru
Již tušíme, k čemu se for cyklus využívá. Zapamatujme si, že je počet opakování pevně daný. Do proměnné cyklu bychom neměli nijak zasahovat ani dosazovat, program by se mohl tzv. zacyklit, zkusme si ještě poslední, odstrašující příklad:
// tento kód je špatně for (int i = 1; i <= 10; i++) i = 1;
Au, vidíme, že se program zasekl. Cyklus stále inkrementuje proměnnou
i
, ale ta se vždy sníží na 1
. Nikdy tedy
nedosáhne hodnoty > 10
, cyklus nikdy neskončí. Okno programu
zavřeme nebo použijeme tlačítko stop (červené tlačítko ve tvaru
čtverce).
While cyklus
While cyklus funguje jinak, jednoduše opakuje příkazy v bloku dokud platí podmínka. Syntaxe cyklu je následující:
while (podminka) { // příkazy }
Pokud vás napadá, že lze přes while
cyklus udělat i
for
cyklus, máte pravdu For je vlastně speciální případ
while
cyklu. While
se ale používá na trochu jiné věci, často máme v jeho podmínce např.
metodu vracející logickou hodnotu true
/false
.
Původní příklad z for
cyklu bychom udělali následovně
pomocí while
:
int i = 1; while (i <= 10) { stdout.write('$i '); i++; }
To ale není ideální použití while
cyklu. Vezmeme si naši
kalkulačku z minulých lekcí a opět ji trochu vylepšíme, konkrétně o
možnost zadat více příkladů. Program tedy hned neskončí, ale zeptá se
uživatele, zda si přeje spočítat další příklad. Připomeňme si
původní verzi kódu (je to ta verze se switchem, ale klidně použijte i tu
bez něj, záleží na vás):
print('Vítejte v kalkulačce'); print('Zadejte první číslo:'); double a = double.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); print('Zadejte druhé číslo:'); double b = double.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); print('Zvolte si operaci:'); print('1 - sčítání'); print('2 - odčítání'); print('3 - násobení'); print('4 - dělení'); int volba = int.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); double vysledek; switch (volba) { case 1: vysledek = a + b; break; case 2: vysledek = a - b; break; case 3: vysledek = a * b; break; case 4: vysledek = a / b; break; } if ((volba > 0) && (volba < 5)) print('Výsledek: $vysledek'); else print('Neplatná volba'); print('Děkuji za použití kalkulačky, aplikaci ukončíte libovolnou klávesou.');
Nyní vložíme téměř celý kód do while
cyklu. Naší
podmínkou bude, že uživatel zadá "ano", budeme tedy kontrolovat obsah
proměnné pokracovat
. Zpočátku bude tato proměnná nastavena na
"ano"
, aby se program vůbec spustil, poté do ní necháme
načíst volbu uživatele:
print('Vítejte v kalkulačce'); String pokracovat = 'ano'; while (pokracovat == 'ano') { print('Vítejte v kalkulačce'); print('Zadejte první číslo:'); double a = double.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); print('Zadejte druhé číslo:'); double b = double.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); print('Zvolte si operaci:'); print('1 - sčítání'); print('2 - odčítání'); print('3 - násobení'); print('4 - dělení'); int volba = int.parse(stdin.readLineSync(encoding: UTF8)); double vysledek; switch (volba) { case 1: vysledek = a + b; break; case 2: vysledek = a - b; break; case 3: vysledek = a * b; break; case 4: vysledek = a / b; break; } if ((volba > 0) && (volba < 5)) print('Výsledek: $vysledek'); else print('Neplatná volba'); print('Přejete si zadat další příklad? [ano/ne]'); pokracovat = stdin.readLineSync(encoding: UTF8); } print('Děkuji za použití kalkulačky.');
Výstup programu:
Konzolová aplikace
Vítejte v kalkulačce
Vítejte v kalkulačce
Zadejte první číslo:
12
Zadejte druhé číslo:
128
Zvolte si operaci:
1 - sčítání
2 - odčítání
3 - násobení
4 - dělení
1
Výsledek: 140.0
Přejete si zadat další příklad? [ano/ne]
ano
Vítejte v kalkulačce
Zadejte první číslo:
-10.5
Zadejte druhé číslo:
6
Zvolte si operaci:
1 - sčítání
2 - odčítání
3 - násobení
4 - dělení
3
Výsledek: -63.0
Přejete si zadat další příklad? [ano/ne]
ne
Děkuji za použití kalkulačky.
Naši aplikaci lze nyní používat vícekrát a je již téměř hotová. V příští lekci, Řešené úlohy k 6. lekci Dartu, si ukážeme, jak zabezpečit všechny vstupy od uživatele.
Již toho umíme docela dost, začíná to být zábava, že?
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 6. lekci Dartu, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 5x (3.38 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Dart