Lekce 3 - Atmosféra
V předchozím kvízu, Kvíz - Úvod do focení portrétů, pózování a světla, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Dnes navážeme tam, kde jsme minule skončili - a to atmosférou fotografie.
Atmosféra
Atmosféra je nálada nebo emoce, které v nás fotografie vyvolá. Může být jak dobrá, tak špatná. Záleží na barvě fotografie, místě, na kterém kompozici fotíme atd. Proto se dnes na všechny tyto prvky ovlivňující atmosféru podíváme.
Lokace
Místo, kde budeme fotit, výrazně ovlivní vzhled a atmosféru fotografie. Pustíme-li se do focení v přírodě nebo ve městě, budeme muset počítat s přírodním světlem, s tím, že se modelka může stydět, pokud budeme fotit na rušném místě atd. Úplně jinou atmosféru udělá pole se slunečnicemi, příroda okolo protékajícího potůčku a rušná ulice v centru Prahy. Proto je nejlepší jít den před focením na procházku a vytipovat si lokace dopředu. Popřemýšlet, jaký styl fotek chci fotit a co modelka zvládne a co už je na ní moc.
Jsou modelky, které nemají sebemenší problém fotit, když je pozorují lidé a potom jsou modelky, s kterými neuděláte jedinou fotku, když kolem prochází člověk. Takže na to si dávejte pozor a s nezkušenou nebo stydlivou modelkou jděte radši do přírody nebo do ateliéru. Ušetříte si tím spoustu trápení.
Fotografie je focená u stromu, který se nachází uprostřed města, avšak modelka byla zkušená a ani procházející lidé jí nevyvedli z míry.
Další možností je focení v interiéru, potažmo v ateliéru. Tady už se nemusíme bát žádného okolního vyrušování. Můžeme zde využít přírodního světla přicházejícího okny nebo ateliérového osvícení. Ze začátku pravděpodobně nebudete mít možnost fotit v ateliéru se světly, proto je dobré začít fotit třeba u vás doma.
Postačí vám okno, z kterého bude přicházet světlo a nějaké to pozadí. Třeba bílá stěna – to je taková klasika, na které začínalo nebo u ní dokonce zůstalo mnoho světově proslulých portrétních nebo módních fotografů. Sice je to klasika, ale pokud si to sami zkusíte, uvidíte, že to není až taková legrace, jak se na první pohled může zdát. Musíme klást velký důraz na pózu a výraz ve tváři modelky, protože na fotografii není nic jiného, co by mohlo poutat divákovu pozornost. Další možností je focení v posteli, na gauči apod. i u těchto možností je velmi důležitý výraz ve tváři a póza modelky.
Fotografie je focená v interiéru u bílé zdi. K jejímu vytvoření jsem nepotřeboval nic víc než přírodní světlo, které přicházelo z okna nedaleko obličeje a bílou zeď.
Doporučuji vyzkoušet si obě varianty lokací. Každá má něco do sebe, a ne každému vyhovuje focení v ateliéru nebo v přírodě, proto se nedá jasně říct, co je lepší. Je to spíše otázka osobního vkusu a preferencí fotografa.
Oblečení
S lokací úzce souvisí i oblečení, které bude mít modelka na sobě. Načechrané krajkové šaty udělají úplně jiný vzhled než vyzývavá blůzka s černými džínami. Oblečení by se mělo hodit k lokaci, ve které chci fotit, proto je dobré zeptat se modelky, co si vezme na sebe, případně jí poprosit o změnu outfitu. Je možné, aby si modelka s sebou na focení vzala 2 outfity, každý úplně odlišný. V průběhu focení se může převléct a můžete zkusit další styl fotek. Sama modelka by se samozřejmě měla v oblečení, které má na sobě při focení, cítit dobře a příjemně.
Barevnost
Barevnost spojuje oblečení a lokaci dohromady. Při výběru lokace i oblečení bychom měli dbát na barevnou harmonii. Na zeleném pozadí např. keře, listí a celkově přírodním zeleném pozadí dobře vyniknou červené šaty, u modré zdi dobře vynikne oranžové tričko apod. Je taky dobré vědět, že černá a bílá jsou univerzální barvy a hodí se k jakémukoliv pozadí. Mnoho fotografů na barevnost zapomíná anebo jí opomíjí, je však nedílnou součástí fotek. Pokud tedy nefotíme do černobílé.
Na fotce krásně vyniká červená barva roláku ze zeleného pozadí a upoutává divákovu pozornost už od prvního pohledu.
Fotky pro klienty
Před focením s klientem musíme vědět, co od nás chce. Podle jeho představ vybereme lokaci, oblečení a sladíme všechny barvy. Uvedu příklad. Přijde za mnou slečna a chce vyfotit nějaké fashion fotky. Budu tedy přemýšlet o lokaci někde ve městě, první mě napadnou ulice města, potom nějaký skatepark nebo posprejovaná zeď. K takovým lokacím se může hodit něco černého, bílého nebo výrazně barevného. Záleží na barvách lokace.
Naopak pokud bude chtít slečna fotit s krásnými novými šaty, samozřejmě jí nebudu brát do skateparku. Vezmu jí někam do přírody, kam se její šaty budou hodit. Tím docílím romantického vzhledu fotky.
Kompozice
Kompozice je vlastně uspořádání všech prvků na fotografii. Selsky řečeno, kde se bude modelka nebo jiné objekty nacházet na fotce, jaký bude barevný kontrast, co bude v popředí a co v pozadí, z jakého úhlu budu fotit atd. Na začátek bych rád uvedl nějaké základní informace ohledně kompozice.
- 1. Oči by se měly nacházet v horní části fotografie. Fotografie potom vypadá mnohem působivěji, než když má modelka oči někde v dolním okraji.
- 2. Pokud se modelka dívá směrem pryč z fotografie, mělo by být směrem, kterým se dívá, více místa než za jejími zády.
- 3. Nebojte se fotky ořezávat. Mějte na fotce potřebné věci a všechny nepotřebné z ní odstraňte oříznutím.
- 4. Pravidlo třetin je základní kompoziční technika, kdy obraz rozdělíme dvěma svislými a vodorovnými čárami a na jejich průsečíky umístíme objekty, u kterých chceme, aby si jich divák všiml jako první. Nejdříve si divák všimne horních průsečíku a až potom dolních.
- 5. Ostřete na oči, nejlépe na oko, které se nachází blíže k nám. Oči by měly být vždy nejostřejší částí fotografie, takže si na to dávejte pozor, pokud fotíte s nízkou clonou.
- 6. Používejte linie nebo tvary, které povedou pozornost k portrétované modelce.
- 7. Přidávejte do fotek další prvky jako rozostřené popředí, předměty, které může modelka držet nebo můžou ozvláštnit fotku.
- 8. Jsou tři základní výškové úrovně focení lidí. Jenom obličej, prsa až obličej a celé tělo.
- 9. Nezapomínejte na pozadí. Není nic horšího, než když modelce "čouhá" z hlavy lampa, která je pár metrů za ní.
- 10. Nedodržujte výše zmíněná pravidla. Je dobré je znát, ale neřiďte se jimi doslovně. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala, obzvlášť ty fotografická, proto se ničeho nebojte a zkuste, co vás napadne.
Následující body jsou pouze základní informace o kompozici. Detailněji se jí pak věnuje tento samostatný článek.
To je pro dnešní lekci vše.
V příští lekci, Lineární kompozice, si představíme téma lineární kompozice.