BLACK FRIDAY! Slevy až 80 % jsou všude. Tak je nepropásni a přejdi do rostoucího IT oboru!
BF Sales

Lekce 11 - Úvod do focení produktové fotografie

Minulý díl, Úvod do focení zvířat, byl věnovaný focení zvířat.

Proto se dnes naučíme žánr, který se dá fotit z pohodlí domova a řekneme si něco o produktové fotografii.

Produktové fotografie jsou všude okolo nás. Jsme jimi doslova obklopeni. Tvoří jednu z největších fotografických disciplín, a proto s dnešním rostoucím trhem roste i poptávka po fotografech, kteří umí produkty dobře fotit. Každý eshop, reklamní leták i malá prodejna potřebují fotky produktů, které nabízejí klientům a samozřejmě požadují kvalitní fotografie, a přesně proto se v dnešním díle podíváme, jak takové fotky pořídit.

Dělení

Produktová fotografie by se dala rozdělit do 2 kategorií.

  • 1. „Typická „produktovka”, a tedy produkt vyfocený na bílém, černém nebo šedém pozadí za pomoci umělého osvětlení.
  • 2. S druhým, kreativní stylem si můžeme o něco více vyhrát, protože fotíme produkt v prostředí, ve kterém se normálně nachází nebo které nějak souvisí s foceným produktem. Např. fotky hodinek na ruce, fotky nábytku v interiéru apod.

V našem úvodu se zaměříme na 2. typ fotografie, protože ze začátku vaší fotografické kariéry pravděpodobně nebudete vlastnit záblesky, bílé pozadí nebo dálkovou spoušť, a proto je podle mě lepší začít s méně náročnou variantou produktové fotografie a vlastně zjistit, jak focení produktů probíhá, jestli vás vůbec bude bavit a co se od takového focení dá očekávat.

Zrcadlovka a objektiv

Rozhodně se neobejdete bez zrcadlovky. Nebude však úplně potřeba žádné „dělo‘‘ za 50 000 Kč, ale malý kompakt taky rozhodně stačit nebude. Na fotoaparát byste ideálně měli nasadit macro objektiv, ale vystačíte si i s obyčejným teleobjektivem nebo setovým objektivem, který dostanete při koupi zrcadlovky. Produktová fotografie není náročná na fotoaparát a objektiv, zato ale budete potřebovat spoustu světel a pozadí, pokud to s focením produktů budete myslet opravdu vážně.

Nastavení fotoaparátu

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

Fotoaparát není nutné nijak složitě a dlouze nastavovat, středobodem produktového focení je fotit do Rawu, protože fotky budeme následně upravovat, Dále nastavit adekvátní clonu k prostředí, ve kterém fotíme - pokud potřebujeme produkt odpíchnout, nastavíme nižší clonu, pokud je pozadí jednolité, můžeme si dovolit vyšší clonu. Důležité však je manuální ostření. Nefotíme objekty, které jsou v pohybu, takže si můžeme dovolit zpomalit a zaostřit daný objekt ručně.

Dále nastavíme měření expozice na střed, aby se expozice vypočítala podle našeho hlavního objektu – produktu. Pokud by měření expozice bylo nastaveno jinak, mohlo by dojít ke zkreslení výpočtu expozice, a tedy k přeexponovaní/po­dexponovaní fotografie. Těmito pár kroky jsme nastavili fotoaparát na focení produktů, takže se můžeme vrhnout rovnou na do praxe.

Hodinky

Kompozice

Světlo! - to je alfou omegou každé fotografie a u fotek produktů to platí dvojnásob. Proto je potřeba si osvětlení fotky dobře připravit a dávat si pozor na každý nežádoucí odlesk nebo stín, který by mohl naši fotografii narušit.

Pokud nefotíme proutky za pomoci umělého osvětlení, budeme potřebovat pomoc přírodního světla, proto je dobré fotit v místnosti, ve které se nachází velká okna, přes která ho proniká dostatek. Focení tedy výrazně ulehčí slunný den, při kterém do pokoje přichází velké množství světla, které potřebujeme. Vybírejte proto na focení dny, při kterých svítí slunce oproti dnům, kdy je zataženo. Navíc slunce může vytvořit i zajímavé stíny, které pak fotografii dodají pěknou atmosféru.

Světlo máme, ale co když se na fotografii objeví něco, co na ní nechceme? Co by to mohlo být...

Odlesky a stíny

Jedním z nejčastějších nešvarů produktové fotografie jsou odlesky. Naštěstí jsou ale většinou lehce odstranitelné. Stačí najít zdroj světla, který se následně odráží a vytváří odlesk. Pokud fotíme větší produkt, je možné odlesk zastínit třeba černým tričkem nebo čímkoliv jiným, co přiložíme k produktu pod takovým úhlem, aby zabránil vzniku odlesku. Pokud je produkt menší, musíme si pohrát s umístěním objektů vzhledem ke zdroji světla.

Dalším důležitým prvkem jsou stíny. Stíny buď mohou dotvářet atmosféru, nebo naprosto ničit fotografii. Musíme si tedy na stíny dávat pozor. Občas je potřeba zesvětlit stíny, protože jsou moc tmavé oproti zbytku fotky. K tomu nám poslouží obyčejný bílý papír, který bude umístěným směrem k produktu tak, jako to vidíte na následující fotografii.

Model fotka s bílým papírem

Model fotka bez bílého papíru

V případě první fotografie byl použit bílý papír jako odrazná deska. Druhá fotografie je vyfocena bez použití papíru. Na fotografiích je pak vidět markantní rozdíl ve stínech, které způsobil jediný bílý papír (fotky nebyly nijak dále upravovány).

No a proč bílý papír funguje tak dobře? To proto, že se od něj dobře odráží světlo, které následně zesvětluje naše nežádoucí stíny. Samozřejmě by se dala použít i odrazná deska, my se ale v tomto článku zaměřujeme na focení bez dražších pomůcek.

Průběh focení

Při focení produktů není kam spěchat, proto postupujte hlavně obezřetně, dávejte si pozor na každý odlesk, stín atd. Hlavním mottem, kterým se já osobně řídím je: "Vyfotit co nejvíc fotek, ať mám z čeho vybírat". Zatím se mi tento způsob osvědčil, protože mě vždycky donutí vyzkoušet všechny úhly pohledu, všechny možné nápady a hlavně mě donutí pohrát si s kompozicí, která fotografii vytváří.

Dále se soustředím na perfektně vyváženou kompozici, která mi šetří práci při upravování. Celou dobu si dávejte pozor, abyste si nestínili fotografii tím, že budete stát mezi světlem a produktem. Divili byste se, kolik fotografů se této chyby dopouští.

Kytara

Tipy na konec:

  • Pokud to jde, naaranžujte a případně upravte věci ještě při focení. Ušetříte si čas strávený retušováním.
  • S fotkou si vyhrajte nejen při focení, ale i při následné úpravě v grafickém softwaru.
  • Představivosti se meze nekladou, proto foťte, foťte, foťte. U produktové, potažmo reklamní fotografie se nejvíc vyžívají kreativní fotografové, kteří mají zajímavé nápady, které mohou tímto způsobem realizovat.
  • Inspirujte se fotografiemi slavných produktů – Rolex, Dior, Gibson…
  • Na dobrou fotku nepotřebujete studiové vybavení. Na bílé pozadí postačí dva papíry, na černé může posloužit černé tričko, tzn. že i v "punkových" podmínkách lze nafotit dobře vypadající fotky.

V této lekci jsme si řekli něco o focení a aranžování produktů. Vysvětlili jsme si všechny základní principy potřebně k focení produktů, proto na nic nečekejte, vezměte to, co máte po ruce – hodinky, šperky, starý fotoaparát - no prostě cokoliv, co vypadá zajímavě a vyfoťte to. Přeji vám hodně štěstí a povedené fotky.

V lekci příští, Jak fotit na dovolené, si ukážeme, jak pořídit ty nejlepší fotky během naší chvíle volna.


 

Předchozí článek
Úvod do focení zvířat
Všechny články v sekci
Fotografování pro začátečníky
Článek pro vás napsal Jan Kaláb
Avatar
Jak se ti líbí článek?
1 hlasů
Jan Kaláb
Aktivity (5)

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!